Web Analytics Made Easy - Statcounter

جنبش النهضه تونس نسبت به اقدام علیه هویت اسلامی در پیش‌نویس قانون اساسی جدید هشدار داد و طرح مسائلی را که پیش از این مردم تونس درباره آنها تصمیم‌گیری کرده بودند، محکوم کرد.

به گزارش ایران اکونومیست، به نقل از سایت الخلیج الجدید، جنبش النهضه تونس در بیانیه‌ای نسبت به اقدام علیه هویت اسلامی این کشور در قانون اساسی جدیدی که پیش‌نویس آن برای همه‌پرسی در دست تدوین است، هشدار داد و طرح مسائلی که مردم از زمان استقلال آنها را حل‌وفصل کردند، محکوم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این الصادق بلعید، هماهنگ‌کننده هیات ملی مشورتی تدوین قانون اساسی "جمهوری جدید" در تونس در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه اظهار کرده بود: پیشنویس قانون اساسی را که در آن اسلام به عنوان دین رسمی این کشور در نظر گرفته نشده، به قیس سعید، رئیس جمهور این کشور ارائه خواهد کرد و هدف خود از چنین کاری را مقابله با احزاب دارای مرجعیت اسلامی همانند جنبش النهضه اعلام نمود.

در بند اول فصل یک اصول کلی قانون اساسی سال ۲۰۱۴ تونس آمده است، تونس کشوری آزاد، مستقل و دارای حاکمیت بوده و دین آن اسلام، زبان آن عربی و حاکمیت آن جمهوری است.

النهضه در بیانیه خود نسبت به تلاش‌هایی که برای ضربه زدن به اصول ملت و هویت عربی و اسلامی و غیرنظامی بودن دولت آن انجام می‌شود، هشدار داد و طرح مسائلی که ملت تونس از زمان استقلال درباره آنها تصمیم‌گیری کردند از جمله بند اول و دوم قانون اساسی انقلاب و نیز تلاش‌های بی‌فایده و خطرناک برای استفاده از این مسائل در راستای به حاشیه راندن مخالفان را محکوم کرد.

قیس سعید، رئیس جمهور تونس ۲۵ ژوئیه گذشته تعلیق فعالیت‌های پارلمان و برکناری هشام المشیشی، نخست وزیر سابق این کشور را اعلام کرده و یک نقشه راه سیاسی را تصویب کرد که با رایزنی الکترونیکی آغاز شد که بر اساس آن همه‌پرسی قانون اساسی جدید ۲۵ ژوئیه آتی برگزار شده و انتخابات پارلمانی نیز اواخر سال جاری میلادی برگزار شود.

این تصمیمات قیس سعید با انتقادهای شدیدی از سوی حزب جنبش النهضه، بزرگترین فراکسیون پارلمانی مواجه شد و این حزب اقدامات رئیس جمهور را کودتا علیه قانون اساسی و انقلاب این ملت خواند و همچنین بسیاری از سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین‌المللی نسبت به این انحراف استبدادی هشدار دادند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: جنبش النهضه تونس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: جنبش النهضه تونس قانون اساسی جدید النهضه تونس جنبش النهضه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۴۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی

نشست مقامات ارشد سازمان همکاری اسلامی برای آماده سازی اسناد پانزدهمین اجلاس سران این سازمان در «بانجول» پایتخت گامبیا از روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ آغاز بکار کرد.

به گزارش ایسنا، در این نشست که با موضوع اصلی “ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفتگو پیرامون توسعه پایدار” برگزار می‌شود، مسایل و چالش های مختلف جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین و وضعیت جاری در باریکه غزه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در مجموع سه سند شامل پیش نویس قطعنامه فلسطین، پیش نویس بیانیه بانجول و پیش نویس سند نهایی نشست سران برای تصویب به ترتیب به نشست شورای وزیران امور خارجه و سپس اجلاس سران ارایه خواهد شد.

نشست شورای وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی طی روزهای ۱۳ و ۱۴ و نشست سران نیز طی روزهای ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

گامبیا میزبان پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی، کشوری اسلامی با حدود دو و نیم میلیون نفر جمعیت در منطقه غرب آفریقا واقع شده است.

این کشور قرن ها مستعمره بریتانیا بود و در فوریه ۱۹۶۵ به استقلال رسید.

گامبیا ریاست نشست سران سازمان همکاری اسلامی را به مدت سه سال از عربستان سعودی تحویل خواهد گرفت.

از جمهوری اسلامی ایران هیاتی به ریاست رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در نشست مقامات ارشد سازمان همکاری اسلامی شرکت کرده‌است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • اعضای شبکه اجرای قانون اساسی در استان بوشهر معرفی شدند
  • معرفی اعضای شبکه اجرای قانون اساسی در استان بوشهر
  • سند تحول قضایی به مثابه قانون اساسی و نقشه راه دستگاه قضایی است
  • قانون‌گذاری‌های جدید حمایت از معلمان اعمال شود
  • بانوان آمریکای لاتین نسبت به کشتار زنان در غزه موضع بگیرند
  • برگزاری نشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • نشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا
  • بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند
  • اصل ۷۵، اصل ۶۴ قانون اساسی را به زمین زد
  • اصل ۷۵ اصل ۶۴ قانون اساسی را به زمین زد