Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@16:47:49 GMT

نخستین همایش ملی «فقه نظام‌ساز» در قم برگزار می شود

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۲۵۰۲۷

نخستین همایش ملی «فقه نظام‌ساز» در قم برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان بعد از ظهر دوشنبه در نشست خبری «همایش ملی فقه نظام‌ساز» که در محل مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) برگزار شد اظهار داشت: «همایش فقه نظام‌ساز» به همت این مؤسسه و به صورت ملی برگزار می‌شود و شروعی برای سلسله بحث‌های مهم در این زمینه است.

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) گفت: این مؤسسه به دنبال ایجاد رشته‌های تخصصی فقه و رشته‌گرایش‌های نوین است که نیاز جامعه اسلامی را برآورده سازد و اقتضائات نوین را پوشش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اذعان کرد: فقهی که عهده‌دار استنباط احکام الهی و فهم شریعت است علاوه بر نظام‌مندی در مقوله دانشی خود عهده‌دار کشف نظام‌های دینی در عرصه‌های مختلف است، چه عرصه‌های هنجاری و چه در سایر عرصه‌ها.

نعیمیان افزود: طراحی و تأسیس رشته‌های نوین در راستای پیمودن گام‌هایی که به تمدن اسلامی برسد در دستور کار این مؤسسه قرار دارد که رشته «الفقه سیاسه و الحکومه»، «فقه تربیت»، «فقه زیست فناوری»، «فقه مالکیت فکری»، «فقه اطلاعات و امنیت» و «فقه اقتصاد» بخشی از رشته‌های تازه طراحی شده هستند.

دبیر علمی همایش «فقه نظام ساز» نیز در ادامه این نشست بیان کرد: فقه باید به صورت نظام‌مند به کمک جامعه بیاید و «همایش ملی فقه نظام‌ساز» سه هدف مهم در پی دارد، نخست نزدیک‌سازی افق نگاه‌ها و نظریه‌ها در این حوزه، دوم تقویت گفتمان و توسعه دامنه ادبیات در این عرصه و سوم ایجاد بستر بهتر برای ریل‌گذاری آموزشی و پژوهشی در زمینه فقه نظام‌ساز در این مؤسسه و در مجموعه حوزه‌های علمیه است.

حجت الاسلام احمد مبلغی اضافه کرد: حاصل نتایج این همایش می‌تواند کمک فکری خوبی برای مطالعات آموزشی و پژوهشی در این خصوص ارائه کند.

سخنرانان همایش ملی «فقه نظام‌ساز»

دبیر علمی همایش «فقه نظام ساز» تصریح کرد: این همایش روز پنج شنبه ۲۶ خرداد ماه از ساعت هشت صبح در مکان مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) قم به صورت حضوری و مجازی برگزار و برنامه‌های متعددی را شامل می‌شود و آیت‌الله رشاد، آیت‌الله اراکی و آیت‌الله میرباقری از جمله سخنرانان این همایش خواهند بود و از پنج اثر مهم تولید شده در این زمینه نیز رونمایی می‌شود.

مبلغی ادامه داد: این همایش درباره چیستی، ساختار و رویکردها در زمینه فقه نظام‌ساز است و ۳۰ مقاله با همین محوریت در این همایش ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: برجسته شدن تعامل فکری در این راستا نیازمند ظرفیت‌های نظری و عملی به معنای خاص خود است به گونه‌ای که اندیشمندان ضمن اشتراک‌گذاری نظرات خود، نقاط کور بحث را معلوم سازند.

دبیر علمی همایش «فقه نظام ساز» تشریح کرد: نیازهای جدید جامعه کنونی نیازمند پاسخ است و دانش فقه به عنوان دانشی که به صورت مستقیم و بیش از دانش‌های دیگر عهده‌دار رفع و رجوع این نیازها و مدیریت جامعه اسلامی است باید از ظرفیت آن در این راستا به کار گرفته شود.

مبلغی مطرح کرد: برای مخاطب عموم سوال است که آیا باید به سراغ دانش‌های نوین رفت و از دانش‌های دینی نباید هیچ آورده‌ای در نظر گرفت یا ظرفیتی در عرصه دانش‌های دینی نهفته است که می‌توان فعال ساخت و آن را به عرصه مدیریت جامعه کشاند.

وی عنوان کرد: پاسخ نظری و راهبردی به جامعه این است که دانش فقه چنین ظرفیتی دارد که در قالب نیازهای جدید می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

کد خبر 5513669

منبع: مهر

کلیدواژه: قم فقه نظام ساز حوزه علمیه بوشهر کرمانشاه خطبه های نماز جمعه ویروس کرونا سفر استانی امام رضا ع جهرم دهه کرامت میلاد امام رضا ع خراسان رضوی آمار کرونا مشهد اردبیل فقه نظام ساز همایش ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۵۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش شهدا و تقریب برگزار می شود/ شهدای تقریب از افتخارات ما هستند

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب،  حجت‌ الاسلام و المسلمین علی فرج الله در دیدار با نمایندگان مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری در جلسه تقریب اظهار داشت: ما در جلسه ای که در دانشگاه آزاد اسلامی کردستان برگزار شد به شخصیت شهید ماموستا شیخ الاسلام در آن جلسه اشاره کردیم و اگر موافقت شود همایشی با عنوان شهدا و تقریب در همین راستا و با همکاری اساتید حوزه و دانشگاه و تقریب برگزار می شود.

وی گفت: در همایش شهدا و تقریب هم ایرانی و هم غیر ایرانی و هم اهل سنت و هم اهل تشیع در آن همایش باید حضور و مشارکت داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین فرج الله تصریح کرد: شهید ماموستا محمد شیخ الاسلام و شهید محمد عبدالرحمان ریگی و شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید دکتر محمد رمضان البیوتی و شهید باقر حکیم و شهید عارف حسینی در پاکستان چه ایرانی و چه غیر ایرانی و چه اهل سنت و چه اهل تشیع همه اين‌ها افتخارات ما هستند چرا که اینها عمرشان را برای تقریب گذاشتند و در این راه هم به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همایش هفته شورا‌ها در جغتای برگزار شد
  • همایش شهدا و تقریب برگزار می شود/ شهدای تقریب از افتخارات ما هستند
  • نخستین رویداد جایزه « استاد مویدی» برگزار شد
  • همایش «یاد یاران» در بیجار برگزار می‌شود
  • برگزاری نخستین یادواره شهدای کارگر شهرضا
  • چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند در خرم‌آباد برگزار می شود
  • همایش پایش برنامه‌های سازمان ملی زمین و مسکن در شیراز برگزار شد
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود
  • همایش هفته حج در سنندج برگزار می‌شود
  • همایش روانشناسی در دانشگاه آزاد قم برگزار شد