Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری، با اشاره به اینکه میزان کودکان کار در حال حاضر نسبت به قبل از ظهور طالبان، ۲۰ برابر شده است، گفت: حضور طالبان در افغانستان و ایجاد ناامنی برای خانواده ها، سبب افزایش آمار کودکان کار در ایران شده است.

به گزارش ایرنا؛ دکتر فتاح احمدی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران زنجان با تاکید بر اینکه آمار دقیق از کودکان کار در ایران نداریم، افزود: اما آمارهای تخمینی از سر چهارراه‌ها در شهرهای پرجمعیت  ایران، نشانگر افزایش کودکان کار به ویژه بعد از ظهور طالبان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی با بیان اینکه بعد از ورود طالبان به  افغانستان، موجی از انسان های بیچاره که زندگی خود را در افغانستان رها کردند، با زن و فرزندان خود وارد کشور ایران  شدند، گفت: ما نیز به خاطر ملاحظات انسانی نمی توانستیم مانع آنها  شویم و به آنها پناه دادیم.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری و دبیر مرجع کنوانسیون حقوق کودک با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از کودکان خیابانی در کشور ما را اتباع افغانستانی، پاکستانی و عراقی تشکیل می دهند تصریح کرد: بخش زیادی از کودکان کار در ایران را کودکان افغانستانی تشکیل می دهند و از این رو کسی نمی تواند آمار دقیق در این خصوص ارائه دهد.

کارِ کودک موضوع و معضلی جهانی است

دکتر احمدی با بیان اینکه کودکان کار موضوع منحصر به  کشور ایران نیست، اظهار داشت: کارِ کودک معضل اجتماعی است که توجه  فعالان حقوق بشری را به خود جلب کرده است و از این رو در بحث حذف کارِ کودک، تاکنون پنج نشست جهانی برگزار شده است و یک موضوع و معضلی جهانی است.

وی با بیان اینکه آخرین اجلاس در این خصوص تحت عنوان  نشست جهانی حذف  کار کودک در دوربان آفریقای جنوبی در دو سه هفته پیش برگزار شد گفت: ما نیز از جمله مدعوین این اجلاس بودیم که بصورت وبیناری در این نشست شرکت کردیم.

دبیر مرجع کنوانسیون حقوق کودک با بیان اینکه کودکان کار و کار کودک از جمله دغدغه های جهانی است افزود: محققین علوم اجتماعی و مسئولانی که با این پدیده  روبرو هستند در خصوص این معضل هم اندیشی دارند و دولت ها در سطوح بالا از جمله وزارت دادگستری به دنبال راهکار هستند.

دکتر احمدی راهکارها و بایدهایی که در این حوزه انجام گیرد را از جمله دغدغه ها عنوان کرد و گفت: ما به عنوان نهاد دولتی و مجری، در کمیسیون امور اجتماعی مجلس حضور پیدا کرده و موضوع را با مجلس که به عنوان قانون‌گذار و نظارت‌گر است چندین بار به بحث و تبادل نظر  گذاشتیم.

وی در خصوص اظهارنظرهای مبنی بر ساماندهی کودکان کار در ایران بصورت مافیا هم اظهار داشت: تردیدی نیست که شبکه ها و کسانی که از بکارگیری کودکان در سر خیابانها و زباله گردی ها منتفع هستند، استفاده های خود را از کار کودکان دارند.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل  وزارت دادگستری با بیان اینکه این افراد تا زمانی که منافعی از این کودکان دارند به کار خود  ادامه می دهند گفت: متاسفانه این کودکان بیگناه که باید هر صبح به مدرسه بروند، توسط باندهایی به کار گرفته می شوند.

دکتر احمدی در پاسخ به اینکه آیا تفکیک زباله در مبدا تاثیری در کاهش کودکان کار در بخش زباله گردی خواهد داشت هم  افزود: در نقش و تاثیر این امر هیچ تردیدی نیست چون تا زمانی که محل جمع آوری زباله ها در سرکوچه و خیابان، مملو از کارتن، پلاستیک و امثال آن که ارزش  مالی و مادی دارد، طبیعی است که همه هوس می کنند از این گوشت قربانی بهره مند شوند.

 وی ارزش مالی برآورد شده کارتن و پلاستیک موجود در زباله های تهران را بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

دبیر مرجع کنوانسیون حقوق کودک با تاکید بر اینکه ما قوانین  بالادستی درستی داریم  و قوانین به درستی تدوین شده است گفت:  درخواست ما از مسئولان شهرداری این بوده که فقط کافی است قوانین را  اجرا کنند و اگر زباله ای از درب منزل تحویل متصدی شود این زباله بطور مستقیم به جایی که قرار است بازیافت شود برده می شود.

دکتر احمدی با تاکید بر اینکه لذا وقتی که سطل‌های زباله خالی از زباله های با ارزش مالی باشد، کسی سرش را داخل آن نمی کند افزود: بنابر این قانون تفکیک از مبدا که از جمله مسئولیت های شهرداری ها است باید اجرایی شود و کارگروه آن نیز در تهران تشکیل شده است.

 وی گفت: سازمان محیط زیست هم با هماهنگی دست اندرکاران پیگیر این موضوع است.

 معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری در خصوص اجرای پیشگیری از سقط های غیرقانونی جنین و نیز اصلاح مقررات آن  که در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ابلاغ شده است، هم گفت: این موضوع در دستور کار است و تدوین قانون زمان بر است چون باید همه جهات یک موضوع لحاظ شود.

دکتر احمدی اظهارداشت: تدوین قانون یک شبه  امکان پذیر نیست و این کار را به خوبی انجام خواهیم داد تا قانون بلا اجرا نماند.   

به گزارش ایرنا،پس از ابلاغ  قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به سه قوه،  مقرر شد که  قوه قضاییه سه ماه  پس از لازم الاجرا شدن قانون، تمهیدات قانونی برای پیشگیری از سقط های غیرقانونی جنین و نیز اصلاح  مقررات آن را پیگیری کند

 

تماشاخانه ببینید| رقابت بین شکار و شکارچی/ عجیب‌ترین استتارها در طبیعت که تا کنون ندیده‌اید ببینید| جدیدترین تانک جهان رونمایی شد فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: معاون حقوق بشر و امور بین الملل کودکان کار در ایران وزارت دادگستری دکتر احمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۴۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد/ حقوق پاکبانان افزایش یافته است

رضا محمدی در حاشیه مراسم تکریم ۸۰۰ نفر از پاکبانان شهر تهران که به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شد، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بی‌تردید امروز شهر تهران از پاریس تمیزتر است. در حال حاضر نظرسنجی درخصوص نظافت شهر تهران از مردم انجام نشده است؛ اما سامانه ۱۳۷ که سامانه‌ای نظارتی است نظرات مردم را منعکس می‌کند. از این منظر شاهد کاهش ۶۵ درصدی شکایت‌ها در حوزه پسماند هستیم.

وی افزود: از نگاه میدانی نیز با توجه به بهبود عوامل موثر در نظافت شهر شاهد بهبود وضعیت هستیم. یکی از مشکلات ما در حوزه جمع‌آوری پسماند معدل مدل ماشین‌آلات بود که از ۹۱ تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری به ۱۴۰۰ خواهد رسید. این موضوع می‌تواند تاثیر بسزایی در کیفیت جمع‌آوری زباله داشته باشد. از سوی دیگر کف حقوق پاکبانان از ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۱۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرد تا به این ترتیب قدر این زحمتکشان بیشتر دیده شود.

محمدی تصریح کرد: بر اساس ابلاغیه وزارت کار سطح حقوق پاکبانان را افزایش دادیم و افزایش بیشتر نیز در دستور کار قرار گرفته است که اثرات آن را می‌توانیم در کف خیابان مشاهده کنیم. وضعیت شهر تهران در حوزه پسماند بهبود یافته، ولی ما همچنان راضی به این مقدار نیستیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر بالاترین امتیاز پیمانکاران در سطح مناطق ۷۵ از ۱۰۰ است که نشان می‌دهد همچنان جای کار وجود دارد البته پیمانکاری هم داریم که ۴۰ امتیاز کسب کرده است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درخصوص وضعیت مخازن در سطح شهر گفت: سال گذشته ۳۳ درصد کل مخازن سطح شهر نوسازی شد. ۱۷ هزار مخزن جدید در سال گذشته در میان مناطق توزیع شد و در موضوع شستشو و نگهداشت مخازن با توجه به تبدیل شدن قرارداد‌ها به قرارداد‌های حجمی، قطعا از این پس وضعیت شستشوی مخازن بهتر خواهد شد.

محمدی در پاسخ به سوالی درخصوص قیمت خرید زباله خشک در اپلیکیشن نوماند، اظهار کرد: قیمت خرید زباله خشک در نوماند توسط پیمانکاران در دل قرارداد‌های بسته شده تعیین شده است پیمانکاران با توجه به هزینه‌های جمع‌آوری و حمل به این قیمت‌ها رسیده‌اند. بی‌تردید این پیمانکاران هزینه‌هایی دارند که افرادی که به صورت غیرمجاز خریداری می‌کنند بالاتر باشد؛ اما غیر از پیمانکار شهرداری هر کسی نسبت به خرید زباله ارزشمند اقدام کند، جرم است.

تنظیم پیش‌نویس قرارداد زباله‌سوز ۶ هزار تنی تهران تا دو هفته آینده 

وی درباره زباله‌سوز ۶ هزار تنی تهران نیز گفت: با توجه به اینکه انعقاد چنین قراردادی در کشور در این سطح برای اولین بار است شرکت‌های مشاور برای انعقاد این قرارداد نیاز به بررسی‌های بیشتر و اخذ مشاوره‌های فنی بیشتر داشتند؛ لذا مقرر شد از مجموعه‌های دانشگاهی و همچنین کارشناسان وزارت کشور استفاده کنیم. در این مسیر یک مشاور بین‌المللی نیز استخدام کردیم تا این قرارداد‌ها تنظیم شود. امیدواریم تا دو هفته آینده پیش‌نویس این قرارداد تنظیم شود.

موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد 

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در خصوص شیرابه و انتشار آن در هنگام حمل پسماند و در مجموعه آرادکوه، اظهار کرد: بیش از هفتاد سال است که در مجموعه آرادکوه زباله دفن می‌شود طبیعتا بوی نامطبوع در آنجا وجود دارد؛ لذا برنامه‌ریزی شده که به عنوان تنها راه حل آلودگی زیست محیطی و گاز متان موجود در آنجا استحصال این گاز انجام شود که منابع و اعتبارات در طرح جامع دیده شده و مقرر بود تا اسفندماه سال گذشته برای جذب سرمایه‌گذار اقدام شود که با یک ماه و نیم تأخیر در اردیبهشت‌ماه فراخوان جذب سرمایه‌گذار انجام خواهد شد. هر چند که این موضوع برای شهرداری تهران پرهزینه است؛ اما آن را به عنوان یک راه حل تمام کننده و حلقه پایانی مدیریت پسماند پذیرفته است. اما موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد و خوشبختانه دریاچه شیرابه‌ای که در گذشته وجود داشته امروز خشک شده و دیگر وجود ندارد.

محمدی درخصوص تعداد کاربران اپلیکیشن نوماند گفت: هدف‌گذاری که دنبال کردیم این بود که روزانه ۱۹۰۰ نفر در این اپلیکیشن ثبت‌نام کنند که در مجموع حدود ۴۲ هزار نفر می‌شد که در حال حاضر ۴۵ درصد از هدف‌گذاری ما محقق شده است و تبلیغات مویرگی برای افزایش تعداد کاربران نیز به صورت جدی دنبال می‌شود.

جاری شدن شیرابه از خودرو‌های حمل پسماند تخلف است 

وی در خصوص شیرابه‌ای که از خودرو‌های حمل پسماند بعضاً جاری می‌شود نیز تصریح کرد: تمام تلاش این است که بویژه در فصول گرم با نوسازی ناوگان که بخشی از آن مربوط به سیم‌تریلر‌ها می‌شود بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم. تعدادی از این خودرو‌ها در سال گذشته نوسازی و اورهال شدند و نظارت بر پیمانکار نیز در این حوزه به صورت جدی افزایش پیدا کرده است. اگر این موضوع در سطح شهر دیده می‌شود تخلف است و قطعا با آن برخورد خواهیم کرد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: مرکز تحقیق و پژوهشی به صورت مشترک با شهاب‌خودرو راه اندازی خواهیم کرد که ماشین‌هایی طراحی کنند که به صورت وکیوم شده به هیچ عنوان شیرابه از آن خارج نشود و به این ترتیب وضعیت بهبود پیدا کند.

محمدی درخصوص بکارگیری اتباع غیرمجاز در حوزه مدیریت پسماند گفت: بکارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد؛ اما از افراد زیر ۱۸ سال و اتباع غیرقانونی پیمانکاران نباید استفاده کنند و در صورت انجام این کار تخلف است و با آن برخورد می‌شود.

منبع: شهر

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • سفر سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان به ایران
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • رئیسی ۲ قانون برای اجرا ابلاغ کرد +جزئیات
  • زباله بهشهر پس از ۶۰ سال ساماندهی شد
  • وضعیت زباله بهشهر پس از ۶۰ سال ساماندهی شد
  • هر ثانیه ۲۰ کیلو گرم پسماند در مشهد تولید می‌شود
  • موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد/ حقوق پاکبانان افزایش یافته است
  • حکومت افغانستان فراگیر است