Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-30@00:32:20 GMT

اعلام جزئیات حادثه متروپل

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۲۹۳۳۲

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران خروجی بررسی های کمیته‌ حادثه متروپل را تشریح کرد. ناطقان: حجت‌الاسلام سید محمد آقامیری صبح امروز در ابتدای جلسه شورای شهر تهران با ارائه گزارشی از کمیته حادثه متروپل که به ریاست او تشکیل شده بود اظهار کرد: ۲۴ ساعت بعد از حادثه متروپل هیات رئیسه شورا دستور ایجاد کمیته‌ای برای بررسی ابعاد این حادثه را صادر کرد که ما نیز در فراخوانی از ۳۰۰ نفر از نخبگان دعوت کردیم که در جلسات مطالعاتی و کارشناسی شرکت کنند که جمع‌بندی این گزارش امروز ارائه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی پیش از قرائت گزارش‌اش ضمن تقدیر از تلاش آتش‌نشانان گفت: آتش‌نشانان به صورت سه شیفت و شبانه‌روزی در محل مشغول به کار بودند و اگر آنها در محل نبودند پیشرفت کار کندتر می‌شد؛ لذا از هیات رئیسه انتظار داریم که تقدیر شایسته‌ای از آتش‌نشانان داشته باشند.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با اشاره به اصرار مالک برای ایجاد تغییرات پی در پی در طرح ساختمان اظهار کرد: جالب است که بنابر اعلام نماینده شرکتی که در ابتدا اجرای طرح را برعهده داشت، این ساختمان در آغاز با اسکلت فلزی و در شش طبقه طراحی شده بود که با اصرار مالک سازه به بتنی تغییر می‌کند و همین مسائل باعث انصراف شرکت اولیه از ادامه پروژه می‌شود.

وی با اشاره به این‌که ایمنی، عدم صلاحیت طراحان طرح و عدم استاندارد سازه‌ها از جمله عواملی بوده که طرح را مسدود کرده، گفت: مهندسان ناظر دیگری برای این طرح پیش‌بینی شده بود که به دلایل حقوق و مزایا، ناظران انصراف دادند تا این‌که در اسفندماه سال ۱۳۹۸ مجوز افزایش طبقات از سوی شهرداری آبادان صادر می‌شود و مجوز افزایش طبقات تا ۱۲ طبقه صادر می‌شود اما با توجه به این‌که سه طبقه بدون نقشه مقاوم‌سازی، اضافه شده بود مشکلاتی را ایجاد کرد و به گونه‌ای که اعلام می‌شود ساختمان در معرض خطر اساسی قرار داشت و بعد از آن کمتر از یک ماه پس از این هشدار، متروپل فرو ریخت.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با تاکید بر این‌که هدف ما از برگزاری این جلسات کارشناسی واکاوی حادثه است تا عبرتی شود که از ساخت چنین ساختمان‌هایی در کشور جلوگیری کنیم، ادامه داد: ضعف دانش کارفرمایان و در اولویت بودن منافع مالی برای آنها یکی از دلایل بروز این حادثه است، به گونه‌ای که وقتی برای طراحی سازه ۴۵ روز زمان نیاز است نباید این مهم به یک یا دو هفته کاهش پیدا کند و همچنین زمان کنترل مضاعف کاهش یابد تا پروانه سریع‌تر صادر شود که این روند در متروپل اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به ضعف در کنترل کیفی مصالح اعلام کرد که عدم بکارگیری مجری ذیصلاح نیز یکی دیگر از چالش‌های متروپل است که متاسفانه در تهران نیز شاهد آن هستیم در حالی که ناظران طرح باید حرفه‌ای و خبره‌ای باشند؛ اما متاسفانه به دلیل این‌که مالک به دنبال اعمال نظر بود از ناظرینی استفاده شد که اثرپذیری داشته باشند.

آقامیری، عدم استمرار نظارت بر ساختمان چه در زمان ساخت و چه در زمان بهره‌برداری را یکی دیگر از عوامل حادثه متروپل دانست و گفت: فسادپذیربودن نظارت نیز از دیگر چالش‌های این پروژه بود.

وی با بیان این‌که هنوز آمار ایمنی سازه‌ها اعمال نشده است، گفت: در ۲۰ سال گذشته چهار مرتبه طراحی سازه با محوریت مقاوم‌سازی تغییر کرده است؛ لذا باید ساختمان‌های قدیمی بالای ۵۰ سال بررسی شوند تا ببینیم که آیا در برابر حوادثی همچون زلزله مقاوم هستند یا نه؟ که البته پاسخ من این است که مقاوم نیستند.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با تاکید بر این‌که زمانی باید پروانه ساختمان‌ها صادر شود که هر پنج ناظر ساختمان تاییدیه بدهند بیان کرد: ما هرچقدر بررسی کردیم متوجه نشدیم که اقدامات و نظارت آزمایشگاهی در این طرح انجام شده یا نه و معتقدیم که ساختمان‌ها در صورتی می‌توانند پروانه دریافت کنند که تاییدیه هر پنج ناظر را داشته باشند درغیر این صورت نباید انشعابات به ساختمان ارائه شود و این می‌تواند گلوگاهی برای جلوگیری از فساد باشد.

وی با بیان این‌که ایجاد شفافیت در اطلاعات فنی ساختمان‌ها، ممنوعیت واقعی ارائه اضافه‌ بنا پیش از دریافت و تصویب طرح مقاوم‌سازی می‌تواند در کاهش حوادث این‌چنینی موثر باشد، ادامه داد: بررسی وضعیت رعایت مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان‌ها، زمینه‌سازی شورا برای ارتقاء کنترل کیفی توسط بیمه‌ها و مطالبه جدی قوانین شهرداری برای ایمن‌سازی سازه‌ها می‌تواند نقش موثری در کاهش اینگونه حوادث داشته باشد. منبع: ایسنا برچسب ها: حادثه متروپل ، شورای شهر تهران ، اعلام جزییات

منبع: ناطقان

کلیدواژه: حادثه متروپل شورای شهر تهران اعلام جزییات رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران شورای شهر تهران حادثه متروپل ساختمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۹۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج اهدای عضو نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران، در کمیته ترویج فرهنگ اهدای عضو گفت: سلامت یک اصل و مسئله مهم در زندگی بشریت است که بی توجهی به آن، عواقب جبران ناپذیری برای فرد و جامعه دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سوده نجفی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اهدای عضو یکی از مواردی است که در حوزه سلامت تعریف می‌شود ادامه داد: بر اساس آمار‌های موجود بیش از ۸ هزار فرد سالانه دچار مرگ مغزی خاکسپاری می‌شود که از این تعداد آمار اهدا کننده عضو مطلوب نیست و باید فرهنگ سازی بیشتر و بهتری صورت گیرد.


عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: یکی از راه‌های فرهنگ سازی در خصوص هر موضوعی فرهنگ سازی از سنین کودکی است که در این زمینه نهاد‌های آموزشی همچون وزارت آموزش و پرورش و بخش‌های تبلیغی مثل صداوسیما می‌توانند کمک قابل توجه‌ای داشته باشند. وزارت آموزش و پرورش می‌تواند موضوع اهدای عضو را در سرفصل‌های آموزشی خود قرار دهد.


نجفی گفت: دریافت کارت اهدای عضو یکی از راه‌های عضویت در این امر که سبب ادامه زندگی به افراد دیگر می‌شود است، اما با توجه به شرع مقدس برای اهدای عضو رضایت، ولی دم نیاز است لذا انجمن اهدای عضو نباید به صرف داشتن کارت عضویت اکتفا کند بلکه باید این مسئله را در خانواده‌ها نیز ترویج کند.

دیگر خبرها

  • اتفاق ناگوار در انتظار تماشاخانه قدیمی سنگلج/ مسئولان شهرداری کجا هستند؟
  • انفجار مهمات در پایگاه نظامی کامبوج/ ۲۰ سرباز کشته شدند
  • تعلیق تمام مسابقات «لیگ 2 تهران» به دلیل ضرب و شتم داور
  • عواقب کتک زدن داور در تهران؛ یک لیگ تعلیق شد
  • تعلیق مسابقات لیگ دو تهران به دلیل ضرب و شتم داور
  • آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولیعصر
  • آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولی‌عصر(عج)
  • نظارت مدیریت بحران بر ایمنی نمایشگاه کتاب تهران
  • ترویج اهدای عضو نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است
  • پیامک سازمان آب به شهروندان برای ذخیره آب چه معنایی دارد؟