Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در هشت‌ سال دولت گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در کشور هزینه شد، تأکید کرد: باوجود این هزینه اما شاهد رشد نزدیک به صفر اقتصاد، سرمایه‌گذاری منفی، بهره‌وری منفی، تورم بالا بودیم و اغلب شاخص‌های کلان اقتصادی وضعیت مناسبی نداشتند.

به گزارش روز چهارشنبه ایران اکونومیست از سازمان برنامه‌ و بودجه، «سیدمسعود میرکاظمی» در جمع مدیران معاونت فنی و امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه‌ و بودجه افزود: یکی از مهم‌ترین آسیب‌های کنونی اداره کشور، بخشی‌نگری و نبود نگاه جامع به مسائل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه رویکرد سازمان برنامه باید از بودجه‌محور به برنامه‌محور تغییر کند، گفت: اکنون ۸۰ درصد وقت و انرژی سازمان صرف مسائل بودجه و ۲۰ درصد هم به برنامه‌ریزی اختصاص می‌یابد، اما این روند باید معکوس شود.

معاون رئیس‌جمهور ادامه‌داد: با وجود انواع یارانه‌های آشکار و پنهان برای تولید و نیروی کار ارزان چرا باید نگران واردات بود؟ چرا قیمت تمام‌شده تولید داخل توان رقابت با محصولات خارجی را ندارد؟ چرا بهره‌وری پایین است؟ برای حل ریشه‌ای مشکلات اقتصاد باید این موضوعات حل شود.

میرکاظمی بابیان اینکه در هشت‌ سال دولت گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در کشور هزینه شد، تأکید کرد: با این هزینه اما شاهد رشد نزدیک به صفر اقتصاد، سرمایه‌گذاری منفی، بهره‌وری منفی، تورم بالا بودیم و اغلب شاخص‌های کلان اقتصادی وضعیت مناسبی نداشتند.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه اضافه‌کرد: با وجود توسعه قابل‌ توجه زیرساخت‌ها در کشور، وضع اشتغال نامناسب است؛ ادامه این روند برای کشور مقدور نیست و باید تغییر ریل درست در اقتصاد ایجاد شود.

وی با اشاره به فشارهای سیاسی برای ایجاد طرح‌های جدید، گفت: میانگین عمر پروژه‌ها در سال گذشته به ۱۶,۹ سال رسید؛ یعنی کم‌کم باید این طرح‌ها را جزو آثار باستانی بدانیم، آیا با منابع فعلی ادامه این روند امکان‌پذیر است؟ اگر طرح عمرانی توجیه اقتصادی دارد بخش خصوصی باید آن را انجام دهد اگر ندارد بهتر است بودجه این بخش به بهبود تولید و رشد اقتصادی همان منطقه اختصاص یابد.

از بودجه‌زدگی فاصله می‌گیریم/ برنامه هفتم مساله‌محور خواهد بود

میرکاظمی با تأکید بر اینکه سازمان برنامه‌ و بودجه باید از بودجه‌زدگی فاصله بگیرد، افزود: در فصل تدوین برنامه هفتم توسعه قرار داریم، بسیار از خطوط این تغییر ریل باید در همین برنامه هفتم انجام شود و برنامه هفتم به‌جای کلی‌گویی باید بر حل مشکلات اصلی کشور متمرکز بوده و بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی را تضمین کند.

به گفته وی، عملکرد برنامه‌های قبلی نشان می‌دهد یا بسیاری از اهداف محقق نشده یا خود برنامه دچار نواقصی بوده است. برنامه هفتم با آسیب‌شناسی این برنامه‌ها به حل ریشه مسائل اصلی کشور خواهد پرداخت و در این مسیر از توان تخصصی همه مجموعه‌ها کمک خواهیم گرفت.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در زمان تحویل دولت حتی پرداخت حقوق هم با مشکلاتی مواجه بود، گفت: ۵۴ هزار میلیارد تومان تنخواه بانک مرکزی استفاده‌شده بود، بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان در خزانه بدون اعتبار باقی‌مانده بود، هر ماه سر رسید ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان اوراق مالی می‌رسید، مطالبات اقشار مختلف تلنبار شده بود، اما به لطف خدا و تلاش همه بدنه دولت از این پیچ با موفقیت بدون استقراض ریالی از بانک مرکزی عبور کردیم.

میرکاظمی در پایان از ضرورت تقویت نگاه ملی و پرهیز از بخشی‌نگری در دستگاه‌های مختلف ازجمله سازمان برنامه سخن گفت و تصریح‌کرد: مشی دولت حل ریشه‌ای مشکلات اقتصادی و عملکرد کمتر از یک‌سال دولت هم نشان داده برای بازگشت اقتصاد به مسیر اصلی عزم راسخی دارد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: سازمان برنامه و بودجه ، مسعود میرکاظمی ، بانک مرکزی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سازمان برنامه و بودجه مسعود میرکاظمی بانک مرکزی هزار میلیارد تومان سازمان برنامه برنامه هفتم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۷۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم ۱۹ درصدی آموزش عالی از کل بودجه عربستان/ دولت به دانشگاه‌ها آزادی عمل می‌دهد

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نظام آموزش عالی عربستان یکی از سریع‌ترین نظام‌ها از نظر رشد در خاورمیانه بوده و دارای دانشگاه‌هایی در کلاس جهانی است. ۷ دانشگاه این کشور در رتبه‌بندی کیو اِس (QS) در زمره برترین دانشــگاه‌های جهان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: جای خالی دانشگاهیان در تدوین اسناد بالادستی آموزش عالی

عربستان ۲۰ درصد از ذخایر نفتی جهان را دارد. به همین دلیل، درآمدهای نفتی اصلی‌ترین منبع مالی تامین آموزش عالی در این کشور هستند. برنامه گسترش آموزش عالی در عربستان با هدف رهایی از وابستگی تاریخی به درآمد نفت و حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان از برنامه‌های جدی دولت است. برای این منظور، دولت ۵۰ میلیارد دلار، معادل با ۱۹ درصد بودجه ۲۵۴ میلیارد دلاری خود را خرج آموزش می‌کند.

نقش دولت در آموزش عالی عربستان

مؤسســات آموزش عالی در عربستان به دو شکل دولتی و خصوصی اداره می‌شوند. تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشــگاه‌های دولتی این کشور نه تنها رایگان بوده، بلکه دولت به همه دانشجویان عادی و دانشجویان بورسیه تحصیلی خارجی حقوق ماهانه پرداخت می‌کند.

در حال حاضر ۴۲ دانشگاه در عربستان فعال هستند که از این تعداد ۱۲ دانشگاه خصوصی و ۳۰ دانشگاه دولتی فعالیت دارند. در کنار این دانشگاه‌ها، ۷ کالج نظامی و ۱۳ کالج خصوصی و دولتی را نیز می‌توان در زمره دانشگاه‌هایی دانست که رشته‌های خاصی را ارائه می‌دهند.

حمایت دولــت از آموزش عالــی در عربســتان دو جنبه مالی و قانون‌گــذاری دارد. آموزش عالی عربســتان به ناچار در بخش قابل توجهی از بودجه و زیرساخت‌های خود به دولت متکی بوده است. با این حال، در ســالهای اخیر، بخش تجاری خصوصی در عربســتان ســعودی نیز مقادیر قابل توجهی پول و منابع را برای حمایت از رشد ظرفیت تحقیقاتی در دانشگاه‌های دولتی، ازجمله تأمین مالی کامل برای پروژه‌های تحقیقاتی در رشته‌های مختلف اختصاص داده اســت. البته موقوفات و کمکهای بشردوســتانه مختلف یک پدیده جدید در آموزش عالی عربســتان اســت که می‌توان گفت به‌ نوعی از اعمال مذهبی تأثیر می‌پذیرد و بنابراین، حداقل تا حدی، یک پیشــرفت طبیعی در تکامل آموزش عالی دولتی نیز به‌ شمار می‌آیند.

بودجه دانشگاه‌های دولتی عربستان از سوی دولت تامین می‌شود و دانشجویان هیچ شــهریه‌ای پرداخت نمی‌کنند. بودجه هنگفــت دولت برای آموزش عالی در برنامه ۱۰ ساله توسعه ملی، در رایگان بودند تحصیلات دانشگاهی این کشور تاثیر بسزایی دارد. البته این حمایت مالی زیاد، به کنترل قوی دولت عربستان بر دانشگاه‌ها منجر شده است.

افزایش هزینه‌های آموزش عالی در عربستان به ۴۲ میلیارد دلار

افزایش ۸ میلیونی جمعیت عربستان در یک دهه گذشته، به تغییر آرمان‌ها و نیازهای آموزشی این کشور منجر شده است. همچنین تمایل آشکاری در دولت و جامعه برای افزایش نرخ مشــارکت در آموزش عالی، به ویژه در میان فارغ‌التحصیلان دبیرستان وجود دارد. چرا که اقتصاد دانش بنیان نیاز به نیروی کار با تحصیلات عالی در عربستان را افزایش داده است. در این راستا، تعداد تخمینی دانشجویان در نظام آموزش عالی این کشور به طور قابل توجهی رشد کرده است و به تقریبا ۸۰۰،۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۱ رســید. پذیرش این تعداد دانشجو برای دولت عربستان پرهزینه بود و پیشبینی میشد تا سال ۲۰۱۵ به مبلغ ۴۲ میلیارد و ۴۰۵ میلیون دلار برســد. افزایش سریع هزینه‌ها، همراه با بی‌ثباتی قیمتهــای نفت، عامل اصلی بــود که دولت عربستان را بر آن داشت تا به فکر منابع جایگزین برای تأمین مالی آموزش عالی باشد.

نظام جدید آموزش عالی عربســتان به دانشــگاه‌ها این آزادی را می‌دهد که به دنبال منابع مالی برای افزایش منابع خود باشند. همچنین به آن‌ها نوعی استقلال دانشگاهی می‌دهد تا بتوانند تخصص‌های جدیدی را متناسب با الزامات بازار کار ایجاد کنند.

دولت عربستان با هزینه‌کرد متوسط ۸ درصد از تولید ناخالص داخلی در پنج سال گذشته در بخش آموزش، یکی از بزرگترین نرخ‌های رشــد بودجه آموزش عالی را در جهان داشته است. در ســال ۲۰۲۰ دولت ۵۱/۵ میلیارد دلار یا ۱۹ درصد از کل بودجه را به آموزش اختصاص داد، درحالیکه در سال ۲۰۱۹ معادل با ۱۷/۵ درصد بود. این حمایت مالی دولت به معنای رشد چشمگیر نظام آموزشی این کشور در ادوار اخیر بوده است. بودجه آموزش عالی حدود ۹ درصد کل، معادل ۲۵ میلیارد دلار است.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1228898 برچسب‌ها آموزش عالی

دیگر خبرها

  • ۱۱۰۰ پروژه عمرانی در دو سال نیم گذشته به بهره برداری رسید
  • ۱۱۰۰ پروژه عمرانی با ۱۸۸ هزار میلیارد تومان تکمیل شد
  • ۳۶ هزار میلیارد تومان بودجه برای نهادهای تبلیغاتی و فرهنگی و اسلامی /۲۰۰ میلیارد تومان هزینه شروع مجلس جدید/خرج سفرهای استانی رئیسی چقدر شد؟
  • برگزاری سومین نشست کمیسیون تخصصی شورای عالی انرژی در سال ۱۴۰۳
  • شورای شهر قم برای سفر رئیسی بودجه تصویب نکند
  • برگِ سبزِ دولت برای پایان دادن به پروژه‌های نیمه تمام در کشور
  • شورای شهر قم برای سفر رئیسی به این شهر، بودجه تصویب نکرد
  • سرپرست اداره کل دارو منصوب شد
  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟
  • سهم ۱۹ درصدی آموزش عالی از کل بودجه عربستان/ دولت به دانشگاه‌ها آزادی عمل می‌دهد