Web Analytics Made Easy - Statcounter

در رابطه با خرید بی منطق عرضه‌های اولیه‌ها توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری با مهدی قلی‌پور کارشناس بازار سرمایه به گفت‌وگو پرداختیم.

سوال: چرا کشف قیمت عرضه‌های اولیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری سپرده شد؟

آقای قلی پور: به منظور تشویق سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و نیز انتظار عملکرد حرفه‌ای این صندوق ها، کشف قیمت و عرضه اولیه‌ها در اختیار صندوق‌های سرمایه گذاری قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوال: آیا عملکرد صندوق‌ها در خرید عرضه‌های اولیه قابل توجیه و منطقی است؟

آقای قلی پور: انتظار می‌رفت که صندوق‌ها نسبت به سرمایه‌گذاران حقیقی رفتار عقلایی‌تر و به دور از هیجانی در قیمت‌گذاری عرضه اولیه داشته باشند، ولی به نظر می‌رسد که تفاوت معناداری در عملکرد این صندوق‌ها وجود ندارد چرا که می‌توانستند در نرخ پایه اعلام شده یا اندکی بیشتر نسبت به خرید این عرضه اولیه اقدام کنند؛ اما متاسفانه چنین رفتاری دیده نشده و نیاز به اتخاذ رویه منسجم توسط این صندوق‌ها به ویژه با کمک کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری احساس می‌شود.

سوال: قیمت مبنای عرضه‌های اولیه‌های اخیر (کایزد و فغدیر) در چه محدوده‌ای بوده و صندوق‌ها در چه قیمتی اقدام به خرید کرده‌اند؟

آقای قلی پور: مطابق اطلاعیه‌های فرابورس دو عرضه اولیه کایزد و فغدیر به ترتیب به قیمت پایه ۵۷۰ تومان و هزار و ۴۵۰ تومان قابل عرضه به صندوق‌ها بودند. در حالی که به ترتیب در قیمت‌های هزار و ۴۶۹ و هزار و ۸۵۷ تومان توسط صندوق‌های سرمایه گذاری کشف قیمت و خرید شدند.

سوال: میانگین قیمت معاملات عرضه اولیه کایزد و فغدیر در چه سطح و چند درصد بالاتر از قیمت مبنا بوده است؟

آقای قلی پور: عرضه اولیه کایزد از روز عرضه که نرخ هزار و ۴۶۹ تومان کشف شد تاکنون به نرخ هزار و ۶۶۷ تومان رسیده یعنی رشد ۱۳.۵ درصدی طی سه روز معاملاتی داشته و نرخ عرضه اولیه ۱۵۷ درصد بیشتر از قیمت پایه اعلام شده یعنی ۵۷۰ تومان بود.

عرضه اولیه فغدیر نیز از روز عرضه که نرخ هزار و ۸۷۵ تومان کشف شد با رشد ۱۷ درصدی طی ۶ روز کاری به ۲ هزار و ۱۷۰ تومان رسید. نرخ عرضه اولیه این سهم نیز ۲۸ درصد بالاتر از قیمت پایه اعلام شده در اطلاعیه فرابورس یعنی هزار و ۴۵۰ تومان بود.

سوال: هم اکنون خریداران عرضه اولیه کایزد و فغدیر در سود و یا زیان هستند؟

آقای قلی پور: خریداران عرضه اولیه کایزد با توجه به صف خرید سهم در سود ۱۳.۵۶ درصدی هستند. خریداران عرضه اولیه فغدیر نیز که در روز اول خرید انجام داده‌اند ۱۷ درصد در سود هستند اما کسانی که در پیک قیمت‌ها در روز پنجم پس از عرضه در قیمت میانگین ۲ هزار و ۳۰۸ تومان ورود کرده‌اند در حال حاضر در زیان ۶ درصدی یه سر می‌برند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عرضه اولیه عرضه اولیه سهام صندوق سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری عرضه های اولیه صندوق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۹۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه تعداد عرضه اولیه امسال در دستور کار سازمان بورس است؟

به گزارش خبرنگار مهر یکی از موضوعاتی که امسال به عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم می‌تواند در دستور کار سازمان بورس قرار گیرد عرضه‌های اولیه است. رشد عرضه‌های اولیه می‌تواند موجب بازگشت اعتماد از دست رفته سرمایه گذاران در سال‌های اخیر شود.

خبرهای رسیده از سازمان بورس حاکی است ۲۰۰ عرضه اولیه در دستور کار این سازمان قرار دارد که فراینده بررسی شرکت‌ها هم اکنون در حال انجام است و به محض اینکه شرایط بورس به ثبات رسید این عرضه‌ها به ترتیب تا پایان سال انجام خواهد شد.

کد خبر 6086122 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • اجرای بازی‌های هیجانی در منطقه گردشگری نورالشهدای اراک
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • اجرای بازی‌های هیجانی در منطقه گردشگری نورالشهدا اراک
  • چه تعداد عرضه اولیه در سال ۱۴۰۳ انجام میگیرد؟
  • چه تعداد عرضه اولیه، امسال در دستور کار سازمان بورس است؟
  • قیمت جهانی طلا کاهش یافت یا افزایش؟
  • چه تعداد عرضه اولیه امسال در دستور کار سازمان بورس است؟
  • قیمت جهانی طلا امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۴