Web Analytics Made Easy - Statcounter

این که رسانه‌ها حق دارند به اسم آزادی بیان هر مطلبی را بدون توجه به این که بار روانی آن مطلب چه بلایی بر سر جامعه می‌آورد، منتشر کنند ویروسی است که سبب شده است مرتب آرامش جامعه با چنین اخبار داخلی یا خارجی بهم بخورد و روزهای خوش مردم تلخ شود. این مسأله ابتدا توجه مردم نسبت به این امر و مطالبه‌گری ایشان برای کنترل این فضا و سپس ورود حکومت به این موضوع را می‌طلبد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ چند روز پیش خبری در رسانه‌ها منتشر شد با این عنوان که احتمالاً سه ماه دیگر شاهد پیک دیگری از کرونا باشیم. خبری که می‌تواند دوباره در حالی که نه همه گیری کرونایی دیگر جامعه وجود دارد و نه هنوز قطعیتی پیدا کرده است، دوباره بار استرس ویران کننده را در جامعه افزایش دهد.

شما را ارجاع می‌دهیم به اولین روزهای شیوع ویروس منحوس کرونا و آن فضای وهم برانگیزی که در رسانه‌ها در مورد انتشار این ویروس شکل گرفته بود. نمایش کادر درمان با لباس‌های آخرالزمانی و عجیب و غریب، کادرهای تلویزیونی از سکوت مرگبار در شهرهای قرنطینه شده، اخباری با این عناوین که یک نفر در فلان شهر به کرونا مبتلا شده است یا این که در کرونا به فلان استان رسید و از این قبیل فضاسازی‌ها.

بعدها که همه یک بار و بعضاً دو بار و چند بار به کرونا مبتلا شدیم و سویه‌های مختلف آن را از سر گذراندیم دیدیم که واقعاً آن اژدهای هفت سر و عقرب جراره‌ای که از کرونا ساخته بودند و آن همه ترس و اضطراب و استرسی که با شیوع آن در جامعه منتشر کردند نبود.

امروز ممکن است خیلی عادی خبر ابتلا به کرونای اطرافیان خود را بشنوید و نه بترسید و نه نگران شوید اما آن روزهای ابتدایی پاندومی، ایجاد این فضای استرس و اضطراب و ترس سبب شد بسیاری از مردم جان خود را به این خاطر از دست بدهند و تعداد بسیار زیادی از پزشکان بر این مسأله گواهی می‌دهند.

جان هزاران انسان به خاطر بی مبالاتی در انتشار اخبار و به خاطر فضاسازی نسنجیده عامدانه یا غیرعامدانه و به دلیل عدم توجه و نظارت بر بار روانی اخبار از بین رفت.

اکنون انتشار خبری در مورد این که شاید سه ماه دیگر یک پیک دیگر بر پیک‌های کرونا اضافه شود چه دردی را از جامعه درمان می‌کند!؟ چه کسی باید بر آثار روانی ناشی از انتشار این خبر نظارت کند؟ هدف این خبرگزاری یا رسانه از انتشار چنین خبری چیست؟ آیا این رسانه‌ها صرفا به انتشار خبری جدید در رسانه خود برای جذب بیشتر مخاطب می‌اندیشند یا این که می‌خواهند به جامعه هشدار بدهند که مراقب باشند که اگر مورد دوم است راهش این است که این هشدار به مراکز بهداشتی داده شود تا تدابیر لازم را بیاندیشند نه این که خبری قطعیت نیافته را در جامعه منتشر کنی و دوباره استرس و اضطراب و ترش کشنده را به جامعه تزریق کنی.

البته موضوع نظارت و مراقبت بر انتشار اخبار در جامعه و فضاسازی، جوسازی و جریان سازی رسانه‌ای نه تنها در مورد کرونا و عرصه سلامت جامعه بلکه در مورد همه عرصه‌های دیگر نیز از جمله اخبار اقتصادی، اخبار اجتماعی، اخبار سیاسی، اخبار فرهنگی، اخبار مذهبی و غیره باید وجود داشته باشد.

فعالان و متخصصان عرصه رسانه بر قدرت خبر و رسانه واقف هستند. نمی‌توان به اسم آزادی خبری را منتشر کرد و آرامش جامعه را به خطر انداخت. این مسأله‌ای است که باید مردم درک کنند و آن را از مسئولان کشور و از رسانه‌ها مطالبه کنند.

انتشار هر خبری بار روانی دارد، این خبر از هر نوعی که می‌خواهد و در هر زمینه‌ای که می‌خواهد باشد. انتشار خبر حرکت چند کشتی حاوی کنجاله ذرت به سمت ابران سبب ارزان شدن مرغ در کشور شده و انتشار خبر ممنوعیت وارد کنجاله در لحظه سبب گران شدن مرغ می‌شود. دقت کنید فقط انتشار چنین خبری سبب این اثر اقتصادی می‌شود نه وقوع خبر!

امروزه یک پای جنگ هیبریدی که با ابزار رسانه انجام می‌شود همین جریان سازی بر پایه انتشار اخبار و مطالب در رسانه‌ها است. اگر ما به اندازه کافی بر موضوع کنترل فضای روانی متأثر از اخبار رسانه‌ها در جامعه دقت به خرج داده و برای آن تدابیری می‌اندیشیدیم امروزه حفره‌ای به این بزرگی برای نفوذ دشمن به کشور و تحت تأثیر قرار دادن مردم و افکار عمومی نداشتیم و می‌توانستیم جلو لجن پراکنی دشمن را بگیریم.

در همین دنیای امروز که دنیای رسانه به اندازه تعداد جمعیت دنیا است و هر انسانی می‌تواند اطلاعات و اخباری را در فضای عمومی بارگزاری کرده و در معرض دید همگان قرار دهد، یک کارگردان و رسانه‌چی با آمدن به ایران از دیدن کشور ما تعجب می‌کند. این خاطره‌ای است که استاد علی اکبر رائفی پور چند روز پیش در رسانه‌ها نقل کرد.

دشمنان ما آن چنان فضای رسانه‌ای جهان را در اختیار گرفته‌اند که حتی اجازه نداده‌اند پیشرفت‌ها کشور ما در حد احداث برج‌ها و پل‌ها به سمع و نظر یک کارگردان خارجی در همین قاره آسیا برسد. آیا ما نمی‌توانیم تنها فضای رسانه‌ای کشور خودمان را در دست گرفته و عرصه تاخت و تاز را از دشمن بگیریم!؟

آری در فضایی که همه افکار روشن باشند بیان مطلب دشمن برای قیاس کردن و درک بیشتر از واقعیت‌های جهان مطلوب است اما امروز که جامعه ما بهره‌ای از حداقل‌های سواد رسانه ندارد باید جلو حملات رسانه‌ای دشمن را گرفته و جامعه را در برابر این حملات مصون کنیم.

باید در سطح حکومتی برای این مسأله فکری شود و اجازه داده نشود به اسم آزادی بیان یا به اسم هر چیز دیگری، دشمن نغمات شیطانی خود را به گوش مردم ما رسانده و هر فضای روانی که خواست در کشور ایجاد کند و با ایجاد فضای روانی و بحرانی هر روز مشکل جدیدی برای مردم ما به وجود بیاورد. چه این فضای روانی ترساندن مردم از احتمال شکل گیری یک موج جدید کرونا باشد، چه ترغیب مردم برای احتکار خانگی مواد غذایی در اثر اخبار دروغ قحطی باشد و چه مسائل سیاسی و فرهنگی و غیره.

حکومت نباید مردم را بی پناه در برابر امواج مخرب رسانه‌های مغرض و یا جاهل رها کند تا هر طوری می‌خواهند احساسات و روحیات مردم را به بازی بگیرند و البته همان طور که پیش از این نیز بیان شد، لازمه این مسأله مطالبه و خواست و البته توجیه بودن خود مردم نسبت به این امر است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: رسانه ها انتشار خبر فضای روانی رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۰۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوانی جمعیت نجات دهنده کشور از آینده هولناک کهنسالی است

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام «سید ابوالفضل حسینی» در خطبه های نماز جمعه امروز مصلای شهدای خوشنام شهر آق قلا، اظهار کرد: یکی از مؤلفه های قدرت یک کشور نیروی انسانی جوان، پر انرژی و اثرگذار است، کاهش جمعیت جوان، باعث کاهش نیروی مولد و خلاق جامعه است و برای جوانی جمعیت باید برنامه ریزی کرد.
 
به گفته وی؛ یکی از متغیرهایی که در بهداشت روانی می تواند نقش سازنده و مؤثر داشته باشد رفتارهای مذهبی از جمله کارکردهای مذهب در بهداشت روانی و پروراندن رویکردی پیشگیرانه نسبت به آسیب ها است.
 
امام جمعه اهل تشیع شهر آق قلا با عنوان اینکه شهید مطهری، نه یک فرد؛ بلکه یک مکتب، یک گفتمان و یک جریان بود، تصریح کرد: این شهید بزرگوار می ‌توانست و می ‌تواند برای خواص و نخبگان فکری جبهه انقلاب، یک الگو و اسوه باشد و امام راحل عظیم‌ الشأن (ره) و رهبر حکیم انقلاب، یکی از اصلی‌ ترین‌ترین ویژگی‌های شخصیتی شهید مطهری را «بصیرت» دانسته‌ اند.
 
وی افزود: معلمان قشر بسیار زحمتکش و شریفی هستند؛ اما باید توجه داشته باشیم که معلمی فقط به تدریس مباحث تخصصی در مقاطع مختلف تحصیلی نیست؛ بلکه معلم علاوه بر آموزش دروس تخصصی باید در ارتقای سلامت روحی و روانی متعلّمین خود یعنی جامعه تلاش کند چرا که معلمی در حقیقت شغل انبیا است.
 
حجت الاسلام حسینی با اشاره به دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب به مناسبت هفته کار و کارگر، اظهار کرد: معظم له درباره تأمین امنیت شغلی و معیشتی این قشر زحمتکش جامعه تأکید زیادی کردند.
 
وی ادمه داد: در تمام مصاحبه‌ها و سخنرانی ها، مهم‌ترین بحثی که بر آن تأکید می‌شود، امنیت شغلی نیروی کار است و کارگران با بحث امنیت شغلی دست و پنجه نرم می‌ کنند.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • جاری شدن سیل ویرانگر در کنیا با ۷۶ کشته
  • افزایش شمار قربانیان سیل در کنیا
  • خبرگزاری کره شمالی جلوتر از خبرگزاری های ایران
  • سامانه دهک ریاست جمهوری فعال نشده است | مردم از باز کردن لینک ارسالی خودداری کنند
  • باقری: عملیات وعده صادق انگیزه دانشجویان آمریکا علیه صهیونیست‌ها را افزایش داد
  • ماجرای انتشار دود در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان چه بود؟ + فیلم
  • جوانی جمعیت نجات دهنده کشور از آینده هولناک کهنسالی است
  • ماجرای انتشار دود در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان چه بود؟
  • رها کردن فضای عفاف و حجاب به ضرر همه جامعه است
  • نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه با اهمیت است