Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-27@09:06:46 GMT

واردات دانه‌های روغنی به جای روغن خام

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۳۹۵۶۳

وزارت جهاد کشاورزی با تغییر سیاست از واردات روغن خام، بدنبال واردات دانه‌های روغنی است.

به گزارش بازارنیوز، محمد قربانی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر ۱۰ درصد دانه‌های روغنی مورد نیاز کشور در داخل تولید و بقیه از محل واردات تامین می‌شود.

وی در ادامه افزود:‌گرچه در طول ۱۵ سال گذشته طرح توسعه کشت دانه‌های روغنی در کشور کلید خورده، اما به دلائل مختلف وابستگی امروز ایران به روغن خام و دانه‌های روغنی بیش از ۹۰ درصد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



قربانی درباره علل موفق نبودن طرح توسعه کشت دانه‌های روغنی در کشور، دلائل آن را سیاست‌هایی دانست که در بخش بازرگانی کشور اتخاذ شده و تصریح کرد: سیاست تقویت و توسعه واردات روغن خام و دانه‌های روغنی در سنواتی از سوی وزارت بازرگانی و از سال ۱۳۹۷ در وزارت جهاد کشاورزی اعمال و باعث شد طرح مزبور نتواند به اهداف و نتیجه مطلوب برسد همچنین نبود برنامه جامع با پشتیبانی ترویج کشاورزی در سطح مزرعه و ناهماهنگی بین قیمت گذاری در داخل برای دانه‌های روغنی نسبت به بخش وارداتی این کالا، از عوامل به نتیجه نرسیدن طرح توسعه کشت دانه‌های روغنی کشور است.

وی در ادامه افزود: ابتدا سیاست واردات روغن خام بود، اما بعد از مدتی یعنی از سال گذشته سیاست‌ها به سمت واردات دانه‌های روغنی تغییر جهت پیدا کرده، واردات دانه‌های روغنی نسبت به واردات روغن خام، مزیت‌های بیشتری دارد، چون هم باعث فعال شدن صنایع تصفیه روغن در داخل می‌شود و هم می‌توان از کنجاله دانه‌های روغنی برای خوراک دام و طیور استفاده کرد.

قربانی در پایان گفت: خشکسالی، جنگ اوکراین و افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث شده قیمت روغن و دانه‌های روغنی ۲، ۵ برابر شود و این مسئله هزینه بسیار بالایی را بر غذای مردم ایران و بسیاری از کشور‌های دنیا تحمیل کرده است، در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد میزان مصرف روغن نباتی کشور وابسته به واردات است.



/بازار

برچسب ها: واردات ، دانه‌های روغنی ، روغن خام لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Re0

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: واردات دانه های روغنی روغن خام واردات دانه های روغنی واردات روغن خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۹۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور

گمرک ایران اعلام کرد: واردات قهوه در سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۵ درصدی به رقم ۱۴۸ میلیون دلار رسید.

به گزارش ایرنا از گمرک ایران، میزان وزنی قهوه وارداتی در این مدت ۴۹ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸.۵۵ درصد افزایش داشته است.

این گزارش با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ کشورهای امارات متحده عربی، ویتنام، هند، اندونزی و اوگاندا ۵ کشور عمده طرف معامله واردات قهوه با ایران بودند، می افزاید: ۹۵ درصد از ارزش قهوه وارداتی به کشور از طریق ۵ کشور مذکور انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، در این میان کشور امارات متحده عربی با ۷۸ میلیون دلار، ۵۲.۸۹ درصد از سهم واردات قهوه ایران به لحاظ ارزشی را به خود اختصاص داد.

این گزارش می‌افزاید: تشریفات گمرکی حدود ۸۲ درصد از وزن و ارزش واردات قهوه از طریق گمرک شهید رجایی انجام گرفته است و پس از آن گمرکات مشهد، بوشهر، بندرلنگه و تهران در رده بعدی قرار گرفتند.

بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۲ این میزان قهوه وارداتی از سوی ۱۲۱ شخص و شرکت انجام گرفته است. شایان ذکر است، تجارت جهانی قهوه در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۵.۵ میلیارد دلار بوده که بزرگترین صادرکنندگان قهوه، کشورهای برزیل کلمبیا و ویتنام و بزرگترین واردکنندگان قهوه آمریکا، آلمان و بلژیک بودند. سهم قهوه از تجارت جهانی در سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۹ صدم درصد از تجارت جهانی بوده است.

دیگر خبرها

  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • با اسیدیته قهوه، یکی از اصلی‌ترین خصوصیات قهوه آشنا شوید
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • برداشت کلزا در بهبهان
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • سطح کشت فراسرزمینی به ۴۰۰ هزار هکتار می رسد
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • اگر قصد باروری دارید این خوراکی‌ها را حتما بخورید
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره بار