Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایالات متحده آمریکا از تاکید تایوان مبنی بر اینکه تنگه جداکننده این جزیره از چین یک آبراه بین‌المللی است، حمایت کرد و بار دیگر ادعای پکن برای حاکمیت روی این گذرگاه استراتژیک را زیر سوال برد.

به گزارش ایران اکونومیست، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه چین گفته است که این کشور "حاکمیت، حقوق حاکمیتی و صلاحیت قضایی بر روی تنگه تایوان" دارد و اینکه "برخی از کشورهای خاص تنگه تایوان را «آبراه بین‌المللی» می‌نامند، ادعای نادرستی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در رابطه با این مساله به رویترز گفت: تنگه تایوان یک آبراه بین‌المللی است، بدین معنا که تنگه تایوان منطقه‌ای است که آزادی‌های دریاهای آزاد، شامل آزادی کشتی‌رانی و پرواز بر فراز آن طبق قوانین بین‌المللی تضمین می‌شود.

ند پرایس گفت: جهان علاقه پایدار به صلح و ثبات در تنگه تایوان دارد و ما این موضوع را برای امنیت و شکوفایی گسترده‌تر منطقه هند و اقیانوس آرام مهم می‌دانیم.

او نگرانی‌های ایالات متحده در مورد "لفاظی‌های تهاجمی و فعالیت‌های قهرآمیز چین در مورد تایوان" را تکرار کرد و گفت که ایالات متحده "به پرواز، کشتی‌رانی و عملیات هر کجا که قوانین بین‌المللی اجازه دهد، از جمله عبور از تنگه تایوان، ادامه خواهد داد."

پیش از آن در روز سه‌شنبه، سخنگوی وزارت خارجه تایوان موضع چین را "استدلال غلط" نامید. روز چهارشنبه، سو تسنگ-چانگ، نخست‌وزیر تایوان گفت که این تنگه "به هیچ وجه دریای درون مرزی چین نیست."

او به خبرنگاران گفت: جاه‌طلبی چین برای بلعیدن تایوان هرگز متوقف یا پنهان نشده است. تنگه تایوان یک منطقه دریایی برای کشتی‌رانی بین‌المللی آزاد است.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه تایوان تاکید کرد: تایوان همواره به اقدامات کشتی‌های خارجی در تنگه تایوان که مطابق با قوانین بین‌المللی باشد، به ویژه عبور بی‌ضرر احترام می‌گذارد. ما ماموریت‌های کشتی‌رانی آزادانه آمریکا به منظور ارتقای صلح و ثبات منطقه‌ای را درک کرده و از آن حمایت می‌کنیم.

تنگه تایوان منشاء تنش نظامی گاه و بیگاه از زمان شکل گیری تایوان؛ یعنی فرار دولت جمهوری چین شکست‌خورده در ۱۹۴۹ به تایوان پس از شکست در یک جنگ داخلی با کمونیست‌هایی که جمهوری خلق چین را تشکیل دادند.

در سال‌های اخیر کشتی‌های جنگی آمریکا و در مواردی کشتی‌هایی از کشورهای متحد آن نظیر انگلیس و کانادا از این تنگه گذر کرده و خشم پکن را برانگیخته‌اند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: تایوان ، چین

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تایوان چین آبراه بین المللی وزارت خارجه تنگه تایوان کشتی رانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۸۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش تسنیم از مسابقات کشتی فرنگی جام صفوی در اردبیل + فیلم

تیم کشتی فرنگی نوجوانان کشورمان، جام قهرمانی نخستین دوره مسابقات بین‌المللی کشتی جام صفوی را در اردبیل بالای سر برد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، در این رقابت‌ها که به مدت 2 روز به میزبانی اردبیل در ورزشگاه رضازاده برگزار شد، تیم ملی ایران قهرمان شد و تیم‌های عراق و ارمنستان دوم و سوم شدند.

در این رقابت ها تیم ملی ایران با کسب 250 امتیاز اول، عراق با کسب 42 امتیاز دوم و ارمنستان با کسب 12 امتیاز سوم شدند به طوری که حضور تماشاگران نیز در این مسابقات چشمگیر بود.

مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی در اردبیل به مدت 2 روز در ورزشگاه 6 هزار نفری جهان پهلوان حسین رضازاده اردبیل برگزار شد که در این رقابت‌های بین‌المللی که یکی از مراحل انتخابی تیم ملی کشورمان بود علاوه بر 33 کشتی‌گیر از سه کشور ارمنستان، قزاقستان و عراق، 192 کشتی‌‌گیر از سراسر کشور حضور داشتند.

.

انتهای پیام/131/.

دیگر خبرها

  • گزارش تسنیم از مسابقات کشتی فرنگی جام صفوی در اردبیل + فیلم
  • ادعای فعالیت نظامی چین در تنگه تایوان پس از پایان سفر بلینکن
  • کشتی‌گیر بوشهری به مدال برنز رسید
  • وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند
  • کشف محموله قاچاق در آبراه اروند
  • حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن
  • کشف سوخت قاچاق در آبراه اروند
  • آغاز مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز
  • سفیر روسیه کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین را مضحک خواند
  • افزایش سرعت بادجنوب غربی/ تنگه هرمز متلاطم است