Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@19:57:33 GMT

فراوانی زلزله ها در هرمزگان و ضرورت توجه به ایمنی

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۴۰۲۹۱

فراوانی زلزله ها در هرمزگان و ضرورت توجه به ایمنی

به گزارش ایرنا، این زلزله ها در ابعاد ۴.۵،۴.۴،۴.۶،۵.۲،۴.۲و۴.۷از ساعت ۱۰و۲۵تا ۱۱و ۱۸ دقیقه در مناطق چارک بندرلنگه و جناح بستک امروز چهارشنبه به وقوع پیوست که درکمتر ازیک ساعت فراوانی زلزله بی سابقه بود از همین رو مردم از خانه وکاشانه خود به بیرون از شهرها وبناها فرار کردند.

زلزله های پی در پی در هرمزگان موجب وحشت و نگرانی مردم شد

 در حالی که زلزله های پی در پی در غرب هرمزگان موجب نگرانی شدید مردم این منطقه شده اما مسوولان اعلام کردند تاکنون خسارتی نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 زلزله از روز گذشته آغاز شده بود اما پیش از ظهر امروز در چارک با ۴.۴دهم ریشتر شروع شد وتا ۴.۵ ریشتر و ۵.۲ ریشتر رسیده ومردم سراسیمه از خانه ها بیرون آمدند و از ادامه این وضعیت نگران شدند زیرا خاطره زلزله های سال گذشته در فین که ۶.۴ و ۶.۳ریشتر بود تداعی می کرد.

هرچند عمده این زلزله ها در اعماق ۹تا ۱۶ کیلومتر زمین رخ داده و با توجه به نزدیکی به دریا در آب به وقوع پیوسته اما زلزله به تنهایی وحشت ونگرانی بواسطه خسارت های جبران ناپذیر برای مردم دارد و وقتی زلزله رخ می دهد مثل همین زلزله اخیر مردم بیشتر نگران تداوم آن می شوند.

بیشتر مردم چارک پس از وقوع از خانه بیرون آمده و جرات رفتن به داخل خانه های خود را ندارد زیرا احساس می کنند با توجه به زلزله های پی در پی امکان وقوع زلزله بزرگتر در پیش باشد ازهمین رو امروز را به بوستانها و محیط های خارج از شهر و بنا ها روی آوردند.

شرایط منطقه زلزله زده غرب هرمزگان درحال بررسی است
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر هرمزگان گفت: شرایط منطقه زلزله زده غرب این استان توسط نیروهای این جمعیت درحال بررسی است.
علیرضا مظفری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زمین لرزه‌ای به بزرگی پنج و ۲ دهم ریشتر در ساعت ۱۰ و ۳۶ دقیقه و پنج ثانیه، زمین لرزه دیگری به بزرگی چهار و پنج دهم ریشتر در ساعت ۱۰ و ۲۵ دقیقه در منطقه بندر چارک، یک زمین لرزه هم به بزرگی چهار و چهار دهم ریشتر در ساعت ۱۰ و ۲۹ دقیقه و ۲۰ ثانیه در محدوده بندر چارک در روز جاری رخ داده است.
وی ادامه داد: همچنین زمین لرزه دیگری به بزرگی چهار و ۲ دهم ریشتر در ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه و ۴۲ ثانیه در محدوده بندر چارک رخ داده است که نیروهای جمعیت هلال احمر هرمزگان و همچنین بخشداری ها و دهیاری های این مناطق درحال بررسی شرایط هستند.
وی اضافه کرد: پس از پایان بررسی ها می‌توان در خصوص بروز یا نبود خسارت‌های احتمالی سخن گفت.

بخش چارک از توابع شهرستان بندرلنگه در ۳۷۰کیلومتری غرب هرمزگان واقع شده و جمعیت آن حدود ۴۰هزار نفر است.

اعزام تیم های ارزیاب به مناطق زلزله زده غرب هرمزگان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان دراین زمینه گفت: تیم های ارزیاب از هلال احمر و این مدیریت برای بررسی وضعیت زلزله به مناطق زلزله زده بستک وچاک اعزام شدند.

مهرداد حسن زاده روز چهارشنبه در گفت وگوبا ایرنا افزود: ضمن آماده باش به تمام نیروها در محل ، نشست فوق العاده برای بررسی آخرین وضعیت زلزله در شهرستانهای بستک وبندرلنگه برقرار شده که به محض اطلاع به سمع ونظر مردم خواهد رسید.

 وی ادامه داد: پایش میدانی و با توجه به اطلاعاتی که دهیاران وبخشداران این مناطق انجام داده اند خسارت جاری تا این لحظه گزار نشده اما ترک خوردگی و فرو ریختگی دیوار در اینگونه حوادث طبیعی و اجتناب ناپذیر است.

از صبح امروز تاکنون ۵ زلزله با قدرت ۴.۴، ۴.۵، ۵.۲، ۴.۲ و ۴.۶ ریشتر در مناطق  چارک از توابع بندرلنگه و جناح بستک ذر غرب هرمزگا رخ داده و در روز گذشته هم ۳ زلزله در همین مناطق داشتیم.

وقوع چند زمین لرزه موجب رعب و وحشت مردم کیش شد

 وقوع چهار مورد زمین لرزه در روز چهارشنبه موجب رعب و وحشت مردم جزیره کیش شده است.

به گزارش ایرنا، سه زمین لرزه ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه چهارشنبه، مردم جزیره کیش را وحشت زده به خیابان ها روانه کرد و برخی از ساکنان هم اکنون در خارج از خانه های خود هستند.

جزیره کیش کانون این زمین لرزه ها نبوده اما هر چهار زلزله به وقوع پیوسته در روز جاری در این جزیره احساس شده ؛ هنوز اطلاعات دقیقی از خسارت های احتمالی در کیش و کانون این زمین لرزه ها اعلام نشده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از مرکز لرزه‌نگاری کشوری، زمین لرزه نخست به بزرگی ۴.۵ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۱۰ و ۲۵ دقیقه امروز در مرز خلیج فارس و هرمزگان  - حوالی بندر چارک در عمق ۱۹ کیلومتری به وقوع پیوست.

محل وقوع این زمین لرزه در ۱۱ کیلومتری بندر چارک (هرمزگان) ۳۲ کیلومتری جزیره کیش (هرمزگان) ۴۳ کیلومتری جناح (هرمزگان) اعلام شده است و از نظر نزدیکی به مرکز استان نیز در ۲۰۷ کیلومتری بندرعباس و ۳۷۴ کیلومتری شیراز قرار دارد.

چهار دقیقه پس از وقوع زلزله نخست، زمین لرزه دیگری به بزرگی ۴.۴ ریشتر این منطقه را لرزاند که طول جغرافیایی آن ۵۴.۲۹درجه و عرض جغرافیایی آن ۲۶.۶۷ درجه بوده و در عمق ۱۴ کیلومتری زمین روی داده است.

محل وقوع این زمین لرزه در ۷ کیلومتری بندر چارک (هرمزگان)، ۳۴ کیلومتری جزیره کیش (هرمزگان) و ۳۹ کیلومتری جناح (هرمزگان) گزارش شده و در فاصله ۲۰۵ کیلومتری بندرعباس و ۳۷۰ کیلومتری شیراز گزارش شده است.

زمین لرزه سوم ساعت ۱۰ و ۳۶ دقیقه امروز - چهارشنبه ۲۵ خرداد - در استان هرمزگان حوالی جناح به ثبت رسید که مرکز لرزه نگاری کشوری طول جغرافیایی آن را ۵۴.۴ درجه و عرض جغرافیایی آن ۲۶.۹۶ درجه اعلام کرده که در عمق ۸ کیلومتری زمین روی داده است.

کانون این زمین لرزه در ۱۳ کیلومتری جناح (هرمزگان)، ۱۶ کیلومتری کوخرد (هرمزگان) و ۲۶ کیلومتری بستک (هرمزگان) بوده و در ۱۸۷ کیلومتری بندرعباس و ۳۴۷ کیلومتری شیراز روی داده است.

مرکز لرزه نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران همچنین وقوع چهارمین زمین لرزه به بزرگی ۴.۲ ریشتر را در حوالی بندر چارک استان هرمزگان اعلام کرد که در ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه و ۴۲ ثانیه امروز به وقوع پیوست.

طول جغرافیایی این زمین لرزه ۵۴.۳۶ درجه و عرض جغرافیایی آن  ۲۶.۷۵ درجه اعلام شده و در عمق ۲۲ کیلومتری زمین روی داده است.

کانون این زلزله در ۸ کیلومتری بندر چارک (هرمزگان)، ۳۱ کیلومتری جناح (هرمزگان)، ۴۰ کیلومتری کوخرد (هرمزگان) اعلام شده و در ۱۹۶ کیلومتری بندرعباس و ۳۶۶ کیلومتری شیراز بوقوع پیوسته است.

وقوع پنج زلزله پیاپی در هرمزگان/ بندر چارک دو بار دیگر لرزید

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر در عمق ۱۹ کیلومتری زمین جناح، بار دیگر هرمزگان را لرزاند. از صبح امروز چهارشنبه در این منطقه پنج به وقوع پیوسته است.

زمین لرزه سوم ساعت ۱۰ و ۳۶ دقیقه امروز - چهارشنبه ۲۵ خرداد - در استان هرمزگان حوالی جناح به ثبت رسید که مرکز لرزه نگاری کشوری طول جغرافیایی آن را ۵۴.۴ درجه و عرض جغرافیایی آن ۲۶.۹۶ درجه اعلام کرده که در عمق ۸ کیلومتری زمین روی داده است.

کانون این زمین لرزه در ۱۳ کیلومتری جناح (هرمزگان)، ۱۶ کیلومتری کوخرد (هرمزگان) و ۲۶ کیلومتری بستک (هرمزگان) بوده و در ۱۸۷ کیلومتری بندرعباس و ۳۴۷ کیلومتری شیراز روی داده است.

دو زلزله پی در پی به بزرگی ۴.۵ ریشتر و ۴.۴ ریشتر حوالی بندر چارک را در مرز خلیج فارس و استان هرمزگان لرزاند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از مرکز لرزه‌نگاری کشوری، زمین لرزه نخست به بزرگی ۴.۵ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۱۰ و ۲۵ دقیقه امروز در مرز خلیج فارس و هرمزگان  - حوالی بندر چارک به وقوع پیوست.

طول جغرافیایی این زلزله ۵۴.۲۹ درجه و عرض جغرافیایی آن ۲۶.۶۳ درجه بوده و در عمق ۱۹ کیلومتری زمین روی داده است.

محل وقوع این زمین لرزه در ۱۱ کیلومتری بندر چارک (هرمزگان) ۳۲ کیلومتری جزیره کیش (هرمزگان) ۴۳ کیلومتری جناح (هرمزگان) اعلام شده است و از نظر نزدیکی به مرکز استان نیز در ۲۰۷ کیلومتری بندرعباس و ۳۷۴ کیلومتری شیراز قرار دارد.

وقوع زلزله دوم به بزرگی ۴.۴ ریشتر

چهار دقیقه پس از وقوع زلزله نخست، زمین لرزه دیگری به بزرگی ۴.۴ ریشتر این منطقه را لرزاند که طول جغرافیایی آن ۵۴.۲۹درجه و عرض جغرافیایی آن ۲۶.۶۷ درجه بوده و در عمق ۱۴ کیلومتری زمین روی داده است.

محل وقوع این زمین لرزه در ۷ کیلومتری بندر چارک (هرمزگان)، ۳۴ کیلومتری جزیره کیش (هرمزگان) و ۳۹ کیلومتری جناح (هرمزگان) گزارش شده و در فاصله ۲۰۵ کیلومتری بندرعباس و 
۳۷۰ کیلومتری شیراز بوده است.

وقوع زلزله سوم و چهارم در بندر چارک

مرکز لرزه نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران همچنین از وقوع سومین و چهارمین زمین لرزه دیگر در بندر چارک استان هرمزگان در فاصله زمانی ۱۰:۳۴ تا ۱۰:۴۵ صبح امروز خبر داد.

در زمین لرزه سوم که به بزرگی ۴.۶ ریشتر در ساعت ۱۰ و ۳۴ دقیقه و ۳۸ ثانیه در حوالی بندر چارک روی داد، زلزله در عمق ۱۶ کیلومتری زمین روی داده و طول جغرافیایی آن ۵۴.۳۵ درجه و عرض جغرافیایی آن ۲۶.۷۲ اعلام شده است.

این زلزله در ۷ کیلومتری بندر چارک (هرمزگان)، ۳۳ کیلومتری جناح (هرمزگان) و ۴۲ کیلومتری جزیره کیش (هرمزگان) رخ داده و کانون زلزله در ۱۹۸ کیلومتری بندرعباس و ۳۶۸ کیلومتری شیراز قرار داشته است.

زمین لرزه چهارم نیز به بزرگی ۴.۲ ریشتر در ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه و ۴۲ ثانیه امروز به وقوع پیوست. طول جغرافیایی این زمین لرزه ۵۴.۳۶ درجه و عرض جغرافیایی آن  ۲۶.۷۵ درجه اعلام شده و در عمق ۲۲ کیلومتری زمین روی داده است.

کانون این زلزله در ۸ کیلومتری بندر چارک (هرمزگان)، ۳۱ کیلومتری جناح (هرمزگان)، ۴۰ کیلومتری کوخرد (هرمزگان) اعلام شده و در ۱۹۶ کیلومتری بندرعباس و ۳۶۶ کیلومتری شیراز بوقوع پیوسته است.

زلزله ۵.۲ ریشتری هرمزگان، لارستان فارس را هم تکان داد

زلزله ۵.۲ ریشتری جناح و در فاصله ۲۶ کیلومتری بستک مرز بین استان هرمزگان و فارس که امروز چهارشنبه ۲۵ خرداد رخ داد بخش ها و مناطقی از شهرستان لارستان و شهر لار را نیز تکان داد و موجب وحشت شهروندان شد.

این زلزله برای دقایقی سبب بیم و هراس در بین خانواده ها و شهروندان لاری شد و برخی خانواده ها اقدام به ترک خانه های خود کردند.

محسن زمانی مدیر هلال احمر لارستان در این زمینه گفت: تاکنون هیچ گونه خسارات احتمال مالی و یا جانی این زلزله گزارش نشده است.

وی بیان کرد: با توجه به استعلام و گزارشی که از هلال احمر هرمزگان دریافت شد این زلزله تاکنون تلفات جانی و یا خسارات مالی در پی نداشته است.

مدیر هلال احمر لارستان تصریح کرد: هلال احمر لارستان به عنوان دستگاه معین وظیفه پشتیبانی و امدادرسانی به مناطق شمالی استان هرمزگان در مواقع بروز بحران را نیز بر عهده دارد و آماده کمک رسانی به منطقه لزله زده در آن استان هستیم.

بر اساس گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زلزله از با قدرت ۵.۲ ریشتر در مقیاس زمین امروز چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ جناح و مناطقی از استان هرمزگان بویژه بستک در همسایگی لارستان را بشدت تکان داد.

محل وقوع این زلزله که در عمق هشت کیلومتری زمین رخ داد در فاصله  ۱۳ کیلومتری جناح،  ۱۶ کیلومتری کوخرد، و ۲۶ کیلومتری بستک مرز میان استان فارس و هرمزگان گزارش شده است.

اعزام تیم های ارزیاب به مناطق زلزله زده غرب هرمزگان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: تیم های ارزیاب از هلال احمر و این مدیریت برای بررسی وضعیت زلزله به مناطق زلزله زده بستک وچاک اعزام شدند.

مهرداد حسن زاده روز چهارشنبه در گفت وگوبا ایرنا افزود: ضمن آماده باش به تمام نیروها در محل ، نشست فوق العاده برای بررسی آخرین وضعیت زلزله در شهرستانهای بستک وبندرلنگه برقرار شده که به محض اطلاع به سمع ونظر مردم خواهد رسید.

 وی ادامه داد: پایش میدانی و با توجه به اطلاعاتی که دهیاران وبخشداران این مناطق انجام داده اند خسارت جاری تا این لحظه گزار نشده اما ترک خوردگی و فرو ریختگی دیوار در اینگونه حوادث طبیعی و اجتناب ناپذیر است.

از صبح امروز تاکنون ۵ زلزله با قدرت ۴.۴، ۴.۵، ۵.۲، ۴.۲ و ۴.۶ ریشتر در مناطق  چارک از توابع بندرلنگه و جناح بستک ذر غرب هرمزگا رخ داده و در روز گذشته هم ۳ زلزله در همین مناطق داشتیم.

زمین لرزه های غرب هرمزگان بدون خسارت بود
 مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: زمین لرزه های غرب این استان براساس بررسی های انجام شده تا حال حاضر بدون خسارت بوده و این بررسی ها همچنان ادامه دارد.
مهرداد حسن‌زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تیم‌های ارزیاب در منطقه حضور داشته و نیروهای امدادی آماده خدمت رسانی در صورت نیاز هستند.

برچسب‌ها هرمزگان چارک زلزله

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هرمزگان چارک زلزله هرمزگان چارک زلزله مرکز لرزه نگاری کشوری روز چهارشنبه در گفت کیلومتری بندرعباس کانون این زمین لرزه کیلومتری بندر چارک کیلومتری جزیره کیش مناطق زلزله زده چهارشنبه ۲۵ خرداد حوالی بندر چارک کیلومتری شیراز امروز چهارشنبه کیلومتری کوخرد تیم های ارزیاب اعلام شده کیلومتری جناح استان هرمزگان وقوع پیوست زلزله زده غرب زمین لرزه ها وضعیت زلزله ۱۶ کیلومتری وقوع پیوسته دقیقه امروز غرب هرمزگان وقوع زلزله ۸ کیلومتری برای بررسی درجه اعلام بزرگی ۴ درجه و عرض هلال احمر گزارش شده صبح امروز رخ داده ۵ ۲ ریشتر ۴ ۴ ریشتر زلزله ها پی در پی خانه ها ۵ درجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۰۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری‌های مُخِل سلامت کارگران

به گزارش «تابناک»، دکتر حسن اصیلیان مهابادی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مشاغل گوناگونی در جوامع انسانی وجود دارد، اظهار کرد: بررسی وضعیت مشاغل بیانگر این است که هرکدام از گروه‌های شغلی بنا به ماهیت خود با مشکلات سلامت و ایمنی مواجه هستند.

وی با بیان اینکه سازمان بین‌المللی کار، «سلامت» را در کانون توجه قرار داده، خاطرنشان کرد: به طور قطع، رعایت‌نکردن اصول ایمنی و بهداشت در محیط‌های کار منجر به بروز مشکلات فراوان برای جامعه کارگری می‌شود که در صنایع مختلف مشغول به فعالیت هستند. براساس آخرین برآوردهای سازمان بین‌المللی کار، سالانه حدود ۳ میلیون کارگر به دلیل حوادث و بیماری‌های ناشی از کار، جان خود را از دست‌ می‌دهند.

استاد گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار دانشگاه تربیت‌مدرس ادامه داد: میزان مرگ و میر کارگران به دلیل حوادث و بیماری‌های ناشی از کار در سال جاری میلادی نسبت به سال ۲۰۱۵ بیش از ۵ درصد افزایش یافته است. بنابر بر گزارش سازمان بین‌المللی کار، بیشترین میزان مرگ‌ومیر کارگران به دلیل حوادث و بیماری‌های ناشی از کار مربوط به بیماری‌های شغلی می‌شود که معادل ۲.۶ میلیون از ۳ میلیون مرگ‌ومیر سالانه حوادث و بیماری‌های ناشی از کار در دنیا است. همچنین حوادث ناشی از کار که جزو مقوله ایمنی به حساب می‌آید باعث مرگ ۳۳۰ هزار کارگر در هر سال می‌شود.  
بیماری‌هایی که سلامت کارگران را تحت تاثیر قرار می‌دهند

رئیس انجمن بهداشت حرفه‌ای ایران با بیان اینکه برخی از بیماری‌ها تاثیر بیشتری بر سلامت کارگران دارند، اظهار کرد: بیماری‌های قلبی_عروقی، سرطان و بیماری‌های تنفسی جزو مواردی هستند که سلامت کارگران را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ به نحوی که سه‌چهارم مرگ‌ومیرهای ناشی از کار مربوط به این بیماری‌های است.

وی با بیان اینکه «ساخت‌وساز»، «جنگل‌داری»، «کشاورزی» و «ماهیگیری» جزو پرخطرترین مشاغل هستند، افزود: ۶۳ درصد از آسیب‌های شغلی منجر به مرگ برای مشاغل «ساخت‌وساز»، «جنگل‌داری»، «کشاورزی» و «ماهیگیری» است.  
وضعیت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار در ایران

اصیلیان درباره وضعیت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار کشور اظهار کرد: وضعیت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار کشور نسبت به روزهای نخست انقلاب از وضعیت خوبی برخوردار است. بررسی وضعیت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار ایران در مقایسه با برخی از کشورهای منطقه بیانگر این است که این مولفه، شرایط نسبتا خوبی دارد اما در مقایسه با کشورهای پیشرفته، با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

لزوم به‌روزرسانی قوانین سلامت محیط کار

وی با بیان اینکه قوانینی در زمینه بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار تدوین شده، افزود: اگرچه قوانین حوزه بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار کشور طی سال‌های گذشته بهبود یافته، اما با سطح مطلوب فاصله دارد. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور نسبت به ابلاغ قوانین سلامت محیط کار اقدام کرده و علاوه بر قوانین ابلاغی وزارت بهداشت، «قانون کار» نیز تدوین شده است. اگرچه قوانین ابلاغی وزارت بهداشت و قانون کار در کشور اجرا می‌شود اما این قوانین باید به‌روزرسانی شوند.  

ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در حوزه بهداشت حرفه‌ای و سلامت کار یک امر ضروری قلمداد می‌شود، خاطرنشان کرد: به طور قطع، فرهنگ‌سازی سبب بهبود وضعیت بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار می‌شود. فرهنگ توجه به نکات ایمنی می‌بایست در وهله نخست در میان کارفرمایان جاری شود؛ پس از ساری و جاری شدن فرهنگ‌سازی در میان کارفرمایان، کارگران باید به نکات ایمنی و بهداشتی خود توجه ویژه داشته باشند. فرهنگ‌سازی در زمینه توجه به نکات ایمنی می‌بایست در کانون توجه قرار گیرد و تلاش‌های فراوانی در این راستا باید محقق شود.  

اصیلیان گفت: سازمان بین‌المللی کار،  موضوع فرهنگ‌سازی توجه به سلامت را با توجه به میزان مرگ‌ومیر بیماری‌های و حوداث ناشی از کار در کانون توجه قرار داده و در این مسیر گام برمی‌دارد. سازمان بین‌المللی کار با توجه به ضرورت و اهمیت بهداشت حرفه‌ای و سلامت کار، ۲۷ آوریل را به عنوان روز جهانی «ایمنی و بهداشت حرفه‌ای» لحاظ کرده و هر ساله شعاری برای این روز تعیین می‌کند.  سال گذشته، شعار «محیط کار سالم و ایمن، حق مسلم هر نیروی کار است» را انتخاب کرد.

تاثیر تغییرات اقلیمی بر محیط کار

وی درباره شعار روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای نیز به ایسنا اظهار کرد:  «تغییرات آب و هوایی» در کانون توجه شعار سال جاری قرار گرفته است. دخل ‌و تصرف و توسعه فعالیت‌های انسانی در کره زمین سبب تغییرات اقلیمی و گرم‌شدن کره زمین شده و سبب بروز سیلاب، طوفان، کولاک و سونامی در نقاط مختلف کره‌زمین شده است. افزایش دمای کره زمین، تغییرات اقلیمی، افزایش اشعه ماورای بنفش خورشید و همچنین افزایش حشرات که عامل بیماری به حساب می‌آیند، می‌تواند برخی از محیط‌های کاری را تحت تاثیر قرار دهد.   

رئیس انجمن بهداشت حرفه‌ای ایران ادامه داد: کارگرانی که در مناطق رو باز فعالیت می‌کنند تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار می‌گیرند. موضوع تاثیر تغییرات اقلیمی بر محیط‌های کار در کانون توجه سازمان بین‌المللی کار قرار گرفته است و با توجه به اهمیت این موضوع باید در داخل کشور نیز مهم قلمداد شود. سازمان محیط زیست، وزارتخانه‌های «بهداشت» و «کار» و انجمن بهداشت حرفه‌ای می‌توانند دست به دست یکدیگر دهند و در این زمینه اقداماتی انجام دهند.  

وی در پایان گفت: طرح جدید سازمان بین‌المللی کار، محیط کار سالم از سال جاری تا سال ۲۰۳۰ اجرا می‌شود و برای تحقق این منظور سه هدف در نظر گرفته است. نخستین راهبرد برای تحقق این موضوع، «بهبود چارچوب ایمنی و بهداشت کار» است. همچنین ۲ راهبرد «تقویت هماهنگ، مشارکت و سرمایه‌گذاری در زمینه ایمنی و بهداشت کار» "OSH" و "تقویت OSH"  نیز به عنوان دیگر راهبردهای سازمان بین‌المللی کار در زمینه ارتقای سلامت محیط کار به حساب می‌آید. اگر به سه راهبرد سازمان بین‌المللی کار توجه کنیم به حد مطلوبی در زمینه بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار نائل می‌آییم.  

دیگر خبرها

  • آیت‌الله مرتضوی: «حفظ نظام» به معنای نظام عام اجتماعی است؛ نه نظام سیاسی
  • توصیه‌های ایمنی برای هشدار نارنجی بارندگی
  • ناسا یک پیام از فاصله ۲۲۵ میلیون کیلومتری زمین دریافت کرد
  • بیماری‌های مُخِل سلامت کارگران
  • ۱۵۵ کشته و زخمی در سیل و رانش زمین در کنیا
  • ضرورت کاهش سرعت متوسط سالانه خودروها/ مقوله آموزرش در رسانه‌ها پررنگ‌تر شود
  • ضرورت تشکیل قرارگاه آموزش ایمنی شغل
  • قلعه خواجه لرزید
  • زمین لرزه ای به بزرگی ۳.۴ ریشتر شهرستان نقده را لرزاند
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته