Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ کوی کوثر یکی از مناطق انبوه‌نشین  شهر اراک است که با توجه به نیاز شهر به مسکن و کمبود زمین برای ساخت مسکن مورد نیاز متقاضیان در محدوده‌ای خارج از اراک و به همت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی تأسیس و احداث شده است.

حدود یک دهه از تأسیس این شهرک می‌گذرد، اما همچنان اهالی این منطقه از نبود زیرساخت‌های لازم شهری رنج می‌برند و خواهان رسیدگی جدی مسوولان به کمبودهای این شهرک هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در افق کوی کوثر اراک که یکی از جدیدترین شهرک‌های احداث شده اراک به شمار می‌رود، استقرار بیش از ۲۰ هزار نفر پیش‌بینی شده، اما امکانات ایجاد شده در این منطقه پاسخگوی نیاز جمعیت فعلی ساکن در این منطقه نیست.

مجتمع‌های مسکونی صدرا، سپاس و مهیا از مجتمع‌های ایجاد شده در کوی کوثر است که صدها خانوار را در دل خود جای داده است و هم‌اکنون نیز ساخت چندین مجتمع مسکونی دیگر توسط بنیاد مسکن در دست اقدام است.

چالش‌ها و مشکلات پیش روی ساکنین این شهرک، ثبت سوژه «به مشکلات کوی کوثر اراک رسیدگی کنید» اینجا بخوانید، را در سامانه فارس من رقم زد که این مطالبه مردمی خبرنگار فارس را به این شهرک کشاند.

نبود مدرسه در کوی کوثر چالش جدی مردم

یکی از ساکنین مجتمع صدرا با اشاره به مشکلات این شهرک به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: نبود مدرسه در این شهرک جدی‌ترین چالشی است که اهالی با آن مواجه هستند چراکه ناچارند فرزندان خود را برای تحصیل به مدارس شهرک‌های دیگر بفرستند که دوری مسافت و هزینه‌بر بودن رفت و آمد دانش‌آموزان و نبود امنیت در جاده‌ها همواره نگرانی و مشکلاتی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است.

مرادی می‌افزاید: بارها از مسوولان ذی‌ربط خواسته‌ایم نسبت به ایجاد مدرسه اقدام و این مشکل جدی مردم را برطرف کنند اما هیچ اتفاقی رخ نداده است.

بی‌توجهی به نیازهای فرهنگی و اجتماعی در هنگام ساخت شهرک

یکی دیگر از ساکنین این شهرک می‌گوید: جای بسی تأسف است که مسوولان در هنگام ساخت یک شهرک به نیازهای فرهنگی، آموزشی و رفاهی و اجتماعی ساکنین آن توجهی نمی‌کنند، این بی‌توجهی باعث می‌شود ساکنین در آینده با چالش‌های جدی مواجه شوند.

شراهی می‌افزاید: نداشتن پیوست‌های فرهنگی و آموزشی در زمان طراحی این شهرک موجب عدم ساخت فضاهای آموزشی و فرهنگی شده که امروز عواقب آن را در نارضایتی ساکنین به خوبی می‌توان مشاهده کرد.

وی بیان می‌کند: کمبود مراکزی چون نانوایی، سوپرمارکت‌ها، وسایل حمل و نقل عمومی و فضای آموزشی دولتی مشکلات جدی پیش روی ساکنین این منطقه ایجاد کرده، این در حالی است که هیچ فریادرسی نیست و مردم ناچار به کنار آمدن با چالش‌ها هستند.

ساخت مسجد به صورت نیمه‌کاره باقی مانده است

نماینده ساکنین کوی سپاس نیز به خبرنگار فارس می‌گوید: چند سال از کلنگ‌زنی تنها مسجد این شهرک می‌گذرد، اما اراده‌ای از سوی بنیاد مسکن برای تکمیل و راه‌اندازی آن وجود ندارد و مردم بعد از چندین سال سکونت در شهرک هنوز صدای اذان را از مسجد محل نشنیده‌اند.

 

وی نبود مدرسه، فضای سبز و اماکن تفریحی، فرهنگی، هنری و ورزشی را از دیگر چالش‌‌های پیش روی این شهرک اعلام کرده و بیان می‌کند: تنها فضای تفریحی این شهرک یک پارک ۱۵۰ متری است که آنهم فاقد شیر آب و سرویس‌های بهداشتی است که مردم امکان استفاده از آن را ندارند، چرا که هم فضای کوچکی دارد و هم فاقد امکانات مناسب بهداشتی است.

این نماینده با گلایه از نبود درمانگاه و مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی بیان می‌کند: متأسفانه در این شهرک درمانگاه، داورخانه و مطب پزشکی وجود ندارد و مردم در هنگام بیماری و نیاز به پزشک با مصیبت‌های بسیاری مواجه می‌شوند که رنج بیماری را بر آنها چند برابر می‌کند.

بی‌توجهی مسوولان به دردسرهای ساکنین این منطقه 

یکی دیگر از اهالی کوی کوثر اراک با انتقاد از بی‌توجهی مسوولان به دردسرهای ساکنین این منطقه می‌گوید: نبود نور کافی در کوچه‌ها و معابر این منطقه امنیت مردم را با خطر مواجه کرده و موجب جسارت سارقان برای سرقت اموال مردم شده است.

حسینی خاطرنشان می‌کند: در زمان ساخت و فروش واحدهای مسکونی مسوولان اعلام کردند تمام نیازها و زیرساخت‌های شهری اعم از مدرسه، مسجد، پارک و بازارچه را پیش‌بینی کرده و ایجاد خواهند کرد، اما تا امروز هیچ خبری از این زیرساخت‌ها نشده است.

وی تصریح می‌کند: در کنار کمبودهایی چون نبود مدرسه، مسجد، امنیت، درمانگاه، کمبود امکانات وسایل نقلیه عمومی همچون تاکسی و خطوط اتوبوسرانی نیز به شدت مردم را رنج می‌دهد، متأسفانه تدارک چهار دستگاه اتوبوس برای جمعیت بالای ساکن در این منطقه با توجه به فاصله طولانی شهرک تا مرکز شهر وقت و زمان بسیاری از مردم می‌گیرد، این در حالی است که خط تاکسی نیز پیش‌بینی نشده است.

کوی کوثر هرچند از پروژه‌هایی است که با ۶۵ هکتار مساحت به گفته مسوولان بنیاد مسکن منطبق با اصول شهرسازی مدرن و با مطالعات کاملا تخصصی و علمی، در بهترین نقطه کلانشهر اراک و عاری از هرگونه آلودگی صنعتی، صوتی و آب و هوایی احداث شده، اما عدم پیش‌بینی زیرساخت‌های لازم شهری و چالش‌های ناشی از آن موجی از نارضایتی را در بین ساکنین آن رفم زده است به طوری که نارضایتی مردمی از نبود مدرسه، موجب شد اخیرا استاندار مرکزی در نشست شورای مسکن با گلایه جدی از وضعیت حاکم بر این منطقه دستور دهد بنیاد مسکن و آموزش و پرورش استان در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به رفع این مشکل اقدام کند.

دستور استاندار به آموزش و پرورش برای رفع مشکل مدرسه 

 فرزاد مخلص‌الائمه در این نشست اظهار کرد: «با توجه به اینکه کوی کوثر مدرسه ندارد و دانش‌آموزان مسیر طولانی برای آموزش می‌پیمایند، باید آموزش و پرورش استان در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای این موضوع تدبیری بیندیشد، زیرا ساخت مدرسه در این منطقه امری ضروری است و باید با بنیاد مسکن پیگیری‌های لازم انجام شود».

وی همچنین تاکید کرده بود: یکی از موضوعات مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که نباید سرانه‌های آموزشی، فضای سبز، فرهنگی و غیره را به سبب محدودیت‌های مالی و تأمین مسکن کاهش دهیم.

نباید سرانه‌های آموزشی، فضای سبز، فرهنگی و غیره را به سبب  محدودیت‌های مالی و تامین مسکن کاهش دهیم

مخلص‌الائمه با اشاره به ساخت پروژه ۸ هزار و ۱۰۰ واحدی طرح نهضت ملی مسکن تأکید کرد: باید بر اساس واقعیت سهمیه، واحد آموزشی تأسیس شود و اینکه مردم هزینه ساخت را بپردازند جزو برنامه نیست، بنابراین دولت باید هزینه ساخت واحد آموزشی را برعهده بگیرد و با وجود اینکه ۲ مدرسه توسط اوقاف و پیمانکار تعهد شده، اما برای این مجموعه کافی نیست.»

پیش از این نیز نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در نشست بررسی مسائل و مشکلات کوی کوثر اراک، اظهار کرده بود:«با توجه به ساکن شدن بخشی از جمعیت شهر اراک در کوی جدیدالتأسیس کوثر، مشکلات و کمبودهای این شهرک مسکونی باید رفع و زیرساخت‌های لازم برای رفاه ساکنان این منطقه فراهم شود».

علی‌اکبر کریمی بر لزوم رفع جدی مشکل تأمین فضای آموزشی، مسجد و وضعیت حمل و نقل عمومی کوی کوثر تأکید کرده بود.

لزوم عزم جدی مسوولان برای کاستن از مشکلات مردم 

به گزارش فارس بدون شک هر مجموعه و کوی تازه تأسیس مشکلات خاص خود را دارد و این هماهنگی و همکاری دستگاه‌ها است که می‌تواند در زمانی کوتاه از مشکلات بکاهد، در زمینه حل مشکلات کوی کوثر اراک، با توجه به دستور اخیر استاندار مرکزی لازم است فرمانداری، بنیاد مسکن به عنوان متولی، آموزش و پرورش و دستگاه‌های مرتبط با برنامه‌ریزی اصولی نسبت به رفع مشکلات و چالش‌های پیش روی اهالی اقدام کنند.

****

ریحانه جلالی

****

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کوی کوثر کوی کوثر اراک آموزش و پرورش کوی کوثر اراک نبود مدرسه بنیاد مسکن زیرساخت ها پیش بینی بی توجهی پیش روی چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۰۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیرساخت‌های درمانی مرکز استان سمنان نیازمند توسعه

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس گلرو نماینده مردم شهرستانهای سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی و منتخب مردم در مجلس دوازدهم، طی نامه ای به رئیس جمهور و مذاکره با وزیر بهداشت، با اشاره به کمبود زیرساخت درمانی در مرکز استان، خواستار توسعه بیمارستان کوثر از ۳۰۰ تخت به ۸۰۰ تخت شد.

گلرو از تلاش های دولت رئیسی در ایجاد زیرساخت های درمانی از جمله سوانح سوختگی، اورژانس کوثر، مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان کوثر، تامین دستگاه فوق پیشرفته رادیوتراپی برای درمان سرطان، توسعه بیمارستان امیرالمومنین بعنوان بیمارستان دوم مرکز استان تقدیر کرد.

این عضو خانه ملت با اشاره به تردد میلیونی زائران امام رضا (ع) از سمنان و خدمات ملی مراکز درمانی سمنان، زیرساخت های موجود را کافی ندانست و بر ضرورت توجه جدی وزارت بهداشت به تامین زیرساخت درمانی حوزه انتخابیه تاکید کرد.

کد خبر 6092893

دیگر خبرها

  • طرح محله‌محوری مسجد بنیان در ۵۵ محله در دستور کار قرار دارد
  • شوراها پل ارتباطی میان مردم و مسوولان هستند
  • اجرای محله محوری مسجد بنیان در ۵۵ منطقه اراک
  • ساخت مسجد جامع سکینه خاتون (س) در شهرک گلستان شیراز
  • رفع تنش آبی مهمترین مطالبه مردم کهگیلویه از دولت
  • زیرساخت‌های درمانی مرکز استان سمنان نیازمند توسعه
  • نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بی‌مهری شد
  • سفارت ایران حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را محکوم کرد
  • وعده‌های پوچ نمکی بر زخم اهالی شهرک ابریشم چهارباغ
  • چرا شهرک‌های فدک و کوثر شاهرود به شهرداری واگذار نشد؟