Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور جزئیات افزایش دانشجویان دندانپزشکی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، منصور کبگانیان، دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور در حاشیه جلسه ۱۶۳ این ستاد در جمع خبرنگاران گفت:وزارت بهداشت باید ظرف مدت ۲ ماه نظرش را درباره افزایش ظرفیت پزشکی ارایه می‌داد که کمی بیشتر از ۲ ماه طول کشید، میزان افزایش ظرفیت باید با وزارت بهداشت یکی می‌شد که برخی از این اعداد با هم متناقض بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چون سیاستگذاری بدون عدد و رقم نمی‌شود.

وی افزود: کارگروه‌های دقیقی تشکیل شدند، یک تا سه جلسه کمیسیون آموزش دقیقا موضوعات را بررسی کرد و با حضور معاون وزیر بهداشت نمایندگان دستگاه‌های مختلف برای نهایی کردن اعداد و ارقام کارگروه‌هایی تشکیل شدند، خوشبختانه جمع بندی‌ها آماده شد و به جلسه امروز ارائه شد.

کبگانیان اضافه کرد:مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزایش ظرفیت پزشکی نهایی شده و هم اکنون این موضوع اجرایی شده است، ولی ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی به جلسه امروز موکول شد.

وی در خصوص سرانه دندانپزشکی در کشور گفت:براساس وضع موجود سرانه دندانپزشکی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۵ نفر دندانپزشک وجود دارد در صورتی که در حداقل مطلوب باید ۷۰ نفر دندانپزشک برای ۱۰۰ هزار نفر وجود داشته باشد اگر به فرض توزیع مناسب دندانپزشک باشد که اینطور نیست و اوضاع منطق محروم از کلانشهرهت بدتر است.
در مقایسه با سایر کشور‌ها نظیر کشور‌های گروه ۲۰ در اواخر جدول قرار داریم در میان کشور‌های منطقه جز ۵ کشور آخر هستیم و این در شأن جمهوری اسلامی نیست.
البته معیار ما مقایسه با کشور‌های دیگر نیست ما فکر می‌کنیم که دندان ساز‌ها به عنوان دندانپزشک در نظر گرفته می‌شود، توزیع دندانپزشک در کشور اوضاع مناسب نیست. داد تعداد زیادی از استان‌ها در وضعیت قرمز و بدی قرار دارند و این هشداری است که از عزیزان وزارت بهداشت باید برای آن چاره اندیشی کنند، یکی از فکر‌ها و راه حل‌ها همین تصمیم امروز است باید گام به گام این مشکل را به کمک مسئولان وزارت بهداشت حل کنیم.

وی ادامه داد:آمار‌ها نشان میدهد که از سن چهل سالگی به بعد میزان پوسیدگی دندان افزایش می‌یابد به همین دلیل به پزشک بیشتری نیاز داریم چرا که کشور ما رو به پیری است و اخیراً موضوع جوانی جمعیت در مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده است.تا سال ۸۸ شاهد رشد پذیرش در رشته‌های دندانپزشکی بودیم، ولی این افزایش متوقف شد و از سال ۹۵ به شدت کاهش یافت.
این امر سبب شده که بسیاری از دانش آموزان نخبه برای تحصیل در رشته‌های دندانپزشکی به کشور‌های همسایه مراجعه کنند که البته آموزش در آن‌ها کیفیت خوبی ندارد.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور خاطر نشان کرد:برای افزایش ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی باید نسبت استاد به دانشجو نیز در نظر گرفته شود، خوشبختانه در جلسه عنوان شد که استاندارد وزارت بهداشت نسل استاد به دانشجو یک به ۱۰ است، وضع موجود نشان میدهد که نسبت استاد به دانشجو ۱ به ۵ است به همین دلیل می‌توان افزایش ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی را در دستور کار قرار داد.

وی یاد آور شد: در حال حاضر ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی یک هزار و هفتصد و پنجاه هزار نفر است البته بحث پیشگیری و سلامت دهان و دندان از مواردی هستند که مورد تاکید قرار گرفتند البته ما میدانیم که اقدامات پیشگیرانه در ده سال آینده خود را نشان می‌دهد.

کبگانیان افزود: اگر دولت در زمینه پیشگیری به صورت انقلابی عمل کند مطمئن هستیم که ظرف مدت کوتاهی نتایج مناسبی به دست خواهد آمد.

وی در خصوص افزایش ظرفیت دانشجویان دندانپزشکی افزود:بر اساس مصوبه امروز که به اتفاق آرا تصویب شد برای افزایش ظرفیت پزشکی باید براساس بومی گزینی و مناطق محروم صورت گیرد. در سالجاری ظرفیت دندانپزشکی به میزان ۱۰ درصد افزایش پیدا میکند، چون مسئولان وزارت بهداشت عنوان میکنند که زمان کمی را دارند به همین دلیل در سال ۱۴۰۲ ظرفیت دندانپزشکی ۲۰ درصد افزایش پیدا میکند و در سال ۱۴۰۳ و در سال ۱۴۰۴، ۳۰ درصد افزایش ظرفیت خواهیم داشت در سال ۱۴۰۴ این ظرفیت متوقف میشود و بازنگری‌های لازم صورت می‌گیرد و در صورت نیاز تصمیمات جدید اعتقاد خواهد شد.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت در ستاد نقشه جامع علمی کشور حق رای دارد، اما امروز حضور نداشت و معاون ایشان حضور داشتند و تمامی اعداد با هماهنگی وزارت بهداشت نهایی شده است چراکه اعضای ستاد نقشه اعداد بالاتری را مد نظر داشتند.تصریح معاون آموزش وزارت بهداشت این بود که کمبود دندانپزشکی را پذیرفته اند و لازم است است که صورت گیرد، اما امکاناتی نیاز دارد که باید فراهم شود خوشبختانه مسئولان سازمان مدیریت و برنامه در جلسه امروز حضور داشتند و راهکار‌های اجرایی را در این زمینه ارائه دادند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی پذیرش دانشجویان دندانپزشکی دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور ظرفیت رشته های دندانپزشکی ستاد نقشه جامع علمی کشور وزارت بهداشت افزایش ظرفیت کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۴۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران ظرفیت پذیرش مهاجرین جدید را ندارد

مدیر کل امور اتباع ومهاجرین خارجی وزارت کشور در مراسم شهادت امام صادق (ع) در جمع مهاجران گفت: جمهوری اسلامی ایران دیگر ظرفیت پذیرش مهاجرین جدید را ندارد و حاکمیت افغانستان باید زمینه فعالیت های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، معیشتی و امنیت مردم را تأمین کند تا مهاجرین افغانستانی به کشور خود بازگردند.

اصغر بلوکیان افزود: مهاجرین مقیم جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه ها و حوزه های اقتصادی، علمی، پزشکی توانایی لازم را دارند تا بتوانند آبادی را در افغانستان به ارمغان آورند و حاکمیت فعلی افغانستان باید با ایجاد شرایط برگشت آبرومندانه از ظرفیت و توانمندی های مهاجرین برای سربلندی افغانستان استفاده کند.

بلوکیان بیان کرد: تعدادی از افراد سودجو به دنبال ایجاد تنش در بین مهاجرین و مردم ایران هستند که مهاجرین باید هوشیار باشند.

آقای بلوکیان درپایان این مراسم از مهاجرین خواست قوانین جمهوری اسلامی ایران رعایت کنند واز تردد غیر قانونی به شهر های مختلف ایران خودداری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • آیا قانون افزایش ظرفیت پزشکی متوقف می‌شود؟
  • میزان ارز دانشجویی اعلام شد+ جزئیات تازه در خصوص نحوه دریافت
  • ایران دیگر ظرفیت پذیرش اتباع افغانستانی جدید را ندارد
  • ایران ظرفیت پذیرش مهاجرین جدید را ندارد
  • جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی
  • ضرورت افزایش ظرفیت استخدام ماما در بخش بهداشت و درمان
  • بیش از ۱۲ هزار پزشک امروز با هم رقابت کردند/ ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری ۱۲ درصد افزایش می یابد
  • ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت