Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

یکی از وزرای دولت سیزدهم که داعیه برخورداری از قدرت برنامه‌ریزی برای عبور از تحریم‌ها را دارد، اخیراً گفته: «کره شمالی و لیبی و یوگسلاوی الگو‌های موفق عبور از تحریم‌های بین‌المللی بوده‌اند». این ادعا پایه و اساس عینی و عملی ندارد و خلاف واقعیت‌های موجود است. فلاکت زندگی مردم کره شمالی که بر کسی پوشیده نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کسانی که از اوضاع یوگسلاوی خبر دارند نیز می‌دانند که این کشور با چه مصائبی مواجه شد. درباره لیبی هم خوبست به اسناد مراجعه شود.

نویسنده کتاب «قذافی، ظهور تا سقوط» درباره تاثیر تحریم‌ها بر زندگی مردم لیبی می‌نویسد: «تحریم‌ها زندگی را بر مردم لیبی مشکل‌تر از پیش ساخت. قیمت‌ها رو به افزایش گذاشت... تورم سالیانه حدود سی و پنج درصد بود که نفس مردم را گرفت... گرچه دولت نظام کوپنی را برقرار کرد تا مردم گرسنه نمانند، اما ادامه معیشت برای اکثریت مردم دشوارتر شد. علاوه بر این، برای بسیاری از خانواده‌ها، متکی شدن به کوپن تجربه حقارت باری بود. آنچه کار را بدتر می‌کرد فساد موجود در نظام کوپنی بود. مقامات فقط بخشی از کالا‌های کوپنی را بین مردم توزیع می‌کردند و بقیه کالا‌ها سر از بازار سیاه درمی‌آورد. تحریم‌ها موجب سربرآوردن طبقه‌ای از نوکیسگان شد. این طبقه جدید نه فقط شامل مقاماتی می‌شد که از راه دور زدن تحریم‌ها به سود‌های آنچنانی رسیده بودند بلکه تجار بخش خصوصی که پارتی‌های دم‌کلفت حکومتی داشتند را نیز شامل می‌شد. این تجار به لطف دسترسی به ارز‌های خارجی کالا وارد کشور می‌کردند و این کالا‌های وارداتی را با قیمت‌های گزاف تورم‌زده می‌فروختند. نرخ تورم به قدری بالا بود که مردم قادر به خرید این کالا‌ها نبودند. هر گوشی تلفن همراه معادل پنج برابر حقوق ماهیانه یک استاد دانشگاه بود. همزمان ویلا‌های شیک که متعلق به کاسبان تحریم و اقوام و نزدیکان سران حکومت بود در طرابلس و بنغازی ساخته می‌شد تا بر زخم مردم لیبی نمک بپاشد. شکاف روبه گسترش میان اغنیا و فقرا موجب بروز نفرت تلخی در بین آن‌هایی شده بود که در نبرد برای یکی کردن خرج و دخلشان به حال خود وانهاده شده بودند.» کتاب «قذافی، ظهور تا سقوط» نوشته آلیسون پارجتر، ترجمه بیژن اشتری.

این‌ها واقعیت‌های جامعه لیبی در دوران تحریم هستند و آنچه بر کره شمالی و یوگسلاوی گذشته و هم‌اکنون در این کشور‌ها جریان دارد نیز کاملاً قابل مشاهده و ارزیابی است. براساس این واقعیت‌ها هیچیک از این کشور‌ها نمی‌توانند برای ما الگو باشند. ما خود نیز بسیاری از آنچه در این جملات آمده است را در سال‌های اخیر لمس کرده‌ایم و دیدیم که کاسبان تحریم چه بلائی بر سر مردم آوردند.

پذیرفتنی است که ایران به دلیل برخورداری از وسعت، شرایط جغرافیائی، ثروت‌های خدادادی، نیرو‌های سرشار از استعداد‌های کم‌نظیر و اصول، ارزش‌ها و آرمان‌های دینی و انقلابی می‌تواند با کشورهائی همچون لیبی، کره شمالی و یوگسلاوی متفاوت باشد و بسیاری از گردنه‌های سخت را پشت سر بگذارد، ولی تحقق این هدف به برنامه‌ریزی صحیح، مجریان کاربلد و اراده جمعی نیازمند است که متاسفانه در حال حاضر فاقد آن‌ها هستیم. حتی اگر از این سه اصل نیز برخوردار باشیم، نفوذ مافیا‌های متعدد در لایه‌های مختلف حکمرانی مانع بزرگی بر سر راه تحقق هدف مهم غلبه بر توطئه‌ها و تحریم‌های ظالمانه است.

این تصور نیز باطل است که مافیا‌ها را فلان دولت به وجود آورده و حالا ما می‌توانیم دست آن‌ها را قطع کنیم. مافیا‌ها موجوداتی نیستند که به این یا آن شخص و مقام وابسته باشند تا ما بتوانیم دست آن‌ها را با شناسائی این اشخاص و حذف آن‌ها از مجموعه حکمرانی قطع کنیم. ماجرا برعکس است. این‌ها به مافیا‌ها وابسته هستند و این وابستگی ربطی به این گروه و آن گره یا این جناح و آن جناح ندارد. جان‌مایه این وابستگی، منافع مادی است که همچون مواد مخدر، هر لحظه از این مجموعه قربانی می‌گیرد و شرایط تحریم، بستر مناسبی برای قربانی گرفتن است.

تصمیم‌گیری درباره چگونگی برخورد با مذاکرات برجامی که به لغو یا عدم لغو تحریم‌ها منجر خواهد شد، در اختیار مسئولان نظام است، اما آنچه ما می‌توانیم بگوئیم اینست که کشور را با شعارهائی از قبیل عبور از تحریم‌ها به سبک کره شمالی و لیبی و یوگسلاوی نمی‌توان از مشکلات اقتصادی کنونی نجات داد. مردم، پشتوانه نظام هستند و حفاظت از نظام جمهوری اسلامی که بر همه ما واجب است با تامین رفاه آنان گره خورده است. ایران، کشور ثروتمندی است که اگر با برنامه‌ای جامع و با استفاده از خرد جمعی مدیریت شود، زمینه مناسبی برای تامین رفاه مردم دارد.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی

منبع: آفتاب

کلیدواژه: تحریم برجام عبور از تحریم ها کره شمالی مافیا ها کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۲۹۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی گفت: پیونگ یانگ در واکنش به استفاده واشنگتن از حقوق بشر به عنوان ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه علیه کره شمالی، گزینه‌های سختگیرانه و قاطعی برای حفاظت از حاکمیت و امنیت خود خواهد داشت.

وزارت خارجه کره شمالی افزود: واشنگتن همواره از حقوق بشر برای اقدامات تحریک‌آمیز سیاسی و توطئه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته گزارش سالانه خود درباره حقوق بشر در کشور‌های مختلف را منتشر کرد و در آن کره شمالی را به «نقض گسترده حقوق بشر» متهم کرد.

در این گزارش ادعا شده است که گزارش‌های معتبری درباره «کشتار‌های غیرقانونی و خودسرانه از جمله قتل‌های فراقانونی، ناپدیدسازی قهری، شکنجه یا مجازات یا رفتار وحشیانه و غیرانسانی و تحقیرآمیز توسط مقام‌های دولتی» کره شمالی وجود دارد.

این گزارش در حالی منتشر شده که تنش‌ها میان آمریکا و متحدانش با کره شمالی در اوج قرار دارد و پیونگ یانگ به تازگی از تحریم‌های آمریکا انتقاد کرده است.

خبرگزاری مرکزی کره بامداد پنجشنبه به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه کره شمالی که نامش را منتشر نکرد، نوشت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا نیرویی برای افزایش تدریجی توان ملی ما بوده است.

وی تاکید کرد: کره شمالی در برابر تهدید‌های خصمانه و فشار‌های تحریمی آمریکا از حق حاکمیت و منافع امنیتی خود دفاع می‌کند و اقدامات قوی‌تری به منظور تقویت توان فنی و نظامی خود اتخاذ خواهد کرد.

این مقام اظهار کرد: ما به تحریم‌های آمریکا عادت کرده‌ایم و توان و قدرت بالایی برای ایستادن در مقابل هر گونه تحریم شدیدی داریم.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • عبور از خام‌فروشی، رشد بهره‎‌وری و توسعه برداشت گاز با حرکت به سمت دانش بنیان شدن
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر به‌عنوان ابزار سیاسی علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند
  • پناهیان: رسالت امروز هیئتی‌ها ترویج فرهنگ زندگی تعاونی است
  • کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند
  • کره شمالی: تحریم‌های آمریکا به حلقه‌ای بر گردن واشنگتن تبدیل شده است
  • روایت رهبر انقلاب از توصیه‌‌ها به ایشان برای پذیرش خواسته‌های آمریکا
  • مسئولان روش‌های مشارکت مردم در تحقق شعار سال را تبیین کنند
  • ضرورت تقسیم کار برای تحقق شعار سال
  • اجرای سند توسعه اشتغال در ۵۰۰ روستای خراسان شمالی