Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@11:14:36 GMT

بانک اطلاعات مقنیان قنات در بم تهیه شد

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۳۹۶۳۵

بانک اطلاعات مقنیان قنات در بم تهیه شد

به گزارش روز چهارشنبه  ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، منیره ستارزاده با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه مقنیان شهرستان بم افزود: هدف از تشکیل این کارگروه آسیب‌شناسی قنات‌ها، تعامل و تبادل نظر بین مقنیان، مشاوره در خصوص راهکارهای حفاظتی و همچنین بررسی مشکلات مقنیان بویژه بیمه و تهدیدهای جانی آنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: باید تجربیات مقنیان پیشکسوت در اختیار نسل جدید مقنی‌ها قرار گیرد و آموزش‌های لازم به آنان داده شود.

مدیر پایگاه جهانی قنات اکبرآباد و قاسم‌آباد اظهارداشت: کلاس‌های آموزشی ویژه مقنیان با همکاری هلال‌احمر از سال قبل آغاز شده است و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: هنرجویان پس از گذراندن دوره‌ آموزش‌های‌ تئوری، آموزش‌های عملی را نیز توسط مقنیان پیشکسوت فرامی گیرند و در پایان با شرکت در آزمون و کسب نمره مطلوب، کارت عضویت خود را از هلال احمر دریافت می‌کنند.

ستار زاده گفت: مقنیان دارای کارت عضویت برای انجام کار مقنی‌گری زیرپوشش بیمه‌ نیز قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: همچنین بزودی مستند «چگونگی کار در قنات» آماده می‌شود و در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

مدیر پایگاه جهانی قنات اکبرآباد و قاسم‌آباد ترویج حرفه مقنی‌گری و سنت قنات‌داری را از اولویت‌های پایگاه جهانی قنات اکبرآباد و قاسم‌آباد ذکر کرد وی اظهارداشت: ویژه‌ برنامه‌ای هر ۶ ماه یکبار با حضور علاقه‌مندان و مقنیان پیشکسوت انجام می‌شود که هدف از انجام این برنامه انتقال تجربیات گذشتگان حوزه قنات به نسل‌ جدید مقنیان است.

ستارزاده تاکید کرد: درصدد هستیم با برگزاری همایش‌های ویژه قنات و دعوت از مقنیان، دیدگاه عموم مردم را نسبت به مقنی‌گری تغییر دهیم و واقعیات این حرفه را به آنان یادآوری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از تمامی مقنیان باتجربه شهرستان بم دعوت می‌شود برای حضور در کارگروه مقنیان این شهرستان نام‌نویسی کنند.

به گزارش ایرنا شهرستان بم با داشتن پرآب‌ترین قنات‌های ایران، از جمله مهم‌ترین مراکز تاریخی در بحث سازه‌های آبی جهان به شمار می رود و این درحالی است که ۲ قنات اکبرآباد و قاسم آباد آن نیز ثبت جهانی است.

بم در فاصله ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار دارد.

برچسب‌ها کرمان اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کرمان بم قنات ایرانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمان اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کرمان بم کرمان اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کرمان بم قنات ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۹۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ سامان محمدی درمصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: برای مرمت این تعداد از قنات‌ها ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده و مرمت آنها تا سه ماه آینده به پایان می‌رسد.
وی افزود: از اعتبارات سال مالی ۱۴۰۱، ۵۰ رشته به طول ۵۰ کیلومتر با ۲۳ میلیارد تومان اعتبار احیا و مرمت شدند.
محمدی با بیان اینکه لایروبی هر رشته قنات به حدود ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است، افزود: ۱۰۰ رشته قنات استان نیاز فوری به مرمت دارد.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: به طور متوسط از قنات‌های کوچک ۵۰ تا ۶۰ خانوار و از قنات‌های بزرگ ۳۰۰ تا ۴۰۰ خانوار بهره‌مند می‌شوند.
در خراسان شمالی ۶۵۳رشته قنات با آب دهی سالانه ۸۶ میلیون متر مکعب وجود دارد.

خراسان شمالی دارای سه هزار و ۱۸۴ چشمه، هزار و ۵۵۷ حلقه چاه عمیق، ۲ هزار و ۴۸۳ حلقه چاه نیمه عمیق و۶۵۳ رشته قنات دارد و سالانه میانگین بارش در این استان به حدود ۲۴۰ میلمتر می‌رسد که حدود ۳۴۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی نیز وابسته به این منابع آبی است.

دیگر خبرها

  • شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰
  • پای نفت برای صعود قیمت بسته می‌شود
  • تذکر کمیسیون اصل نود به ۴ دستگاه برای پیوستن به سامانه اعتبارسنجی
  • ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • جزئیات صورتجلسه کمیسیون اصل ۹۰ درباره سامانه اعتبارسنجی/ تامین اجتماعی، ثبت احوال و فراجا ترک فعل کردند؟
  • جزئیات صورتجلسه کمیسیون اصل ۹۰ درباره سامانه اعتبارسنجی/ سازمان تامین اجتماعی، ثبت احوال و فراجا ترک فعل کردند؟
  • هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی
  • توسعه کشاورزی با حفظ و بهسازی قنات ها