Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی کاخ سفید مدعی شد که واشنگتن در بحث عضویت سریع اوکراین در اتحادیه اروپا و چگونگی کمک متحدین اروپایی به این کشور مداخله‌ای نمی‌کند، ولی یادآور شد: وزیر دفاع آمریکا بزودی برای هماهنگی ارائه کمک‌های مالی و نظامی به کی‌یف به اروپا سفر خواهد کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "درک هوگان" معاون اول وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اورآسیا اعلام کرد که ایالات متحده تقریباً 1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 میلیارد دلار در ماه برای حمایت از فعالیت دولت اوکراین به کی‌یف ارائه خواهد کرد.

وی شب گذشته، دوشنبه، در جریان مباحثاتی درباره سرنوشت اوکراین در مرکز ویلسون گفت: «ما قبلاً از طریق مکانیسم‌های مختلف یک میلیارد دلار برای این اهداف اختصاص داده‌ایم و از این به بعد هم قصد داریم ماهانه 1.5 میلیارد دلار دیگر، برای 4 تا 5 ماه آینده ارسال کنیم».

این در حالی است که روزنامه "وال استریت ژورنال" (WSJ) روز دوشنبه در این رابطه گزارش داد، ایالات متحده آمریکا قصد دارد روزانه 130 میلیون دلار کمک مالی به اوکراین اختصاص دهدو در این راستا کارشناسان سیاسی آمریکایی بر اتخاذ تدابیری برای کنترل استفاده از جریان‌های نقدی ارسال شده به کی‌یف اصرار دارند. 

در این گزارش یادآوری شده، با توجه به مقیاس عظیم کمک‌ها و عدم وجود یک نهاد نظارتی از سوی ایالات متحده و ناتو در اوکراین، امکان استفاده نادرست از این کمک مالی و دزدیده شدن پول ارسال شده به اوکراین وجود دارد و باید مانع از چنین روند اوضاعی شد. این روزنامه اشاره کرد که ایالات متحده اشتباه محاسباتی مشابهی را در افغانستان انجام داده و همچنان بدون فکر کردن به عواقب آن، پول مالیات دهندگان آمریکایی را برای کشوری دارای مشکل جدی ارسال خواهد کرد.

این گزارش به سخنان مارک کنسیان، مقام سابق پنتاگون اشاره می‌کند، که گفته: «احتمال اختلاس پول در اوکراین وجود دارد، برای اینکه «کی‌یف حتی قبل از تشدید اوضاع به دلیل حمله نظامی روسیه، به دلیل فساد مورد انتقاد قرار می‌گرفت و این مشکل پس از آغاز جنگ هم مسلماً ناپدید نشده است.»

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و یازدهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

آمریکا در بحث میزان کمک نظامی اروپا به اوکراین دخالت نخواهد کرد

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید شب گذشته، دوشنبه، طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که تصمیمات درباره حجم کلی کمک نظامی به اوکراین باید توسط خود کشورهای اروپایی گرفته شود و دولت آمریکا در آن دخالت نخواهد کرد.

وی در پاسخ به سئوالی برای شفاف سازی اینکه آیا جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از حجم ارسال تسلیحات به کی‌یف توسط متحدان اروپایی، و در وهله نخست آلمان و فرانسه ، راضی است یا خیر، گفت: «در خصوص متحدان اروپایی، ما دیده‌ایم که چگونه به شیوه‌های خود در ارائه کمک به اوکراین مشارکت می‌کنند. من فکر می‌کنم که این مسئله فقط به آنها بستگی دارد که تصمیم بگیرند چگونه مایلند به اوکراین کمک کنند.»

سخنگوی کاخ سفید در عین حال یادآور شد که متحدان واشنگتن در ناتو در کمک به اوکراین "محکم" عمل کرده و این مسئله تا حد زیادی به دلیل "رهبری ولت  ایالات متحده" در این خصوص است. علاوه بر این، او تأیید کرد که ایالات متحده به افزایش کمک‌های نظامی به کی‌یف ادامه خواهد داد.

ژان پیر به این مسئله نیز اشاره کرد که این هفته، لوید آستین، رئیس پنتاگون، به اروپا سفر خواهد کرد و در آنجا نشستی با گروه ایجاد شده توسط غرب برای هماهنگی کمک‌های نظامی به اوکراین برگزار خواهد کرد. این نشست در بروکسل و در حاشیه نشست وزرای دفاع ناتو برگزار می‌شود. به گفته سخنگوی کاخ سفید، آستین از همتایان خود در ائتلاف خواهد خواست که همچنان "به تامین سلاح و تجهیزات نظامی" اوکراین ادامه دهند.

واشنگتن در بحث پذیرش سریع اوکراین در صفوف اتحادیه اروپا مداخله نمی‌کند

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده در بحث درخواست اوکراین برای عضویت سریع در اتحادیه اروپا دخالت نخواهد کرد و معتقد است که چنین تصمیمی باید توسط کشورهای اروپایی اتخاذ شود.

وی در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: «این ما نیست که در این خصوص تصمیم گیرنده هستیم. ما بخشی از اتحادیه اروپا نیستیم. این مسئله به اعضای اتحادیه اروپا بستگی دارد که تصمیم بگیرند، ما در کاری که به ما مربوط نیست، دخالت نخواهیم کرد.»

پیش از این، در اواسط ماه ژوئن، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، به منظور بررسی درخواست مقامات کی‌یف برای عضویت سریع در اتحادیه اروپا به اوکراین سفر کرد. بعد از آن، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این کشور شانس واقعی برای دریافت وضعیت یک کشور نامزد اتحادیه اروپا  را دارد. این دیپلمات یادآور شد که اتحادیه اروپا در حال حاضر روی همگرایی کشورهای بالکان غربی کار می‌کند و امکان سناریوی مشابه در خصوص اوکراین نیز وجود دارد.

بر اساس گزارش رسانه ها، کمیسیون اروپا ممکن است در تاریخ 17 ژوئن (27 خرداد ماه) رسماً توصیه کند که به اوکراین عنوان نامزد برای پیوستن به اتحادیه اروپا اعطا شود.

امیدواری کاخ سفید به حل و فصل اوضاع پیرامون اوکراین از طریق مذاکره

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در نشستی مطبوعاتی در روز دوشنبه تاکید کرد که دولت آمریکا امیدوار است که مناقشه کنونی در اوکراین از طریق مذاکرات دیپلماتیک حل و فصل  شود، ولی روسیه برای این کار آمادگی ندارد. به گفته وی، بنابراین، واشنگتن به تقویت موقعیت کی‌یف ادامه خواهند داد.

ژان پیر توضیح داد: «ما امیدواریم که همه چیز با مذاکرات به پایان برسد، ولی در حال حاضر آمادگی لازم برای این منظور را از طرف کرملین نمی‌بینیم،  بنابراین می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که اوکراین در موقعیت بهتری قرار بگیرد تا زمانی که بر سر میز مذاکره بنشیند.»

سخنگوی کاخ سفید یادآور شد که رئیس پنتاگون، در جریان نشست گروه تماس درباره اوکراین، از متحدان آمریکا برای حمایت نظامی بیشتر از وکراین خواهد خواست. به گفته وی، ایالات متحده در خصوص همکاری با متحدان خویش در گروه G7نیز برای تشدید تحریم‌ها علیه روسیه صحبت خواهد کرد.

لاوروف بهزودی به تهران سفر خواهد کرد

سعید خطیب زاده، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه اعلام کرد که "سرگئی لاوروف" رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد کرد. به گفته وی، روابط دوجانبه، اوضاع پیرامون اوکراین و دیگر مسائل مهم منطقه‌ای در جریان این سفر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این دیپلمات تاریخ این سفر را اعلام نکرده و یادآور شد که جزییات این موضوع متعاقباً ارائه خواهد شد.

در این رابطه ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه، شب گذشته این موضوع را مورد تایید قرار داده و یادآور شد که تاریخ دقیق سفر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به جمهوری اسلامی ایران در حال بررسی است.

دولت اوکراین صادرات زغال سنگ، گاز و نفت کوره را ممنوع کرد

کابینه وزیران اوکراین صادرات زغال سنگ، نفت کوره و گاز تولید داخلی را ممنوع کرده است. این مسئله در بیانیه منتشره در وب سایت رسمی دولت اوکراین آمده است. این حکم از تاریخ انتشار لازم الاجرا شد.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین هفته گذشته اعلام کرد که با آغاز هوای سرد، این کشور مجبور خواهد شد به طور موقت صادرات گاز و زغال سنگ به سایر کشورها را متوقف کند و تولیدات داخلی به سمت نیازهای شهروندان سوق داده خواهد شد.

دنیس اشمیگال، نخست وزیر اوکراین نیز اعلام کرد که تولید زغال سنگ در معادن دولتی حدود یک سوم کاهش یافته است. او یادآور شد که باید برای دوره سخت زمستان آینده آماده شد.

صربستان متعهد شد که علیه روسیه اقدامی نخواهد کرد

نیکولا سلاکوویچ، وزیر امور خارجه صربستان روز دوشنبه اعلام کرد که بلگراد علیرغم فشارهای غرب، هیچ اقدامی علیه روسیه انجام نخواهد داد.

سلاکوویچ در جریان سفر الکساندر شالنبرگ، وزیر امور خارجه اتریش به این کشور گفت: «نباید انتظار داشت که صربستان علیه کسی که به تمامیت ارضی این کشور احترام می‌گذارد و در عرصه بین المللی و سازمان ملل از آن در برابر حمله به این تمامیت ارضی و حاکمیت بلگراد محافظت می‌کند، اقدامی کند».

وزیر خارجه یادآور شد که صرب‌ها با روس‌ها و اوکراینی‌ها ریشه تاریخی، فرهنگ و معنویت مشترکی دارند. به گفته وی، درگیری کنونی در اوکراین در واقع "یک جنگ بین برادران" است و کشته شدن هر فرد از دو طرف یک فاجعه است.

پیش از این مقامات صربستان بارها اعلام کرده بودند که به دلیل امتناع از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه تحت فشار زیادی از جانب غرب قرار دارد.

سفارت مراکش در کی‌یف: براهیم سعدون تابعیت اوکراینی دارد

یک مقام آگاه در سفارت کشور پادشاهی مراکش در کی‌یف اعلام کرد که پدر "براهیم سعدون" مراکشی که هفته گذشته از سوی دادگاه دونتسک به اتهام مشارکت در جنگ در طرف اوکراینی به اعدام محکوم شده، تایید کرد که پسرش تابعیت اوکراینی نیز دارد.

این دیپلماتیک مراکشی در عین حال یادآور شد: «براهیم سعدون که به میل خود در ارتش اوکراین ثبت نام کرده بود، در حال حاضر در سرزمینی زندانی و محکوم به اعدام شده که نه از سوی سازمان ملل و نه از سوی کشور مراکش به رسمیت شناخته نشده است».

به گفته این منبع خبری، "سعدون در حالی که یونیفورم ارتش دولت اوکراین را بر تن داشت، به عنوان یکی از اعضای یگان نیروی دریایی این کشور به اسارت درآمد." این مقام سفارت مراکش افزود: «او در شهادت خود در دادگاه تأیید کرد که داوطلبانه وارد خدمت سربازی در ارتش اوکراین شده و نشان داد که تابعیت اوکراینی دارد. این اطلاعات از سوی این جوان مراکشی هم تأیید شده است. بنابراین باید با او بعنوان یک اسیر جنگی رفتار شود.»

دادگاه عالی دونتسک روز پنجشنبه شان پینر و آیدن آسلین – دوشهروند انگلیسی و همچنین سعدون مراکشی را به اتهام شرکت در جنگ در طرف نیروهای  مسلح اوکراین به عنوان مزدور خارجی به اعدام محکوم کرد. این افراد در جریان نبرد در منطقه دونباس اسیر شده بودند.

اوکراین سپرده‌های بانکی ساکنان منطقه خرسون را مسدود کرد

کریل استریموسوف، معاون اداره امور نظامی-غیرنظامی منطقه خرسون شب گذشته به خبرنگاران اعلام کرد که بانک‌های اوکراین سپرده‌های ساکنان این منطقه را مسدود کرده‌اند.

به گفته وی، این اقدام یک بار دیگر تأیید می‌کند که یک کلاهبرداری دیگر توسط مقامات اوکراینی شکل گرفته است که به سرقت از مردم کشور خود عادت دارند. استریموسوف یادآور شد که کمک به مردم و قبل از همه، مستمری بگیران ضروری است و مقامات خرسون برای محافظت از منافع مردم تلاش خواهند کرد.

این مقام محلی همچنین گفت که مردم خرسون دیگر دولت اوکراین که توسط نئونازی‌ها اداره میشود را به رسمیت نمی‌شناسند.

در اواخر ماه مه، گزارش شد که منطقه خرسون قصد دارد بخشی از فدراسیون روسیه شود و آینده نیز همه پرسی در این خصوص برگزار خواهد شد.

