Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت نفت ابهام‌های ایجاد شده درباره توسعه میدان مشترک هنگام را تبیین کرد.

به گزارش ایران اکونومیست، اداره کل روابط عمومی وزارت نفت ابهام‌های ایجاد شده درباره توسعه میدان مشترک هنگام را تبیین و اعلام کرد: توافق نهایی برای توسعه میدان مشترک هنگام و تعیین سهم هر یک از طرف‌ها منوط به تشکیل کارگروه‌های فنی مشترک دو کشور و بررسی‌های کارشناسی درباره ابعاد فنی، حقوقی و قراردادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توضیحات اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به‌منظور تنویر افکار عمومی به شرح زیر است:

ایران و عمان دو همسایه خوب با ظرفیت‌های بالای همکاری به‌ویژه در بخش‌های مرتبط با انرژی و نفت و گاز هستند. سفر اخیر جواد اوجی، وزیر نفت به همراه رئیس‌جمهوری به عمان نویدبخش فصلی نو از روابط دو کشور بوده است. در این سفر همان‌طور که پیش از این از سوی مقام‌های مسئول ایرانی و عمانی به اختصار مطرح شده، توافق‌های خوبی در زمینه توسعه همکاری‌ها در بخش نفت و گاز انجام شد که از جمله آنها می‌توان به توافق برای توسعه یکپارچه میدان مشترک هنگام اشاره کرد.

با وجود اینکه میدان هنگام میدان بزرگی به شمار نمی‌آید، اما توافق برای توسعه یکپارچه آن با توجه به میدان‌های پرشمار مشترک نفت و گاز در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس، می‌تواند الگویی برای حداکثرسازی منافع کشورهای منطقه از این میدان‌ها باشد.

متأسفانه به تازگی به‌دلیل اظهار نظر برخی افراد غیرمسئول این گمانه اشتباه ایجاد شده است که ایران و عمان درباره جزئیات توسعه میدان به توافق نهایی رسیده‌اند و سهم هر یک از طرف‌ها نیز از میدان تعیین شده است، در حالی که توافق نهایی منوط به تشکیل کارگروه فنی مشترک دو کشور و بررسی‌های کارشناسی درباره ابعاد فنی، حقوقی و قراردادی توسعه میدان است. این موضوع یکی از مواردی است که در سفر اخیر وزیر نفت به عمان درباره آن توافق شد.

با این حال اظهارنظرها از سوی برخی افراد غیرمسئول که می‌تواند به روند تازه احیا شده روابط دو کشور در زمینه نفت و گاز آسیب وارد و پیشرفت این همکاری‌ها را دچار تأخیر کند، ثمری جز ضربه به منافع ملی و همکاری‌های منطقه‌ای کشور نخواهد داشت.

  منبع: خبرگزاری مهر برچسب ها: خلیج فارس ، وزارت نفت ، عمان ، میدان نفتی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: خلیج فارس وزارت نفت عمان میدان نفتی توسعه میدان مشترک هنگام وزارت نفت نفت و گاز دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۵۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری توسط پتروشیمی‌ها

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از امضای تفاهم‌نامه توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: حرکت بزرگ سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی در بالادست صنعت نفت در تاریخ ثبت می‌شود.

به گزارش ایسنا، احمد مهدوی‌ابهری امروز در آیین امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید با بیان اینکه امروز شاهد حرکتی سازنده و اقتصادی برای کشور در اوضاع جنگ اقتصادی و سیاسی هستیم؛ اظهار کرد: باید از منابع غنی هیدروکربوری ایران به‌شکلی مطلوب حفاظت و استفاده کرد. بهره‌گیری صحیح از منابع هیدروکربوری به‌منزله تبدیل آن‌ها به ارزش‌ افزوده است تا اقتصاد کشور شکوفا شود.

وی با بیان اینکه وزارت نفت با وجود جنگ اقتصادی و تحریم‌ها، حرکت‌های بسیار ارزشمندی در کشور انجام داده است؛ ازجمله توسعه فازهای پارس جنوبی، به‌ویژه فاز ۱۴ که شاهکاری برای کشور بود و بدون حضور خارجی‌ها به سرانجام رسید، گفت: پتروپالایشگاه کنگان، پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس و پتروشیمی کاویان، بدون حضور خارجی‌ها، از سوی صنعت پتروشیمی اجرا شده‌اند، بنابراین صنعت پتروشیمی توانایی فنی لازم برای اجرای طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور را نیز دارد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با قدردانی از دولت سیزدهم برای ورود بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در بالادست نفت که در این دولت کلید خورد، اظهار کرد: با توجه به ناترازی گاز در کشور، پتروشیمی‌ها برای هر دو راهکار سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفت و گاز و بهینه‌سازی مصرف گاز اعلام آمادگی کرده‌اند.

مهدوی با اشاره به اختیاراتی که رئیس‌جمهوری در نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی به وزیر نفت برای اخذ مجوزهای لازم از دولت، به‌منظور تسریع توسعه میدان‌ها داد، اظهار کرد: در سه ماه گذشته، جهاد و تحول انقلابی برای کوتاه‌ کردن فرایند دریافت مجوزها در وزارت نفت شکل گرفت و قدردان وزیر نفت برای ایجاد این تحول هستیم.

وی با بیان اینکه این اقدام در اقتصاد ملی مؤثر است و خوراک پایدار برای پتروشیمی‌ها تأمین خواهد شد، گفت: برای تحقق شعار سال، فضای کسب‌وکار مناسب لازم است، تا درنتیجه بخش خصوصی و مردم نیز وارد سرمایه‌گذاری در صنعت شوند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی در توسعه میدان‌ها حرکتی همسو با شعار سال است، گفت: با این اقدام بخش خصوصی وارد یکی از حساس‌ترین سرمایه‌گذاری‌های صنعت می‌شود که افزون بر رفع نیاز صنعت پتروشیمی، به اقتصاد ملی نیز کمک خواهد شد. تحقق افزایش تولید گاز از میدان‌های گازی می‌تواند افزون بر تأمین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی، ناترازی گاز کشور را نیز رفع کند.

به گفته مهدوی معنای سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی در بالادست نفت این نیست که پروژه‌های توسعه‌ای این صنعت کند یا متوقف شود، بلکه هردو همسو با هم پیش می‌روند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تاکید ایران و قطر بر توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری
  • اثرگذاری رسانه ملی در مصرف بهینه انرژی/ ثبت دستاورد‌های وزارت نیرو در قالب تولیدات نمایشی ضرورت دارد
  • توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری توسط پتروشیمی‌ها
  • ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۲۵ میلیارد دلار برای ایجاد ارزش افزوده در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • ۵۰ پروژه جدید برای ایجاد ارزش افزوده به ارزش ۲۵ میلیارد دلار در دستورکار وزارت نفت است/ برنامه‌ریزی برای تبدیل متانول به بنزین
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال
  • رسانه عبری: نتانیاهو در محاصره ۳ میدان مین است
  • توسعه شرق کشور در گرو حل مسائل مشترک استان های شرقی
  • نقدینگی‌های جامعه باید به‌سمت بخش مولد اقتصاد یعنی نفت و گاز هدایت شود
  • توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است