ایمنسازی و شناسایی بناهای ناپایدارشهری از اولویتهای مدیریت شهری است
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۲۷۰۷۹
به گزارش ایرنا از سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، علی زینی وند در نشست ملی مدیران کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداریهای کشور جایگاه این دفاتر را در برنامهریزی صحیح موضوعات مختلف مدیریت شهری و پیشبرد مؤثر برنامهها بااهمیت ذکر کرد و افزود: باتوجهبه ارتباط مستمر دفاتر امور شهری و شوراهای استانداریها با شهرداریها و شوراها از یک سو و مجموعه وزارت کشور و دستگاههای دولتی از سوی دیگر، جایگاه این دفاتر در اتخاذ یک سیاست و گفتمان واحد در عرصه مدیریت شهری، در کنار توجه به اقتضائات محلی، و نظارت بر عملکرد مدیریت شهری و ارائه راهنماییهای لازم به شهرداریها و شوراها، تأثیرگذار و مهم است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی به تأکیدات رئیسجمهوری و وزیر کشور بر مباحث مختلف مدیریت شهری و پیگیری مستمر میزان و نحوه پیشرفت برنامههای مهم این حوزه اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر یکی از موضوعات مهم، ایمنسازی بناهای ناپایدار شهری و حساسیت افزایی در حوزه شناسایی بناهای ناپایدار و برنامهریزی بهمنظور جلوگیری از شکلگیری بناهای ناپایدار در شهرها، است.
جلوگیری از اجرا شدن سلیقهای قوانین در حوزه شهرداریها و مدیریت شهری
زینی وند در ادامه برنامهریزی و پیگیری برای اجرای کامل قوانین و جلوگیری از اجرا شدن سلیقهای قوانین در حوزه شهرداریها و مدیریت شهری و همچنین توجه مضاعف به موضوعات مختلف مرتبط با مدیریت پسماندها و بهرهگیری از تجربیات و دستاوردهای موفق را دیگر اولویتهای عرصه مدیریت شهری برشمرد.
وی، تحول در قوانین حوزه شهرداریها و مدیریت شهری را دیگر اولویت کاری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور خواند و از مدیران کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداریها خواست تا با هم فکری شهرداریها و شوراها و صاحبنظران استانها؛ پیشنهادها و نظرات و آسیبشناسیهای مرتبط با این موضوع را به وزارت کشور و سازمان اعلام کنند.
در ادامه این نشست ملی؛ موضوعات مرتبط با نحوه توزیع اعتبارات ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزشافزوده و دستورالعمل اجرایی اهرمی کردن منابع ماده ۴۲ از سوی مهندس اسدی مدیرکل دفتر برنامهوبودجه سازمان تشریح شد و همچنین بر حسابرسی شهرداریها از سوی حساب رسانان قانونی تاکید شد.
تشریح مباحث مربوط به شوراهای اسلامی شهرها از سوی مدیرکل دفتر شوراهای اسلامی شهر و روستای وزارت کشور دیگر بخش این نشست ملی بود و بر تسریع در انتخاب شهردار برای شهرهایی که فاقد شهردار هستند تاکید و مقرر شد پیشنهادهای اصلاحی در خصوص آییننامه شرایط احراز تصدی سمت شهردار از سوی استانداریها به وزارت کشور برای جمعبندی و پیگیری از دولت ارسال شود.
همچنین مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور هم در سخنانی با اشاره به پیگیریهای صورتگرفته برای راهاندازی سامانه ویژه موضوعات مربوط به این دفتر، بر پیگیری تشکیل کمیتههای تخصصی شهرداریها با حضور اعضای قانونی، جلوگیری از ایجاد واحدها و سازمانهای اضافی در ساختار تشکیلاتی و همچنین به توجه ویژه استانداریها به مقوله ارزیابی عملکرد شهرداریها در چارچوب شاخصهای تنظیمی ابلاغ شده از سوی سازمان با انجام بازدیدها و بازرسیهای منظم و برنامهریزیشده تاکید کرد.
همچنین آخرین برنامههای سازمان در حوزه تأمین ماشینآلات و تجهیزات موردنیاز و قیر رایگان از توسط معاون توسعه منابع و مدیریت و مدیرکل پشتیبانی سازمان تشریح شد و بر پیگیری و نظارت مستمر در موضوع قیر، اخذ تأیید گزارش نهایی مربوط به برداشت و توزیع قیر ۱۴۰۰ و همچنین نظارت و پیگیری مستمر جهت تکمیل سامانه ماشینآلات شهرداریها جهت برنامهریزی در راستای نحوه خرید و توزیع ماشینآلات تاکید شد.
ارائه راهبردها و اقدامات اساسی خدمات شهری با تاکید بر مدیریت پسماندها از توسط مدیرکل دفتر خدمات شهری و محیطزیست سازمان شهرداریها و دهیاریها و ارائه گزارش وضعیت استانها در خصوص تهیه برنامه پنجساله شهرداریها از توسط مدیرکل دفتر برنامهریزی و توسعه مدیریت شهری دیگر بخشهای این نشست ملی بود و بر برنامه محور بودن فعالیت شهرداریها و پیگیری و تدوین و تصویب برنامه پنجساله شهرداریها در مراجع ذیربط تاکید شد.
منبع: ایرنا
کلیدواژه: وزارت کشور شهر تهران پروژه ساختمانی وزارت کشور شهر تهران پروژه ساختمانی مدیریت شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور سازمان شهرداری ها و دهیاری ها مدیریت شهری استانداری ها مدیرکل دفتر برنامه ریزی وزارت کشور نشست ملی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۷۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بهرهگیری از گیمیفیکیشن در برنامهریزی شهری
استفاده از گیمیفیکیشن در طراحی و برنامهریزی شهرهای امروزی بسیار رایج است و حتی میتوان پیش از اجرای طرحها در دنیای واقعی، آن را در بازیهای ویدئویی مورد آزمایش قرار داد.
به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گیمیفیکیشن شامل استفاده از عناصر بازی و اصول طراحی برای ایجاد تجربیات جذاب و انگیزشی برای اهداف مختلف است و در برنامهریزی شهری میتواند ابزاری قدرتمند برای افزایش مشارکت عمومی، آگاهی و بازخورد در مورد پروژهها و موضوعات مختلف باشد.
امروزه در بسیاری از شهرهای جهان برای توسعه پروژههای شهرسازی از بازیهای کامپیوتری محبوبی همچون فورتنایت (Fortnite)، ماینکرافت (Minecraft) و ردپای شهر (UrbanFootprint) استفاده میشود. به نظر میرسد شبیهسازهای رایانهای با تکیه بر شهود و کاربرد گسترده، ابزار جدید و مهمی در برنامهریزی شهری هستند که از این طریق شهروندان را به مشارکت دعوت میکنند و پروژههای برنامهریزیشده را سرگرمکننده میسازند. کاربرد بازیهای شبیهسازی شهری در زندگی واقعی نشان میدهد که برنامهریزان شهری درنهایت همیشه به ورودیهایی نیاز دارند که شهر به آنها تعلق دارد و این ورودیها شهروندان هستند.
بازی برنامهریزی شهریبازیهای ویدئویی شبیهسازی شهر با توجه به دشواری ایجاد تعادل در سیستمهای پیچیده، چندین دهه است که بازتابی از نحوه درک شهرها بوده و بهتدریج به تغییر برنامهریزیهای استراتژیک، مدیریت منابع یا معیارهای ارزیابی ابتکارات مختلف برای شهرهای فیزیکی و مجازی منجر شده است. ساختوساز شهرها نیز در طول تاریخ بهتدریج پیچیدهتر شد، تا جایی که تبدیل به یک شبکه متراکم از تعاملات شده است.
بیشتر شبیهسازها هنوز روی جادهها و بزرگراهها تمرکز میکنند، با این حال بهتدریج نگرانیهای دیگری در میان شهروندان شروع به ظهور کرد که در نهایت به بازیهای ویدئویی منتقل شد و مطابق آنها مردم سراسر جهان خواستار تغییر شیوههای جابهجایی، انرژی و فعالیتهای محلی، همچنین مدیریت کارآمد زباله (ترجیحاً دور از مناطق مسکونی) و شهرداران به استفاده از فناوری برای مدیریت شهرها ملزم شدند.
تقاضای شهروندان برای خدمات بهداشتی، آموزشی، نظافت و مواردی از این قبیل نیز یک امر ثابت در برنامهریزی شهری است، بنابراین خیلی زود بازیهای ویدئویی ظهور کردند که شهروندان در آنها میزان رضایت یا نارضایتی خود را از مدیریت نشان میدادند.
بازیهای شهرسازی بهتدریج ابعاد و شاخصهایی را اضافه کردند که شامل محیط زیست، حاکمیت، اقتصاد، انسجام اجتماعی، سرمایه انسانی، گسترش بینالمللی، فناوری و مواردی از این قبیل بود و سیستمهای مدیریت شورای شهر با نمونههای بازی، دیجیتالی شد.
بازیهای ویدئویی امروزی به پیچیدگی پانلهای مدیریت شهری هستند و سطح دشواری آن به میزان قابلتوجهی افزایش داشته است. سطح پیچیدگی این بازیها بهحدی بالا رفته است که با دوقلوهای دیجیتالی شهرهای واقعی رقابت میکنند. پیچیدگی و تراکم روابط اکوسیستمیک شهرها در این بازیها افزایش داشته و تغییر هر یک از متغیرها، برای مثال بهبود حملونقل، بدون تأثیرگذاری بر دیگر موارد غیرممکن است.
از سوی دیگر بازیکنان این بازیها همانند شوراهای شهر باید با تعداد بیپایانی از وظایف چالشبرانگیز مقابله کنند. یک روش جالب برای مقایسه رابطه بین بازیهای ویدئویی برنامهریزی شهری و برنامهریزی شهری واقعی به این شرح است که بازیکنان ساعتها تلاش میکنند تا شادی شهروندان دیجیتال خود را به حداکثر برسانند و دادههای بیشتری نسبت به بسیاری از مدیران شهری در چند دهه پیش در دسترس دارند.
طراحی شهرها با ماینکرافتماینکرافت یکی از محبوبترین بازیهای کامپیوتری در جهان است که بازیکنان را دعوت میکند دنیای ساختمانها، دهکدهها و دیگر عناصر فضایی خود را بسازند. هر ماه بیش از ۱۱۰ میلیون نفر ماینکرافت بازی میکنند، اما میتوان از آن برای برنامهریزی شهری نیز استفاده کرد.
یک مدیر پروژه سوئدی در سال ۲۰۱۳ به اجرای تعدادی از پروژههای برنامهریزی شهری با استفاده از ماینکرافت پرداخت. این اقدام منحصربهفرد شامل کارگاههای مشارکتی انجام گرفت که طی آن ساکنان تشویق میشدند به همراه کارشناسان از این بازی کامپیوتری استفاده و فضاهای عمومی را طراحی و بازطراحی کنند. این قبیل پروژههای محلهای سازماندهندگان را قادر میسازد بافت شهری محیط خود را تغییر دهند.
امروزه نیز کارگاههای بسیاری در این زمینه برگزار میشود. شرکتکنندگان در این کارگاه همیشه اعضای جامعه محلی هستند. در اصل از افرادی برای شرکت در این کارگاهها دعوت میشود که ساکن محیطهای اطراف فضاهای عمومی شهرها و کارشناسان واقعی موقعیتهای محلی هستند. در این کارگاهها همچنین از همه ذینفعان پروژه، معماران، شهرسازان یا برنامهریزان شهری بهعنوان شرکتکنندگان کلیدی دعوت میشود تا بتوانند در طول کارگاه به صحبتهای شرکتکنندگان گوش دهند و جهت پروژههای شهری را تعیین کنند.
استفاده از ماینکرافت دو دلیل دارد، اول اینکه برای نسلهای جوانتر که میتوانند از طریق بازی در موضوعات شهری و فرآیندهای مشارکتی قرار گیرند، بسیار جذاب است. دلیل دوم اینکه این بازی یک ابزار بسیار آسان برای استفاده محسوب میشود. مخاطبان ماینکرافت از هر رده سنی و فرهنگی هستند و در عرض ۲۰ دقیقه میتوان آن را به افراد بیسواد نیز آموزش داد.
این کارگاهها به جوانان میپردازد، اما از همه گروههای سنی دیگر نیز دعوت میکند و قصد دارد شکافهای دیجیتالی و نسلی را پر کند. این واقعیت که کودکان اغلب به شرکتکنندگان بزرگتر یاد میدهند که چگونه از ماینکرافت استفاده کنند، به پویاییهای جالبی منجر میشود.
با این حال از آنجا که ماینکرافت برای معماران و برنامهریزان شهری در نظر گرفته نشده است، جزئیات کافی برای برنامهریزی ایجاد ساختمانها یا محلهها را ارائه نمیدهد. بنابراین زمانی که پروژهای از یک کارگاه طراحی مشارکتی توسط شورای محلی تصویب شد، مسائل فنی به برنامهریزان شهری واگذار میشود.
طراحی شهری به کمک بازی Cities:SkylinesCities:Skylines نمونه دیگری از بازیهای برنامهریزی شهری است. این بازی کامپیوتری محبوب به دلیل جزئیاتی که دارد، بسیار مورد علاقه برنامهریزان شهری است و حتی توسط شهر استکهلم در برنامهریزی یک منطقه شهری جدیدی مورد استفاده قرار گرفته است. Cities:Skylines در کنار سایر شبیهسازهای شهرسازی، یک محیط کم استرس را برای توسعه یک شهر ارائه میدهد که کیفیت زندگی را برای شهروندان و حل مشکلات به هنگام بروز مشکلات زیرساختی و اقتصادی فراهم میکند. بسیاری از برنامهریزان شهری از این بازی برای نمایش ایدههای برنامهریزی و آزمایش آنها استفاده میکنند.
حضور یک متخصص فضای عمومی در کارگاههای برنامهریزی شهری این بازی برای راهنمایی شرکتکنندگان بسیار مهم است. این متخصص بهعنوان مثال راههای مختلفی را برای افزایش امنیت و در عین حال طراحی یک فضای عمومی محبوب پیشنهاد میکند که شاید پیش آن هرگز تصور نشده بود.
توجه به این نکته ضروری است که بازیهایی مانند Cities:Skylines نشان میدهد که چه مشکلاتی در برنامهریزی شهری در دنیای واقعی وجود دارد. این امر با نحوه شروع ساخت شهر با اتصال مجموعهای از جادهها، خیابانها و بزرگراهها به ورودیهای اصلی و بخشهای از قبل موجود شهر توسط بازیکنان نشان داده میشود.
گیمیفیکیشن در شهر هوشمندشهرهای هوشمند نیز میتوانند به لطف بازیهای ویدئویی، پیادهسازی مدلهای دیجیتالی مانند دوقلوهای دیجیتال را قبل از استفاده در شهرهای واقعی مورد آزمایش قرار دهند. گیمیفیکیشن افزوده مهمی به ایدهآلهای شهرهای هوشمند محسوب میشود و طراحی مشارکتی بخش مهمی از این فرآیند است. با استفاده از بازیهای رایانهای رایج و آسان برای یادگیری، شهروندان میتوانند با هزینه و تلاش کم به تغییر محیط شهری خود برای همه افراد درگیر در فرآیند برنامهریزی کمک کنند. نتایج برنامهریزی شهری مشارکتی از طریق گیمیفیکیشن میتواند بخشی از طراحی شهر هوشمند باشد و در آینده، این امکان وجود دارد که هر شهروند در یک شهر هوشمند به اپلیکیشنی دسترسی داشته باشد که در آن نهتنها میتواند اخبار را ببیند و به مسائل شهر خود رأی دهد، بلکه بتواند در برنامهریزی ایدهها و ابتکارات نیز مشارکت داشته باشد. گیمیفیکیشن یک راه بسیار مناسب برای درگیر کردن بخشهای بزرگی از مردم و جمعآوری نظرات آنهاست.
در واقع طراحی شهری و برنامهریزی فضاهای عمومی با ایجاد اجتماع و زیستپذیری برای شهروندان همراه است. عناصر شهر هوشمند میتوانند به بهبود و افزایش این جنبهها کمک کنند، اما اگر شهروندان از فضاها استفاده نکنند، هوشمندیها بیهوده خواهد بود. بنابراین حمایت و توانمندسازی مشارکت شهروندان از طریق بازی در طراحی شهری میتواند راهکار مناسبی باشد، چراکه جوامع در مرکز این فرآیند قرار دارند.
کد خبر 750503