Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@03:48:53 GMT

ارتش کنگو، روآندا را به حمله متهم کرد

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۳۱۲۸۱

ارتش کنگو، روآندا را به حمله متهم کرد

ارتش جمهوری دموکراتیک کنگو دولت روآندا را پس از آن به اجرای نوعی از حمله متهم کرد که شورشی‌های موسوم به "ام۲۳" شهر کلیدی در کنگو را تصرف کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ارتش جمهوری دموکراتیک کنگو وعده داد که نیروهای این کشور از سرزمین خود دفاع می‌کنند و این نشان‌دهنده افزایش تنش‌ها بین کنگو و روآندا محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیانیه سخنگوی فرماندار نظامی استان کیوو شمالی در جمهوری دموکراتیک کنگو چند ساعت پس از آن منتشر شد که شهر "بوناگانا" به دست شورشی‌های ام۲۳ افتاد.

ارتش در بیانیه‌ای با بیان اینکه این اقدام دست کمی از حمله به جمهوری دموکراتیک کنگو ندارد، اعلام کرد: نیروهای دفاعی روآندا این بار تصمیم گرفتند تا یکپارچگی قلمروی ما را با اشغال شهر مرزی بوناگانا نقض کنند.

این شهر کلیدی که روز دوشنبه تصرف شد در ۶۰ کیلومتری شمال شرق گوما واقع است که مرکز اصلی فعالیت سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی و هیات صلحبان سازمان ملل است. این شهر همچنین با اوگاندا نیز هم مرز است که نقطه اصلی ترانزیت کالاهای وارداتی به کنگو از طرق چین محسوب می‌شود.

هنوز دولت روآندا به این بیانیه واکنشی نشان نداده اما گفته که قویا اتهامات چندین ساله درباره حمایت از این گروه شورشی را رد می‌کند. بسیاری از نیروهای شورشی ام۲۳ از قوم "توتسی" هستند و رئیس جمهوری روآندا هم از این قوم است.

در این میان، یکی از سخنگوهای این گروه شورشی در بیانیه‌ای "فلیکس تشیسکدی"، رئیس جمهوری کنگو را برای مذاکرات مستقیم با خودشان فراخواند و گفت، این شورشی‌ها شهر را فقط برای آن تصرف کردند تا به قدر کافی برای بازگشت شهروندانی که همین اواخر بابت خشونت‌ها ترکش کرده بودند، ایمن باشد.

"ویلی انگوما"، سخنگوی گروه شورشی ام۲۳ در بیانیه‌ای اعلام کرد: در پی تهدید جدیدی علیه مواضع ما یا غیرنظامیان، نیروهای جنبش ما دستور دریافت کردند تا تهدید را از هر جایی که می‌خواهد باشد، رصد کرده و از بین ببرند.

روابط بین روآندا و جمهوری دموکراتیک کنگو در چندین دهه گذشته متشنج بوده است. روآندا مظنون است که جمهوری دموکراتیک کنگو به قوم هوتوها که نسل‌کشی ۱۹۹۴ روآندا را با دست‌کم ۸۰۰ هزار کشته قوم توتسی و هوتوهای میانه‌رو به پایان رسید، پناه داده است. دو کشور همچنین مدت‌هاست که یکدیگر را به حمایت از گروه های مسلح رقیب متهم می‌کنند.

اواخر ماه گذشته میلادی نیز ارتش روآندا، نیروهای کنگو را به زخمی کردن چندین غیرنظامی در شلیک‌های بین مرزی متهم کرده بود.

ام۲۳ بیش از یک دهه قبل و زمانی ظهور کرد که نیروهایش شهر "گوما" بزرگترین شهر در شرق کنگو را در مرز روآندا تصرف کردند. پس از یک توافق صلح بسیاری از نیروهای این گروه شورشی به ارتش ملی ملحق شدند.

اوایل سال جاری میلاد، این گروه بار دیگر رخ نمود و یک حمله علیه ارتش کنگو و پس از آن انجام داد که دولت این کشور نتوانست به وعده‌های ۱۰ ساله خود درباره این گروه جامه عمل بپوشاند.

یکی از سخنگوهای آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز گفته که به شدت نگران وخامت اوضاع امنیتی در شرق کنگو از جمله حملات ام۲۳ است.

رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا هم خواستار توقف فوری درگیری‌ها و مذاکرات بین دو کشور روآندا و کنگو برای حل این بحران فزاینده دیپلماتیک شده است. یکی از مقام‌های اوگاندایی نیز گفت، درگیری‌ها باعث شده تا بیش از ۳۰ هزار پناهجو و ۱۳۷ سرباز کنگویی به اوگاندا پناه ببرند. خیابان‌ها و کلیساها و هر جایی دیگر که بتوان آنها را راه داد، پر شده از کنگویی‌هایی که از کشورشان گریخته‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جمهوری دموکراتیک کنگو آفريقا رواندا جمهوری دموکراتیک کنگو گروه شورشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۱۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصر حمله رژیم اسرائیل به رفح را محکوم کرد


به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، در ادامه واکنش‌ها به عملیات متجاوزانه رژیم صهیونیستی در رفح، وزارت خارجه مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات نظامی در شهر رفح فلسطین و سیطره اسرائیل بر گذرگاه رفح از سمت فلسطینیِ این گذرگاه را محکوم می‌کنیم.

این وزارتخانه تاکید کرد که هشدار می‌دهیم عملیات اسرائیل در رفح سرنوشت تلاش‌های زیاد انجام شده برای رسیدن به یک آتش بس پایدار در غزه را تهدید می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده است که تشدید خطرناک تنش‌ها از سوی اسرائیل جان بیش از یک میلیون فلسطینی را در رفح تهدید می‌کند.

وزارت خارجه مصر در ادامه از همه طرف‌های بین‌المللی ذی‌نفوذ خواست تا فشار لازم را جهت حل بحران کنونی در غزه وارد کنند.

 درحالی که تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین در نوار غزه وارد دویست‌ و چهاردهمین روز خود شده است، رژیم صهیونیستی از زمین و هوا، رفح جایی که بیش از یک و نیم میلیون آواره را در خود جای داده هدف حملات سنگین خود قرار داد.

تصاویری که شبکه های تلویزیونی مصر بامداد امروز سه شنبه منتشر کردند، از شدت حملات رژیم صهیونیستی به رفح حکایت داشت.

ارتش رژیم اسرائیل مدعی شد که گذرگاه مرزی رفح را به طور کامل به کنترل خود درآورده است و هم اکنون در حال، «پاکسازی گسترده» در منطقه است.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد که گذرگاه رفح به عنوان هدف نخست عملیات ارتش اسرائیل در رفح به سبب اهمیت راهبردی آن انتخاب شده است.

یک شبکه خبری مصری هم از تبادل آتش میان رزمندگان مقاومت و ارتش رژیم صهیونیستی در نزدیکی گذرگاه رفح در بخش فلسطینی آن خبر داد.

منابع امنیتی فلسطینی هم گزارش دادند که سه دستگاه تانک ارتش رژیم صهیونیستی به 200 متری گذرگاه مرزی رفح نزدیک شدند و چندین گلوله به سمت ساختمانهای گذرگاه هم مرز مصر شلیک کردند.

دیگر خبرها

  • قتل مشکوک ژنرال اسرائیلی در مصر
  • اردوغان: کارهای ناتمام‌ خود را در سوریه به پایان خواهیم رساند
  • حماس: حمله صهیونیست‌ها به رفح ناکام‌کردن توافق آتش‌بس است
  • مصر حمله رژیم اسرائیل به رفح را محکوم کرد
  • حمله سایبری گسترده به وزارت دفاع انگلیس/ چین متهم ردیف اول!
  • امیر حیدری: هیچ‌کس قادر به تهدید جمهوری اسلامی و منافع ملی کشور نیست
  • بهار ۵۹؛ وقتی داد سندیکای خبرنگاران از حمله به مطبوعات درآمد
  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • آیین تجلیل از اساتید و مربیان برتر ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد
  • قتل هولناک زن جوان به دست پسرش | حمله قاتل با اسید به پلیس