Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیروز دومین روز پیاپی بود که خبر زورگیری از یک هنرمند در فضای مجازی با فراگیری زیاد منتشر شد. دو روز پیش سیدمرتضی فاطمی‌نیا، تهیه‌کننده، مجری تلویزیون و نویسنده و کارگردان سینما که سال گذشته اولین فیلمش، «بی‌مادر»، در جشنواره فجر اکران شد، در رشته‌توئیتی بلند از زورگیری ناموفقی نوشت که در روز روشن و میان انبوه جمعیت و در برابر پردیس سینمایی ملت و پس از اکران فیلمش اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رشته‌توئیت نه‌تن‌ها در توئیتر که در اینستاگرام هم بازخورد‌های زیاد و ادامه‌داری داشت تا اینکه حامد جوادزاده، تهیه‌کننده برنامه «ممیزی» یک رشته استوری درباره وحید آقاپور، بازیگری که با بازی در نقش استاد در برنامه ممیزی خیلی دیده شد، منتشر کرد و از اتفاق مشابهی برای او نوشت.

طبق نوشته آقای جوادزاده، وحید آقاپور نیمه‌های شب وقتی دو زورگیر را درحال دزدیدن اموال فردی دیده، به‌کمک او رفته است، اما آنان که ترسیده بودند، نه‌تنها موتور آقاپور و وسایل آن فرد را برداشتند، بلکه وقتی از سروصدا و حضور شخص سومی در محل ترسیده بودند، با قمه به کتف آقاپور آسیبی عمیق زدند. البته خوشبختانه آن‌طور که در اخبار بعدی آمد، حال آقاپور با وجود عمق زیاد جراحت خوب است. اما انتشار این دو خبر پشت‌سرهم در کنار ویدئو و عکس‌های مختلفی که روزانه در فضای مجازی از زورگیری‌های ناشیانه و پر از خشونت می‌بینیم، باعث شده است بیش از هر چیز به این فکر کنیم که دلیل این افزایش حجم زورگیری‌های نه‌چندان حرفه‌ای که با خشونت زیاد انجام می‌شود، چیست و آیا آماری رسمی درباره افزایش سرقت‌اولی‌ها وجود دارد؟
سال ۱۳۹۹ و در ابتدای شدت‌گرفتن مشکلات اقتصادی بود که سردار فرامرز به گذر، جانشین پلیس آگاهی ناجا، به‌طور رسمی اعلام کرد که: «در پنج ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در بین سرقت‌های مهم، سرقت اماکن ۲۹درصد، سرقت مغازه ۲۶درصد، سرقت موتورسیکلت ۱۴درصد، اتومبیل ۱۰درصد، کیف‌قاپی ۱۰درصد و منزل ۵درصد افزایش یافته است.».

اما علاوه بر افزایش آمار زورگیری‌ها که با‌لطبع به‌دلیل مشکلات اقتصادی است، شاهد پدیده سرقت‌اولی‌ها هم هستیم. بد نیست دراین‌باره هم به آمار رسمی خود پلیس مراجعه کنیم. آن‌طور که سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی تهران، در بهمن ۱۴۰۰ گفته بود: «آمار سرقت‌اولی‌ها یعنی کسانی که برای بار اول سرقت کرده‌اند، در امسال تاکنون نسبت به سال گذشته با افزایش همراه بوده است که البته این هم دلایل مختص خود را دارد و باید دید علت این افزایش چیست. سارقان حرفه‌ای از افراد کمتر از هجده سال برای انجام مقاصد خود در مواردی مانند موبایل‌قاپی و... سوءاستفاده می‌کنند.»

معمولا پس از شنیدن این‌دست آمارها، توصیه‌های مختلفی برای پیشگیری از سرقت می‌شنویم؛ از نرفتن به اماکن خلوت در ساعت‌های خلوت شب یا صبح زود یا دردست‌نگرفتن اموال گران‌قیمت در خیابان‌های شلوغ و از این‌دست حرف‌ها. اما معمولا به وجه دوم این مسئله توجه نمی‌شود؛ علاوه بر حضور لازم و قاطع نیروی انتظامی که می‌تواند تا حد زیادی جلوی این شکل دزدی‌ها به‌ویژه از سمت دزداولی‌هایی را بگیرد که با دیدن اندک مقاومتی به قمه و جاقو متوسل می‌شوند، پیگیری‌های قضایی و مجازات‌های سنگین هم می‌تواند جلوی این شکل اتفاقات را بگیرد. مقامات پلیس دراین‌باره می‌گویند وظیفه پلیس شناسایی و دستگیری متهمان است، اما رسیدگی به جرم آن‌ها برعهده پلیس نیست و برعهده قوه‌قضائیه است. حرفی که منطقی به‌نظر می‌رسد و البته که سلب‌کننده مسئولیت از پلیس در برخورد قاطع نیست. درباره سرقت‌اولی‌ها و دزدان کمتر از سن قانونی هم قانون‌گذار نگهداری آن‌ها در کانون اصلاح و تربیت را به‌عنوان مجازات تعیین کرده است و کار ردیابی و شناسایی را برعهده پلیس قرار داده است. این درحالی است که سخن‌گوی کل نیروی انتظامی دراین‌باره گفته بود: «بنده از اینکه آیا کانون اصلاح و تربیت و مجازات تعیین‌شده برای متهمانی که به سن قانونی نرسیده‌اند، بازدارندگی دارد یا خیر، اطلاعی ندارم.»

به‌هرحال، مجموع عواملی مثل مشکلات اقتصادی، نبود بازدارندگی کافی مجازات و البته سهولت زورگیری در غیاب ضابطان باعث شده است که این روز‌ها کار بعضی زورگیر‌ها آسان شود و حال شان خوب باشد و کار و حال مردم عادی تعریفی نباشد.

منبع: روزنامه صبح نو

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: زورگیری اخبار هنرمندان سرقت اولی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۰۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردوغبار ۱۰۶۹ نفر را در خوزستان راهی بیمارستان کرد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: یک هزار و ۶۹ نفر در خوزستان به دنبال مشکل تنفسی ناشی از گرد و غبار راهی بیمارستان شدند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، دکتر میثم معزی بیان کرد: از آغاز بروز پدیده گرد و خاک از شامگاه یکشنبه تا ساعت هفت صبح امروز؛ دوشنبه 815 نفر و از ساعت هفت صبح تا 13، 254 نفر به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه کردند.

وی افزود: از تعداد کل مراجعین، 88 نفر در مراکز درمانی بستری و مابقی به صورت سرپایی درمان و از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

معزی تصریح کرد: مطابق معمول روزهای گرد و غبار، تمام بیمارستان‌ها آماده ارائه خدمات به مراجعین هستند و از هم استانی‌ها درخواست می شود ضمن تردد حداقلی در فضای باز، مراقب کودکان، سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای قلبی و ریوی باشند.

به گزارش تسنیم، مدارس نوبت صبح شهرستان‌های اهواز، باوی، کارون و حمیدیه و مدارس نوبت بعدازظهر و تمام مقاطع شهرستان‌های اهواز، باوی، کارون، حمیدیه، دشت‌آزادگان، هویزه، شوش و کرخه به دلیل گرد و غبار امروز دوشنبه غیرحضوری برگزار شد.

اداره کل هواشناسی خوزستان پیش از این نسبت به وقوع گرد و غبار در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری هشدار سطح زرد صادر کرده بود. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دستگیری سارقان زورگیر خیابان فرشته+ فیلم
  • لحظه بازداشت سارقان زورگیر در عملیات پلیس | ویدئو
  • دستگیری سارقان زورگیر باهوشیاری پلیس +فیلم
  • تیراندازی در الهیه برای دستگیری ۲ زورگیر قمه‌به‌دست
  • دستگیری سارقان زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات+ فیلم
  • دستگیری زورگیر موتورسوار با شلیک تیر + فیلم
  • دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات+ فیلم
  • گردوغبار ۱۰۶۹ نفر را در خوزستان راهی بیمارستان کرد
  • انفجار شدید در تبریز ۴ نفر را راهی بیمارستان کرد
  • انفجار گاز در بستان‌آباد ۶ نفر را راهی بیمارستان کرد