Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@00:39:04 GMT

خبرنگار یا خبرنگارنما؛ مسئله این است

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۲۶۹۶۷

خبرنگار یا خبرنگارنما؛ مسئله این است

ایسنا/قزوین یکی از مهمترین چالش‌های میان رسانه‌های قزوین عدم ساماندهی خبرنگاران است؛ حضور افرادی که توانایی و سواد لازم را در حوزه رسانه ندارند منجر به آسیب دیدن و بی‌انگیزه شدن رسانه‌های فعال و خبرنگاران می‌شود لذا در این میان ایجاد یک نظام ساماندهی برای خبرنگاران و رسانه‌ها از نیازهای جدی فضای رسانه‌ای استان قزوین محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، امروز نقش بی‌بدیل خبرنگاران، در آگاهی بخشی به جامعه و تنویر افکار عمومی بر کسی پوشیده نیست؛ با این همه، نه «خبرنگار» و نه «خبرنگاری» آنگونه که باید، در جامعه شناخته نشده است و منزلت ندارد یکی از دلایل بی‌منزلت بودن خبرنگاری در جامعه چالش‌های موجود در میان خود رسانه‌ها و خبرنگاران است.

یکی از مهمترین چالش‌های میان رسانه‌های قزوین عدم ساماندهی خبرنگاران در استان است؛ حضور افرادی که توانایی و سواد لازم را در حوزه رسانه ندارند، در فضای رسانه‌ای و بهره‌مندی آن‌ها از ظرفیت‌ها و تسهیلات در نظر گرفته شده برای خبرنگاران منجر به آسیب دیدن و بی‌انگیزه شدن رسانه‌های فعال می‌شود، در این گزارش تلاش شده به بخشی از مشکلات مربوط به ساماندهی رسانه‌ها و خبرنگاران در استان قزوین پرداخته شود.

لزوم ایجاد تفاوت در خبرنگار و خبرنگارنما

وحید مافی، مدیر مسئول پایگاه خبری صبح قزوین در گفت‌وگو با ایسنا بیان می‌کند: اگر فضای رسانه‌های استان قزوین به همین روند پیش برود در آینده با چالش جدی مواجه خواهیم شد، لذا در ابتدای کار باید میان خبرنگاران واقعی و آن‌ها که فقط نام خبرنگار را بر دوش می‌کشند تفاوت ایجاد کرد بنابراین حوزه رسانه و مطبوعات در استان به سرعت نیازمند ساماندهی و پایش است.

وی در ادامه تصریح می‌کند: تولید، ذخیره، ارسال و دریافت اخبار از الزامات هر خبرنگاری است ضمن اینکه خبرنگار باید بدون نگاه‌ سیاسی در راستای حل مشکلات مردم قلم بزند. با نگاهی گذرا به فضای رسانه‌ای استان قزوین می‌بینیم بسیاری از خبرنگاران در همان گام اول تولید و تحلیل درست از وقایع دچار مشکل هستند.
 
این فعال رسانه‌ای با اشاره به لزوم ایجاد یک نظام درست برای ساماندهی خبرنگاران و رسانه‌ها، می‌گوید: در دنیای کنونی حوزه رسانه و مطبوعات با دهه‌های گذشته متفاوت شده است به عنوان مثال ظهور شبکه‌های اجتماعی سرعت انتقال اطلاعات را افزایش داده و در این میان ممکن است اخلاق رسانه‌ای نادیده گرفته شود لذا متولیان فرهنگی و مسئولان باید برای نظام‌مند کردن رسانه‌ها وارد میدان شوند.

وی ادامه می‌دهد: یکی از دلایل لزوم ایجاد ساختار برای رسانه‌ها لزوم برقراری مساوات در توزیع آگهی‌های تبلیغاتی است که منجر به ایجاد گردش مالی درست در رسانه می‌شود در حالی که هم اکنون در استان قزوین به دلیل نبود ساختار ارزیابی رسانه، بخش مهمی از تبلیغات و آگهی‌ها در اختیار رسانه‌های محدودی قرار گرفته است.

مدیر مسئول پایگاه صبح قزوین در پایان سخنان خود تأکید می‌کند: در همه حال وجود اخلاق رسانه‌ای در میان خبرنگاران اهمیت دارد، هر رسانه باید فارغ از نگاه‌های سیاسی با در نظر گرفتن اخلاق حرفه‌ای به رشد جامعه کمک کند.

نظام توزیع آگهی‌ها عادلانه باشد

سیدعبدالعظیم موسوی، پیشکسوت رسانه استان قزوین، در گفت‌وگو با ایسنا تصریح می‌کند: سازمان‌دهی رسانه‌های استان قزوین مطلوب نیست زیرا برخی اصحاب رسانه‌ به رسانه نگاه مادی دارند درصورتی که باید توجه کنیم روزنامه‌نگار کاسب نیست و اعتماد مردم نباید به خبرنگار از بین برود.

وی می‌گوید: امروز در استان قزوین تعداد خبرنگاران فعال اندک است اما در زمان دریافت تسهیلات به یکباره تعداد خبرنگاران افزایش پیدا می‌کند، گاهی مشاهده می‌شود که برخی خبرنگاران مطالبه‌گری را با بازجویی اشتباه می‌گیرند و دلیل آن است که این افراد از شیوه درست مطالبه‌گری مطلع نیستند و یا آموزش درست ندیده‌اند.

موسوی تشریح کرد: با توجه به اینکه رسانه زبان مردم است نباید اجازه داد به‌واسطه دریافت هزینه برای آگهی رسانه به زبان گروهی خاص تبدیل شود و باید تلاش کرد که استقلال رسانه حفظ شود.

مدیرمسئول روزنامه ولایت قزوین عنوان می‌کند: استقلال مالی سبب می‌شود رسانه زبان مردم باشد لذا برای ایجاد یک فضای رسانه‌ای پویا باید آگهی‌ها در استان به صورت عادلانه توزیع شوند درصورتی که نبود عدالت در این عرصه باعث ایجاد فساد شده است.

وی بیان می‌کند: فرهیختگی در رسانه و پرداختن به مطالبات مردم جزو رسالت‌های خبرنگاری و روزنامه‌نگاری است بنابراین نباید اجازه دهیم این رسالت کمرنگ شده و در اولویت پایین قرار بگیرد و مطالبات مردم نادیده گرفته شود.

تخصص برخی فقط دریافت آگهی است

پرویز بنی اردلان از فعالان رسانه‌ای استان قزوین به ایسنا می‌گوید: متأسفانه ظهور افرادی در فضای رسانه‌ای استان قزوین که نام خبرنگار دارند اما تخصصی جز دریافت آگهی ندارند منجر به ناامیدی خبرنگاران واقعی شده است.

وی تأکید می‌کند: گاه مشاهده می‌شود این افراد که تنها نام خبرنگار را یدک می‌کشند توسط برخی ادارات و سازمان‌ها حمایت می‌شوند و همین امر باعث قدرت گرفتن رسانه‌های غیرفعال و بی‌انگیزه شدن خبرنگاران و رسانه‌های فعال می‌شود.

این پیشکسوت رسانه اظهار می‌کند: اگر سازمان‌دهی رسانه‌ها و خبرنگاران به‌خوبی انجام شود نه‌تنها شرایط خبرنگاران فعال بهبود پیدا می‌کند بلکه فضای رسانه‌ای استان قزوبن به سمت حرفه‌ای شدن پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به ضرورت آموزش خبرنگاران تأکید می‌کند: خبرنگار باید قدرت تحلیل داشته باشد و این مهارت جز با مطالعه و کسب دانش محقق نمی‌شود بنابراین نیاز به آموزش در خبرنگاران در همه حال یک نیاز ضروری است.

بنی اردلان خاطرنشان می‌کند: اگر خبرنگار مشکل مالی نداشته باشد با فراغ بال می‌تواند به مشکلات استان و پیگیری مطالبات مردمی بپردازد و برای تحقق این امر، گام اول پالایش خبرنگاران است که این اقدام نیز به شیوه‌های کاملاً ساده و حتی با تشکیل هیئت داوری برای بررسی مطالب خبرنگاران قابل‌ اجرا خواهد بود.

لزوم نظارت بر توانمندی خبرنگاران

فاطمه جهانبخش، سردبیر خبرگزاری مهر نیز در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص لزوم ایجاد نظام ساماندهی خبرنگاران تأکید می‌کند: تلاش‌هایی در خصوص پایش خبرنگاران صورت گرفته اما کافی نبوده و لازم است فرهنگ و ارشاد به صورت فصلی دوره‌هایی را برای به‌روزرسانی اطلاعات خبرنگاران برگزار کند.

وی می‌گوید: متأسفانه در استان قزوین برخی خود را خبرنگار می‌نامند درصورتی که ممکن است حتی در سال یک گزارش هم منتشر نکرده باشند، برخی از این افراد به صورت خانوادگی در برنامه‌ها و نشست‌های خبری حضور پیدا می‌کنند در حالی که اگر پایش خبرنگاران اتفاق بیفتد دیگر شاهد چنین مسائلی نخواهیم بود.

جهانبخش عنوان می‌کند: یکی دیگر از مشکلات رسانه‌ها در قزوین نبودن عدالت در توزیع تبلیغات و آگهی‌هاست که با ساماندهی رسانه‌ها قطعاً این مشکل نیز حل و فصل خواهد شد.
 
وی اظهار می‌کند: یکی از راه‌های پایش خبرنگاران شناسایی خبرنگاران توانمند است؛ در این میان برگزاری جشنواره یکی دیگر از اقداماتی است که می‌توان در آن نسبت به شناخت خبرنگاران توانمند اقدام کرد.

به گزارش ایسنا تمام مسائل طرح‌ شده در این گزارش اعم از آموزش خبرنگار برای ارتقای رسانه، نظام عادلانه توزیع آگهی، پایش خبرنگار از خبرنگارنما و موارد دیگر به‌صورت یک چرخه به ساماندهی خبرنگاران و رسانه‌ها بازمی‌گردد و این امر می‌بایست به صورت جدی توسط نهادهای متولی از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد به سرعت انجام شود تا در آینده نزدیک شاهد تحول در فضای رسانه‌ای استان قزوین باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری قزوين خبرنگار خبرنگاران فضای رسانه ای استان قزوین خبرنگاران و رسانه ها ساماندهی خبرنگاران استان قزوین پایش خبرنگار حوزه رسانه لزوم ایجاد رسانه ها آگهی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۶۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است

آیت الله غلامعلی نعیم‌آبادی نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران پرچم وحدت و مقاومت را در جهان بشریت به اهتزازدر آورده، اظهار داشت: ابتدا باید اشاره ای به تقریب در جمهوری اسلامی داشت، چرا که وحدت و تقریب سند بزرگی برای ایران اسلامی به عنوان پرچم دار تقریب و عمل کننده به حرف است و ما این مسئله را در وعده صادق مشاهده کردیم.

 امام جمعه سابق بندرعباس، افزود: نکته ای که جهان بشریت و مردم ایران اسلامی باید بدان توجه داشته باشند این است که تنها کشوری که تقریب را فریاد می زند جمهوری اسلامی است که بعد از امام عزیز، امروز به دست رهبر فرزانه انقلاب می باشد.

این عالم شیعه پیرامون مسئله فلسطین و اولویت اول جهان اسلام، اذعان داشت: امام راحل(ره) از ابتدا مسئله فلسطین را در اولویت جهان اسلام قرار داده است؛  بنده خدمت مرحوم آیت الله تسخیری(ره) سفری به کنیا داشتیم امام جمعه کنیا می گفت، ارادت ما به امام(ره) از آنجا بیشتر شد که فلسطین را مسئله اول جهان اسلام قرار دادند.

نماینده سابق ولی فقیه در استان هرمزگان، عنوان کرد: ملت های مسلمان با آمدن در خیابان ها و سردادن شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و زنده باد فلسطین موجب شدند تا اسلام در جهان امروزی به این نقطه برسد و فلسطین کنونی قدرتی بر علیه استکبار جهانی و غزه قهرمان افتخار آفرین شود.

 وی خاطر نشان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: " إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا" تا سختی نباشد راحتی نیست؛ به طور قطع ملت مظلوم فلسطین و خصوصا غزه پیروز خواهند بود چراکه بعد از هر سختی و مقاومت، راحتی خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: رهبر فرزانه انقلاب به طور مکرر حمایت های بی دریغ خویش را اعلام کرده اند، مردم غزه انشاالله راهشان را ادامه می دهند، چراکه پیروزی قطعا با آنها خواهد بود و امیدواریم فرزندان اسلام در اقصی نقاط عالم ریشه فساد را بخشکانند.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • وضعیت ترافیک شهرستان همدان بهتر شده است
  • نمره صفر رئیس شورای شهر به سازمان فرهنگی شهرداری قزوین
  • تذکرات لازم در زمینه انتصابات را به شهردار قزوین داده ایم
  • آیت‌الله مکارم‌شیرازی: پلیس طرح نور را با قدرت ادامه دهد
  • کلوپ: کی گفته ممکن نیست قهرمان شویم!
  • قیمت رحم اجاره‌ای؛ ۴۰۰ میلیون تا ۹۰۰ میلیون تومان!
  • حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی
  • قیمت رحم اجاره‌ای
  • بازار داغ اجاره رحم در بین دهه هفتادی‌ها
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است