Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا و به اعتقاد کارشناسان، قیمت محصولات قاچاق لوازم‌خانگی به‌طور متوسط ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین‌تر از تولیدات داخلی است، این در حالی است که مواردی همچون بیمه، مالیات، مالیات بر ارزش‌افزوده، گمرکی و غیره ۳۰ درصد قیمت تمام‌شده تولیدکنندگان داخلی را تشکیل می‌دهد. قرار دادن این دو مقوله در کنار هم عدم توان رقابت محصولات داخلی با کالای قاچاق را نشان می‌دهد که این مساله ناشی از خلأهای قانونی است و تا این شرایط را داریم ارزش اقتصادی شرکت‌های ما نمی‌تواند بزرگ شده و منجر به کاهش تولید و اشتغال می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز عزمی جدی برای مقابله با قاچاق لوازم ‌خانگی در کشور شکل گرفته است و اقدامات متنوعی در دستور کار قرار دارد، با این حال بهترین راه مقابله افزایش کیفیت و قیمت‌های منصفانه و رقابتی است که می‌تواند حتی در صورت آزادی واردات لوازم ‌خانگی هم بزرگ‌ترین حامی این صنعت باشد.

برآوردهای برگرفته از کشفیات نشان می‌دهد که از کل قاچاق کالاهای وارداتی به کشور سهم لوازم‌خانگی حدود ۱.۶ میلیارد دلار است.

در این زمینه، یک عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: امروز با حضور در برخی مناطق مرزی کشور، شاهد حجم بالای لوازم‌ خانگی قاچاق هستیم که در ادامه نمود آن را در پایتخت و خیابان‌ها و مراکز اصلی عرضه این قبیل اجناس قاچاق در تهران شاهدیم.

«نوید ایزدپناه» افزود: در حالی که در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای کنترل این پدیده شوم در حمایت از تولیدات داخلی انجام شده، اما همچنان این کالاها به‌ویژه در تلویزیون و کولرآبی حتی با تاریخ تولید امسال در سطح خرده‌فروشی‌ها یافت می‌شود.

وی با اشاره به ممنوعیت ورود لوازم‌خانگی خارجی به کشور طی سه سال گذشته، خاطرنشان کرد:‌ در عین حال ممنوعیت‌ها به قاچاقچیان این سیگنال را می‌دهد که در صورت وارد کردن کالا، تقاضا برای آن‌ها وجود دارد.

ایزدپناه بیان داشت: پدیده دیگری که این روزها شاهد آن هستیم، نصب برند خارجی در کارگاه‌های زیرپله‌ای و غیرمجاز بر روی محصولات ایرانی است که همه این موارد نشان می‌دهد باید همواره برای هر سلیقه‌ای امکان تامین کالاهای مختلف وجود داشته باشد که در غیر این صورت به نابودی صنعت داخلی خواهد انجامید.

وی، اخذ مالیات ۲۵ درصدی از تولید، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و همچنین رشد ۴.۵ درصدی هزینه بیمه تامین اجتماعی را یادآور شد و گفت: به این ترتیب، تولیدکننده داخلی در حالی با افزایش ۳۹ درصدی هزینه‌ها مواجه است که حداکثر هزینه قاچاقچیان برای واردات لوازم‌خانگی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد و نشان‌دهنده یک رقابت نابرابر است.

این مقام صنفی تصریح کرد:‌ این مساله حتی می‌تواند مشوق لایه توزیع برای فروش کالای قاچاق باشد که در این صورت در همان ابتدای امر ۲۰ درصد به نفعش خواهد بود.

به گزارش ایرنا، پیش‌تر دبیر کل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران خاطرنشان کرد: از حدود پنج سال پیش موضوع «شناسه کالا» برای لوازم‌خانگی با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی آغاز شد و امروز دیگر هیچ کالای ایرانی از این صنعت وجود ندارد که شناسه کالا نداشته باشد.

«عباس هاشمی» ادامه داد: امروز شاهد سوءاستفاده از قوانین و مقررات در مناطق مرزی و واردات گسترده کالاهای لوازم ‌خانگی به‌صورت ته‌لنجی، کولبری و غیره هستیم که فقط به کام عده‌ای خاص در کشور است و اصلاح سهمیه‌ها یا اصلاح برخی قوانین در زمینه خروج از شعاع خاص در این مناطق ضروری است.

قیمت‌گذاری دستوری یا تولید دانش‌بنیان؟

ایزدپناه در ادامه با اشاره به نام‌گذاری امسال به «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین»، اظهار داشت: یکی از اهداف در تولید کالاهای دانش‌بنیان، دست یافتن به ارزش‌افزوده، درآمد و سود بالاتر است.

این عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایران بیان داشت: با این حال برخی قوانین و مقررات ازجمله محدود کردن سود فروش و ارائه قیمت‌های دستوری، انگیزه حرکت به سمت تولیدات دانش‌بنیان را کمرنگ می‌کند.

این مقام صنفی با تاکید بر اینکه تولید دانش‌بنیان، هزینه‌های سربار مهندسی دارد، گفت:‌ به‌طور مثال یک تیم حرفه‌ای و با دانش در شرکت مستقر می‌شود که موتور یا الکتروموتور نسل جدید طراحی می‌کند که صدای فر، هود یا ... را کاهش داده و عملکرد مطلوب‌تر ازنظر مصرف انرژی دارد و در ضمن قیمت تمام‌شده محصول را نیز کاهش می‌دهد، همه این موارد هزینه‌بر بوده و نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، اما برخی نهادها و سازمان‌ها بدون توجه به این موارد و تلاش‌های انجام‌شده فقط به‌صورت دستوری سعی در کنترل قیمت‌ها یا سود شرکت‌ها دارند.

وی ادامه داد: چنین برخوردی مانع از سمت دانش‌بنیان شدن شرکت‌ها و حرکت آن‌ها در لبه فناوری است و موجب فاصله افتادن بین محصولات ایرانی و مشابه خارجی خواهد شد و انتظار می‌رود وزارت صمت در این زمینه تمهیداتی برای افزایش انگیزه‌بخش خصوصی و حرکت سریع‌تر به سمت تولید دانش‌بنیان که در بسیاری موارد زمینه‌های آن نیز وجود دارد، بیندیشد.

ایزدپناه با اشاره به برند شرکت متبوع خود که به‌تازگی وارد چهارمین دهه فعالیت شده است، خاطرنشان کرد:‌ ما یک مجموعه دانش‌بنیان هستیم که علاوه بر تولید محصولات، توانایی تولید قطعات های‌تک نظیر بردهای الکترونیکی را نیز داریم و به‌عنوان یکی از صادرکنندگان نمونه کشوری، کل زنجیره دانش را در اختیار داشته و به بلوغ  رسیده‌ایم.

برچسب‌ها لوازم خانگی داخلی دانش بنیان لوازم خانگی خارجی لوازم خانگی دانش‌بنیان کالای قاچاق صمت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: لوازم خانگی داخلی دانش بنیان لوازم خانگی خارجی لوازم خانگی داخلی دانش بنیان لوازم خانگی خارجی لوازم خانگی دانش بنیان کالای قاچاق صمت لوازم خانگی دانش بنیان قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۶۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری

میثم کهربائی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: صنعت داروهای گیاهی در کشور با چالش‌های زیادی مواجه است.

وی با عنوان این مطلب که صنعت داروهای گیاهی در کشور نیازمند کمک و حمایت سازمان غذا و دارو است تا بتواند به صنعت ارزآور تبدیل شود، افزود: این صنعت در شرایط کنونی با معضلات و مشکلاتی مواجه است.

کهربائی با اشاره به مشکلات اقتصادی و نرخ ارز در کشور که صنعت داروهای گیاهی را متأثر ساخته است، ادامه داد: حالت انقباضی سازمان غذا و دارو، ندادن قیمت‌های درست و همچنین، ضوابط بسیار دست و پا گیر، در مسیر صنعت داروهای گیاهی؛ باعث شده این صنعت با مشکلات و چالش‌هایی در مسیر رشد و توسعه مواجه شود.

وی تاکید کرد: این قوانین دست و پا گیر باید تغییر کند، زیرا؛ صنعت داروهای گیاهی در کشور با سابقه ۲۰ ساله، همچنان نوپا است و نمی‌تواند شکوفا شود.

کهربائی از صنعت داروهای گیاهی در جهان به عنوان یک صنعت پولساز نام برد و افزود: عدم توجه مسئولان امر به این صنعت در کشور، اعم از ندادن یارانه و ارز به تولید داروهای گیاهی، باعث شده این صنعت در ایران دچار مشکل و چالش شود.

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو، از صنعت داروهای گیاهی حمایت نمی‌کند، ولی با قیمت گذاری دستوری، مشکلاتی را پیش پای صنعت قرار می‌دهد. متأسفانه با مکانیسمی طرف هستیم که اجازه رشد و توسعه صنعت را نمی‌دهد.

کهربائی با انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی کشور، افزود: این سیاست‌ها باعث شده علاقمندی به تولید از بین برود.

عضو هیأت مدیره انجمن تولید کنندگان داروهای گیاهی، با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ که مشارکت مردم در جهش تولید نامگذاری شده است، گفت: اگر این اتفاق بیافتد و بخش خصوصی در تولید مشارکت داده شود، می‌توان به رشد و بالندگی صنعت دارویی کشور امیدوار بود.

وی افزود: صنعت داروسازی ایران، کم از هند و چین نیست که بازار دارویی منطقه را تسخیر کرده اند. در حالی که ما از وجود دانشمندان و متخصصین مجرب در این حوزه برخورداریم.

کهربائی گفت: ایران، مهد گیاهان دارویی است و می‌توان با دانش فنی کمک کرد از خیلی کشورها در این عرصه جلوتر باشیم. سازمان غذا و دارو به عنوان رگولاتور، در کنار صنعت داروهای گیاهی باشد و روحیه مچ گیرانه را کنار بگذارد.

وی افزود: متأسفانه سیاست قیمت‌گذاری دستوری باعث می‌شود صنعت نتواند به رشد و توسعه برسد و دور نیست آن روزی که محصولات بی کیفیت تولید شود.

کد خبر 6089376 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • اجرای طرح مبارزه با قاچاق در استان سمنان/ ۹ متخلف دستگیر شدند
  • کشف و ضبط لوازم خانگی قاچاق در بهار
  • افزایش اشتغالزایی و رونق تولید از آثار و برکات وقف محسوب می‌شود
  • رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • قیمت گذاری دستوری، باعث افزایش قیمت لاستیک می‌شود
  • قیمت گذاری دستوری بیشتر باعث افزایش قیمت لاستیک می شود