Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر احمدرضا لاهیجان‌زاده در حاشیه سفر به مازندران برای حضور در مراسم گرامیداشت روز محیطبان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: احیای خلیج گرگان و نجات تالاب میانکاله به مجموعه‌ای از اقدامات نیاز دارد که همه باید توسط دستگاه‌های مرتبط انجام شوند. یعنی باید علاوه بر لایروبی، همزمان تصفیه‌خانه‌های فاضلاب هم احداث شود تا پساب وارد این زیستگاه نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پروژه‌های مرتبط با طرح احیا مشخص و اعتبارات تعیین شده و دستگاه متولی هم مشخص شده است. مدیران این دستگاه‌ها باید تلاش کنند که هم از اعتبارات خود این نهادها و هم اعتبارات ریاست جمهوری پروژه‌ها را اجرایی کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح احیای خلیج گرگان ابتدا مطالعاتی توسط شرکت آب منطقه‌ای گلستان انجام شد که به دلیل ابهامات موجود در مطالعات، مجددا یک مطالعه جامع توسط پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی با همکاری دو دانشگاه دیگر از جمله دانشگاه شریف در دستور کار قرار گرفت.

لاهیجان‌زاده گفت: پژوهشگران در این مطالعات مدل‌سازی و اندازه‌گیری‌ جریان‌های آبی روی کانال‌های مختلف را انجام دادند و نهایتا دو کانال قابل لایروبی تشخیص داده شد تا تبادل آب صورت بگیرد و کیفیت آب پابرجا باشد. با توجه به پسروی دریا ضروری تشخیص داده شد که این اتفاق بیفتد و لایروبی با عمق ۱.۵ متر و در عرض ۲۰۰ متر اجرا شود. نهایتا مجری پروژه در ستاد ملی تالاب‌ها تعیین شد و قرار شد سازمان بنادر و دریانوردی اجرای آن را بر عهده بگیرد که اخیرا لایروبی یکی از آن کانال‌ها را آغاز کرد.

مسئول پیگیری و اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست تصریح کرد: بر اساس مطالعات قرار نیست لایروبی این کانال آب تالاب را اضافه کند ، بلکه قرار است جریان‌های آبی را که به دلیل پسروی آب دریا به حداقل رسیده بیشتر کند. یعنی حجم آب بیشتری در گردش باشد که کیفیت تالاب کنترل شود و مشکلاتی که برای کیفیت تالاب بویژه پس از سیلاب ایجاد شد را تا حد زیادی کاهش دهد.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که لایروبی کانال فقط یک بخش از پروژه احیاء خلیج گرگان است، خاطرنشان کرد: اکنون مطالعات دیگری برای پمپاژ آب از دریا به داخل تالاب قرار است آغاز شود. هدف این مطالعات بررسی و امکان‌سنجی پمپاژ آب دریا به داخل تالاب است که در صورت محقق شدن تاثیرگذاری درازمدت دارد. این مطالعات پسروی بیشتر آب دریا را پیش‌بینی می‌کند و مورد بررسی قرار می‌دهد.

لاهیجان‌زاده با اشاره به توجه ویژه دولت به طرح احیای تالاب‌ها تصریح کرد: طرح احیای تالاب‌ها یک موافقت‌نامه مستقل دارد که اعتبارات تعریف شده‌ای را با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور برای آن پیش‌بینی کردیم. سوای از این چند تالاب ما مصوبه طرح جامع احیا دارند که یکی میانکاله است. برای تحقق این طرح جامع که سال ۱۳۹۹ به تصویب رسید در سفر رئیس‌جمهور به گلستان و مازندران اعتبارات ویژه‌ای در نظر گرفته شد که بخشی از آن، اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی برای شروع لایروبی است.

وی افزود: قرار شد برای تمام مواردی که در طرح جامع احیای تالاب میانکاله دیده شد، مثل تصفیه‌خانه فاضلاب‌ها، آبخیزداری و آبخوان‌داری در سرشاخه‌ها اعتبارات لازم پیش‌بینی شود و تا جایی که ممکن باشد این اعتبارات از محل اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری تامین می‌شود. در آخرین جلسه‌ مرتبطی هم که حدود یک ماه پیش با ریاست آقای مخبر معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شد اعلام شد تا جایی که امکان‌پذیر است اعتبارات از محل کمک‌های سفر رئیس‌جمهور تأمین شود و مابقی را سازمان برنامه‌وبودجه تامین کند.

خلیج گرگان یکی از بزرگ ترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است. این پهنه آبی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان‌های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر با امتداد شرقی-غربی از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار است. داده‌های سازمان نقشه‌برداری کشور نشان می‌دهند که بیش از ۳۰ درصد وسعت ۴۰۰ کیلومتر مربعی خلیج گرگان در سال‌های اخیر خشک شد. همین امر نیز سبب شد که احیاء این خلیج به شکل جدی مورد درخواست دوستداران محیط زیست قرار بگیرد.

لایروبی کانال‌های آب‌رسان به خلیج میانکاله طرحی است که ۱۳ اسفند پارسال و پس از بازدید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌ دولت سیزدهم از سواحل خلیج گرگان به شکل ویژه مورد توجه قرار گرفت. رئیس‌جمهور در آن سفر و بازدید تأکید کرده بود که آب باید در خلیج گرگان جریان داشته باشد و مسئولان بدون فوت وقت برای احیاء این پهنه آبی اقدام کنند.

پس از این اظهارنظر و توجه ویژه دولت سیزدهم به تالاب میانکاله که یک هفته بعد یعنی ۲۰ اسفند در سفر رئیس‌جمهور به مازندران هم تکرار شد، دوستداران محیط زیست و میانکاله امیدوار شدند که چالش‌های خلیج گرگان دست‌کم کاهش یابد و تهدید این زیستگاه مهم کم شود ، اما به مرور این‌گونه به نظر رسید که اقدامات در حال انجام برای احیاء خلیج گرگان ممکن است در مسیری قرار گرفته باشد که دغدغه‌های دوستداران محیط زیست و رئیس دولت سیزدهم را برطرف نکند ؛ نکته‌ای که اکنون بسیاری از کارشناسان بر آن تأکید دارند و از مسئولان و متولیان امر می‌خواهند با حساسیت و دقت بیشتری به اقدامات تعریف شده و در نظر گرفته شده برای احیاء خلیج گرگان نظارت کنند.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست احمدرضا لاهیجان زاده مازندران تالاب میانکاله تالاب ها میانکاله خلیج گرگان تخریب محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست مازندران سازمان حفاظت محیط زیست مازندران تالاب میانکاله تالاب ها میانکاله خلیج گرگان تخریب محیط زیست تالاب میانکاله لاهیجان زاده خلیج گرگان رئیس جمهور محیط زیست تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۱۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب شرب ۲۵ هزار نفر در بهمئی پایدار شد

مدیرعامل آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۲ کیلومتر از خطوط ۸ اینج آبرسانی شهر و روستاهای لیکک تعویض شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از لیکک، امید صالحی در حاشیه بازدید از پروژه اصلاح و توسعه آب در شهرستان بهمئی اظهار داشت: فرسودگی بالای 50 درصو خطوط و شبکه های انتقال آب شرب در استان همچنان هم یکی از چالش های جدی ما به شمار می رود و هزینه و وقت زیادی از ما می‌گیرد. 

وی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های ما، اصلاح و بهسازی خطوط انتقال و شبکه های آب بوده است، بیش از 50 کیلومتر در یاسوج با اعتبارات تخصیص شده از محل سفر ریاست جمهوری اصلاح شد، 107 روستا نیز از محل اعتبارات جهاد سازندگی با اعتباری بالغ بر 220 میلیارد تومان اصلاح شد که عملکرد ما در این زمینه رتبه 2 استان در کشور را به همراه داشت.

صالحی افزود: در یاسوج برای مدیریت شکستگی ها شیرهای فشارشان نصب کردیم و بزودی نیز 12 شیر فشارشکن خریداری و نصب می‌کنیم تا حجم و تعداد شکستگی ها کاهش پیدا کند.

مدیرعامل آبفای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در سایر شهرها نیز به فراخور بودجه و گاهاً از محل اعتبارات داخلی و درآمد شرکت عملیات اصلاح و توسعه را انجام دادیم، نمونه آن در گچساران و باشت اتفاق افتاد.

صالحی خاطرنشان کرد: شهر لیکک و روستای اقماری آن مدت ها بود از فرسودگی رنج می‌برد و هدر روی ها باعث می‌شد مخازن آب به درستی آبگیری نشود، به همین دلیل کمبود آب به ویژه در فصل تابستان رخ می‌داد و مردم نیز گلایه مند می‌شدند.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل در یک عملیات جهادی در 25 روز، 2 کیلومتر از خطوط انتقال در مسیر 7 ایستگاه پمپاژ تعویض شد، با این اقدام از هدر روی معادل 45 لیتر بر ثانیه جلوگیری شد و آب شرب 25 هزار نفر در شهر لیکک و 10 روستای این منطقه پایدار شد.

صالحی ابراز کرد: ین پروژه از محل اعتبارات و داشته های داخلی شرکت اجرا و بالغ بر 70 میلیارد ریال نیز صرفه جویی در مصرف اعتبارات محقق شد. با حذف هدر روی ها فرصت خاموشی به 3 ایستگاه پمپاژ داده می‌شود که با توجه به اهمیت پایداری برق در این منطقه گرمسیری، گامی مهم برای حراست از انرژی حیاتی برق نیز هست.

رئیس هیئت‌مدیره آبفا در پاسخ به سؤالی در خصوص ادعای برگشت اعتبارات این شرکت گفت: در طی یکسال اخیر بیش از 465 میلیارد تومان جذب اعتبار داشتیم و مستمراً با همکاران به دنبال جذب اعتبارات از محل های مختلف در تهران هستیم، حتی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز اعلام کرده ایم با توجه به وجود صورت وضعیت های مثبت و متعدد، آمادگی جذب اعتبارات سایر دستگاه ها را نیز داریم. در این شرایط و با توجه به اینکه برگشت اعتبارات در پایان سال مالی که انتهای تیرماه است، پرداختن به این ادعا نادرست و عاری از حقیقت است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصاویری ترسناک از سیل مرگبار برزیل (فیلم)
  • اتمام مرمت و لایروبی دو رشته قنات کشاورزی در ورزقان
  • اعتبارات طرح‌های عمرانی استان‌ها در بودجه ۱۴۰۳ سی درصد افزایش یافت
  • نجات بچه گرفتار در سیل در شهرستان قیرو کارزین (فیلم)
  • کودک ۶ ساله اصفهانی در کانال آب غرق شد
  • کارگر شهرداری در سیلاب گرفتار شد؛ جستجو برای نجات وی ادامه دارد
  • تالاب پرآب شیرین سو
  • دوومیدانی بین المللی دبی؛ تفتیان به پنجمی ۱۰۰ متر بسنده کرد
  • آب شرب ۲۵ هزار نفر در بهمئی پایدار شد
  • ماجرای جالب نجات یک نوزاد در کنار جاده (فیلم)