Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@21:51:50 GMT

بررسي طرح جريان گرداب هاي سطحي

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۲۷۶۹۸

خبرگزاری آریا-محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند، با مطالعه جریان گرداب‌های سطحی، درک روشن تری از ساختار شکل گیری این گرداب‌ها و روش‌های کنترل آن ارائه دهند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مریم آذرپیرا دانش آموخته این دانشگاه، محقق طرح «تأثیر پارامتر‌های هندسی و هیدرولیکی بر دینامیک جریان در گرداب‌های سطحی بر روی آبگیر‌های قائم» گفت: شکل گیری جریان‌های گردابی بر روی آبگیر نیروگاه‌ها آسیب‌های فراوانی به سازه‌های نیروگاهی وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این محقق عنوان کرد: برای جلوگیری از ایجاد این پدیده و مصون ماندن از اثرات مخرب آن، عمق آب بر روی آبگیر همواره نباید از حد مشخصی کمتر شود. در شرایطی که حجم آب در مخزن کم باشد احتمال شکل گیری جریان گرداب مانع بزرگی در بهره مندی از آب مخازن سد در تولید برق است و از طرفی مکانیزم شکل گیری پدیده گرداب به درستی روشن نشده است؛ گرداب در ابگیری با پمپ‌ها و در بسیاری از جریان در سیالات مثل گردباد‌ها نیز بوجود می‌آید و در حقیقت این پدیده چالش بزرگی برای پژوهشگران در زمینه مکانیک سیالات محسوب می‌شود.
به گفته دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با توجه به پیچیدگی این پدیده و جایگاه آن در مکانیک سیالات تصمیم گرفتیم مطالعات پایه‌ای روی این پدیده انجام دهیم.
آذرپیرا خاطر نشان کرد: در این پژوهش با مطالعه مشخصه‌های میدان جریان گرداب و از همه مهمتر بررسی نحوه شکل گیری گرداب، کمک شایانی به شناخت هرچه بیشتر از میدان پیچیده این پدیده شده است.
علاوه براین براساس نتایج مطالعات با ارائه پیشنهاد‌هایی نوین در کنترل و پیشگیری از شکل گیری گرداب گامی در راستای ارتقا این علم برداشته شده است.
وی درباره روش تحقیق این پروژه گفت: در انجام این پژوهش از سه روش اصلی مطالعات تحلیلی، پژوهش‌های آزمایشگاهی و مدلسازی‌های عددی استفاده شده است که در هر بخش نتایج مجزا و نوین ارائه شده است که ماحصل تمامی این مطالعات کمک به شناخت کاملتر از میدان جریان گرداب می‌کند.
وی اضافه کرد: از طرفی مطالعات حاضر راه را برای اتجام مطالعات بیشتر نیز باز کرده است و هم اکنون نیز کار‌های تحقیقاتی بیشتری در ادامه یافته‌های موجود در جریان است. به عنوان نمونه در عمل ممکن است دو آبگیر نیروگاهی در کنار هم عمل کنند که نحوه شکل گیری گرداب روی دو آبگیر در حال مطالعه می‌باشد.
دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: اولین نتیجه تحقیق حاضر شناخت پدیده گرداب و در نتیجه پیدا کردن راهکار‌های مناسب و مهندسی برای مقابله با آن می‌باشد. از طرف دیگر نتیجه این تحقیقات به دانش کلی در زمینه شناخت پدیده گرداب در علم مکانیک سیالات کمک می‌کند.
آذرپیرا در خصوص ویژگی‌های طرح گفت: ارائه روابط تحلیلی از میدان جریان گرداب، انجام مدلسازی‌های عددی به روش لاگرانژی برای نخستین بار، توسعه و تجهیز سیستم PIV برای انجام تحقیقات و اندازه گیری‌های آزمایشگاهی، شناخت پدیده و شکل گیری گرداب و انجام مطالعات آزمایشگاهی به منظور اثر عمق هسته هوا بر مشخصه‌های میدان جریان گرداب ویژگی‌های این پروژه به شمار می‌روند.
وی با تاکید بر اینکه پژوهش‌های خارجی با تجهیزات بسیار نوین نیز در تلاش برای مطالعه جریان گرداب هستند که ما نیز موفق به انجام این پژوهش و ارائه نتایج ارزنده در این مورد شده ایم، گفت: نتایج این پژوهش برای ارائه نیمه صنعتی دستگاه لیزری PIV که در اندازه گیری‌ها در مکانیک سیالات کاربرد گسترده‌ای دارد قابل استفاده خواهد بود.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به مزیت‌های رقابتی طرح گفت: اندازه گیری دقیق گرداب در مراحل شکل گیری در یک هندسه قابل کنترل به وسیله PIV و بررسی مراحل آن، مدل تحلیلی گرداب با فرضیات کمتر و شناخت تاثیر عوامل مختلف بر روی آن، صحت سنجی مدل عددی با داشتن اطلاعات آزمایشگاهی، مدلسازی عددی گرداب با روش‌های اولری و لاگرانژی و استخراج اطلاعات بسیار زیاد و با جرئیات کامل از گرداب و توسعه آن با تغییرات مشخصه‌های جریان مثل عمق و سرعت در آبگیر مزیت‌های رقابتی این طرح به شمار می‌روند.
آذرپیرا با اشاره به کاربرد‌های پروژه گفت: شناخت پدیده گرداب و کمک به افزایش دانش فنی در مورد این پدیده معمول در علم مکانیک سیالات، شناخت راهکار‌های مقابله با گرداب و بهینه سازی سازه‌های نیروگاهی، توسعه روش PIV و بومی سازی آن برای اندازه گیری‌های دقیق در مکانیک سیالات کاربرد‌های این پروژه به شمار می‌روند. دکتر امیررضا زراتی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر استاد راهنمای این پروژه بوده اند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: گرداب دانشگاه صنعتی امیرکبیر مکانیک سیالات اندازه گیری شناخت پدیده گرداب ها بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۷۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوت دو کارگر حین اجرای عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی در شیراز

سخنگوی شهرداری شیراز گفت: طی حادثه‌ای در عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی توسط پیمانکار، دو کارگر جانشان را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز، رضا جاویدی، امروز_ شنبه هشتم اردیبهشت_ با بیان اینکه اشاره به فوت دو کارگر حین حادثه‌ای که پیش از ظهر امروز رخ داده است، اظهار کرد: عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی در میدان دولت ابتدای بولوار میثم در حال انجام بود که سه کارگر پیمانکار طرف قرارداد شهرداری منطقه پنج حین انجام عملیات لوله‌گذاری در پی ریزش جداره مسیر حفاری در هنگام عملیات خاک‌برداری دچار حادثه شدند.

وی ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده داغدار کارگران فوت شده، افزود: با حضور به موقع نیروهای آتش‌نشانی یکی از کارگران، زنده از زیر خاک بیرون کشیده شد اما متأسفانه با وجود انجام عملیات، دو کارگر پیمانکار فوت کردند.

سخنگوی شهرداری شیراز با ابراز تأسف از وقوع این حادثه، ادامه داد: اجساد کارگران فوت شده با نظارت مقام قضائی جهت انتقال به پزشکی قانونی تحویل عوامل مربوطه شده است.

لازم به ذکر است که شهرداری شیراز در راستای توسعه شبکه دفع آب‌های سطحی به منظور جلوگیری از آب گرفتگی معابر و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و مطالعات انجام شده، اقدام به اخذ پیمانکار جهت اجرای پروژه لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی این محل کرده است.

کد خبر 748421

دیگر خبرها

  • با«مست عشق» کرک و پر حسن فتحی ریخت؟!
  • استان خراسان رضوی گرم می‌شود
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • بررسی پدیده «پولشویی» در «مدار بسته» تلویزیون
  • پدیده مشکوکی که این روزها بین جوانان مُد شده!
  • ۲ کارگر حین عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی شیراز جان باختند
  • پافشاری بر پدیده «اوج نفت» هرج و مرج انرژی را تشدید می‌کند
  • مرگ ۲ کارگر شهرداری شیراز
  • فوت دو کارگر حین اجرای عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی در شیراز
  • ‌فوت ۲ کارگر در حادثه عملیات لوله‌گذاری دفع آب‌های سطحی در شیراز