Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، فاز نخست حوزه علمیه امیرالمومنین (ع) رشت در چهارم مهرماه سال ۱۳۹۲ با حضور آیت‌الله سبحانی یکی از مراجع تقلید عظام مورد بهره‌برداری قرار گرفت که قرار بود با افتتاح این حوزه علمیه بزرگ و مدرن، گیلان به پایگاه پرورش عالمان دینی و تربیت مبلغان دینی برای عالم اسلام و کشورهای آسیای میانه با جمعیت مسلمان قابل توجه تبدیل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن سال گفته شد که در فاز نخست این حوزه حدود ۱۰۰ طلبه از ۲۰ کشور آسیای میانه و ۳۰۰ طلبه از داخل ایران پذیرش می‌شوند.

پیش بینی می‌شد که حوزه علمیه امیرالمؤمنین رشت ظرفیت پذیرش دو هزار نفر طلاب را داشته باشد تا با پذیرش طلاب داخلی و خارجی از مهاجرت طلاب و دین‌پژوهان گیلانی به حوزه‌های علمی کشور جلوگیری می‌کند.

متأسفانه علیرغم تلاش‌های صورت گرفته نتوانست به چشم‌انداز تدوین شده خود برسد، در حال حاضر مدرسه حوزه میرالمؤمنین رشت  ۶ پایه کلاسی آن فعال بوده و قابلیت برگزاری ۲۰ کلاس را به طور همزمان و پذیرش ۲۰۰ نفر طلبه را دارد.

چندوقتی است که بار دیگر حوزه علمیه امیرالمؤمنین (ع) رشت با رویکردی جدید بار دیگر بر سر زبان افتاده و گویا قرار است بار دیگر در مسیر تبلور و ظهور روحانیون بزرگ قد علم کند.

مدرسه علمیه از اهداف اولیه خود دور شده بود

حجت‌الاسلام والسلمین صادق شعبانی مدیر مدرسه علمیه امیرالمؤمنین علی(ع) رشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه سطح مقدماتی و سطح دو و سه حوزه علمیه در استان گیلان ناظر است، اظهار کرد: مدرسه امیرالمومنین(ع) شهرستان رشت در سطح یک حوزه علمیه مشغول فعالیت است که مشتمل بر پایه های اول تا ششم حوزه علمیه است.

وی با بیان اینکه بنا بر تمرکز و فعالیت بهتر و با کیفیت‌تر در این سطح تصمیم گرفتیم از سطح مقدمات شروع کنیم، افزود: امروز حدود ۶۰ طلبه و ۱۷ استاد در سطوح مختلف در مدرسه علمیه امیرالمومنین (ع) مشغول فعالیت هستند که سه سال از این ۶ سال را مشغول به تحصیل در علوم ادبی و سه سال پایانی سطح مقدمات را شروع به خواندن فقه و اصول می‌کنند.

مدیر مدرسه علمیه امیرالمؤمنین علی(ع) رشت با بیان اینکه این مدرسه بنا بر ظرفیتی که استان گیلان داشت می‌توانست دروازه‌ای برای ورود به جامعه بین‌الملل باشد، تصریح کرد: چشم اندازی که در ابتدای راه برای مدرسه امیرالمومنین (ع) در نظر گرفته شد یک چشم‌انداز بین‌المللی بود و در واقع این مدرسه علمیه برای حضور طلاب خارجی برای تحصیل علوم دینیه تأسیس شد، اما در اواسط راه بنابر برخی مسائل تغییر جهت داده شد و مورد استفاده طلاب ایرانی و چه بسا درون استانی است.

شعبانی با ابراز امیدواری از اینکه مدرسه علمیه امیرالمومنین (ع) به چشم‌انداز اصلی خود برگردد، بیان کرد: سعی ما در این مسیر است تا به همراه تحصیل علوم حوزوی از علوم رفتار شناسی، روان‌شناسی و جامعه‌شناسی نیز استفاده کنیم و در این راستا کارگاه‌های مختلفی نیز برگزار شده است.

  تبدیل ارزش‌ها و انگیزه‌های ذهنی طلاب به هدف‌گذاری مثبت

وی با بیان اینکه در تلاشیم تا با اقدامات نوین در گام‌های مختلف ارزش‌ها و انگیزه‌های ذهنی طلاب را تبدیل به هدف‌گذاری مثبت کنیم، گفت: برنامه ما این است تا طلبه‌ای که در مسیر زندگی خود بیشترین زمان و توان خود را صرف علوم دینی می‌کند، هدفمند و مثمر ثمر پرورش دهد.

مدیر مدرسه علمیه امیرالمؤمنین علی(ع) رشت با اشاره به برنامه‌های این مدرسه علمیه برای صادر کردن علوم حوزوی و دینی بیان کرد: برای این اقدام نیاز به زیرساخت‌های قوی نیاز است، ما در این مدرسه سعی در فراهم کردن مقدمات داریم و در ابتدای امر زمینه آموزش زبان روسی را برای طلاب گیلانی فراهم خواهیم کرد.

آموزش زبان روسی به طلاب

شعبانی با اشاره به فعالیت طلاب مدرسه علمیه امیرالمومنین (ع) در زمینه زبان‌های عربی و روسی افزود: بنا بر نیاز استان و فرصت‌های ایجاد شده تصمیم گرفتیم آموزش زبان روسی را در مدرسه امیرالمومنین(ع) آغاز کنیم و مقدمات اولیه این اقدام در دست اقدام است و سپس وارد کار تخصصی در این زمینه خواهیم شد.

وی با اشاره به فعالیت مثبت حوزه‌های علمیه قم و خراسان در زمینه زبان روسی بیان کرد: این حوزه‌های علمیه توانسته‌اند دروسی چون؛ فقه، اصول، تفسیر، فلسفه و کلام را به زبان روسی تدوین کنند و قابل بهره‌برداری است امام چون ما فاقد زبان‌آموز روسی در گیلان هستیم، مقدمتاََ باید زمینه آموزش آن را فراهم کنیم و از اول تابستان برای زبان‌آموزی زبان روسی اقدام کرده که سه ماه طول می‌کشد و پس از آن برای ورود تخصصی در مباحث ورود می‌کنیم.

مدیر مدرسه علمیه امیرالمؤمنین علی(ع) رشت با بیان اینکه در مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) رشت در یک سال اخیر در زمینه زبان‌های عربی و انگلیسی فعالیت شده، افزود: مقدمات اولیه این اقدام رایزنی شده و در طی اقدام هستیم، روسیه کشور همسایه و دارای ظرفیت‌های مناسبی است که با کشور ما نیز مشترکات کلی دارد.

امروز در تهدید اسلام رادیکال سلفی از سمت روسیه هستیم

شعبانی روسیه را حلقه اتصال بین شرق و غرب دانست و تصریح کرد: روسیه ۱۴ مرز زمینی و هوایی دارد، با تعداد جمعیت نزدیک به ۱۶۰ میلیون که یک دهم آن مسلمان هستند و قسمتی از این مسلمانان را شیعیان تشکیل می‌دهند و امروز نیز در این کشور فعالیت دارند بنابراین؛ این امتیازات و مشترکات چه از حیث اقتصادی و چه از حیث فرهنگی بین دو کشور، این رغبت را در ما ایجاد کرد تا در این زمینه فعالیت کنیم.

وی با بیان اینکه ما امروز در تهدید اسلام رادیکال سلفی از سمت روسیه هستیم، گفت: امروزه وهابی‌های زیادی در روسیه در حال فعالیت هستند که می‌توانند برای فرهنگ ایران ما تهدیدآمیز باشند و نیازمند مقالبه با این‌ها هستیم، از طرفی خود روسیه بالاخص آکادمی دانشگاه بلغار از ما این تقاضا را دارند که مبانی اسلام شیعه را تدوین کرده و برایشان ارسال کنیم.

طلاب نباید محدود در استان، شهر و محلات خود شوند

مدیر مدرسه علمیه امیرالمؤمنین علی(ع) رشت با تأکید بر اینکه طلاب بیشترین زمان خود را صرف یادگیری علوم دینی می‌کنند بنابراین بهتر است از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنند، بیان کرد: طلاب نباید محدود در استان، شهر و محلات خود شوند، ظرفیت و استعدادهای افراد مختلف است و ما بنابر ظرفیت‌شناسی و استعدادشناسی در ابتدای راه، انگیزه‌سازی و هدف‌گذاری می‌کنیم.

شعبانی با بیان اینکه در جوامع بین‌الملل نگاه مارکسیستی و لیبرالیستی افق اصلی خود را گم کرده و رو به زوال است، افزود: بهترین زمان برای گسترش معنویت است، امروز غرب تمنای معنویت را دارد، به نظر می‌توان از این فرصت برای انگیزه‌سازی طلاب استفاده کرد تا در عرصه بین‌الملل اقدام کنند.

وی با اشاره به نگاه ضد آمریکایی و ضد تفکر غلط آمریکایی که بین ایران و روسیه مشترک است، گفت: هر دو کشور این نگاه را دارند و وقتی که مشاور رئیس جمهور روسیه در برنامه مرحوم طالب‌زاده شرکت کرد به چه افق‌هایی اشاره دارد، این نگاه باعث می‌شود افق‌های مشترکی در آینده بین دو کشور رقم بخورد.

نقش روحانیون و صاحبان منبر در عرصه جهاد تبیین

شعبانی با تأکید بر نقش روحانیون و صاحبان منبر در عرصه جهاد تبیین بیان کرد: امروز بیش از هر زمانی نیاز انسان به معنویت، بیشتر شده است و یقینا طلاب که به دنبال اجرای عالی‌ترین هدف مقدس خلقت یعنی عبودیت و معنویت در جوامع هستند، باید بیشترین توان و زمان خود را برای رسیدن به این هدف عالی قرار دهند.

به گفته مدیر مدرسه علمیه امیرالمؤمنین علی(ع) رشت دشمن به خوبی می‌داند که کلام علمای دینی در دل مردم اثر می‌گذارد و هر زمان که پذیرش حوزه علمیه نزدیک می‌شود، برای تخریب وجهه انقلاب و روحانیت دست به کار می‌شود و برای شکستن حرمت روحانیت و حوزه علمیه شروع به فعالیت می‌کنند.

نیازی برای مقابله با واکنش رسانه‌های سعودی درباره آموزش زبان روسی نداریم

وی با اشاره به انتقادات برخی رسانه‌های فارسی زبان در خصوص آموزش زبان روسی در این مدرسه افزود: ما نیاز به مقابله با این نوع از جریانات نداریم، موفقت ما در این مسیر می‌تواند یک انتقام باشد اما واکنش این رسانه‌های وابسته به سعودی‌ها و آمریکایی‌ها نشان می‌دهد اقدام ما منافع آنها را تهدید خواهد کرد.

شعبانی با اشاره به چرایی آغوش باز روسیه برای اسلام شیعی بیان کرد: دلیل این استقبال این است که در دهه‌های اخیر شیعه هرجا وارد شد، دفاع کرد، آباد کرد و به دنبال آرمان‌های انسانی بود، وهابیت و اسلام رادیکال هرجا ورود کرد آنجا را تخریب یا منهدم کرد و به ویرانی کشاند، اگر شیعه هرچه بیشتر و موفق‌تر در عرصه فرهنگی جامعه روسی ورود کند منافع غرب دچار تهدید می‌شود چرا که وهابیت در روسیه فعالیت زیادی دارد.

 

 

وی با دعوت از کسانی که ظرفیت و استعداد و پتانسیل برای یاری دین خدا دارند برای حضور در حوزه علمیه گفت: هرکسی خدا را یاری کند، خدا نیز او را یاری خواهد کرد، امروز افراد زیادی تشنه معنویت هستند و با ورود در حوزه علمیه می‌توان به این نیاز جهانی پاسخ داد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

منبع: فارس

کلیدواژه: شعبانی زبان علمیه امیرالمومنین آموزش زبان روسی حوزه علمیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۲۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ارتباط با حوزه و ادامه تحصیل روحانیون شاغل در سازمان‌های دولتی

امام جمعه اصفهان گفت: ما هزار طلبه در مدارس امین داریم و حدود ۴۰۰ طلبه نیز در طرح هجرت در روستا حضور دارند، اما تحصیل و ادامه آن برای طلاب و روحانیون امر مهم‌تری است و طلاب نباید به این واسطه از درس بازبمانند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در دیدار با مشاور وزیر و رئیس شورای اقامه نماز وزارت نفت ضمن تبریک عملیات بزرگ سپاه پاسداران در حمله به رژیم صهیونیستی اظهار داشت: همان گونه که رهبر معظم انقلاب در مورد طوفان الاقصی فرمودند این شکست برای اسرائیل جبران ناپذیر است این شکست رژیم صهیونیستی نیز جبران نمی‌شود.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه دشمن در سال‌های گذشته درباره قدرت پدافندی و گنبد آهنین بسیار تبلیغ کرده بود گفت: آنها این را تلقین می‌کردند که کشوری نمی‌تواند به آنها حمله کند اما خود می‌توانند هر کشوری را مورد هدف قرار دهند ولذا بیشتر کشورهای عربی می‌ترسند و این ترس ریخته شد و قدرت ایران بسیار بالا رفت.

وی افزود: در آیه ۵۰ سوره مائده خداوند می‌فرماید اگر فردی ولایت یهود و نصاری را قبول کرد از آنها است، لذا برخی از کشورهای عربی را نمی‌توان مسلمان نامید و افرادی که در دل آنها بیماری است به سرعت به سمت یهود و نصاری می‌روند و قرآن کریم می‌فرماید چه بسا پیروزی خداوند فرامی رسد و آنها ابراز پشیمانی می‌کنند.

امام جمعه اصفهان عملیات وعده صادق را کار بسیار عظیمی برشمرد و عنوان کرد: بهترین تعبیر را امام (ره) داشت که فرمود اسرائیل غده سرطانی است، یعنی اگر مقابل آن نایستیم به یک کشور و منطقه اکتفا نمی‌کند و آن را در میان کشورهای اسلامی قرار داده‌اند تا آنها را بترسانند، اما مردم مظلوم غزه این ترس را از بین بردند و به مردم دنیا نشان دادند و هر کودک شیرخواری که اسرائیل می‌کشد بمبی بر علیه رژیم صهیونیستی است و مردم از آنها منتفر شده‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان این اقدام را کاری خدایی و از برکت خون شهیدان دانست و گفت: باید جوانان را با این کارهای ارزشمند آشنا کنیم و پیشرفت‌های نظامی کشور از ابتدای انقلاب تاکنون را تبیین نمائیم.

آیت الله طباطبایی نژاد در ادامه سخنان خود به حضور قشر روحانیت در وزارت نفت نیز اشاره کرد و گفت: البته ما هزار طلبه در مدارس امین داریم و حدود ۴۰۰ طلبه نیز در طرح هجرت در روستا حضور دارند اما تحصیل و ادامه آن برای طلاب و روحانیون امر مهم‌تری است و نباید طلاب به این واسطه از درس بازبمانند.

وی با تاکید بر ادامه تحصیل طلاب و روحانیون تصریح کرد: طلاب ما باید درس را ادامه دهند و باید از روحانیون مستقر در وزارت نفت نیز مسئله ادامه تحصیل را بخواهید.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین شاهانی مشاور وزیر و رئیس شورای اقامه نماز وزارت نفت نیز گزارشی از مجموع اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی انجام شده در حوزه ائمه جماعات مرتبط با وزارت نفت ارائه کرد و اظهار داشت: وزارت نفت در چهار شرکتی اصلی خود در سطح کشور حدود ۸۵۰ امام جماعت دارد و مدت ۸ سال است که در این زمینه کشور به ۱۰ منطقه تقسیم شده است و هر منطقه‌ای نیز مسئولی معین دارد تا بر کار نظارت کرده و مشکلات را پیگیری نمایند.

وی از برگزاری ۱۴ کارگاه آموزشی ویژه ائمه جماعت منطقه اصفهان و برگزاری ۴ دوره مجازی برای این روحانیون خبر داد و افزود: برگزاری سخنرانی، بیان احکام و مشاوره برخی از اقدامات این روحانیون است و هم چنین در جزایر خارک و عسلویه روحانیون ما حضور دارند و با تاکید وزیر نفت بر مسئله وجود نماز جماعت در کمپ‌های کارگری و شهرک‌های مصنوعی وزارت نفت نیز مساجد خوبی احداث شده و بر برنامه‌های فرهنگی آنها نظارت داریم.
حجت الاسلام والمسلمین شاهانی خاطر نشان کرد: در مورد مسئله حجاب و عفاف نیز مصوباتی داشته‌ایم و کنترل‌های خوبی شده است و بسیج صنعت نفت نیز کارهای فرهنگی خوبی انجام می‌دهد.

گفتنی است در استان اصفهان در بدو انقلاب حدود ۳ هزار مشترک مصرف کننده گاز وجود داشته است که این رقم پس از پیروزی انقلاب اسلامی به بیش از ۲ میلیون و پانصد هزار واحد مصرف کننده گاز رسیده است و در حوزه روستاها در راستای خدمت به محرومین و تولید و اشتغال مولد به بیش از یک هزار و ۵۰۰ روستا گازرسانی شده است.

کد خبر 748382

دیگر خبرها

  • شرایط ایران با عملیات «وعده صادق» در جهان تغییر یافت
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • آیت الله کوهستانی، ستاره آسمان فقاهت ایران
  • تربیت طلبه، یک کار انبیایی از ناحیه خداوند است
  • ضرورت ارتباط با حوزه و ادامه تحصیل روحانیون شاغل در سازمان‌های دولتی
  • سفر به سومین دیار حرم اهل بیت (ع) در ایران -  بخش نخست
  • (ویدئو) سکانس خنده‌دار از حرف زدن نعیمه نظام‌دوست به زبان روسی
  • سکانس خنده‌دار از حرف زدن نعیمه نظام‌دوست به زبان روسی (فیلم)