Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت سوژه‌ای با عنوان «تعمیم حرکت زیبای شهرداری اصفهان به تمام شهرها و روستاها» درخواست داشتند تا پرداختن به دیوارنگاره‌ها در شهرها و روستاهای دیگر هم اجرایی شود.

مخاطبان فارس نوشتند: «با گشت و گذار و پیاده‌روی در شهر زیبای اصفهان متوجه یک حرکت زیبا و بسیار غنی فرهنگی با پشتوانه مطالعاتی بالا از طرف شهرداری می‌شویم که بسیار هنرمندانه و بعضاً در فضاهای مناسب در هر ده پانزده متر به‌صورت یک دیوانگار ظریف و خوش خط مزین شده است با پیام‌های بسیار زیبا درس‌آموز و تعقل برانگیز قرآنی احادیث و پیام شهدا که بعضاً آن‌قدر مضامین عمیق دارند مجبور به توقف و عمیق‌تر خواندن و سرمست‌تر شدن انسان می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



خیلی حرکت زیباییست واقعاً، ای کاش شاهد این حرکت بسیار زیبا در سراسر شهرها و روستاهامان باشیم چه بسا بسیار در آموزش دائمی افکار عمومی و بسیار آرام‌تر شدن مردم و پایین آمدن درصد خشونت‌ها و بالارفتن تحمل با زیبایی درک بالاتر و نتیجتاً جامعه مفرح‌تر را دستخوش شود؛ 
البته مسأله زیبایی و مهارت زیبا به تصویر کشیدن را نیز نباید فراموش کنیم.»

دیوارنگاری داستان‌های مصور بر دیوارهای نابسامان

در همین راستا سراغ حمید قنادنیا، سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان، اصفهان رفتیم که با مروری بر تاریخچه دیوارنگاره‌های شهر اصفهان اظهار کرد: نقاشی‌های دیواری به دو دسته دیوارنگاره‌های ارتفاع بلند و ارتفاع پایین تقسیم می‌شود که سال ۹۵ در بخش ارتفاع پایین (دیواره پیاده‌روها) نقاشی‌های برگرفته از حکایات ادبیات فارسی و داستان‌های قرآنی به همراه QRکد طراحی و اجرا شد.

وی در توضیح این طرح‌ها افزود: واحد طراحی و هنر شهری سازمان زیباسازی دیوارهای نابسامان دارای مالک شخصی و یا رهاشده که چهره نازیبایی به شهر داده بودند را شناسایی و با هماهنگی مناطق ۱۵ گانه این داستان‌های مصور روی این دیواره‌ها دیوارنگاری شود.

قنادنیا خاطرنشان کرد: ایده اصلی این طرح در اتاق فکر سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان شکل گرفت تا به صورت واحد و یکپارچه به دیواره‌های نازیبای شهر هویت‌بخشی شده و ظاهری زیبا به خود بگیرد.

سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان ادامه داد: در این طرح به سراغ حکایت‌ها، داستان‌ها و روایات قرآنی و ادبی و همچنین ضرب‌المثل‌ها رفتیم و هنرمندان و اساتید دانشگاه‌ طرح‌های خود را در این زمینه ارائه کردند.

وی گفت: در راستای اجرای این دیوارنگاره‌ها با دانشگاه‌های هنر اصفهان، سپهر و آزاد نجف‌آباد که رشته‌ نقاشی در آن‌ها تدریس می‌شد، تفاهم‌نامه‌ای امضا و کار مشترکی انجام شد تا در قالب آن دانشجویان با راهنمایی و سرپرستی اساتید خود این طرح‌ها را پیاده‌سازی کنند.

قنادنیا با اشاره به بهره‌گیری از سایر پیمانکاران در اجرای دیوارنگاره‌های شهری بیان کرد: هنرمندان انجمن نقاشان اصفهان نیز در زمینه نقاشی دیواری ارتفاع بلند روی ساختمان‌ها با سازمان زیباسازی همکاری دارند.

سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در ادامه با گذری بر فعالیت‌های سال ۹۳ زیباسازی شهری مطرح کرد: در آن سال‌ها در قالب «خاطره شهری» نقش برجسته‌هایی با موضوع سبک زندگی و برگرفته از ضرب‌المثل‌ها و داستان‌های ادبی بر دیواره‌های مدارس اجرا ‌شد که بازخورد خوبی داشت.

وی با اشاره به این‌که این طرح‌ها حدوداً بر دیوارهای ۲۰ تا ۳۰ مدرسه در سطح شهر نقش بستند، عنوان کرد: از آن سال به بعد در صورت درخواست برای سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها نیز در قالب هنر شهری و نقش برجسته طرح‌هایی اجرا شده است.

قنادنیا بیان کرد: آخرین پروژه اجراشده در این زمینه نوروز امسال بر روی دیواره ایستگاه آتش‌نشانی میدان بزرگمهر بوده است که در قالب هنر شهری اجرا شد.

پیشتازی اصفهان در حوزه زیباسازی در کشور

سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در رابطه با امکان تسری این طرح به سایر شهرها و روستاها گفت: از سالیان دور شهر اصفهان همواره در حوزه زیباسازی از جمله مبلمان شهری و نورپردازی در کشور پیشتاز بوده است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال برای نخستین بار در ایران پل‌های تاریخی از جمله خواجو و سی و سه پل و پل‌های غیرتاریخی از جمله پل فلزی، پل بزرگمهر و پل غدیر توسط سازمان زیباسازی، نورپردازی شد.

قنادنیا با بیان اینکه مبلمان شهری اصفهان نیز در سایر شهرها از جمله شهرهای شمالی الگوگیری شده است، اذعان کرد: مبلمان شهری اصفهان حتی به خارج از کشور از جمله اربیل عراق و ارمنستان هم رفته است و مبلمان پرتابل سنگ و چوب زیباسازی اصفهان در آنجا اجرا شده است.

سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان ابرازکرد: مبلمان‌های شهری براساس هویت هر منطقه و شهر و موقعیت جغرافیایی طراحی و اجرا می‌شود که منحصر به همان بخش خواهد بود.

وی در رابطه با یکی دیگر از طرح‌های زیباسازی شهر اصفهان گفت: نیمه نخست دهه  ۹۰ شمسی ۸ پارک موضوعی از جمله پارک‌های صدا، ماسه‌ای، لاستیک، حروف و اعداد، رنگ، اریگامی، بازی در کف و اسباب‌بازی‌های علمی- آموزشی طراحی کردیم که در شهرهایی از جمله قم نیز این طرح اجرا شده است.

قنادنیا در رابطه با امکان تعمیم این حرکت‌های زیباسازی به صورت سازماندهی شده و با رعایت جوانب حقوقی و اداری طرح‌ها اظهار کرد: شهرداری‌های تمامی شهرهای ایران زیرمجموعه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور هستند که از این طریق امکان هماهنگی وجود دارد.

سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه در اساسنامه سازمان زیباسازی لحاظ شده که این سازمان می‌تواند خدمات طراحی را به شهرهای دیگر نیز ارائه کند، توضیح داد: پیش از این سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان برای ارائه طرح‌های زیباسازی و مبلمان شهری به شهرهای دیگر اعلام آمادگی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: دیگر شهرهای کشور نیز از ضوابط و مقررات مبلمان شهری سازمان زیباسازی اصفهان استفاده می‌کنند و این ضوابط در اختیارشان قرار گرفته است.

انتهای پیام/۶۳۰۸۸/ح/

منبع: فارس

کلیدواژه: زیباسازی شهر مبلمان شهری سی و سه پل دیوارنگاره ها مبلمان شهری داستان ها اجرا شد طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۷۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکان سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه این سازمان از شهریور ۱۴۰۱ در راستای افزایش مشارکت شهروندی برای حفظ محیط زیست، اقدام به شناسایی مشترکان خود در گروه‌های هدف مختلف کرده است، گفت: از آغاز اجرای این طرح تاکنون ۱۳۴۲ فرم شناسایی مشترکان در سامانه سنا ثبت نهایی شده است.