افزایش تعداد قربانیان بمباران دونتسک توسط ارتش اوکراین

دفتر نمایندگی منطقه دونتسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی رژیم آتش‌بس صبح امروز، سه شنبه اعلام کرد که تعداد کشته شدگان در گلوله باران روز دوشنبه شهر دونتسک توسط نظامیان اوکراینی به پنج نفر، از جمله یک کودک افزایش یافت. طبق این اطلاعات، تعداد آسیب دیدگان این حمله نیز به 33 نفر رسیده است.

بعد از ظهر روز دوشنبه گزارش شد که نیروهای نظامی اوکراینی طی دو ساعت بیش از 300 گلوله توپ و خمپاره را به سمت شهر دونتسک شلیک کردند که قدرتمندترین حمله آنها در کل دوره جنگ بود.

تحولات روزهای گذشته پیرامون اوکراین را از لینک‌های زیر بخوانید:

تحولات اوکراین| رهبران فرانسه، آلمان و ایتالیا به کی‌یف می‌روند/ کشته شدن سرباز انگلیسی در اوکراینتحولات اوکراین| شولتز، ماکرون و دراگی به اوکراین می‌روند/ گشایش بیش از 16هزار پرونده جنایی علیه نظامیان روسیهتحولات اوکراین| روسیه تدابیری تلافی‌جویانه در واکنش به ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین اتخاذ می‌کند/ مذاکرات وزرای خارجه روسیه و ترکیه درباره صادرات غلات اوکراینتحولات اوکراین| بی‌اعتمادی روسیه به عدم استفاده از موشک‌های دوربرد آمریکایی علیه این کشور/ مخالفت کی‌یف با طرح روسیه-ترکیه برای حل مشکل غلاتتحولات اوکراین| تحریم روسیه علیه 2 وزیر آمریکایی/ پوتین: دهه 2020 دوره تقویت حاکمیت اقتصادی روسیه است

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جنگ روسیه و اوکراین اخبار روسیه جنگ روسیه و اوکراین اخبار روسیه ایالات متحده وزیر امور خارجه سخنگوی کاخ سفید تحولات اوکراین اتحادیه اروپا سفر خواهد دولت اوکراین میلیارد دلار یادآور شد روز دوشنبه علیه روسیه زغال سنگ شب گذشته خواهد شد ژان پیر کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۷۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلنسکی باز هم ساز کمک کوک کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، رییس جمهور اوکراین بار دیگر خواستار تحویل تسلیحات نظامی بیشتر برای نبرد با روسیه شد.

«ولودیمیر زلنسکی» رییس جمهور اوکراین روز شنبه اعلام کرد که این کشور برای دفاع هوایی به دریافت تسلیحات فوری نیاز دارد.

رییس جمهور اوکراین، پس از حمله اخیر روسیه به بخش انرژی اوکراین، گفت که اوکراین برای محافظت از شهرهای خود و تسلط بر خط مقدم به مقادیر کافی دفاع هوایی و سایر تسلیحات نیاز دارد.

زلنسکی تاکید کرد که هر کسی که به اوکراین کمک کند تا در برابر ترور روسیه بایسد، مدافع واقعی زندگی است.

قانون گذاران مجلس نمایندگان آمریکا شنبه گذشته با وجود اختلافات در تأمین کمک مالی با غلبه بر مخالفان، یک بسته قانونی کمک ۸۷ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین و رژیم صهیونیستی را در جریان یک رأی گیری گسترده دو حزبی ارائه کرد.

بر پایه این گزارش، المیادین گزارش داد که نمایندگان کنگره آمریکا با اکثریت آرا لایحه کمک ۶۰.۸۴ میلیارد دلاری واشنگتن به کی‌یف را تصویب کردند.

کد خبر 6090232

دیگر خبرها

  • تحریم سپاه توسط غربیان گویای سلامت کار پاسداران است
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد/ استولتنبرگ: ارسال سلاح
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • مدودف خواستار مصادره دارایی‌های شهروندان کشور‌های غیردوست شد
  • زلنسکی باز هم ساز کمک کوک کرد
  • کمبود شدید سرباز در اوکراین/ ارسال مهمات غربی چاره کار نیست
  • کاخ سفید : پاتریوت اضافی برای ارسال به اوکراین نداریم!
  • بلژیک از سود دارایی مسدود شده روسیه اف-۱۶ به اوکراین ارسال می‌کند
  • روسیه به کانادا هشدار داد