Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد عشقی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: این محصول یک ابزار پوشیدنی به صورت سخت‌افزاری بوده که به دسته عینک افراد نابینا متصل می‌شود و قادر است متون چاپی فارسی که در مقابل آن قرار دارد را به متن تایپی تبدیل کرده و به صورت گفتار برای فرد نابینا پخش کند.این محصول می‌تواند برای کاربری‌های دیگری مناسب‌سازی و به کار گرفته شود؛ برای مثال اشخاص توریست، عکس‌های دارای نوشته فارسی را به زبان خودشان به صورت گفتار پخش کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افراد بخش عمده‌ای از دانش و اطلاعات دریافتی‌شان را از طریق نوشته‌ها کسب می‌کنند. نابینایان قادر به استفاده از تمام این اطلاعات نیستند و خط بریل تنها بخشی از مشکل را برطرف کرده است. استفاده از خط بریل تنها برای کتاب‌ها کاربرد دارد و علاوه بر این محدودیت، مشکلات دیگری از جمله گران بودن چاپ، حجیم بودن کتب و از بین رفتن تدریجی خط بریل ، نیاز به آموزش جداگانه  دارد.

مدیرعامل این شرکت می‌گوید که از طرف دیگر دسترسی زمانبر و دشوار به نرم‌افزارهای نویسه‌خوان نوری (optical character recognition(OCR)) که اغلب بر روی کامپیوتر قابل اجرا هستند، استفاده از این نرم‌افزارها برای یک نابینا کاربری‌های روزانه دشوار می­‌کند. بنابراین دستگاه سخت‌افزاری که می­‌تواند بدون نیاز به اینترنت و به صورت بی وقفه متون فارسی را برای یک فرد نابینا بخواند، سرعت خواندن توسط آن ها را بالا برده و استقلال آن­ها را افزایش دهد.نمونه سخت‌افزاری OCR مختص نابینایان تاکنون در داخل کشور ساخته نشده است.

عشقی با اشاره به نمونه خارجی این محصول بیان کرد: استفاده از نرم‌افزار برای کاربرد OCR برای یک نابینا دشوار و زمانبر است. از آن جا که نیاز به کامپیوتر برای استفاده از این نرم‌افزارها وجود دارد، شخص نابینا باید صفحه مورد نظر را اسکن نموده و یا از آن عکس بگیرد و فایل‌ها را به کامپیوتر منتقل کند، سپس نرم‌افزار را اجرا کرده و فایل مورد نظر را در آن آپلود کند و خروجی را با استفاده از نرم‌افزار یا صفحه‌خوان بشنود. از طرف دیگر استفاده از آن‌ها فقط در منزل یا جایی که کامپیوتر در دسترس است، امکان‌پذیر است. این نرم‌افزار ها از قابلیت Google OCR استفاده می‌کنند، بنابراین نیاز به اتصال به اینترنت وجود دارد در حالی که محصول ما بدون نیاز به اینترنت است و تمام پردازش‌ها در سخت‌افزار دستگاه انجام می‌گیرد.

عصای هدایتگر مخصوص نابینایان با دنبال کردن خطوط رنگی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان درباره محصول دیگر این شرکت که عصای هدایتگر مخصوص نابینایان است گفت: عصای هدایتگر  نابینایان، متناسب با دو نیاز اعلام شده در بخش های " مهندسی و عمران شهر تهران "  و " حمل و نقل و ترافیک شهر تهران "  با عناوین: "طرح کفپوش پیاده‌رو مختص نابینایان بدون فعالیت‌های عمرانی با قابلیت تسهیل در عبور و مرور نابینایان" و  "تجهیز معابر و تقاطعات به سامانه‌های ویژه برای عبور امن و راحت‌تر نابینایان"، ارائه شده است. طرح اولیه محصول پس از تایید شهرداری تهران، طراحی و ساخته شده و نمونه اولیه آن توسط "انجمن نابینایان ایران" نیز تاییده گردیده است.

عصای هدایتگر در زمینه مسیریابی برای نابینایان ارائه شده است. افراد نابینا برای قدم برداشتن در معابر، با تماس عصای خود به موزاییک مخصوص نابینایان، مسیر پیاده‌رو را دنبال می‌کنند. این محصول با دنبال کردن رنگ‌ها، مسیریابی را انجام‌ می‌دهد. رنگ‌ها نسبت به موزاییک هزینه کم‌تری دارند و برای اجرا نیاز به فعالیت عمرانی ندارند و همچنین با استفاده از رنگ‌های مختلف، می‌توان علاوه بر پیاده‌رو، مسیرها و مکان‌های دیگر را تشخیص داد و از یکدیگر تفکیک کرد.

او بیان کرد: این وسیله روی عصای شخص نابینا نصب می‌شود و پس از روشن شدن، ماژول تشخیص رنگ اطلاعاتی را برای پردازنده می‌فرستد و پردازنده مشخص می‌کند که چه رنگی مقابل ماژول رنگ قرار دارد. در ادامه متناسب با این که شخص نابینا چه نوع هشداری را از قبل انتخاب کرده است، یک هشدار صوتی، لرزشی و یا گفتاری تولید می‌شود؛ هر هشدار به یک رنگ خاص اشاره می‌کند و نابینا با دانستن این هشدارها، متوجه می‌شود رنگ پیش روی او چه رنگی است. در نتیجه می‌تواند برای ادامه مسیر تصمیم‌گیری کند. در حال حاضر این محصول سه رنگ: قرمز، آبی و سبز را در محیط بیرون، با دقت بسیار بالا شناسایی می‌کند.

عشقی با اشاره به نمونه های داخلی و خارجی این محصول تاکید کرد که نمونه مشابه داخلی و خارجی برای محصول وجود ندارد. اما نمونه عصاهایی با روش‌های دیگر مسیریابی وجود دارند؛ برای مثال در خارج از کشور بر روی موزاییک‌های مخصوص نابینایان، QR کدهایی برای دریافت اطلاعات بیشتر در محل تقاطع‌ها تعبیه شده‌اند، در داخل کشور نیز روش‌های مسیریابی با RFID تگ‌ها و دنبال کردن خطوط فلزی وجود دارند که البته به مرحله اجرا و استفاده نرسیده‌اند.

بیشتربخوانید

ساخت دستگاهی کاربردی در ترمیم ریشه دندان

 

باشگاه خبرنگاران جوان فضای مجازی دريچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانش بنیان فناوری جدید مخصوص نابینایان نرم افزار سخت افزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۶۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عادت های به ظاهر بی ضرری که با آن ها ندانسته به سلامت خود صدمه می زنیم

چیزهایی که به آن ها عادت داریم همیشه به آن سادگی که به نظر می رسند، نیستند. بعضی از آن ها مضرند و برخی دیگر ممکن است حتی واقعاً خطرناک باشند.

به گزارش روزیاتو، در ادامه از کارهای عادی ای خواهیم گفت که می توانند به سلامت ما صدمه بزنند.

۱- پا روی پا انداختن

پژوهش های متعدد نشان داده نشستن در حالت پا روی پا (روی صندلی یا زمین) باعث بالا رفتن فشار خون، واریس و وارد شدن صدمه به عصب ها می شود.

۲- استفاده از عینک های آفتابی ارزان قیمت

بسیاری از تولیدکنندگان عینک های آفتابی برای کاهش هزینه ی تمام شده، از پلاستیک ارزان قیمتی به عنوان عدسی استفاده می کنند که از چشم ها در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید محافظت نمی کند و در نور شدید خورشید می تواند منجر به سوختگی شبکیه ی چشم بیانجامد.

عدسی عینک باعث می شود مردمک چشم ها گشاد شود و پرتوهای فرابنفش بیشتری وارد آن شود، امری که به مراتب از عینک نزدن خطرناک تر است. پرتوهای فرابنفش در میزان زیاد می توانند باعث آب مروارید، آسیب های چشمی یا حتی سرطان شوند.

۳- نوشیدن زیاد آب

بله درست متوجه شدید؛ نوشیدن زیاد آب هم به همان اندازه ی کم نوشیدن آب مضر است. محققان می گویند میزان آب مورد نیاز بدن در هر فرد با دیگری متفاوت است. اگر تحرک زیادی دارید و ورزش می کنید، بیشتر آب بنوشید. اما اگر مشکلات کلیوی یا قلبی عروقی دارید، کمتر آب بنوشید.

