Web Analytics Made Easy - Statcounter

انتظار می‌رود انتقال دانش ساخت پهپاد از ایران به ترکمنستان از مسائل مورد بحث در سفر رئیس جمهور ترکمنستان به ایران باشد.

 

۱۹ دی پارسال بود که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با سردار بردی محمدوف، معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در تهران با اشاره به این‌که یکی از پیشرفت‌های ایران دستیابی به دانش پهپاد و رتبه بالای کشور در این زمینه است، از جانب ایران اعلام آمادگی کرد که این دانش فنی را با هدف همکاری مشترک به ترکمنستان ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سمت مقابل نیز سردار بردی محمدوف، از همکاری با ایران در حوزه پهپاد‌ها استقبال کرد و از اعلام نیاز ترکمنستان در بخش کشاورزی به تجهیزات و هواپیما‌های بدون سرنشین خبرداد؛ موضوعی که به طور مستمر در رف و آمد هیات‌های دیپلماتیک دو کشور مورد بررسی است.

حالا، اما با سفری که رئیس جمهور جدید ترکمنستان به ایران دارد، به نظر می‌رسد فناوری پهپادی و انتقال دانش ساخت آن از ایران به ترکمنستان یکی از مسائلی باشد که پیرامون آن توافق یا حداقل بحث صورت می‌گیرد.

ترکمنستان در بخش کشاورزی نسبت به هواپیما‌های بدون سرنشین اعلام نیاز کرده بود

توافقی در زمینه پهپادهای ساخت وطن که درپی پایان یافتن تحریم تسلیحاتی کشورمان در ۲۷ مهر ۹۹ یکی از محورهای همکاری عشق آباد و تهران شد و ایران از زمان پایان یافتن این تحریم  قادر شد تا انواع تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز خود را وارد کند و تسلیحات بومی خود را نیز به کشورهای همسایه خود و همچنین سایر دوستانش صادر کند تا از این راه درآمد ارزی نیز داشته باشد.

باوجود این فرصت بود که در راستای تقویت و توسعه همکاری‌های ‌مشترک دفاعی و نظامی ایران و کشورهای همسایه که از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم بیش از پیش تقویت شده، کارخانه تولید پهپاد ابابیل ۲ بیست و هفتم اردیبهشت امسال با همت و تلاش متخصصان صنایع دفاعی  وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران با حضور سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در تاجیکستان افتتاح شد.

      Video Player is loading. Play Video Play Mute   Current Time 0:00 / Duration 0:00 Loaded: 0%   0:00 Progress: 0% Stream Type LIVE Remaining Time -0:00   Playback Rate   1x Chapters Chapters Descriptions descriptions off, selected Subtitles subtitles settings, opens subtitles settings dialog subtitles off, selected Audio Track   Fullscreen

This is a modal window.

 

Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.

TextColor White Black Red Green Blue Yellow Magenta Cyan Transparency Opaque Semi-Transparent BackgroundColor Black White Red Green Blue Yellow Magenta Cyan Transparency Opaque Semi-Transparent Transparent WindowColor Black White Red Green Blue Yellow Magenta Cyan Transparency Transparent Semi-Transparent Opaque Font Size 50% 75% 100% 125% 150% 175% 200% 300% 400% Text Edge Style None Raised Depressed Uniform Dropshadow Font Family Proportional Sans-Serif Monospace Sans-Serif Proportional Serif Monospace Serif Casual Script Small Caps Reset restore all settings to the default valuesDone Close Modal Dialog

End of dialog window.

  کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

لحظه افتتاح کارخانه تولید پهپاد ایرانی ابابیل ۲ در تاجیکستان 

اما دانش ساخت پهپاد که ایران امروز قادر است آن را در هر سطحی که بخواهد به سراسر جهان صادر کند، از یک زمزمه در سال‌های پیش از انقلاب شروع شد که این زمزمه‌ها با وقوع انقلاب اسلامی به اجرا نزدیک و نزدیک‌تر شد.

نیرو‌های مسلح کشورمان در سال‌های اول انقلاب قصد داشتند پهپاد شناسایی صدف را تولید کنند، اما به نتیجه نرسید تا این که خبر رسید جوانان انقلابی در جهاد دانشگاهی اصفهان کار را برای ساخت یک پهپاد شناسایی را آغاز کردند.

این موضوع موجب شد تا در سال ۱۳۶۴ فرماندهان سپاه پاسداران هم وارد کار شوند و با همکاری این جوانان اولین پهپاد ایرانی با نام تلاش ساخته شد و در نتیجه آن گردان رعد سپاه در جبهه‌ها برای عملیات‌های شناسایی کار خود را آغاز کرد.

نیروهای گردان رعد سپاه (اولین یگان پهپادی نیروهای مسلح که در زمان جنگ شکل گرفت)

تلاش، پهپادی ساده با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت بود که با رادیو کنترل هدایت می‌شد و با کار مداوم بعد از مدتی، تلاش ۲ هم با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت، شعاع عملیاتی ۵ کیلومتر، سقف پروازی ۲۷۰۰ متر و مداومت پروازی ۴۵ دقیقه ساخته شد.

طراحی و ساخت تلاش نیز منجر شد تا در بازه زمانی بسیار کوتاه پهپاد مهاجر ساخته شود و این عامل به تشکیل صنایع هوایی قدس در سپاه پاسداران انجامید که بعد‌ها مرکزی برای ساخت پهپاد‌های پیشرفته در کشورمان شد.

ساخت پهپاد، اما در سپاه پاسداران متوقف نماند تا سایر نیرو‌های مسلح کشورمان، دستگاه‌های مختلف دولتی و مصارف غیرنظامی نیز از این تکنولوژی بی نظیر بی بهره نمانند.

مهاجر یک اولین عضو خانواده پهپاد‌های مهاجر در زمان جنگ تحمیلی

در واقع می‌توان گفت اگرچه پهپاد‌ها به عنوان وسیله‌ای نسبتا دائمی در زمان‌های جنگ ساخته شدند، اما پس از آن در مسیر جدید حرکت کردند و در حوزه‌های مختلفی مثل کشاورزی، مهندسی و نقشه برداری، خبرنگاری و عکاسی، صنعتی، پژوهش و علوم طبیعی، تبلیغات و تحویل مرسوله، هنری و البته تفریحی استفاده شدند.

در این مورد خاص، یعنی توافق برای صادرات پهپاد و انتقال دانش آن به ترکمنستان برای استفاده در مصارف کشاورزی، بخش پهپادی کشورمان از ۴۵۰ تا ۴۶۰ دستگاه پهپاد که رشد سه برابری را بر اساس آخرین آمار مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی نسبت به پارسال سپری کردند، بهره می‌برد.

۶ کاربرد در حوزه کشاورزی برای این پهپاد‌ها تعریف شده که از جمله آن‌ها می‌توان به بحث سمپاشی و محلول پاشی مزارع به عنوان متداول‌ترین استفاده از پهپاد‌ها نام برد.

نمونه‌ای از یک پهپاد سمپاش ایرانی

در کنار آن کاشت دانه‌ها کاربرد دیگری است که پهپاد‌های حوزه کشاورزی دارند و برای کاشت آن‌ها از همان مخزن سمپاشی استفاده می‌شود؛ به این صورت که کشاورزان با استفاده از پهپاد‌ها دانه‌هایی را که در مخزن آن‌ها تعبیه شده در زمین‌های کشاورزی می‌پاشند.

جلوگیری از سرمازدگی محصولات نیز کاربرد دیگری است که با استفاده از خروجی‌های مه پاشی که در پهپاد وجود دارد، بخار گرم را در فصل سرد بر فراز زمین‌های کشاورزی اسپری می‌کنند تا از یخ زدگی محصولات جلوگیری شود.

پایش محصول (یعنی استفاده از ابزار‌های اپتیکی پهپاد بتوان مززرعه را پایش و بررسی کرد)، نظارت بر آبیاری و آنالیز خاک و زمین نیز از کاربرد‌های مهم دیگر پهپاد‌های کشاورزی هستند.

کوادکوپتر (بالا) و هگزا کوپتر (پایین)

درحال حاضر تقریبا همه پهپاد‌های ساخت ایران می‌توانند سکو‌ها و محمول‌های اپتیکی را حمل کرده و این سه ماموریت پایانی را انجام دهند، اما در مورد سه ماموریت اول پهپاد‌های دیگری هستند که آن را انجام می‌دهند.

هم‌اکنون در حوزه کشاورزی از کواد کوپتر‌ها و هگزا کوپتر‌ها استفاده می‌شود که کار سمپاشی و دانه پاشی را انجام می‌دهند و شرکت‌های مختلف زیادی در این حوزه فعال هستند که هم پهپاد می‌سازند و هم خدمات ارائه می‌دهند؛   تاکنون ۶۵ نوع و مدل پهپاد کشاورزی توسط ۱۲ شرکت عرضه شده است.

در حوزه نظامی نیز در میان طیف گسترده پهپادهای تولیدی ایران چند پهپاد شاخص به چشم می آیند که قابلیت صادرات به کشورهای مختلف را دارند.

ماکت پهپاد ابابیل ۲ در دستان نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا

یکی از این پهپادهای خانواده مهاجر هستند که در شش نوع طراحی و ساخته شده و برای کاربری های مختلفی استفاده می شود که یکی از آن ها اجرای عملیات های شناسایی و بمباران اهداف مشخص شده است.

به جز پهپادهای خانواده مهاجر، پهپاد شاهد ۱۲۹، پهپاد صاعقه ۱۹۱، پهپاد شاهد ۱۲۱،پهپاد دریاپایه سیمرغ، یسیر، کرار، ابابیل ۳، فطرس و صادق از جمله پهپادهای نظامی ایرانی هستند که قابلیت صادرات دارند.

پیش از این در یک نمونه موفق صادراتی خط تولید پهپاد مهاجر ۲ اوایل دهه ۸۰ شمسی به ونزوئلا منتقل شده بود.

ترکمنستان در رژه سالگرد استقلال خود از پهپاد بایراکدار تی بی ۲ رونمایی کرد

باتوجه به عزم ترکمنستان برای خرید پهپاد مثل آنچه از ترکیه خرید لازم است تا با اتخاذ سیاست اول همسایگان در خصوص این کشور که اخیرا نیز قرارداد سوآپ گازی میان ایران و آن بسته شد، همانند تاجیکستان دیگر همسایه ایران، روند توسعه همکاری ها در زمینه انتقال دانش ساخت هواپیماهای بدون سرنشین را از تهران به عشق آباد سرعت بخشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: پهپادهای ایرانی ، صادرات پهپاد

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: پهپادهای ایرانی صادرات پهپاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۷۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمارستان نیایش خرم‌آباد ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

به گزارش خبرآنلاین لرستان ، ابوطالب شفقت دقایقی پیش با حضور در محل پروژه ساخت بیمارستان نیایش خرم‌آباد از روند ساخت آن بازدید کرد .

وی افزود: این پروژه از پروژه های بزرگ غرب است که در دولت قبل در سال ۹۳ کلنگ زنی و تا سال ۱۴۰۰ تنها ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما سال ۱۴۰۰ تا به امروز پیشرفت این پروژه به ۶۵ درصد رسیده و به اندازه ۱۰ سال گذشته در این پروژه کار عمرانی و ساخت و ساز صورت گرفته است.

استاندار لرستان ادامه داد : این پروژه با سرعت بسیار رضایت بخشی توسط قرارگاه خاتم با ۲۸۰ نفر پرسنل فعال با پرسنل و مهندسین مجرب و متخصص در حال ساخت است و سال ۱۴۰۴ قطعاً تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

دکتر دلفان رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این بازدید نیز از بیمارستان نیایش بعنوان بزرگترین مراکز درمانی غرب کشور نام برد و گفت : بیمارستان نیایش یک بیمارستان مدرن و با دارا بودن همه بخشهای پزشکی از جمله سوختگی خواهد بود که با افتتاح آن بخش زیادی از نیازهای آموزشی و درمانی استان مرتفع خواهد شد . ‌

وی افزود: انتظار می رود با حمایت استاندار و از طریق اعتبارات دولتی منابع مالی این پروژه تامین یابد تا سرعت ساخت پروژه نسبت به حال حاضر دوچندان شده و تلاش می کنیم در حوزه منابع مالی اعتبارات بموقع طرح تخصیص یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰ پروژه با ۱۶۸ هزار مترمربع مساحت در سطح استان در حال اجراست که در صورت بهره‌برداری تحول کم سابقه‌ای در حوزه بهداشت و درمان استان ایجاد خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901054

دیگر خبرها

  • هزینه گران مقابله با پهپادهای ایران روی دست آمریکا | تصویر و مشخصات سلاح های موشکی و لیزری
  • سوخت موشک ها و پهپادهای ایران در حمله به اسرائیل چه بود؟
  • بیمارستان نیایش خرم‌آباد ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • ساخت فیلم «عشق آباد» با محوریت امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی
  • رقبای جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی
  • جدال شاگردان مؤمنی مقدم با ترکمنستان در گام نخست
  • ۲ مدرسه خیر ساز در جوادآباد ورامین افتتاح می‌شود
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • تکمیل سد مشمپا از اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای است
  • خبرهایی از ساخت دو فیلم درباره امام رضا(ع) و اقبال لاهوری