Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@14:13:57 GMT

طراحی خطوط ریلی قم تناسبی با شرایط امروز ندارد

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۲۵۰۹۳

طراحی خطوط ریلی قم تناسبی با شرایط امروز ندارد

ایسنا/قم رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم، ابراز کرد: با توجه به اینکه کلید خطوط ریلی شهر قم از دهه ۸۰ زده شد، طراحی آن متناسب با شرایط امروز نبوده و در حال حاضر در مورد خط A مترو قم محدودیت تأمین ناوگان داریم و مراحل اجرایی فاز ۲ خط A  نیز در دستور کار قرار دارد.

سید محمدحسین دهناد در جلسه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم  که در محل کارگاه دپو مترو قم برگزار شد، به اهمیت توسعه حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و اظهار داشت: برای حل مشکلات ترافیکی شهر راهی جز توسعه حمل‌ونقل و عمومی نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی مؤلفه توسعه حمل‌ونقل عمومی در همه شهرهای توسعه‌ یافته دنیا را توسعه سیستم ریلی دانست و افزود: متأسفانه در سالیان گذشته توسعه حمل‌ونقل عمومی در سطح ملی  مورد غفلت قرارگرفته و اولویت تصمیم‌گیرندگان نبوده که باید دیدگاه‌ها تغییر کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم، درآمدهای حاصل از توسعه خطوط ریلی کشور از محل درآمد ترانزیت بار را موردتوجه قرار داد و تأکید کرد: با توسعه خطوط ریلی کشور می‌توانیم صادرات نفت را متوقف کنیم، اما حمایت دولت‌ها از سیستم ریلی کم‌رنگ بوده است.

وی ادامه داد: امروز کلان‌شهرهای ریلی دارای محدودیت‌هایی در سیستم ریلی در زمینه ساخت، بهره‌برداری و نگهداری آن‌ها بوده و شهرداری‌ها به‌تنهایی قادر به تأمین هزینه‌های قطار شهری نیستند.

دهناد به توسعه خطوط ریلی شهری در شهرهای توسعه‌یافته نیز اشاره کرد و گفت: بسیاری از شهرهای توسعه یافتی ریلی دنیا مانند مسکو و پاریس، با توجه به قدمت سیستم ریلی هنوز درحال‌توسعه سیستم ریلی شهر هستند که دسترسی به ایستگاه مترو با طی حداقل فاصله امکان‌پذیر باشد.

وی در ادامه طراحی خطوط ریلی شهر قم را مناسب با نیازهای روز شهر ندانست و ابراز کرد: با توجه به اینکه کلید خطوط ریلی شهر قم از دهه ۸۰ زده شد، طراحی آن متناسب با شرایط امروز نبوده و در حال حاضر در مورد خط A مترو قم محدودیت تأمین ناوگان داریم و مراحل اجرایی فاز ۲ خط A  نیز در دستور کار قرار دارد.

رئیس کمسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: در قسمت‌هایی که امکانش بوده باید مترو را به‌صورت رو سطحی اجرا کنیم و با توجه به اینکه هزینه تمام‌شده آن یک پنجم خواهد بود، باید به آن به‌صورت جدی پرداخته شود.

وی مشکل تأمین ناوگان منوریل به علت محدودیت در تولید واگن آن در کل دنیا را نیز مطرح کرد و یادآور شد: یکی دیگر از موارد مورد بررسی در موضوع مترو، بحث تلاقی آن با قطار سریع‌السیر اصفهان-قم- تهران می‌باشد.

دهناد در پایان به لزوم حمایت‌های دولت برای اجرا و توسعه حمل‌ونقل ریلی تأکید کرد و گفت: حمل‌ونقل ریلی هزینه بالایی دارد و درصورتی‌که یارانه بنزین پرداختی توسط دولت به توسعه حمل‌ونقل ریلی اختصاص داده شود، بازدهی بیشتری خواهد داشت.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه قم مترو توسعه حمل ونقل خطوط ریلی شهر سیستم ریلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۵۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان حفاری خطوط مترو مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴

موسی الرضا حاجی بگلو سخنگوی شورای اسلامی شهرمشهد با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی متناسب با هویت شهر مشهد گفت: براساس مناسبت‌های مختلف در ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز و همچنین ایام شهادت‌ها و ولادت ها، برای ورود زائرین به مشهدالرضا برنامه ریزی‌های داشته و انجام داده ایم از جمله دفترچه‌های راهنمای زائر حاوی معرفی اماکن زیارتی و سیاحتی تهیه شده و در اختیار زائران قرار گرفته است.

او افزود: کارگروه ملی زیارت اعتبارات خوبی برای مشهد مقدس تصویب و پیش بینی کرده ولی هیچکدام محقق نشده است. به عنوان مثال طبق تصویب در این کارگروه، سهمیه اتوبوس دولتی برای مشهد ۹۰۰ عدد بوده، اما متاسفانه حتی یک اتوبوس هم از این طریق به ناوگان اتوبوسرانی ما اعطا نشده است.

سخنگوی شورای شهر مشهد ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ مصوب کردیم که در مناطق حاشیه شهر مشهد ده خط اتوبوسرانی شهری با ۹۰ درصد تخفیف خدمات ارائه کند و این امر صورت گرفت و همچنان انجام می‌شود. در سال ۱۴۰۲ نیز طرح رایگان شدن خطوط اتوبوس‌های منتهی به حرم مطهر رضوی برای زایران را تصویب کردیم، اما این مصوبه در کمیته انطباق رد شد.


حاجی بگلو در خصوص تغییر نام خیابان طبرسی منتهی به حرم مطهر رضوی به نام امام جواد (ع) بیان کرد: هر طرحی برای بررسی در شورا باید حداقل امضای پنج یا هشت نفر از اعضا را داشته باشد که این طرح هم چنین بود، اما بنده از اسامی اعضا موافق آن اطلاعی ندارم، اما این مصوبه در کمیته انطباق تایید نشده و صورت نخواهد پذیرفت.

او در خصوص پروژه خطوط مترو در مشهد تصریح کرد: طبق وعده شهرداری تا پایان ۱۴۰۴ حفاری‌های مترو به پایان خواهد رسید و بعد از آن بیشتر درگیر تجهیز و آماده سازی ایستگاه ها، ریل گذاری و خرید واگن خواهیم بود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد درباره پرداختی‌ها به پیمانکاران شهرداری تاکید کرد: شهرداری مشهد حدود ۴ هزار پیمانکار در پروژه‌های مختلف دارد و آنها قلب تپنده شهرداری هستند. به زودی پرداختی‌های این پیمانکاران  واریز خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • توقف اعزام قطار‌های تندروی خط ۵ مترو تهران در عصر امروز
  • توقف اعزام قطارهای تندروی خط ۵ مترو تهران در عصر امروز
  • جشن تکمیل خطوط یک تا هفت پایان سال برگزار می‌شود
  • جشن تکمیل خطوط هفت‌گانه مترو تا پایان سال جاری
  • راه‌آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است/ افغانستان به‌دنبال استفاده از کریدور لاجورد
  • تکمیل ۳ پایانه مترو در سال ۱۴۰۳ | ۴ خط مترو تهران توسعه می یابند
  • تکمیل ۳ پایانه مترو در اولویت سال ۱۴۰۳ | ۴ خط مترو تهران توسعه می یابد
  • پایان حفاری خطوط مترو مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴
  • خطوط ریلی بندر شهید رجایی توسعه می‌ یابد
  • خطوط ریلی بندر شهید رجایی توسعه می‌یابد