در هر حال، بهترین راه برای فهمیدن نیاز روزانه تان به آب، احساس تشنگی است. اگر احساس تشنگی نداشتید، خود را مجبور به نوشیدن آب نکنید.

۴- استفاده از کیسه آب گرم

استفاده از سرما یا گرما روش رایجی برای تسکین درد است، اما برای کنترل بسیاری از مشکلات پزشکی نیازی به استفاده از کیسه آب گرم نیست، از جمله خونریزی، التهاب شدید در ناحیه ی شکم (آپاندیسیت، کله سیستیت یا التهاب حاد کیسه صفرا و پانکراتیک یا التهاب ناگهانی پانکراس) و ساعات و روزهای ابتدایی پس از رگ به رگ شدگی یا ضرب دیدگی. استفاده از کیسه آب گرم در روند درمان سرطان هم مضر است.

۵- درست کردن پاپکورن مایکروفری

مشکل نه نحوه ی درست کردن پاپکورن، بلکه محتویات بسته ی پاپکورن است. خطر اصلی در ماده ی شیمیایی ای به نام دی استیل است که روغنی مصنوعی و طعم دهنده است. این روغن بعد از حرارت دیدن بخار می شود و می تواند وارد ریه ها شود و به آن آسیب بزند. برای کاهش ریسک این مسأله می توانید صبر کنید پاپکورن خنک شود و سپس آن را بخورید.

۶- غذا خوردن پشت میز کار

همه ی محیط های کاری مانند هم نیستند اما بسیاری از آن ها فضای مناسبی برای غذا خوردن ندارند و بدتر آنکه مملوء از باکتری هایی هستند که مسلماً برای سلامتی مضرند. به علاوه، بوی غذای شما هم می تواند همکاران تان را اذیت کند. جدا از این ها، وقتی پشت میز کار غذا می خورید، معده نمی تواند غذا را به درستی هضم کند، چون مغز نمی تواند روی آن تمرکز کند.

۷- پوشیدن کفش جلوباز

پوشیدن لباس های باز و خنک برای دوام آوردن در تابستان ضروری است، امری که در مورد کفش ها هم صدق می کند. اما مشکل اینجا است کفش های جلوباز احتمال آسیب دیدگی پا، از زخم شدن و عفونت کردن گرفته تا گزش حشرات را بالا می برند.

۸- نوشیدن شیر بدون چربی

با دیدن عبارت هایی مثل «شیر کم چرب» یا «شیر بدون چربی» شاید تصور کنید با همان نوشیدنی شیر مواجه هستید، تنها با این تفاوت که چربی کمتری دارد یا فاقد چربی است. اما این نوع شیرها از لحاظ فایده و خاصیت هیچ شباهتی به شیر معمولی ندارند.

با حذف چربی شیر، ویتامین های آن هم از میان می رود و به جای آن مواد مصنوعی ای به شیر افزوده می شود که اصلاً برای سلامتی خوب نیستند. بسیاری از تولیدکنندگان برای تولید شیرهای کم چرب یا بدون چربی از پودر شیر استفاده می کنند که ممکن است کلسترول درون شیر را اکسیده کند. پژوهش های صورت گرفته بر روی حیوانات نشان داده مصرف کلسترول اکسیده باعث تجمع پلاک در رگ ها می شود، امری که ریسک حمله ی قلبی را بالا می برد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • عادت های به ظاهر بی ضرری که با آن ها ندانسته به سلامت خود صدمه می زنیم
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی در صنعت دریا
  • ایمن‌سازی ۲۱۲ نقطه حادثه‌خیز در معابر پایتخت/ نصب ۲۰۰ تابلوی جدید هدایت مسیر
  • روایت یک معلم درحوزه تدریس به دانش آموزان خاص
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا
  • عینک هوشمند جدید زاکربرگ با توانایی‌های باورنکردنی
  • عینکی که می‌تواند به سؤالات شما پاسخ دهد
  • بومی‌سازی دستگاه مورد نیاز گلخانه‌های صنعتی
  • گام بلند مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی تجهیزات
  • رونمایی از نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت