Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-معمار فضای داخلی ایستگاه متروی هفده شهریور تهران با بیان اینکه در طراحی اولیه از معماری دوره صفویه و قاجار بهره گرفته شده است، گفت: این ایستگاه را مطابق با شرایط منطقه 12 طراحی و ساخته‌ایم تا مسافران داخلی و خارجی از ابتدای ورود خود به این منطقه بدانند که وارد یک محیط تاریخی می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری آریا، حجت الله پاشوی طراح و معمار سالن ایستگاه هفده شهریور، اصل درباره دلیل انتخاب نمای ورودی متروی هفده شهریور توضیح داد: منطقه 12 تهران از قدمت تاریخی زیادی برخوردار است به این معنا که 300 اثر تاریخی تهران مثل موزه ایران باستان، موزه ملی، موزه ارتباطات، دارالفنون، مسجد سپهسالار و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. در آن قرار دارد، همچنین اکثر علمای بزرگ در این محدوده دفتر مردمی دارند و در کل تاریخچه محلات آن به دوره صفوی و قاجار بر می‌گردد، بنابراین باید نمای ورودی متروی این منطقه هم بیانگر تاریخ و حس و حال آن باشد.
او با بیان اینکه این ایستگاه به واسطه شکل داخلی معماری جزو معدود ایستگاه‌هایی خواهد شد که از خود تصویری ذهنی برای مسافران به جای می‌گذارد، افزود: در همه جای دنیا ایستگاه‌های مترو جزو اماکن شهری است که گردشگران را به خود جذب می‌کند و آنها را با تاریخ و هویت شهر همراه می‌سازد، ما هم تصمیم گرفتیم که در ایستگاه هفده شهریور این حال و هوا را ایجاد کنیم.
این معمار برجسته در توضیح شکل معماری درون ایستگاه مترو تازه افتتاح شده هفده شهریور گفت: ما تلاش کردیم از معماری دوره صفویه که استفاده از طاق، قوس، گنبد و کاشی جزو ویژگی‌های آن است و همچنین دوره قاجار که آیینه کاری، ستون، سردر آجر و...آن را برجسته کرده به صورت تلفیقی بهره ببریم که البته عومل فنی و مهندسی مترو ما را به قدری با چالش مواجه کرد.
پاشوی اصل ادامه داد: به طور مثال مقررات فنی و مهندسی مترو به ما اجازه استفاده از گچ یا آیینه را در محوطه مترو نمی داد، بنابراین مجبور شدیم که ورق‌های کامپوزیت را جایگزین کنیم و نقوش اسلیمی را با سی ان سی روی آن طراحی کنیم. البته دیوارها را با نمای آجر ساختیم و در آن ستون‌ به کار بردیم تا یادآور معماری قدیم تهران باشد.
او همچنین گفت: اکثر سالن‌های ورودی مترو به دلیل تاسیساتی که در سقف جاسازی می‌کنند، ارتفاع کمی دارند اما تلاش کردیم در ایستگاه هفده شهریور ارتفاع سقف را با حفظ نکات فنی افزایش دهیم و گنبدی که نورگیر کاذب دارد، بسازیم که ارتفاع آن 6 متر است. همچنین طراحی به گونه‌ای بوده که حس می‌کنید از شیشه‌های رنگی که جزوی از معماری ایرانی است، استفاده شده و نور طبیعی از نورگیر به آن می‌تابد.
طراح و معمار سالن ایستگاه هفده شهریور در پایان گفت: به نظرم باید ورودی هر ایستگاه بیانگر حال و هوای آن منطقه و ظرفیت‌های معماری و تاریخی آن باشد. طراحی این ایستگاه شروع خوبی برای ساخت یا بازسازی ایستگاه‌های دیگر است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: هفده شهریور ایستگاه هفده شهریور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۰۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل دو مشکل اصلی در بزرگراه آزادگان | فاز دوم فتح-باغستان تا پایان شهریور افتتاح می شود

به گزارش همشهری آنلاین؛ آیین بهره برداری از پروژه «تحکیم بستر آسفالت بزرگراه آزادگان» و «تعریض و ایمن‌سازی کندروی شرقی این بزرگراه در تقاطع با بزرگراه شهید لشگری» صبح امروز -۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳- در قالب یکصد و هجدهمین پویش امید و افتخار با حضور هادی حق‌بین - معاون فنی و عمران شهرداری تهران، مهدی صداقتی - مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، محمدرضا پوریافر - شهردار منطقه ۲۱ و سید ابوالفضل موسوی‌پور - رییس پلیس راهور تهران بزرگ برگزار شد.

