Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ منطقه ۲۲ شهرداری تهران در شمال غرب تهران قرار دارد. این منطقه در قسمت شمال غربی شهر تهران و در پایین دست حوضه آبریز رودخانه کن و وردیج قرار دارد. این منطقه از شمال با کوهستان البرز مرکزی، در شرق با حریم رودخانه کن، در جنوب با آزاد راه تهران - کرج و در غرب با محدوده جنگل‌های دست کاشت وردآورد محدود می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منطقه بیست و دو با مناطق پنج و بیست و یک شهرداری تهران همجوار است.

منطقه ۲۲ دارای ۴ ناحیه، ۱۲ محله و ۲۸ شهرک با پنج هزار و ۸۸۱ هکتار وسعت است. شهروندان این منطقه به واسطه آزادراه تهران - کرج در جنوب، بزرگراه شهید خرازی در شمال، بزرگراه آزادگان در غرب و همچنین بزرگراه شهید همدانی در میانه این منطقه به شبکه بزرگراهی تهران و نیز شبکه بین شهری مناطق شمالی ایران دسترسی خوبی دارند.

علاوه بر آن به دلیل وجود این شاهراه‌های اصلی، امکان ترددهای پر حجم روزانه بین شهری و بین استانی را فراهم می‌شود. در منطقه بیست و دو شهرداری تهران مراکز مهم ورزشی، علمی و اقتصادی و گردشگری وجود دارد که از جمله می‌توان به دانشگاه علامه طباطبایی، مجموعه ورزشی آزادی تهران، پارک جنگلی چیتگر، پارک جنگلی خرگوش‌دره، پارک جنگلی لتمان کن، پارک جنگلی وردآورد، دریاچه چیتگر، آبشار تهران، بوستان جوانمردان، ایران مال و بوستان بانوان ریحانه اشاره کرد.

به‌منظور آگاهی از فعالیت‌ها و سیاست‌های شهرداری منطقه ۶ در دوره جدید مدیریت شهری، با وحیدرضا محمدی، شهردار منطقه ۲۲ به گفتگو نشستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

حل مشکل اهالی شهرک «پیکان شهر» با ورود مدیریت شهری

مهر: آیا از سوی مدیریت شهری در خصوص قرارگاه جهادی ساخت مسکن در منطقه ۲۲ اقدامی انجام شده است؟

محمدی: این منطقه بیشترین حجم ساخت و ساز ساختمانی در شهر تهران را دارد، به نوعی شاهد آن هستیم ساخت و سازی که در این منطقه رخ داده در یک دهه اخیر بیشتر از چند منطقه از شهر تهران بوده است و رونق ساخت و ساز در این منطقه همچنان ادامه دارد؛ اما شهرک «پیکان شهر» به‌عنوان یکی از غربی‌ترین و قدیمی‌ترین شهرک‌های این محدوده از تهران است که قدمت نیم قرنی دارد. اهالی این شهرک یک دهه است که خواستار ساخت و ساز بلوک‌های سکونت خود هستند که به دلایلی این روند مورد اجرا قرار نگرفته بود تا اینکه این معضل را به شهردار تهران در قرارگاه جهادی ساخت مسکن در میان گذاشتیم و شهردار تهران دستوراتی را برای رفع این معضل صادر کرده است و در حال حاضر روند اداری این مشکل در حال برطرف شدن هست و در آینده نزدیک کلنگ نوسازی این شهرک به زمین زده خواهد شد.

بیشترین سرانه فضای سبز شهروندان در منطقه ۲۲ تهران است و بوستان‌های این منطقه همه روزه پذیرای هزاران نفر از شهروندان تهرانی و گردشگران سایر شهرهای کشور است

منطقه ۲۲ به‌عنوان سرسبز ترین منطقه شهر تهران است

مهر: در حال حاضر سرانه فضای سبز در منطقه ۲۲ چه میزان است؟

محمدی: منطقه ۲۲ به‌عنوان سرسبز ترین منطقه شهر تهران معروف است، این محدوده از شهر تهران دو هزار و ۸۰۰ هکتار فضای سبز دارد و می‌توان گفت بیشترین سرانه فضای سبز شهروندان تهرانی از آن ساکنان این منطقه است، به‌طوری که هر یک از ساکنان این منطقه ۱۳۶ متر مربع از فضای سبز برخوردار هستند، گفتنی است در این محدوده از تهران ۹۱ بوستان وجود دارد که برخی از این بوستان‌ها به عنوان بوستان‌های فرامنطقه‌ ای و حتی می‌توان گفت فرا استانی است. بوستان جنگلی چیتگر، بوستان جنگلی خرگوش‌دره، بوستان جنگلی لتمان کن، بوستان جنگلی وردآورد، بوستان آبشار تهران، بوستان جوان‌مردان از جمله محیط‌های سرسبز منطقه است که همه روزه پذیرای هزاران نفر از شهروندان تهرانی و گردشگران سایر شهرهای کشور است.

مهر: مدیریت شهری چه اقداماتی برای حفظ و توسعه فضای سبز در منطقه ۲۲ انجام داده است؟

محمدی: شهرداری منطقه ۲۲ اقدامات گسترده‌ای برای حفظ و توسعه فضای سبز این منطقه انجام می‌دهد، به‌طوری که در ماه گذشته یک هزار و ۲۰۰ اسپرینگر (سیستم آبیاری نوین) در فضای سبز معابر شهری این منطقه نصب شده است؛ همچنین در ایام اسفندماه هزاران درخت به همت دوستداران محیط زیست مورد کاشت قرار گرفته است. به تازگی نیز حجم وسیعی از بوستان‌های منطقه علف کشی آن مورد اجرا قرار گرفته تا در زمان افزایش دمای هوا و آتشی که از سوی شهروندان هنگام اتراق در بوستان‌ها برپا می‌شود موجب سرایت حریق نشود. اداره فضای سبز شهرداری منطقه ۲۲ برای رفاه حال شهروندان تهرانی در بوستان‌های این منطقه از جمله بوستان جنگلی چیتگر باربکیو و آلاچیق‌هایی به تازگی مورد احداث قرار داده تا محیط مناسبی برای اتراق خانواده‌ها برای یک تفریح مناسب ایجاد شود.

مهر: اعلام شده که حدود ۴.۸ درصد از مساحت محدوده خدماتی شهر تهران به این منطقه تعلق دارد، با توجه به وسعت قابل توجه منطقه ۲۲ در حال حاضر وضعیت خدمات شهری در این منطقه به چه شکل است؟

محمدی: منطقه ۲۲ به قطب گردشگری تهران معروف است، وجود بوستان‌هایی مانند چیتگر، آبشار تهران، جوانمردان، لتمان کن، وردآورد، خرگوش دره از یک سو و مجموعه تفریحی و گردشگری دریاچه شهدای خلیج فارس، مجموعه ورزشی آزادی و باغ گیاه شناسی موجب شده که روزانه هزاران نفر از شهروندان تهرانی و هموطنان برای گردش و تفریحی راهی این منطقه شوند. به همین منظور حوزه معاونت خدمات شهری به شکل مدوام در حال خدمات رسانی به شهروندان است و امید می‌رود با راه اندازی سایر مجموعه‌های گردشگری در این منطقه شهروندان از خدمات دهی بیشتری برخوردار شوند.

در منطقه ۲۲ این است که ساختمان‌های ایمن‌تری در این محدوده از شهر تهران ساخته شده است و حتی بسیاری از ساختمان‌های بلند مرتبه نیز از باند هلیکوپتر برخوردار هستند

در منطقه ۲۲ مشکل بافت فرسوده و معابر کم عرض وجود ندارد

مهر: با توجه به انبوه‌سازی قابل توجه در منطقه ۲۲ و ایجاد شهرک‌های مسکونی گوناگون در حال حاضر وضعیت سازه‌های این منطقه از منظر ایمنی چگونه است و اینکه چه سازه‌های ناایمنی در این منطقه وجود دارد؟

محمدی: خوشبختانه یکی از ویژگی‌های منطقه ۲۲ نسبت به سایر مناطق شهر تهران نوساز بودن آن است و مشکل بافت فرسوده و معابر کم عرض وجود ندارد، به عبارتی نگرانی در این زمینه وجود ندارد و از سوی دیگر ساختمان‌های ایمن‌تری در این محدوده از شهر تهران ساخته شده است و حتی بسیاری از ساختمان‌های بلند مرتبه نیز از باند هلیکوپتر برخوردار هستند و ایستگاه‌های آتش نشانی به نردبان‌های بلند ارتفاع نیز مجهز هستند و همچنین سیستم اطفای حریق وجود دارد.

همچنین ساختمان‌های این منطقه به تأیید سازمان آتش نشانی می‌رسند رسند و بعد از تأیید این نهاد ایمنی پایان کار ساختمان‌ها صادر خواهد شد؛ البته سازمان نظام مهندسی به شکل ویژه به روند ساخت و ساز ساختمان‌ها نظارت دارد و این نهاد نیز متولی روند ساخت و ساز ساختمان‌ها است؛ نا گفته نباشد تنها مشکل موجود در این منطقه مربوط به نبود سیستم فاضلاب شهری است که مشکلاتی را برای شهروندان به وجود آورده است؛ به طوری که از ۲۶۰ کیلومتر شبکه فاضلاب مورد نیاز این منطقه تنها ۳۰ درصد آن مورد اجرا قرار گرفته است، علت این امر هم بر می‌گردد به اینکه سرعت ساخت و ساز ساختمان‌ها بیشتر از ارائه خدمات‌دهی سایر نهادهای متولی است.

ورود مدیریت شهری به‌منظور حل معضل سیستم فاضلاب شهری در منطقه ۲۲

مهر: آیا مدیریت شهری به‌منظور حل مشکل سیستم فاضلاب شهری در این منطقه ورودی داشته است؟

محمدی: در این هفت ماهی که توفیق خدمت به شهروندان این منطقه غربی تهران را داشته‌ایم به شکل ویژه مدیریت شهری ورود پیدا کرده است و با تدابیر شهردار تهران اقدامات اساسی برای رفع این معضل در نظر گرفته‌ایم، برای نمونه در شمال بزرگراه شهید خرازی در حاشیه بلوار کاشان زمینی به شکل رایگان در اختیار شرکت فاضلاب شهر تهران قرار داده‌ایم تا پکیج فاضلاب شهرک‌های شمالی منطقه فراهم شود؛ همچنین در نظر داریم در محدوده خرگوش دره زمینی به شکل رایگان در اختیار شرکت فاضلاب شهر تهران قرار دهیم تا تصفیه خانه فاضلاب راه اندازی شود. با راه اندازی این تصفیه خانه می‌توانیم از پساب آن برای تأمین آب فضای سبز این منطقه برخوردار شویم.

خط ده مترو تهران در محلات شمالی منطقه پایین دست بزرگراه شهید خرازی به بهره‌برداری می‌رسد

مهر: با توجه به وسعت قابل توجه منطقه ۲۲ آیا قرار نیست در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی اقدامی صورت گیرد؟

محمدی: به دلیل وسعت و پراکندگی شهرک‌های مسکونی در این منطقه حمل و نقل عمومی بخش خصوصی به سختی ارائه خدمات رسانی می‌کنند؛ با این وجود اقدامات قابل توجهی برای رفاه حال شهروندان در این منطقه صورت گرفته است، در محور جنوبی منطقه خط ۵ مترو تهران_ کرج با ۵ ایستگاه شامل ورزشگاه آزادی، چیتگر، ایران خودرو، وردآورد و گرمدره وجود دارد که در هر یک از این ایستگاه‌ها پایانه اتوبوسرانی فعال است و خدمات رسانی انجام می‌شود. در حال حاضر تعداد قابل توجهی اتوبوس و تاکسی در این منطقه ارائه خدمت به شهروندان دارند و به نوعی تمامی شهرک‌های منطقه زیر پوشش خطوط اتوبوسرانی قرار دارند؛ با این وجود طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است در محلات شمالی منطقه پایین دست بزرگراه شهید خرازی نیز خط ده مترو تهران مورد احداث قرار بگیرد. جایابی ایستگاه‌های مترو و مسیر تردد تونل‌ها نیز مورد کارشناسی شده است و کارگاه‌های فعالیت عمرانی نیز فعال هستند و سلسله جلسات کارشناسی در این زمینه صورت می‌گیرد.

امکان تصرف حریم رودخانه کن وجود ندارد

مهر: آیا در خصوص رعایت حریم و بستر رودخانه‌های موجود در منطقه ۲۲ اقدامی از سوی مدیریت شهری صورت گرفته است؟

محمدی: در این محدوده از تهران دو رودخانه کن و وردآورد وجود دارد که طول هر دو رودخانه ۱۲ کیلومتر است، حریم این دو رودخانه به شکل کامل حفظ می‌شود و امکان ندارد در حریم این دو رودخانه ساخت و ساز صورت گیرد، چرا که رودخانه کن به بوستان جوانمردان تبدیل شده است و امکان تصرف حریم رودخانه وجود ندارد؛ در خصوص رودخانه وردآورد نیز حریم رودخانه به شکلی نیست که تصرف در آن صورت گیرد و از سوی دیگر تیم حریم به شکل منظم از محورهای رودخانه بازدید دارند و همچنین همکارانم در نواحی این موضوع را به شکل اساسی نظارت دارند. اداره مسیل‌ها به شکل مداوم برای جلوگیری از سیلاب دو مسیر رودخانه وردآورد و کن را به دو شکل مکانیزه و دستی مورد لایروبی قرار می‌دهد.

کد خبر 5509131

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرداری منطقه ۲۲ مدیریت شهری دریاچه چیتگر شهرداری تهران شورای شهر تهران مترو کودکان کار حج تمتع سازمان حج و زیارت علیرضا زاکانی شورای شهر هلال احمر جمهوری اسلامی ایران سرقت صندوق امانات بانک ملی متروی تهران سازمان تامین اجتماعی صنایع دستی کمیته امداد امام خمینی بزرگراه شهید خرازی ساخت و ساز ساختمان شهروندان تهرانی بوستان جنگلی حریم رودخانه شهر تهران مدیریت شهری حال حاضر منطقه ۲۲ منطقه ۲۲ فاضلاب شهر وجود ندارد ساختمان ها دو رودخانه پارک جنگلی رودخانه کن بوستان ها خرگوش دره قابل توجه فضای سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۷۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان ۳ قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، حسین زنجیرانی فراهانی، مدیر کل راه و شهرسازی قم در پنجمین جلسه شورای مسکن استان، گفت: طرح جامع شهرک سوم پرنیان از سوی کمیته فنی شورای عالی شهرسازی ابلاغ و پیش پروانه این شهرک توسط ستاد شهرک سازی اخذ شد.

وی افزود: با اخذ اسناد تفکیکی این شهرک، پیش بینی می‌شود واگذاری زمین‌های پرنیان ۳ ظرف ۵ ماه آینده به متقاضیان طرح جوانی جمعیت و متقاضیان عادی انجام شود.

در چارچوب واگذاری زمین به متقاضیان عادی ۳۰۰ متر و به متقاضیان واجد شرایط طرح جوانی ۲۰۰ متر زمین اعطا می‌شود.

همچنین در این جلسه مقرر شد تامین برق کارگاهی برای بخش اول شرکت‌های سایت پرنیان به سرعت انجام شود.

سیدمحمد آقامیری، استاندار قم هم در این جلسه ضمن قدردانی از تلاش مسئولان استان در جهت پیشرفت مطلوب ساخت مسکن در قم گفت: پیشرفت مطلوب در این حوزه را مرهون تلاش شبانه روزی و مستمر دستگاه‌هایی هستیم که در راه خدمت به مردم، اقدام جهادی را سرلوحه کار خود قرار داده اند.

وی افزود: در حوزه ساخت مسکن، مکلف به ساخت ۶۳ هزار واحد مسکونی بودیم، اما با تلاش‌های صورت گرفته این رقم را تا ۷۱ هزار واحد تا دو سال آینده رسانده ایم.

استاندار همچنین با انتقاد از عملکرد ضعیف برخی بانک‌ها در ارائه تسهیلات به پیمانکاران، بر لزوم همکاری و هماهنگی هرچه بیشتر بانک‌ها در جهت شتاب دادن به طرح نهضت ملی مسکن در قم تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر
  • نرخ رهن در بازار تهران؛ رهن مسکن در محله شادآباد ۵۸۰ میلیون تومان
  • ساخت ۱۷ بوستان جدید در شهر قم
  •  ساخت ۳۰ هزار مسکن در حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران
  • وزیر راه و شهرسازی: نوسازی بافت فرسوده از سیاست‌های اصلی دولت است / امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در منطقه ۱۷ تهران
  • امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران
  • ساخت مسجد در روستای دره بید در بخش ممبی توسط گروه جهادی
  • اخذ پیش پروانه شهرک پرنیان ۳ قم
  • با کمتر از ۲ میلیارد تومان کجای تهران خانه بخریم ؟
  • تخصیص اعتبار برای مسکن نیرو‌های مسلح