غلامرضا ساکتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ساماندهی مشترکان سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر با افزایش جمعیت و در پی آن بالا رفتن مصرف، تولید پسماند در ابعاد گوناگون خانگی، شهری، صنعتی و بیمارستانی به سرعت گسترش یافته، از این‌رو کاهش تولید پسماند امری ضروری است.

وی با بیان اینکه یکی از بخش‌های اصلی مدیریت شهری، مدیریت پسماند شهری است و یکی از کلیدهای موفقیت در تمام مراحل آن، آگاهی و مشارکت شهروندان است، افزود: در حال حاضر مشارکت شهروندان در فرآیند مدیریت پسماند از طریق کاهش تولید و تفکیک پسماندها از یکدیگر در مبدأ به عنوان یکی از کاراترین و اقتصادی‌ترین روش‌های پردازشی در بیشتر کشورهای دنیا صورت می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی شهروندان از اولویت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: ارائه آموزش‌های عمومی و افزایش سطح فرهنگ و آگاهی شهروندان به‌تدریج موجب کاهش میزان تولید پسماند و صرفه‌جویی در مصرف منابع شده و از طرفی میزان تفکیک پسماندها در مبادی تولید افزایش خواهد یافت که این امر به‌نوبه خود موجب کاهش هزینه‌ها از جمله حمل‌ونقل پسماندها، خواهد شد.

ساکتی ادامه داد: سنگ بنای ارائه تمام خدمات به‌صورت صحیح و اصولی و دریافت بازخوردها، ارزیابی و سنجش طرح‌ها و فعالیت‌های انجام شده در جوامع موفق، شناسایی کامل و هدفمند مشترکان است، از این رو سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از شهریور ۱۴۰۱ در راستای توانمندسازی و افزایش مشارکت شهروندی در خصوص حفاظت از محیط زیست، اقدام به شناسایی مشترکان خود در گروه‌های هدف مختلف کرد.

وی اضافه کرد: در راستای انجام این امر خطیر ناظران شاغل در سازمان مدیریت پسماند و کارشناسان پسماند شاغل در ادارات خدمات شهری شهرداری‌های مناطق پانزده‌گانه اقدام به شناسایی مشترکان کردند.

ساکتی با بیان اینکه فرآیند شناسایی مشترکین از ابتدای دی ۱۴۰۲ با این هدف که تمام عملیات ثبت اطلاعات مشرکین به صورت جامع، یکپارچه و سیستماتیک صورت گیرد، گفت: برنامه‌ریزی‌هایی درباره بارگذاری فرم شناسایی مشترکان در سامانه سنا انجام شده و برای هر یک از کاربران مناطق و سازمان مدیریت پسماند نام کاربری و رمز عبور (دسترسی) مشخصی تعریف شده است تا مسئول مربوطه با ورود به سامانه، نسبت به ثبت اطلاعات فرم شناسایی مشترکان در سامانه اقدام کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه از آغاز اجرای طرح تاکنون تعداد ۱۳۴۲ فرم شناسایی مشترکان در سامانه ثبت نهایی شده است، افزود: برای ثبت دقیق مشترکان از طریق سامانه سنا لازم است، موقعیت مکانی مشترک Gps و اینترنت کاربر فعال باشد.

کد خبر 746582

دیگر خبرها

  • تصویب قانون مدیریت واحد شهری بزرگ‌ترین خدمت به مردم و شورا/ قطار شهری، پروژه ملی است
  • آمادگی داریم برای رفع مشکلات اصفهان کنار مدیریت استان بایستیم
  • تحول در پایتخت با مدیریت شهری
  • شورا انتظار بعضی تغییرات در شهرداری را داشت/ بدهکاری دلیل بی‌مهری نیست
  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات مهندسی
  • بهره‌برداری از بازار گل و گیاه ارغوان تا پایان ۱۴۰۳
  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات فنی و مهندسی
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکان سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا
  • اجرای ۳۱ پروژه با مشارکت سرمایه‌گذاران/ پیشرفت ۵۵ درصدی پروژه مشارکتی میخک
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود