Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، باشگاه آژاکس آمستردام هنوز هم مهم‌ترین باشگاه استعدادیابی و پرورش بازیکنانی است که در فوتبال دنیا تبدیل به ستارگان تیم‌های مطرح می‌شوند. این باشگاه توانسته در سال‌های اخیر بازیکنان بزرگی را به دنیای فوتبال معرفی کند و یکی از معروف‌ترین کارخانه‌های استعدادیابی جهان نام گیرد. آکادمی جوانان آژاکس یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های معرفی بازیکن فوتبال جهان محسوب می‌شود و مدتی است که بازیکنانی در سطح جهانی تولید می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آکادمی مشهور در ۱۸ مارس ۱۹۰۰ تشکیل شد دقیقا در همان روزی که باشگاه آژاکس در آمستردام، هلند تأسیس شد.

توانایی آژاکس در توسعه و پرورش استعدادهای جوان برتر بزرگترین نقطه قوت آنها در ۶۰ سال گذشته بوده است که نه تنها به موفقیت داخلی بلکه به افتخار اروپا نیز منجر شده است. در واقع، برخی از بزرگ‌ترین نام‌های تاریخ فوتبال از آکادمی آژاکس فارغ‌التحصیل شده‌اند، که در این گزارش قصد داریم به تعدادی از آنها بپردازیم.

یوهان کرایف

احتمالاً تأثیرگذارترین چهره تاریخ فوتبال هنریک یوهان کرایف نام دارد که اولین بازی حرفه ای خود را برای آژاکس در سال ۱۹۶۴ انجام داد.

وینگر با استعداد طبیعی و با درک بی نظیر از بازی در مجموع ۱۱ سال حضور در باشگاه هلندی توانست در دو دوره حضورش در سال‌های (۱۹۶۴-۱۹۷۳ و ۱۹۸۱-۱۹۸۳)، ۸ عنوان قهرمانی لیگ هلند و سه جام اروپا را به دست آورد.

این اسطوره فوتبال هلند با به ثمر رساندن ۱۹۴ گل در ۲۸۷ بازی، بهترین گلزن تاریخ باشگاه آژاکس نیز می‌باشد.

کرایف همچنین برای بارسلونا، فاینورد، لس آنجلس آزتک، واشنگتن دیپلماتز و لوانته بازی کرد. کار بعدی او به عنوان مربی در نیوکمپ تأثیر زیادی بر تعدادی از مربیان آینده از جمله پپ گواردیولا گذاشت.

مارکو فان باستن
مارکو فن باستن در سن ۱۶ سالگی در سال ۱۹۸۱ از آکادمی آژاکس فارغ التحصیل شد و ۶ فصل را در این باشگاه گذراند و سپس راهی آث میلان شد و در آنجا به یک اسطوره تبدیل شد.

یکی از کامل‌ترین مهاجمان که تا به حال دیده شده است. دوران حرفه‌ای ون باستن به دلیل مصدومیت به طرز ظالمانه‌ای کوتاه شد و آخرین بازی خود را تنها در ۲۸ سالگی انجام داد.

با این حال در آن مرحله، او قبلاً یک قهرمانی اروپا با هلند، و همچنین سه قهرمانی لیگ هلند، چهار عنوان قهرمانی سری‌آ و سه جام اروپا در سطح باشگاهی کسب کرده بود.

برنده سه توپ طلا همچنین با ۱۵۲ گل در ۱۷۲ بازی، سومین گلزن برتر آژاکس در تمام دوران است.


فرانک رایکارد
یکی از بازیکنان تاثیرگذار در قهرمانانی هلند در یورو ۱۹۸۸، فرانک رایکارد نام دارد که اولین بازی حرفه‌ای خود را برای آژاکس در سال ۱۹۸۰ انجام داد.

پس از جدایی در سال ۱۹۸۷، او یک فصل را به صورت قرضی در رئال ساراگوسا گذراند و سپس به آث میلان رفت، جایی که با رود گولیت و فن باستن، ترکیب قدرتمندی را تشکیل داد.

این مدافع همه فن حریف که توسط آریگو ساکی به یک هافبک تبدیل شد، چندین بار قهرمان لیگ هلند و ایتالیا شد.

دنیس برگکمپ
این مهاجم اولین بازی خود را در بزرگسالان  آژاکس در سال ۱۹۸۶ انجام داد و هفت سال را در آمستردام حضور داشت که توانست  یک قهرمانی لیگ هلند و جام در جام اروپا را به دست آورد و سرانجام در یک انتقال بزرگ به اینتر برود. برگکمپ در سن سیرو با مشکل مواجه شد و در سال ۱۹۹۵ به آرسنال رفت.

در شمال لندن بود که او خود را به عنوان یکی از بهترین شماره ۱۰ های نسل خود تثبیت کرد و ۱۲۰ گل برای توپچی ها به ثمر رساند و همچنین زوج های ترسناکی را در ابتدا با یان رایت و سپس تیری هانری ایجاد کرد.


ادوین ون در سار
مسلماً بهترین دروازه بان هلندی تمام دوران، ون در سار نام دارد که در طول یک دوران حرفه ای ۲۱ ساله برای آژاکس، یوونتوس، فولام و منچستریونایتد بازی کرد.

او علاوه بر کمک به تیم آژاکس برای کسب افتخار در لیگ قهرمانان اروپا در سال ۱۹۹۵، چهار بار قهرمان لیگ هلند نیز شد. ون در سار با ۱۳۰ بازی بین المللی تا قبل از سال ۲۰۱۷ که وسلی اسنایدر رکورد او را شکست، بیشترین تعداد بازی ملی برای هلند را در اختیار داشت. 


کلارنس سیدورف
سیدورف تنها بازیکنی است که با سه باشگاه مختلف قهرمان لیگ قهرمانان شده است. تنها ۱۶ سال و ۲۴۲ روز داشت که اولین بازی خود را در آژاکس انجام داد و او را به جوان‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه تبدیل کرد.

این هافبک باکلاس و قدرتمند، سه سال را در تیم بزرگسالان سپری کرد که در سال ۱۹۹۵ با قهرمانی آژاکس در لیگ قهرمانان اروپا به اوج خود رسید. او دوباره دیگر با رئال مادرید و آث میلان  قهرمان شد، و ۸۷ بار لباس تیم ملی هلند را بر تن کرد.

ادگار داویدز
این هافبک میانی اولین بازی خود را برای آژاکس در سال ۱۹۹۱ انجام داد و پنج سال را در این باشگاه گذراند. او بعداً برای آث میلان، یوونتوس، اینتر و تاتنهام بازی کرد و سپس در سال ۲۰۰۷ به آمستردام بازگشت.

داویدز در نهایت در سال ۲۰۱۴ پس از حضور در کریستال پالاس تصمیم به بازنشستگی گرفت. او در سال ۱۹۹۵ با آژاکس چندین جام در هلند و ایتالیا به دست آورد، از جمله سه اسکودتو در سری آ، سه قهرمانی اردیویسه و یک لیگ قهرمانان اروپا.


پاتریک کلایورت
این مهاجم بزرگ هلندی در سن ۱۸ سالگی با گلزنی مقابل میلان در فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۱۹۹۵ خود را به دنیای فوتبال معرفی کرد. او توانست در ۱۰۰ بازی برای آژاکس ۵۲ بار گلزنی کند و دو قهرمانی در لیگ هلند را بدست بیاورد و در نهایت در سال ۱۹۹۷ به روسونری ملحق شد.

کلایورت فقط یک فصل در سن سیرو دوام آورد اما از اقامت ۶ ساله بسیار موفق تری در بارسلونا لذت برد که به او کمک کرد دو بار قهرمان لالیگا شود. این مهاجم در سطح بین المللی نیز عالی بود و کفش طلا را در یورو ۲۰۰۰ برد و  ۴۰ گل را نیز برای لاله‌های نارنجی به ثمر رساند.

وسلی اسنایدر
اسنایدر که از استعدادی بالایی با توجه به سن کمی که داشت برخوردارد بود، پنج فصل را در آژاکس سپری کرد تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۰۷ توسط یکی از غول‌های اروپا جذب شد. دو سال حضور او در رئال مادرید کاملاً طبق برنامه پیش نرفت، اما در اینتر، این هافبک تهاجمی بااستعداد با تأخیر تمام پتانسیل خود را درک کرد و تبدیل به یک فوق ستاره شد.

اسنایدر در فصل ۱۰-۲۰۰۹ الهام بخش اینتر برای یک قهرمانی تاریخی سه گانه بود و سپس به هلند کمک کرد تا به فینال جام جهانی آفریقای جنوبی برسد. او نتوانست فرم فوق‌العاده‌اش را برای مدت طولانی‌تری حفظ کند، اما اسنایدر همچنان رکوردار بیشترین بازی‌ ملی را برای هلند دارد و یک اسطوره در آژاکس محسوب می‌شود.


رافائل ون در فارت
مانند اسنایدر، ون در فارت به عنوان یکی از هیجان انگیزترین هافبک های تهاجمی فوتبال جهان در دوران حضورش در آمستردام شهرت پیدا کرد. در واقع، او اولین دریافت کننده جایزه پسر طلایی در سال ۲۰۰۳ بود.

ون در فارت پنج فصل کامل را در آژاکس گذراند و دو قهرمانی لیگ هلند را به دست آورد و سپس به هامبورگ پیوست.

عملکرد او در آلمان باعث شد تا به رئال مادرید برود، اما دوباره، درست مانند اسنایدر، مدت زیادی در پایتخت اسپانیا دوام نیاورد و در نهایت به هامبورگ بازگشت و مدتی را در بتیس و تاتنهام سپری کرد.

کریستین اریکسن
یکی از بهترین بازیسازان نسل خود بازی را در زادگاهش دانمارک آغاز کرد، اما حرفه خود را در هلند پس از اینکه تنها در ۱۶ سالگی توسط آژاکس انتخاب شد، آموخت. پس از چند سال بازی در سنین پایه باشگاه آژاکس، اریکسن وارد تیم بزرگسالان شد و در نهایت پنج فصل برای آژاکس بازی کرد و سه قهرمانی متوالی هلند را بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ به دست آورد.

البته اریکسن در تاتنهام به یک ستاره لیگ برتر تبدیل شد و سپس با اینتر اسکودتو را به دست آورد.

او پس از ایست قلبی در یورو ۲۰۲۰ مجبور به ترک سن سیرو شد، اما پس از بهبودی کامل، اکنون بار دیگر در انگلیس می درخشد و در ژانویه ۲۰۲۲ به برنتفورد پیوست.

ماتیاس دی لیخت
دی لیخت تنها در ۹ سالگی به آژاکس پیوست و در ۱۷ سالگی وارد تیم بزرگسالان شد و به عنوان یکی از امیدوارکننده‌ترین بازیکنانی که در مدت زمان طولانی از آکادمی بیرون آمده است، تبلیغ می‌شود.

این بازیکن در سال ۲۰۱۸ به اولین مدافعی تبدیل شد که جایزه پسر طلایی را به دست می‌آورد و چند ماه بعد به عنوان جوانترین کاپیتان آژاکس انتخاب شد.

دی لیخت قبل از پیوستن به یوونتوس، تیمش را در یک روند قابل توجه به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا ۱۹-۲۰۱۸ هدایت کرد، جایی که او از آن زمان جایگاه خود را به عنوان یکی از ارزشمندترین بازیکنان  تثبیت کرد.

برچسب‌ها یوونتوس جایزه پسر طلایی رئال مادرید تیم ملی هلند منچستریونایتد آژاکس لیگ قهرمانان اروپا آث میلان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یوونتوس جایزه پسر طلایی رئال مادرید یوونتوس جایزه پسر طلایی رئال مادرید تیم ملی هلند منچستریونایتد آژاکس لیگ قهرمانان اروپا آث میلان لیگ قهرمانان اروپا قهرمانی لیگ هلند عنوان یکی دست آورد باشگاه آژاکس آژاکس در سال رئال مادرید بازی خود سال ۱۹۹۵ اولین بازی برای آژاکس تبدیل شد آث میلان حرفه ای دی لیخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۰۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاگرد و استاد رند | تعقیب و گریز برای صدرنشینی

به گزارش همشهری‌آنلاین، در یک شب میکل آرتتا به‌عنوان سرمربی آرسنال به ۱۰۰پیروزی در لیگ برتر رسید و گواردیولا که استاد او در منچسترسیتی بود، برای سیصدمین‌بار من‌سیتی را در این رقابت‌ها هدایت کرد. پپ گواردیولا بعد از پیروزی ۲بر صفر مقابل ناتینگهام‌فارست به رکورد ۳۰۰بازی لیگ برتری رسید، با ۲۲۱پیروزی، ۴۱تساوی، ۴۸شکست و ۵قهرمانی. آمار بیشترین بردی که در ۳۰۰بازی اول لیگ برتر نصیب مربیان شده: گواردیولا ۲۲۱، مورینیو ۱۸۹ و کلوپ ۱۸۸پیروزی. آرتتا هم در پیروزی سخت ۳بر ۲ در زمین تاتنهام به صدمین پیروزی در لیگ برتر رسید. تعداد بازی مورد نیاز برای رسیدن به ۱۰۰برد لیگ برتری: گواردیولا ۱۳۴، مورینیو ۱۴۲، کلوپ ۱۵۹، فرگوسن ۱۶۲، آرتتا ۱۶۹و ونگر ۱۷۹بازی.

آرسنال

آرسنال تنها تیم بدون شکست مقابل بیگ‌سیکس در این فصل لقب گرفت. نتایج بازی‌های آرسنال با این تیم‌ها:‌ منچسترسیتی (یک بر صفر و تساوی بدون گل)، لیورپول (یک‌- یک و ۳بر یک)، تاتنهام (۲- ۲ و برد ۳-۲)، چلسی (۲-۲ و ۵ بر صفر)، منچستریونایتد (۳ بر یک).

برای اولین‌بار از سپتامبر ۱۹۸۸در لیگ برتر، توپچی‌ها در ۲بازی‌ خارج از خانه پیاپی مقابل تاتنهام برنده شدند، برای اولین‌بار پس از ۸سال سیتی را شکست دادند و برای نخستین‌بار چلسی را با اختلاف ۵‌گل بردند.

آنها تا ۲فصل قبل فقط ۲بازی از ۱۷بازی خارج از خانه خود را مقابل اسپرز در لیگ برتر برده بودند(۶شکست و ۹تساوی).

این دومین برتری زودهنگام ۳بر صفر در دربی شمال لندن در لیگ برتر(دقیقه ۳۸) بود و تنها نمونه سریع‌تر آن نیز توسط آرسنال تحت هدایت میکل آرتتا (۳بر صفر پس از ۳۴دقیقه در سپتامبر ۲۰۲۱) به‌دست آمده بود.

آرسنال در این فصل از لیگ ۱۶گل از کرنر به ثمر رسانده است. غیر از آرسنال یک تیم دیگر هم این آمار را دارد؛ وست برومویچ آلبیون تحت هدایت تونی پولیس در فصل ۱۷- ۲۰۱۶ با ۱۶گل.

۳گل از ۷گل آخر آرسنال در دربی شمال لندن، گل به‌خودی بازیکنان اسپرز بوده است‌(هوگو لوریس در ژانویه ۲۰۲۳، کریستین رومرو در سپتامبر ۲۰۲۳ و پیر-امیل هویبیرگ آوریل ۲۰۲۴).

بوکایو ساکا در این فصل از لیگ برتر ۱۵گل برای آرسنال به ثمر رسانده که بیشترین گل او در یک فصل است. ساکا پس از ایان رایت در فصل ۹۴-۱۹۹۳، دومین بازیکن انگلیسی است که در خانه و خارج از خانه مقابل اسپرز برای آرسنال گل می‌زند.

کریستین رومرو در این فصل لیگ برتر انگلیس موفق به ثبت ۵گل برای تاتنهام شده است. عدد گل‌های این مدافع بیشتر از تعداد گل‌های این مهاجمان است: ژسوس ۴گل، مودریک ۴گل، سارابیا ۴گل، مادوئکه ۴گل و آنتونی یک‌گل.

سیتی

منچسترسیتی در ۸بازی از ۹بازی اخیر خارج از خانه خود در لیگ برتر(یک تساوی) پیروز شده و در سفرهای خود در این فصل از این رقابت‌ها(۱۲) بیشتر از کل بازی‌های خارج از خانه قبلی‌(۱۱) پیروزی کسب کرده است.

ناتینگهام‌فارست در این فصل از لیگ برتر ۲۳گل از ضربات ایستگاهی‌(به استثنای ضربات پنالتی) دریافت کرده است. در تاریخ این رقابت‌ها، فولام در فصل ۱۴-۲۰۱۳(۲۸)، تاتنهام در فصل ۰۸-۲۰۰۷(۲۶)، و وست بروم در فصل ۱۱-۲۰۱۰(۲۴) تعداد بیشتری از این گل‌ها را در یک فصل دریافت کرده‌اند.

منچسترسیتی برای نخستین‌بار از فوریه تا آوریل ۲۰۲۲، خارج از خانه خود در لیگ برتر کلین‌شیت کرد.

کوین دی‌بروینه با اینکه در ۲۱بازی از ۵۴بازی منچسترسیتی در تمامی رقابت‌های این فصل حضور داشته ولی بیش از هر بازیکن دیگری‌(۱۵) برای باشگاه‌های لیگ برتری در فصل ۲۴-۲۰۲۳ پاس گل داده است. در بازی با ناتینگهام این بازیکن بلژیکی برای هجدهمین‌بار بیش از ۲پاس گل در یک بازی لیگ برتری ارائه ‌کرد.

از آغاز فصل گذشته دی‌بروینه ۱۱بار در لیگ برتر به ارلینگ هالند پاس گل داده؛ حداقل ۳پاس گل بیشتر از هر بازیکن دیگری به یک هم‌تیمی در این مدت.

کد خبر 848293 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها منچستر سیتی انگلیس ویژه ورزشی

دیگر خبرها

  • بیش‌ترین بازی در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا؛ رکورد تحسین‌برانگیز توماس مولر / عکس
  • رئال مادرید و کسب ۴ تساوی پیاپی برای اولین‌ بار در لیگ قهرمانان اروپا
  • سودای هلند برای ریاست بر ناتو و نقش ترکیه
  • بزرگترین بازیکنان ناکام تاریخ لیگ قهرمانان اروپا؛ بیشترین بازی اما بدون قهرمانی!
  • زرنگ‌بازیِ سعید آقاخانی در نون‌خ ۵ که شاید متوجهش نشده‌اید
  • زرنگ‌بازی سعید آقاخانی در «نون خ ۵»
  • شاگرد و استاد رند | تعقیب و گریز برای صدرنشینی
  • بایرن - رئال؛ تکراری‌ترین تقابل تاریخ چمپینوزلیگ
  • تاریخ و ساعت بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا
  • ستاره بایرن مونیخ دلتنگ خانه شده است!