Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@07:58:32 GMT

بی‌قراری سرزمین؛ اقتضای زیستن در ایران

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۴۰۲۰۸

بی‌قراری سرزمین؛ اقتضای زیستن در ایران

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: بی‌قراری سرزمین گرفتاری نیست و اقتضای زیستن در ایران است که آن را به آغازگر تمدن تبدیل کرده است، بنابراین باید مطلع باشیم که در نقطه بسیار حساسی قرار گرفته و فرصت کوتاهی برای اهلیت نسبت به سرزمین در اختیار داریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدمحمد بهشتی امروز _چهارشنبه، بیست‌وپنجم خردادماه ۱۴۰۱_ در آئین اختتامیه اجلاس سازندگان و طراحان مسکن اصفهان، اظهار کرد: زمانی که اصفهان به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد بین ۵۰ تا ۶۵ هزار جمعیت داشته است اما در دوره صفویه اصفهان برای حضور بیش از ۶۰۰ هزار جمعیت آماده سازی می‌شود و پس از آن جمعیت اصفهان به یک میلیون نفر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که در آن زمان تعداد شهرها با چنین جمعیتی انگشت‌شمار بوده است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: افزایش انفجاری جمعیت امروزه یکی از مهم‌ترین دلایل زشتی و ناایمنی شهرها است در حالی که در دوران صفویه با همین پدیده روبه‌رو بوده و اصفهان پیشرفت نیز داشته است.

بهشتی اضافه کرد: بسیاری از رشد بی رویه شهرها صحبت می‌کنند و آن را یکی از دلایل مشکلات شهرها می‌دانند این در حالی است که از دهه چهل به بعد همواره شهرها براساس طرح جامع رشد یافته است.

وی با بیان اینکه ایران سرزمینی در تقاطع کمربند بیابانی و کوهستانی جهان است که آن را به سرزمینی بی‌قرار تبدیل کرده است، ادامه داد: سال ۹۹، پنج هزار و ۸۰۰ رویداد مخرب طبیعی در ایران اتفاق افتاد که درچنین شرایطی باید بی‌قراری سرزمین را به رسمیت شناخت و مطابق آن در این سرزمین زندگی کرد اما همه طرح‌های جامع و آئین‌نامه‌ها براساس سرزمین‌های متعادل تهیه شده است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: سال ۱۳۹۸، سیل‌های زیادی در کشور جاری شد؛ بناهای تاریخی که بیش از ۷۰ سال قدمت داشت در این سیل‌ها تخریب نشد اما سایر بناها کاملاً تخریب شد از همین رو به نظر می‌رسد در گذشته به بی‌قراری سرزمین توجه بیشتری شده است. در چنین سرزمین‌های فاصله کمترین و بالاترین حرارت، بارندگی و سایر شاخص‌ها بسیار زیاد است.

بهشتی اضافه کرد: این در حالی است که همه برنامه‌ریزی‌ها و محاسبات ساخت و سازها براساس میانگین‌ها است، بنابراین در محیط‌های بی‌قرار باید برای کمترین و بیشترین به طور همزمان برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به اینکه کهن‌ترین آثار ساخت‌وساز بشر در ایران کشف شده است، افزود: معماری ایران با استفاده از خشت، گل و آجر بوده و در این شرایط اقلیمی دوام آورده است. جامعه مهندسی ایران در عرصه حرفه، مدیریت و برنامه‌ریزی بی‌قراری ایران را به رسمیت نمی‌شناسد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در حوزه آب، خاک، محیط‌زیست و هوا اکنون سرزمین ایران به آستانه تحمل رسیده است و همزمان با تغییرات اقلیمی نیز مواجه هستیم که مخاطرات طبیعی و بی‌قراری کشور را تشدید می‌کند.

به گفته بهشتی، فرونشست اصفهان صدای مخاطراتی شبیه فروریختن متروپل در آبادان است.

این محقق ادامه داد: زاینده‌رود پیش از این ۷۰ هزار هکتار را زیر کشت می‌برده و امروز ۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در اطراف آن ایجاد شده است. اصولاً همه ورودی‌ها در حوزه مهندسی و برنامه‌ریزی باید به این نکته توجه داشته و به اهلیت ایرانی خود رجوع کنند و بدانند بی‌قراری این سرزمین امری نیست که نتوان با آن مقابله کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بی‌قراری گرفتاری نیست و اقتضای زیستن در ایران است که آن را به آغازگر تمدن تبدیل کرده است بنابراین باید مطلع باشیم که در نقطه بسیار حساسی قرار گرفته و فرصت کوتاهی برای اهلیت نسبت به سرزمین در اختیار داریم.

