Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@17:14:05 GMT

کابینه «بنت» بر لبه پرتگاه فروپاشی

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۳۸۱۶۹

کابینه «بنت» بر لبه پرتگاه فروپاشی

پس از تجدیدنظر یکی از قانونگذاران دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی از حمایت از دولت، «نفتالی بنت» در سخنانی به کنست هشدار داد، دولت تنها «یک یا دو هفته فرصت دارد» تا یا مشکلات داخلی‌اش را حل کند یا تن به فروپاشی دهد.

روزنامه ایران:  این در حالی است که ناظران می‌گویند، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق این رژیم در کمین است تا بلافاصله پس از سقوط این دولت، به قدرت بازگردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، درست یک سال پیش در چنین روزهایی «نفتالی بنت» و «بنی گانتس» بعد از کش و قوس‌های فراوان توافق کردند با هدف کنار گذاشتن «بنیامین نتانیاهو» از قدرت، دولتی ائتلافی را تشکیل دهند. اما استعفاهای متعدد در این دولت طی یک سال گذشته باعث شده، کابینه «بنت» اکنون به جایی برسد که تنها یک استعفای دیگر از سوی یکی از قانونگذاران احزاب ائتلافی در کنست، به عمر آن پایان دهد. روز دوشنبه آنچه دولت نگران آن بود، رخ داد و «نیر اورباخ» یکی از اعضای حزب راست افراطی «یمینا» اعلام کرد، با توجه به شکست دولت در تصویب قانون مقررات اضطراری در شهرک‌های صهیونیستی، دیگر حاضر نیست در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) رأی بدهد. او سپس در بیانیه‌ای که در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شد، به صراحت اعلام کرد: «به نخست‌وزیر اطلاع داده‌ام، در وضعیت فعلی دیگر بخشی از ائتلاف در کنست نخواهم بود.»


این بیانیه باعث شد، گمانه زنی‌ها به سمت استعفای قطعی «اورباخ» برود و نگرانی از رخ دادن این مسأله 40 نفر از اعضای کنست را واداشت تا با امضای درخواستی از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بخواهند در نشست ویژه‌ای شرکت کند و سخنان آنان را درباره دولت و عملکرد آن بشنود. «نفتالی بنت» پس از این درخواست راهی نشست ویژه مورد درخواست این قانونگذاران شد و به گزارش سایت روزنامه «تایمز اسرائیل»، در سخنانی خطاب به آنها هشدار داد: «اعضای ائتلاف هنوز اهمیت زمان را درک نکرده‌اند. از اعضای ائتلافی که قرار است علیه دولت رأی دهند، می‌خواهم توجه داشته باشند، ما فقط یکی دو هفته فرصت داریم تا مسائل و مشکلات ائتلاف را حل کنیم. اگر این کار را انجام دهیم، مدت‌های طولانی فرصت خواهیم داشت تا کارهایی را که می‌خواهیم انجام دهیم. در غیر این صورت نخواهیم توانست دوام آوریم.» او سپس برای راضی کردن اعضای تندروتر ائتلاف خود در کنست، تلاش کرد، اقداماتی را در غزه انجام داده برجسته‌تر کند. این در حالی بود که هم خود او و هم اعضای کنست، بخوبی به یاد داشتند که مقاومت در یک سال اخیر چگونه با عملیات‌های استشهادی رژیم صهیونیستی را به چالش کشیده است. «بنت» در پایان نیز با حمله به «نتانیاهو» پیش‌بینی‌های او از وضعیت خاورمیانه را به تمسخر گرفت.


یک تشییع جنازه طولانی
البته «نتانیاهو» نیز که اکنون رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود، ساکت ننشست. به گزارش سایت خبری تحلیلی «میدل ایست آی»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی که هرچند روند دادگاه‌های او به اتهام فساد ادامه دارد، بارها اعلام کرده، روزی به قدرت بازخواهد گشت، در واکنش به رویدادهای اخیر در دولت ائتلافی تل آویو گفت: «این دولت در حال سپری کردن یکی از طولانی‌ترین تشییع جنازه‌های تاریخ است.» او همچنین «بنت» را متهم کرد که به فکر اسرائیل نیست و تنها «به کرسی خود» می‌اندیشد و برای آن می‌جنگد. «نتانیاهو» دولت «بنت» را «دولتی باج‌خواه» خواند و ضمن متهم کردن نخست‌وزیر کنونی رژیم صهیونیستی به «سرقت اعتبار»، درخواست او از «اکثریت خاموش» برای حمایت از دولت اش را به تمسخر گرفت و گفت: «اسرائیلی‌ها ساکت نیستند.» او از رهبر یمینا نیز خواست کنست را رها کند و به خانه برود.


نزاع‌ها بین «بنت» و «نتانیاهو» در حالی است که با استعفای «اورباخ» از کنست، شمار کرسی‌های ائتلاف دولت در پارلمان به 59 کرسی تنزل می‌کند که به آن معنا است، ائتلاف حاکم در پارلمانی که 120 کرسی دارد، از اکثریت خارج می‌شود. بنابراین همان طور که «بنت» هشدار داده است، چنانچه ائتلاف حاکم ظرف دو هفته آینده نتواند مسائل داخلی را در کنست حل کند، تل آویو برای پنجمین بار در اندکی بیش از دو سال اخیر باید انتخابات پارلمانی برگزار کند.

انتهای پیام/