Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان جنوبی سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: افزایش سن ازدواج و تاخیر در فرزندآوری، عوامل تهدید کننده سلامت باروری زنان است

محمدرضا میری، دوشنبه شب ۲۳ خرداد در نشست آموزشی تحلیل شاخص‌های باروری خراسان جنوبی که به همت گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی به صورت حضوری و وبیناری برگزار شد، گفت: سبک زندگی را می‌توان به مجموعه‌ای از رفتارها تعبیر کرد که فرد آنها را به کار می‌گیرد چراکه نه تنها نیازهای جاری او را برآورده می کنند بلکه روایت خاصی را هم که وی برای هویت فردی خود برگزیده است در برابر دیگران مجسم می‌سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در دنیای مدرن، سبکهای زندگی متفاوتی وجود دارد که سهم هر یک از افراد را در مناسبات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... برای رسیدن به اهداف مورد نظر آنان مشخص می‌کند، افزود: یکی از عواملی که بر گرایش به فرزند آوری و افزایش یا کاهش تعداد فرزندان در بین خانواده ها اثرگذار است، سبک زندگی است.

وی با اظهار اینکه صیانت از جمعیت بارداری و فرزندآوری نیاز فطری انسانها است؛ به بخشی از سیاست های کلی جمعیت ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره و تصریح کرد: مادران جوان، بارداری‌های سالم تری را تجربه می‌کنند.

استاد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت با بیان اینکه برای شادی و آرامش کودک خود به یک فرزند اکتفا نکنید، گفت: تک فرزند هنگام ورود به جامعه از حیث رفتارهای تعامل از مهارت کمتری برخوردار است چرا که قرار بوده این مهارت را در خانواده(یعنی درعمل) و با وجود خواهر و برادر یاد بگیرد.

میری با اظهار اینکه افزایش سن ازدواج و تاخیر در فرزندآوری در زنان ایرانی، دو عامل تهدید کننده سلامت باروری زنان است، افزود: زنان تحصیل و پدر و مادری را به عنوان دو مرحله مختلف مسیر زندگی می‌بینند، که سلسله مراتبی هستند، بنابراین تحصیلات بیشتر ممکن است به سادگی باعث افزایش سن ازدواج، سن فرزند آوری و کاهش باروری شود.

وی ادامه داد: همچنین اشتغال زنان در بیرون خانه سبک زندگی متفاوتی را نسبت به زنان خانه دار پیش روی آنان قرار می دهد و آن را با چالش های جدیدی رو به رو می سازد.

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه بهتر است سیاست‌های کنترل جمعیت براساس نیاز جامعه باشد. گفت: بنابراین پیشنهاد می شود هنگامی که نفع همه افراد جامعه براساس داشتن جمعیت بیشتر تعریف می شود، این برنامه انعطاف لازم را داشته باشد.

میری افزود: دولت می‌تواند با برنامه ریزی و بسترسازی مناسب و رفع موانع اقتصادی و ایجاد قوانین حمایتی به خصوص از مادران دارای فرزند و فرهنگسازی و تأمین شرایط روحی و روانی مناسب برای تغییر در ذهنیت خانواده ها برای نگرش به آینده‌ای امیدوارکننده تأثیرگذارباشد.

سالمندی مفرط؛ در انتظار جمعیت ایران

 غلامرضا شریف زاده، سرپرست دانشکده بهداشت نیز در این نشست به ارائه مطالبی درباره شاخص های باروری و سیاست های جمعیتی پرداخت و گفت: در حال حاضر جمعیت دنیا ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر است و جمیت ایران نیز بیش از ۸۵ میلیون نفر است که نرخ رشد جمعیت کشور ۱.۲۴ است و این یعنی در حال حاضر سالانه حدود ۹۹۱ هزار نفر به جمعیت کشور افزوده می‌شود.

وی با اظهار اینکه اگرچه سالمند شدن جمعیت مشکل کل دنیا است ولی این روند در کشور ما سرعت بیشتری دارد افزود: طبق بررسی‌های انجام شده در سال ۱۴۳۰ تا شعاع ۳۰۰۰ کیلومتر اطراف کشور ما هیچ کشوری به اندازه ایران سالمند نخواهد داشت و درصد سالمندی در آن زمان در ایران ۳۰ درصد خواهد بود که بیشترین درصد در بین کشورهای خاورمیانه است؛ ضمناً بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ ، استان خراسان جنوبی با ۹.۷۶درصد سالمند یازدهمین استان سالمند کشور است که درصد سالمندان کشور در این سال ۹.۲۸ بوده است.

وی با بیان اینکه جمعیت یکی از شاخصه‌های قطعی اقتدار کشورهاست؛ کشوری که جمعیت جوان داشته باشد زیر سلطه نمی‌رود. میزان تراکم در مناطق مرزی مهم است، تصریح کرد: افزایش بارداری‌های ارادی و برنامه ریزی شده، کاهش میانگین فاصله زمانی بین ازدواج و فرزند اول و کاهش میانگین فاصله زمانی بین فرزندان، کاهش بارداری‌های پرخطر، و کاهش سقط، تامین مراقبت های کیفی دوران بارداری و مراقبت‌های ویژه برای بارداری‌های پرخطر، جلوگیری از مرگ مادر، ‌نوزاد و شیرخوار، تامین خدمات باروری سالم ، ایجاد دسترسی و تسهیلات مناسب به خدمات جراحی بازگشت باروری و فرهنگ سازی به منظور ارزش دانستن ازدواج سالم و تشکیل خانواده جلوگیری از پیدایش پدیده تک فرزندی در بین خانواده ها از راهکارهای فرزندآوری و باروری سالم است.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی باروري ايران استان خراسان جنوبی خاورمیانه دانشکده بهداشت دولت افزایش سن ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۷۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاصله ازدواج و فرزندآوری کاهش یافت | پیرترین پدر و مادرها در اولین فرزندآوری کدام استان زندگی می‌کنند؟

‌به گزارش همشهری آنلاین، صابر جباری رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت با بیان اینکه ۵۰۰ مرکز آموزش هنگام ازدواج در سراسر کشور با خدمات رایگان فعال هستند، گفت: هم‌اکنون خدمات درمان ناباروری در همه مراکز دولتی کاملا رایگان ارائه می‌شود و در همه استان‌ها حداقل یک مرکز ناباروری سطح ۳ وجود دارد.

وی افزود: علاوه بر درمان، خدمات پیشگیری از ناباروری و اصلاح سبک زندگی هم در دستور کار قرار گرفته است.

جباری ادامه داد: هنوز درصد سزارین‌ها در کشور ما بالاست که برای سلامت مادر و جنین خطرات جدی به همراه دارد.

وی افزود: به روایت آمار، خطر ابتلا به آسم و بیماری‌های تنفسی در کودکان سزارینی نسبت به کودکان متولدشده با زایمان طبیعی بیشتر است.

جباری گفت: تجهیز خوابگاه‌های متأهلی دانشجویی و افزایش وام ودیعه دانشجویی و کاهش نوبت شب‌کاری کادر درمان از جمله اقدامات وزارت بهداشت در راستای حمایت از قانون جوانی جمعیت است.

وی به اجرای منشور کرامت مادری اشاره کرد و افزود: فاصله سن ازدواج و فرزندآوری از ۴ سال به ۳ سال کاهش یافته و توصیه ما به زوجین این است که تا 2 سال ابتدای ازدواج به فرزندآوری اقدام کنند.

پیرترین استان کشور معرفی شد | فاصله ازدواج تا فرزندآوری در ایران چند سال است؟ میانگین سن پدرها و مادرها در اولین فرزندآوری

آمارهای سازمان ثبت احوال نیز نشان می‌دهد در اولین فرزندآوری در کل کشور در سال ۱۴۰۲ میانگین سن پدر ۳۲.۱ سال و میانگین سن مادر ۲۷.۳ بوده است.

بر اساس گزارش این سازمان، در سال مذکور میانگین سن پدر در نقاط شهری برابر با ۳۲.۷ سال و نقاط روستایی برابر با ۲۹.۹ سال بوده است.

همچنین، بین استان‌ها بیشترین میانگین سن پدر در اولین فرزندآوری مربوط به تهران با رقم ۳۴.۵ سال و کمترین آن مربوط به سیستان و بلوچستان با ۲۷.۱ سال است.

در این خصوص مقدار شاخص در نقاط شهری ۲۸.۱ سال و در نقاط روستایی ۲۴/۴ سال است.

بیشترین میانگین سنی مادران در اولین فرزندآوری بین استان‌ها مربوط به تهران با ۳۰.۸ سال و کمترین آن مربوط به سیستان و بلوچستان با ۲۲.۷ سال است.

کد خبر 847135 منبع: مهر برچسب‌ها خبر مهم جامعه ازدواج - طلاق فرزندآوری خانواده جمعیت

دیگر خبرها

  • فریز تخمک، راهی برای حفظ قدرت باروری دختران
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد
  • جمعیت جوان اصلی‌ترین مولفه قدرت و ثروت واقعی هر کشور
  • تجلیل از مادر ۲۷‌ ساله اناری با پنج فرزند
  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • به بهانه کاهش نرخ زاد و ولد در ایران/ چرا زنان ایرانی میلی به فرزندآوری ندارند؟
  • «رزاق» بودن خداوند را در فرزندآوری فراموش نکنیم
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری کاهش یافت | پیرترین پدر و مادرها در اولین فرزندآوری کدام استان زندگی می‌کنند؟
  • رفع موانع ازدواج و فرزندآوری مقدمه جوان سازی و ازدیاد جمعیت
  • ۲۷.۳ سالگی میانگین سن مادران ایرانی در تولد اولین فرزند؛ پدر ۳۲.۱ سالگی