کد خبر 581957

منبع: ایمنا

کلیدواژه: فرونشست زمین ریزش ساختمان متروپل در آبادان متروپل ریزش ناگهانی ساختمان متروپل در آبادان علت ریزش متروپل در آبادان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق برنامه ریزی بی قرار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۰۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی در تمام شهرها اجرا شود

دستیار ویژه رئیس جمهور با تحسین الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی گفت: تحقق این الگو زمانی رخ می‌دهد که دولت اسلامی شکل بگیرد و کارگزار و شیوه اداره آن اسلامی و مردم در آن تصمیم‌گیر باشند و باید در تمام شهرهای استان و کشور اجرا شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان، سیداحمد عبودتیان امروز _یکشنبه، نهم اردیبهشت_ در آئین رونمایی از الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان، اظهار کرد: امروز مدیریت شهری رفسنجان در ادامه اراده خداوند برای خلقت انسان و تعیین جانشینی خدا روی زمین، جمعی از نوجوانان را مسئول کرده است تا اختیار بیشتری به آن‌ها بدهد و ثابت کند آرمان جمهوری اسلامی تحقق وعده الهی و هدف خلقت انسان است.

وی اقدام شهرداری و شورای شهر رفسنجان را در راستای فطرت انسان توصیف کرد و افزود: آرمان‌های انقلاب اسلامی آرمان‌های بشری است؛ در جنگ اتفاق بزرگی رخ داد و کل دنیا علیه ما جمع شد تا ما نباشیم اما امام (ره) تهدید را به فرصت تبدیل کرد و وعده داد که کاری می‌کند تا قدرت برتر نظامی دنیا شویم و این امر محقق شد.

دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت با اشاره به وعده صادق جمهوری اسلامی، تصریح کرد: آن روز ما سیم خاردار هم نداشتیم و اولین مایحتاج خود را باید از سایر کشورها می‌گرفتیم و به ما نمی‌دادند، اما امروز به تولید موشک و پهباد روی آورده‌ایم و این افتخاری برای جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی داعش در منطقه یکی دیگر از اقدامات ضد اسلامی برای جمع کردن تفکر اسلام بود که با تدبیر مقام معظم رهبری و ورود حاج قاسم به میدان و حضور لشکریان دفاع از حرم مسیحی و مسلمانان شیعه و سنی متوقف شد، گفت: یک روزی می‌خواستند ما نباشیم، اما اکنون ما سردمدار فرهنگی منطقه هستیم.

عبودتیان توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری را موجب تبدیل تهدید به فرصت دانست و افزود: قرار بود دهه هشتادی‌ها نسل برانداز شوند، اما امروز دهه هشتادی‌ها نسل پیشران شده‌اند؛ لذا اگر براساس دستور خدا و الگوی امام و اسلام عمل کنیم، می‌توانیم به عنوان خلیفه و جانشین خدا روی زمین مسیر رشد را به خوبی طی کنیم.

وی در ادامه شکل‌گیری الگوی حکمرانی و مدیریت مشارکتی شهرداری رفسنجان را تبریک گفت و افزود: این طرح جوان محور و نوجوان محور و شگفتی‌ساز است و توجه به حضور بانوان و استفاده از تجربه بزرگترها و قرار دادن آن‌ها در رأس حلقه اصلی و محله محوری و مسجدمحوری را می‌توان از امتیازات آن برشمرد.

دستیار رئیس جمهور ادامه داد: تحقق این الگو زمانی رخ می‌دهد که دولت اسلامی شکل بگیرد و کارگزار و شیوه اداره آن اسلامی و مردم در آن تصمیم‌گیر باشند و این الگو را که در جهت مسیر انبیای الهی است، امروز در بخشی از اداره شهر پیاده می‌کنیم و باید در تمام شهرهای استان و کشور اجرا شود.

کد خبر 748908

دیگر خبرها

  • حفر و تجهیز ۳۷ حلقه چاه آب شرب طی سال گذشته در همدان
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟
  • تصاویری متفاوت از لحظاتی پیش از عملیات «وعده صادق»
  • تصاویری متفاوت از لحظاتی قبل از عملیات «وعده صادق»
  • اجرای قانون شوراها در توسعه تأثیرگذار است
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • الگوی حکمرانی مردمی و مدیریت مشارکتی در تمام شهرها اجرا شود
  • شوراها پل ارتباطی مدیریت اجرایی و مردم هستند
  • تغییر زیاد در مدیریت شهری آسیب‌ جدی به شهر وارد می‌کند
  • اختصاص اعتبار برای تکمیل خط ریلی چهارمحال‌وبختیاری ضروری است