Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-01@12:51:16 GMT

سرمایش گلخانه با پدسلولزی و فن تهویه

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۲۹۳۹۶

سرمایش گلخانه با پدسلولزی و فن تهویه

خنک بودن سالن‌های گلخانه‌ای و تامین سرمایش گلخانه، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که گلخانه‌داران باید به آن توجه کنند، زیرا این مسئله ارتباط مستقیمی با رشد محصول دارد تا بتوانیم در پایان دوره، محصولی خوب برداشت کنیم.

برای همین، طراحی و اجرای سیستم‌های سرمایش تبخیری در گلخانه بخش اصلی راه‌اندازی گلخانه است که نیاز به توجه لازم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد که؛ بهترین سیستم های سرمایشی گلخانه کدامند؟

خنک کردن هوای داخل گلخانه

گلخانه‌ها مکان‌هایی هستند که می‌توانیم در آنجا به پرورش گل و گیاه و محصولات خود بپردازیم که نکات مهمی را باید در زمینه نگهداری از گلخانه فرا بگیریم و یکی از مهم‌ترین نکات قابل توجه، سرمایش گلخانه است.

سرمایش گلخانه به ما نشان می‌دهد که دمای گلخانه باید در چه اندازه‌ای قرار بگیرد تا هیچ آسیبی به گیاهان وارد نشود. خنک کردن هوای داخل گلخانه به همان اندازه مهم است که گرمایش گلخانه مهم بوده و نیاز مبرم است.

سیستم‌های تهویه مطبوع گلخانه

سیستم‌های سرمایشی که در گلخانه‌ها استفاده می‌شود بیشترین تأثیر را در کنترل رطوبت و دما خواهند داشت چون دو عنصر رطوبت و دما بیشترین تأثیر را بر رشد گیاهان دارند.

پس برای انتخاب بهترین سیستم خنک کننده و تهویه مطبوع گلخانه ، باید نکات مهمی را در نظر بگیریم و به ویژگی‌های آن دقت کنیم.

شاید سؤال مطرح شود که ما از سیستم‌های سرمایشی در گلخانه‌ها در چه مواقعی استفاده کنیم، در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که در صورتی از سیستم‌های سرمایشی باید استفاده کنیم که میانگین دمای روزانه گل‌ها وگیاهان بسیار بالا باشد.

انواع سیستم های سرمایشی گلخانه

امروزه با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از شرکت‌ها سعی کرده‌اند محصولاتی را به بازار عرضه کنند که مشکلات سرمایشی گلخانه‌ها را حل کند.

در همین زمینه، یکی از این دستگاه‌ها، کولر صنعتی است که در مدل « کولر صنعتی آکسیال » تولید و عرضه می‌شود و قابلیت دارد به خوبی سالن‌های بزرگ را خنک نماید.

محصول دیگر، پدکولر است که با استفاده از پدهای سلولزی سرمایشی عالی داشته و به‌ صورت یکنواخت تمام محیط گلخانه را خنک کرده و سالم ماندن محصولات را تضمین می‌نماید.

پد سلولزی یکی از تجهیزاتی است که در کولرها از آن استفاده می‌شود و ماده اولیه جهت تولید این پدها کاغذ کرافت است. پدسلولزی یکی از بهترین تکنیک‌های مورد استفاده در سیستم‌های سرمایشی مانند انواع کولر آبی و کولر صنعتی محسوب می‌شود.

فن تهویه گلخانه‌ای نیز از جمله دستگاه‌هایی است که جهت سرمایش یکنواخت برای استفاده در سالن‌های گلخانه به‌ کار می‌رود. این فن نقش به سزایی در خارج کردن رطوبت و گرما از سالن را دارد و باعث گردش هوا و تهویه محیط می‌شود. فن تهویه سرماسان مدرن‌ترین فن موجود در بازار است که در دو مدل فن ۱۰۰ و فن ۱۴۰ عرضه می‌شود.

محصول دیگر، فن سیرکوله است که به آن جت فن نیز می‌گویند. این دستگاه نیز باعث جا به جایی هوا در سالن و یکنواخت سازی جریان و دما می‌شود. در واقع فن سیرکوله هواکش بسیار قوی است که باعث تعدیل دما و کنترل میزان رطوبت محیط در انواع فصل‌های سال خواهد بود.

سیستم مهپاش یکی دیگر از سیستم‌های سرمایشی است که تاثیر خوبی در خنک کردن محیط گلخانه دارد. سیستم مه‌پاش باعث تامین رطوبت آنهم به صورت اتومات می‌شود و با استفاده از آن شاهد کاهش گردوخاک محیط و همچنین دفع حشرات خواهیم بود.

ویژگی‌های تجهیزات و سیستم سرمایش گلخانه

در ادامه، به ویژگی‌ها و مزیت‌های انواع تجهیزات سرمایشی که نام بردیم اشاره خواهیم کرد؛ با مجله سرماسان همراه باشید:

ویژگی های کولر آبی آکسیال:

1. پرتاب هوای ایده‌آل تا ۳۵ متر

2. پوشش رنگ از نوع الکترواستاتیک

3. راندمان خنک‌سازی عالی و متناسب با نیاز کاربر

4. طول عمر بالا و عدم پوسیدگی قطعات با توجه به بدنه پلیمری

5. عملکرد بدون صدا و بدون ایجاد مزاحمت

ویژگی‌های پدکولر و پدسلولزی:

1. سرمایش یکنواخت تمام سالن گلخانه

2. بازدهی بالا جهت خنک‌سازی محیط

3. کاهش دمای گرم تا ۲۰ درجه

4. افزایش چشمگیر میزان رشد محصول

5. مقرون به صرفه و هزینه پایین نسبت به سیستم‌های مشابه

ویژگی های فن تهویه گلخانه:

1. گردش بسیار خوب هوا توسط فن

2. متعادل کردن رطوبت و تامین دی‌اکسید کربن لازم

3. کنترل دمای هوا و تبادل هوای داخل و خارج

4. تنظیم رطوبت گلخانه با توجه به نوع گیاه

5. جابجایی و انتقال آسان به نقاط موردنظر

ویژگی های فن سیرکوله:

1. اکسیژن رسانی هدفمند در کل محیط

2. تامین دما و هوای سالن به‌ صورت یکنواخت

3. افزایش بازدهی سیستم تهویه مطبوع

4. قدرت پوشش کل فضای سالن

5. کاهش حشرات، آفات و بیماری‌ها

ویژگی‌های سیستم مه‌پاش گلخانه:

1. تامین رطوبت موردنیاز به صورت اتوماتیک

2. امکان ضدعفونی کردن هوای کل سالن

3. کاهش چشمگیر دمای و خنک‌سازی عالی

4. صرفه‌جویی در مصرف آب و برق

5. راندمان بسیار بالا و طول عمر مفید

روش‌های سنتی خنک کردن گلخانه

در بالا، سیستم‌ها و دستگاه‌هایی که برای تامین سرمایش لازم است را ذکر کردیم تا بدانیم کدام دستگاه چه مزیت‌هایی دارد.

اما در کنار سیستم‌های پیشرفته امروز، چند راهکار سنتی هم وجود دارد که البته انجام آن‌ها بدون استفاده از تجهیزات نام برده شده تاثیری ندارد و نمی‌تواند خنک شدن سالن گلخانه را تضمین نماید و بیشتر مکمل دستگاه‌ها است.

یکی از اولین روش‌ها برای خنک کردن گلخانه ایجاد سایه است. به طوری که این سایه‌ها می‌توانند دمای داخل گلخانه را تا حدی کاهش دهند. سایه‌ها را می‌توان به انواع مختلفی بسته به ایده و خلاقیت خود ایجاد کنیم.

نوعی از پارچه‌ها، پارچه ساران است که می‌توانیم از این نوع پارچه‌ها برای کاهش دمای داخل گلخانه استفاده کنیم و پا پهن و نصب کردن آن روی سازه باعث تشکیل مقداری سایه شویم.

استفاده از آهک نیز می‌تواند به کاهش دمای گلخانه کمک کند به گونه‌ای که از طریق آهک می‌توان یک سری سایه ایجاد کرد و روی سقف سالن ریخت تا سایه قابل قبولی به دست بیاوریم.

در این مقاله با انواع روش‌ها و تجهیزات سرمایش گلخانه جهت متعادل‌سازی دمای سالن آشنا شدیم و متوجه اهمیت استفاده از سیستم‌های سرمایشی شدیم و دانستیم که عدم استفاده از سیستم خنک‌کننده در گلخانه و به طبع آن، افزایش دمای محیط می‌تواند باعث نابودی و هدررفت محصول و هزینه‌ها شود.

