Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: با استفاده از هزار مگاوات تولید برقی که توسط نیروگاه های هسته‌ای کشور تولید شده، تاکنون ۸۰ میلیون بشکه نفت صرفه جویی شده است.

به گزارش مشرق، همایش ایران قوی که روایت چهار دهه پیشرفت کشور است روز سه شنبه به همت بسیج دانشجویی هشت دانشگاه در دانشگاه تهران برگزار شد.

پژمان شیرمردی در این همایش گفت: موضوع هسته ای از سال ۱۳۳۵ در دانشگاه تهران آغاز شد تا سال ۱۳۵۳ فراز و فرودهای مختلفی در حوزه هسته ای بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در سال ۱۳۴۶ نخستین دستگاه شتاب دهنده  و راکتور تحقیقاتی در مرکز اتمی دانشگاه تهران راه اندازی شد. در سال ۱۳۵۳ هم سازمان انرژی اتمی صنعت هسته ای کشور مستقل شد.

معاون‌ سازمان انرژی اتمی افزود: از سال ۱۳۵۳ تا ۵۷ قرارداد دو راکتور با کشورهای آلمان و فرانسه منعقد شد و برنامه این بود که کشور در یک برنامه ۲۰ ساله، ۲۳ هزار مگاوات برق هسته ای داشته باشد.

وی ادامه داد: اما پس از انقلاب شکوهمند ایران اسلامی و نفوذ نظام سلطه  کشور آلمان برای ساخت راکتور هسته ای عقب نشینی کرد. البته در سال ۱۳۷۴ راکتور نیمه کاره هسته ای تحویل روسیه داده می شود و این راکتور از سال ۱۳۹۰ با ظرفیت هزارمگاوات وارد شبکه برق کشور می شود و از سال ۹۲ به صورت تنظیم شده از این شبکه استفاده می شود.

شیرمردی با اشاره به یکی از سوالاتی مبنی بر اینکه چرا به دلیل تولید بالای مواد هیدروکربنی در دنیا، به سمت انرژی هسته ای رفته ایم، اظهار داشت: جواب این است که در کشورهای توسعه یافته، تنوع در سبد انرژی وجود دارد تا در صورت مشکل تامین برق، روش جایگزین وجود داشته باشد و با روش هسته ای به تولید برق  پایدار برسیم.

وی تصریح کرد: با استفاده از هزار مگاوات تولید برقی که توسط نیروگاه های هسته ای تولید شده است تاکنون ۸۰ میلیون بشکه نفت صرفه جویی شد.

معاون سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به وجود گازهای گلخانه ای و اهمیت انرژی هسته ای برای تولید انرژی پاک، گفت: با استفاده از نیروگاه هسته ای، جلوی بخش عظیمی از گازهایی که وارد جو زمین می شوند، خواهد گرفت.  

وی یادآور شد: طبق قراردادی که با کشور روسیه منعقد شده، قرار است سه هزار مگاوات برق در نیروگاه بوشهر تولید شود.

وی تصریح کرد: دانش هسته ای به سمتی پیشرفت کرده است که ساخت نخستین راکتور قدرت بومی ۱۶۰ مگاواتی آغاز شده است. یعنی راکتور قدرت کاملا ایرانی آغاز شده است تا در آینده ایران اسلامی به عنوان کشور توانا در ساخت راکتور معرفی شود.  

معاون سازمان انرژی انرژی اتمی با اشاره با تاثیر انرژی هسته ای در کشاورزی گفت: طبق سند راهبردی انرژی هسته ای تا سال ۱۴۲۰، تعداد ۱۲ منطقه اولویت دار با استفاده از پرتو هسته ای برای محصولات کشاورزی و مواد غذایی در نظر گرفته شده است.  

وی یادآور شد: متاسفانه سالانه بخش زیادی از محصولات کشاورزی به دلیل آفت از بین می روند و پرتو هسته ای در محصولات منجر به کاهش آفات می شود. چرا که سالانه ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد دلار سرمایه کشور به دلیل آفات و ضرر به محصولات کشاورزی از بین می رود.

شیرمردی تاکید کرد: امروز امنیت غذایی یکی از چالش های مهم دنیا است و سازمان انرژی اتمی برای حوزه کشاورزی برنامه جامع در کل کشور دارد تا علاوه بر کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، منجر به صادرات در این بخش می شود.

وی با بیان اینکه در حوزه رادیو داروها، ایران اسلامی یکی از تولید کنندگان مهم دنیا است، گفت: این در حالی است که تا سال ۸۶ به میزان ۹۰ درصد داروها از کشور بلژیک وارد می شد. اما امروز بیش از ۳۰۰ هزار کیت تشخیص قلبی، کلیه و سرطان های مختلف در کشور تولید می شود.

معاون سازمان انرژی اتمی یادآور شد: به رغم پیشرفت هایی که در بخش هسته ای کسب شده ولی هنوز از جایگاه فعلی در حوزه هسته ای راضی نیستیم. چرا که جایگاهی که باید به آن در این حوزه برسیم، بسیار بالاتر است.

وی تصریح کرد: مشکل نظام سلطه با ایران هسته ای به دلیل الگو شدن این بخش در صنعت است و در حوزه فناوری هسته ای نشان دادیم که می توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم و این موفق در ساخت یو سی اف اصفهان را به منصه ظهور رساندیم تا این پیشرفت منجر به تعجب نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی در بازدید از یو سی اف شود.

شیرمردی خاطرنشان کرد: همه این موفقیت ها به مدد تاکیدات و حمایت های رهبر معظم انقلاب و تلاش دانشمندان و نخبگان کشور حاصل شده است.

منبع: ایرنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین حادثه متروپل قیمت روسیه فرانسه سازمان انرژی اتمی ایران سازمان انرژی اتمی کشور سازمان انرژی اتمی نیروگاه بوشهر بسیج دانشجویی خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت معاون سازمان انرژی سازمان انرژی اتمی محصولات کشاورزی انرژی هسته ای هزار مگاوات تولید برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۴۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، وزیر خارجه لهستان اظهارات رییس جمهور این کشور درباره میزبانی از تسلیحات هسته ای آمریکا را رد کرد.

«رادوسلاو سیکورسکی» وزیر خارجه لهستان در مصاحبه‌ای گفت که «آندری دودا» رئیس جمهور لهستان، هیچ اختیاری برای گمانه زنی درباره میزبانی بخشی از زرادخانه هسته ای آمریکا در ورشو در خاک این کشور ندارد.

وزیر خارجه لهستان یادآور شد که استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان مدتی است موضوع مذاکرات لهستانی-آمریکایی بوده است.

این مقام لهستان گفت: قبلاً در بالاترین سطوح به آقای رئیس جمهور گفته شده است که در مورد آن صحبت نکند. من نمی دانم چرا او این را گفت.

وزیر امور خارجه لهستان همچنین تاکید کرد که دودا به عنوان رئیس دولت موظف است سیاست خارجی را به نحوی که توسط هیات وزیران، که بالاترین نهاد تصمیم‌گیری اجرایی است، اجرا کند.

کد خبر 6090221

دیگر خبرها

  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد 
  • صرفه جویی آب در شهرستان بافق و بهاباد
  • صرفه جویی ۲/۵ میلیارد تومانی نیروگاه رامین اهواز با بازسازی دستگاه جت پرشر دیزل
  • تولید ۶۳ میلیارد کیلووات ساعت برق هسته‌ ای طی یک دهه در نیروگاه اتمی بوشهر
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت
  • خودرو ، جایزه صرفه جویی در مصرف برق
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای