Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@07:15:33 GMT

فارس من| یکی به داد پرستاران طرحی اخراج شده برسد!

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۳۹۸۲۹

فارس من| یکی به داد پرستاران طرحی اخراج شده برسد!

گروه سلامت خبرگزاری فارس:‌ هنوز به خوبی به یاد داریم روزهای سخت و طاقت فرسای شیوع کرونا در کشور را که چطور جامعه را در اضطراب و دلهره نگهداشته بود و جمله افراد جامعه در هول و ولای این بیماری بی تابی می‌کردند! 

همان روزهای سختی که مراکز درمانی ما مملو از بیماران کرونایی بود و نفس کادر درمان و پرستاران را گرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزهای تیره و تار با آمار جان‌باختگان زیاد کرونایی؛ همان روزهایی که جامعه پرستاری شبانه روز در خط مقدم نبرد با این ویروس منحوس جانانه دل به آتش کرونا زده بودند و تا پای جان در این نبرد جنگیدند؛ همان ایامی که تعداد زیادی از پرستاران جوان و آینده دار سیستم درمانی کشور قربانی این بیماری مرموز و کشنده شدند و داغ این فراغ بر تن خانواده و والدین و فرزندان  و... نشست.

 روزهایی که با کمبود شدید کادر پرستاری در مراکز درمانی مختلف کشور روبرو شدیم و برای جبران این نقیصه بزرگ دست به دامن پرستاران باز نشسته ، طرحی و... شدیم تا به میدان آمده و کادر درمان را یاری کنند.

حالا بعد از آن روزهای ملتهب و سخت کشتی متلاطم کرونا آرام گرفته و شرایط مراکز درمانی کشور به وضعیت مطلوب و آرامبخشی رسیده است؛ همان به همان اندازه که آرامش را در مراکز درمانی شاهد هستیم حال و روز 5 هزار پرستار طرحی که روزی به درخواست متولیان بهداشت و درمان لبیک گفته و علی رغم پایان دوره طرح خود، باز جانانه ایستادند وضعیت خوبی نداشته و دلهره بیکاری و اخراج از فعالیت در مراکز درمانی روح و روان شان را به هم ریخته است.

شهید شدن ۲۰۹ پرستار در دروان کرونا

در دوران کرونا ۲۰۹ پرستار کشور جان خود را در مسیر مبارزه با این ویروس مهلک از دست دادند که ۱۵۹  نفر از این تعداد از پرستاران دانشگاهی بودند.

کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در ایران

اکنون شاهد کمبود یکصد هزار نفری پرستار در سیستم درمانی کشور هستیم و این کمبود در دوران کووید ۱۹ به خوبی مشهود و ملموس بوده است.

 بله! روایت امروز ما اخراج محترمانه و بیکار شدن  جمع زیادی از پرستاران طرحی است که حالا بعد از آرام شدن شرایط کرونایی مراکز درمانی باید رخت بربسته و محل کار و فعالیت خود در مراکز درمانی را ترک کنند.

این جدا شدن از فعالیت باعث اعتراض این پرستاران جوان شده و در مناطق مختلف کشور شاهد این اعتراضات هستیم.حرف این پرستاران کاملا به جا و منطقی است که چرا حالا که شرایط مطلوب شده باید ما را از فعالیت کنار بگذارنند.

این در حالی است که رهبر انقلاب سال گذشته در دیدار با جمعی از پرستاران فرمودند: مسئله امنیّت شغلی پرستار یک مطالبه است. در سال‌های گذشته اتّفاق افتاده، در همین قضیّه کرونا هم اتّفاق افتاد که فراخوان دادند برای کسانی که آمادگی دارند که بیایند مشغول کار بشوند؛ آمدند قرارداد‌های کوتاه‌مدّت با این‌ها بستند، بعد که نیازشان برطرف شد گفتند بفرمایید بیرون! خب این آدم که امنیّت شغلی ندارد، با چه دلگرمی‌ای بیاید کار بکند و پرستاری کند؟ بنابراین امنیّت شغلی هم یکی از مسائل گوناگون است.

پرستار کارگر فصلی نیست

رهبری معظم انقلاب فرمودند: به پرستار، نگاه کارگرِ فصلی نداشته باشید که امروز بیاوریم، فردا بگوییم لازم نیست، بروید؛ نه، امنیّت شغلی! البتّه این‌ها ساز و کار‌هایی دارد که اهل فن می‌دانند. البتّه مطالبات دیگری هم هست که دیگر حالا وقت گذشت، من ادامه نمیدهم. دوستان بخصوص در وزارت بهداشت و درمان این‌ها را دنبال کنند.

عباس عبادی، معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: پایان یافتن طرح پرستاران اقدام قانونی است و هیچ کوتاهی در این زمینه از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت نگرفته و با توجه‌ به شیوع همه‌گیری کرونا در بیش از ۲ سال بر اساس توافق پرستاری که دوره طرح را می‌گذراند و بیمارستان، اشتغال این نیرو‌ها بر اساس شرایط این بیماری تمدید شد.

فعالیت ۱۶ هزار پرستار طرحی

عبادی تاکید کرد: اکنون ۱۶ هزار پرستار طرحی در بیمارستان‌ها مشغول بکار هستند و ۸ هزار پرستار طرحی دیگر فعالیتشان تمدید شده است.

به گفته وی، ۸ هزار پرستار طرحی دیگر در ۲ ماه آینده در بیمارستان‌ها مشغول بکار می‌شوند که باید پس از پایان یافتن طرحشان بیمارستان محل کار خود را ترک کنند.

جذب ۶۶ هزار نفر از گروه پزشکی در سال جاری

معاون پرستاری با بیان اینکه ۶۶ هزار نفر از گروه پزشکی بر اساس مجوز از سازمان استخدامی کشور امسال جذب می‌شوند، اظهار داشت: ۴۰ تا ۴۵ درصد از ظرفیت استخدام ویژه پرستاران هستند و پرستارانی که در دوران کرونا فعالیت داشتند نیز ۲۰ امتیاز در آزمون استخدامی به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: پرستاران از زحمتکش‌ترین اقشار گروه پزشکی جامعه هستند و در همه‌گیری کرونا فداکاری‌های زیادی از خود نشان دادند که از آن‌ها قدردانی می‌کنیم.

۴۰ تا ۴۵ درصد از ظرفیت استخدام کشوری ویژه پرستاران هستند و پرستارانی که در دوران کرونا فعالیت داشتند نیز ۲۰ امتیاز در آزمون استخدامی به آنها تعلق می‌گیرد

محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره «سرانجام اخراج پرستاران طرحی»، بیان داشت:درباره اخراج پرستاران طرحی‌ باید گفت این افرادی هستند که در دوران کرونا مردانگی کردند و طرح شان در حال اتمام و یا تمام شده بود اما بنا به درخواست سیستم بهداشت و درمان ایستاده و با کرونا مبارزه کردند؛ در نتیجه اکنون سیستم بهداشت و درمان موظف است به آنها پاسخ اخلاقی و مثبت بدهد.

 پیگیر حقوقی مشکل پرستاران طرحی می‌شویم

وی ادامه داد: الان ما این موضوع را رسانه‌ای کردیم و حرکت بعدی حقوقی است. چطور در کرونا جوان 24 ساله جان خود را بگذارد اما تو مدیر الان نان بری می‌کنید؛ این دقیقا بر خلاف فرمایش رهبر معظم انقلاب است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در روز پرستار، گفت:‌ایشان در روز پرستار فرمودند پرستاران کارگر فصلی نیستند؛ دوم اینکه امنیت شغلی و روانی برای آنها ایجاد کنید و سوم اینکه کمبودها را برطرف و اینها را تقویت کنید تا در بزنگاه و بحرانها ضربه و شکست نخوریم.