نکات مهمی در خصوص تهویه مطبوع گلخانه، سیستم پدوفن و مزیت‌های دستگاه‌ها ذکر کردیم، اما اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر دارید، می‌توانید به سایت سرماسان مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ۲۲۲۲۹۱۷۶-۰۲۱ تماس گرفته تا کارشناسان ما به صورت رایگان به شما مشاوره داده تا بتوانید محصولی که نیاز دارید را تهیه کنید.

شرکت سرماسان با بیش از ۱۵ سال سابقه، بزرگ‌ترین تولیدکننده سیستم‌های سرمایشی در ایران است که افتخار همکاری با نهادهای رسمی کشور را در رزومه خود دارد.

کد خبر 1641174

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سیستم های سرمایشی داخل گلخانه تهویه مطبوع گلخانه ها دستگاه ها خنک کردن ویژگی ها فن تهویه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۹۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل

رحیم یوسفی با اشاره به صدور ۱۰۷ فقره مجوز بهره‌برداری برای تولیدات گلخانه‌ای در استان اردبیل گفت: هم اینک یک هزار و ۷۰۴ هکتار زمین در هفت شهرک فعال استان آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران این بخش است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و کشت در محیط بسته را از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل عنوان کرد و افزود: در این راستا، پارسال بیش از ۱۰۰ هکتار به مجموع گلخانه‌های فعال استان اضافه شد.

او تولید سالانه هشت هزار و ۵۰۰ تن گوجه فرنگی، سه هزار و ۲۰۰ تن قارچ خوراکی، ۵.۴ میلیون شاخه گل و گیاهان زینتی، ۲۶۰ تن توت فرنگی و ۲۵ هزار تن انواع سبزی و صیفی را از جمله تولیدات مهم گلخانه‌ای استان اردبیل اعلام کرد.

یوسفی با اشاره به صادرات بخش زیادی از این محصولات به مقصد بازارهای خارجی گفت: پارسال در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران کشاورزی بالغ بر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران این بخش تسهیلات بانکی مورد نیاز پرداخت شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین افزود: حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از سرمایه‌گذاران در شهرک‌های گلخانه‌ای ادامه دارد به طوری که زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق، گاز، تلفن و خدمات دیگر از جمله راه دسترسی در این شهرک‌ها تامین شده و سرمایه‌گذاران پس از اجرای سازه، می توانند از تسهیلات بانکی نیز بهره‌مند شوند.

او با بیان این که استان اردبیل استعداد بالایی در ایجاد واحدهای گلخانه‌ای و تولیدات باغی دارد، تصریح کرد: شهرک گلخانه‌ای مغان با وسعت ۱۶۰۰ هکتار ظرفیت بزرگ تولید محصولات گلخانه‌ای محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری در استان و کشور محسوب می‌شود.

یوسفی گفت: ۱۷۵ هکتار از این شهرک به زیر کشت و تولید محصولات رفته و هم‌اکنون بالغ بر یک هزار و ۷۰۰ نفر در این واحدها مشغول به کار بوده و در حال استحصال ارقامی مانند فلفل دلمه‌ای، خیار، گوجه فرنگی، بادمجان، گل رز، گلهای زینتی و حتی موز هستند.

او اظهار کرد: عملیات ایجاد مجتمع گلخانه‌ای در ۴۰۰ هکتار از این شهرک نیز هم اینک با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد به بالا در حال تکمیل است که امسال با مرحله تولید محصول می رسد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: با پایان و اتمام این واحدهای در دست احداث، ظرفیت اشتغال در شهرک گلخانه‌ای مغان از ۱۷۰۰ نفر کنونی به ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • ۲۱ درصد گازهای گلخانه‌ای تولیدی مربوط به بخش کشاورزی است
  • توزیع ۳۶۲۷ دستگاه لوازم سرمایشی وگرمایشی میان مددجویان کمیته امداد
  • قیمت کولر صنعتی | 2 سال گارانتی | شرایط چک و اقساط
  • توزیع ۳۶۰۰ دستگاه لوازم سرمایشی و گرمایشی بین مددجویان بوشهری
  • رونمایی از سامانه سرمایه‌گذاری استان یزد
  • خریداری ۳ سری دستگاه سیستم برودتی پیش سرد، ویژه کشتارگاه دام
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • مجهز بودن ۹۷ درصد ناوگان اتوبوسرانی مشهد به سیستم سرمایشی
  • یک بام و دوهوای دولت برای کولرهای گازی: تبلیغ ممنوع؛ فروش آزاد، قاچاق رها!