در این مراسم مهدی صداقتی، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران تاکید کرد: پروژه‌ای که امروز افتتاح می‌شود از نظر وسعت آنچنان ارقام بالایی ندارد اما واقعیت این است یک معضل بزرگ ترافیکی را حل کرده است همچنین این گلوگاه باعث پس زدن ترافیک به چند نقطه می شد و علاوه بر این موضوع این نقطه ناایمن بود که این ناایمنی ناشی از تنگ بودن مسیر در گذشته بوده است. این سه موضوع حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری هزینه داشت.

صداقتی همچنین اشاره کرد که تحکیم بستر بزرگراه آزادگان به طول ۱۲ کیلومتر کار اثرگذاری دارد و بر باز شدن محور ترافیکی فتح به ابوسعید که دو کیلومتر طول دارد تاثیر بسزایی داشته است.

هادی حق‌بین، معاون فنی و عمران شهرداری تهران هم درخصوص جزییات افتتاح این پروژه گفت: ابعاد و بزرگی پروژه ها برای ما مهم نیست بلکه نیاز شهروندان و ایمنی شهر برای ما اهمیت دارد.

او با بیان اینکه پروژه امروز به لحاظ ابعاد جزو کوچک ترین پروژه هاست اما انجام آن ویژه و پیچیده بود، گفت: در منطقه ۲۱ تعداد پروژه هایی که در سال ۱۴۰۳ تعریف شده بزرگ مقیاس و اثرگذار است و ظرف ۶ ماه اول سال تکمیل فاز دوم فتح-باغستان را داریم.

معاون شهردار تهران در ادامه اشاره کرد: این تقاطع تاثیر فوق العاده زیادی بر کاهش ترافیک ورودی به آزادگان خواهد داشت. همچنین پروژه دیگری که برنامه ریزی شده و فاز تجهیز و عملیات اجرایی آن آغاز شده پروژه دوگاز است که سال ها متوقف مانده بود و فاز اول پروژه تا پایان سال تحویل شهروندان خواهد شد.

پوریافر، شهردار منطقه ۲۱ هم درباره جزییات این افتتاح گفت: این نقطه یکی از نقاطی بود که به چند دلیل ازجمله باریک بودن تقاطع باعث نارضایتی مردم به ویژه در ترافیک صبحگاهی می‌شد. درخواست پلیس حل و فصل این موضوع بود. نکته دیگر بحث ایمنی این نقطه بود که باعث اهمیت پروژه می‌شد.

شهردار منطقه ۲۱ با بیان اینکه پروژه چند سالی بود که‌ متوقف مانده و باعث نارضایتی مردم شده بود، اشاره کرد که با ورود معاونت فنی و مهندسی و همکاری منطقه و پلیس در کمترین زمان ممکن پروژه تقدیم مردم شد. معارض اصلی این پروژه مسائل ترافیکی بود.

کد خبر 847394 منبع: خبرگزاری شهر برچسب‌ها شهردارى تهران بزرگراه حمل و نقل شهری

دیگر خبرها

  • مدیریت ششم تکمیل خط ۶ و ۷ است سال گذشته ایستگاه های مهمی در این دو خط راه اندازی شد
  • نخستین سمپوزیوم تکنولوژی درطراحی و بازطراحی برگزار شد
  • جشن تکمیل خطوط یک تا هفت پایان سال برگزار می‌شود
  • جشن تکمیل خطوط هفت‌گانه مترو تا پایان سال جاری
  • فاز دوم خط ۲ مترو ؛ چهارمین بازدید شبانه مدیریت شهری شیراز
  • تلاش برای اتمام خط ۲ مترو شیراز تا ۲ سال آینده / مشکل اصلی، کمبود واگن است
  • ادامه روند رفع نواقص خط ۳ مترو تهران
  • حل دو مشکل اصلی در بزرگراه آزادگان | فاز دوم فتح-باغستان تا پایان شهریور افتتاح می شود
  • ‌ کتاب «طراحی مدارهای منطقی» در جهاددانشگاهی قزوین منتشر شد
  • رفع نواقص خط ۳ مترو تهران