میرزابیگی ابراز کرد: خب اکنون این جوان پرستار در دوران کرونا طرحش تمام شده و بنا به درخواست سیستم درمانی طرحش را تمدید کرده اما شما اکنون در شرایط بد اقتصادی آن را بیرون می‌اندازید.

وی یادآور شد: پس فردا خدای ناخواسته موج دیگری از بیماری می‌آید و همان بزنگاه و گردنه‌ای می‌شود که رهبری فرمودند از آن ضربه می‌خوریم.

اکنون متولیان حوزه سلامت کشور باید نسبت به این تصمیم اخراج پرستاران طرحی و منفک کردن آنها از مراکز درمانی تجدید نظر کرده و راه ادامه همکاری و فعالیت این پرستاران در مراکز درمانی را هموار کنند تا این حرکت انگیزه ای برای دیگر پرستاران باشد تا اگر خدای ناکرده بیماری‌های دیگری در آینده ظهور و بروز کرد این افراد با میل و رغبت یاری رسان سیستم درمانی کشور باشند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سلامت روزهای سخت پرستاران طرحی پرستاران اخراج شده هزار پرستار طرحی مراکز درمانی دوران کرونا بهداشت و درمان پرستاران طرحی سیستم درمانی درمانی کشور امنی ت شغلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۳۹۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک نیازمند ۲۰ میلیارد/ طرحی که ۱۴ساله شد!

قلعه باستانی «فلک‌الافلاک» یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث‌فرهنگی این مرزوبوم است.

مسکوت ماندن طرح استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک»

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه «فلک‌الافلاک» موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز بنام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک‌الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در این میان، طرح استحکام‌بخشی و لرزه‌خیزی قلعه تاریخی «فلک‌الافلاک» سال‌هاست که به دلایل مختلفی ۱۴ سال است که مسکوت مانده و امروز شاهد برخی مشکلات در این بنای تاریخی هستیم، مشکلاتی که در مقطعی با هشدار مسئولان ملی و استانی نیز مواجه شد.

عطا حسن‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، اظهار داشت: درگیر تأمین اعتبار استحکام‌بخشی قلعه «فلک‌الافلاک» هستیم.

وی عنوان کرد: سازمان مدیریت قول مساعد داده که این اعتبار را تأمین کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان تأکید کرد: اجرای طرح استحکام‌بخشی قلعه «فلک‌الافلاک» نیازمند حدود ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است.

حسن‌پور با تأکید بر اینکه طرح استحکام‌بخشی قلعه «فلک‌الافلاک» ۱۴ سال است که رها شده و متوقف مانده است، گفت: حتماً می‌بایست قبل از حضور ارزیاب یونسکو برای بررسی ثبت جهانی قلعه «فلک‌الافلاک» این طرح اجرایی شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر در مشکلات فنی در قلعه خوشبختانه نداریم، چیزی به نام رانش دیگر در قلعه نداریم، استحکام‌بخشی به‌منظور جلوگیری از رانش است.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک نیازمند ۲۰ میلیارد/ طرحی که ۱۴ساله شد!
  • ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست
  • طرح نور، طرحی برای حفظ حجاب و عفاف
  • ثبت ۲۶ هزار و ۵۷۸ ماموریت توسط اورژانس تهران در هفته گذشته
  • پیگیری قضایی ضرب و شتم یک پرستار در حال انجام است
  • انجام ۶ عملیات مردم‌یاری پایگاه هوانیروز کرمانشاه طی هفته گذشته
  • آمادگی آتش نشانی رشت برای آموزش ایمنی در بیمارستان‌ها
  • به دنبال برطرف کردن چالش نیروی انسانی در مراکز درمانی هستیم
  • هزینه‌های درمانی دهک‌های پایین در مراکز دولتی کرمانشاه رایگان است
  • نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه