Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهردار سابق تهران گفت: شماری از مدیران ارشد استان‌ها، شهرداری‌ها را به لحاظ بودجه‌ای حیات‌خلوت خود می‌دانند و بار هزینه‌ای شهرداری‌ها را افزایش می‌دهند.

به گزارش خبرنگارایمنا، پیروز حناچی صبح امروز_بیست‌وپنجم خردادماه _در دومین روز اجلاسیه سازندگان و طراحان اصفهان که در سالن همایش سیتی‌سنتر برگزار شد، اظهار کرد: در گزارشی که یکی از طراحان فاخر غربی سال‌ها پیش حتی قبل از ساخت خیلی از تأسیسات زیربنایی شهر چون دانشگاه‌ها و مراکز، از شهر اصفهان تهیه کرده بود، توصیه‌هایی را برای منطقه تاریخی شهر داشت که خیلی از آنها در طرح جامع اصفهان نهادینه شد و جز ضوابط طرح جامع قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: استفاده از مصالح متناجس بویژه آجر در منطقه تاریخی شهر اصفهان از آن جمله توصیه‌ها بودکه تأثیرات این تصمیم را هنوز هم در فضاهای مختلف شهری شاهدیم.
استاد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران عنوان کرد: نتیجه آنکه تصمیمات درست، در مکان‌های دقیق و زمان‌های صحیحی ما را می‌تواند به مقصود مطلوب برساند.
وی ابراز کرد: حادثه‌ای در دوم خرداد امسال در آبادان رقم خورد که بدون قطع مایه شرم ساری جامعه مهندسان بود واز طرفی دیگر باید خداروشکر که این ساختمان هنور به بهره برداری نرسیده که اگر بهره برداری شده بود، فاجعه ابعاد بزرگ‌تری داشت.
حناچی ادامه داد: اگر حوادثی مثل فروریختن متروپل اتفاق بیفتد و ما از آن درس نگیریم و تغییر رویه ندهیم، ما خسارت را دو چندان کرده‌ایم.
وی ابراز کرد: من نظر شما را به حادثه پلاسکو متوجه می‌کنم که اگرچه در امر ساخت و ساز؛ ساختمان پلاسکو چون توسط طراحان غربی با استانداردهای بین المللی طراحی شده بود، مشکلی نداشت اما در مورد شیوه بهره برداری و رعایت مقررات ملی ساختمان ما خطا داشتیم.
استاد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران با اشاره به حوادث دیگری که علت اصلی آن عدم رعایت مقررات ملی ساختمان‌ها بود، گفت: درس نگرفتن از این قبیل حوادث، بر این نکته صحه می‌گذارد که اجرای مقررات ملی ساختمان چقدر می‌تواند نقش مهمی در کیفیت ساختمان‌ها و عدم وقوع فجایع انسانی داشته باشد.
وی تصریح کرد: ما به اندازه اهمیت این موضوع در شهرها اهمیت نداده‌ایم و کار نکرده‌ایم، همچنین ما یک فاجعه دیگری به نام شهرک رزمندگان را در شهر بم شاهد بودیم که به دلیل عدم رعایت مقررات ملی حادثه‌ای بسیار بزرگ ایجاد شد.
حناچی یادآور شد: پشت هر کدام از این مقررات، حوادث متواتری بوده که منجر به تصویب این قوانین و ضوابط شده است.
به گفته وی، امروزه با حجم زیادی از ساخت و ساز، عمدتاً در بخش مسکونی به دلایل متعدد مواجه هستیم که از عمده‌ترین دلایل آن می‌توان به میزان وابستگی بالای بودجه شهرداری‌ها به ساخت و ساز اشاره داشت که حدود ۸۰ درصد از بودجه شهرداری‌ها به این موضوع مرتبط است.
شهردار سابق تهران خاطر نشان کرد: براساس تجربیات اجرایی که دارم بیان می‌کنم، عدم تعادل بین درآمدها، هزینه‌ها و تعریف نادرست درآمدها ریشه این قضیه است، اصلی‌ترین وظایف حاکمیتی و شورای اسلامی شهرها، برقراری تعادل بین دو بخش درآمدها و هزینه‌ها است.
وی افزود: درآمدهای شهرداری باید کم عارضه و عمدتاً از منابع پایدار باشد و هزینه‌ها باید کمترین حد و کنترل شده باشد، متأسفانه برخی از مقامات ارشد استان‌ها در شهرها، شهرداری‌ها را به لحاظ بودجه‌ای حیات خلوت خود دانسته و به سراغ شهرداری‌ها آمده و فشارمی‌آورند و سربار هزینه‌ای شهرداری‌ها را افزایش می‌دهند.
حناچی با بیان اینکه مخالف ساخت و ساز در شهر نیست، گفت: باید امور روزمره مدیران شهری در بودجه دیده شود و بار مباحث مالی موضوعات حاکمیتی چون مترو و حمل و نقل از دوش بودجه‌ای شهرداری‌ها برداشته شود و دولت این بار را به دوش بکشد تا کمتر شاهد مشکلات باشیم.
وی افزود: گاهی شاهدیم که به ساخت مسکن در شهرها بیش از حد نیاز داریم، اما نیاز بی‌مسکن ها هم هنوز ادامه دارد و این ریشه در همین مباحث درآمدزایی برای شهرداری‌ها است.
استاد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران با اشاره به شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای تصریح کرد: این شهرها براساس برنامه طراحی می‌شوند که ما برای تحقق این مهم هیچ راهی جز بازگشت به برنامه نداریم و باید به آن چیزی که تحت عنوان طرح جامع و طرح تفصیلی مطرح می‌شود، اهمیت دهیم چرا که از دیگر علل اصلی وقوع حوادث فاجعه‌آمیز، عدول از مسیر این برنامه‌ها است.
وی در ادامه به زلزله‌ای با ۲۵ هزار تلفات انسانی که سال ۱۹۹۹ میلادی در ترکیه اتفاق افتاد و منقطه وسیعی را تحت تأثیر خود قرارداد اشاره و عنوان کرد: بیشتر ساختمان‌ها بتنی بودند ولی عمدتاً همگی خراب شده و رسانه‌های ترکیه از این حادثه با تعبیر فاجعه پیمانکاران یاد کردند.
حناچی یادآور شد: از نکات قابل تأمل این است که علت اصلی نابودی این ساختمان‌های به اصطلاح بتنی در ترکیه، عدم رعایت مقررات ساختمان بود.
وی در پایان گفت: اجرای مقررات ملی ساختمان در همه زمینه‌ها همچون تأسیسات برقی، مکانیکی و آتش نشانی‌ها همگی در تحقق ایمنی کامل لازم است.

کد خبر 562003

منبع: ایمنا

کلیدواژه: پیروز حناچی بودجه شهرداری مترو متروپل سیتی سنتر ترکیه رسانه های ترکیه شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مقررات ملی ساختمان شهرداری ها شهرداری ها رعایت مقررات ساختمان ها ساخت و ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۱۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۷۰ درصدی بودجه منطقه ۷ اصفهان در ۱۴۰۳‏

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان گفت: بودجه مصوب این منطقه در سال جاری ۸۱۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به بودجه سال گذشته ۷۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

مهدی سلطان‌آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بودجه مصوب سال گذشته منطقه ۷ شهرداری اصفهان ۴۸۴ میلیارد تومان بود که پس از اصلاح به ۵۲۲ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و این افزایش غالباً در پروژه‌های عمرانی صورت گرفت.

وی افزود: بودجه مصوب این منطقه در سال جاری ۸۱۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به بودجه سال گذشته ۷۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان با بیان اینکه تحقق بودجه سال گذشته این منطقه نسبت به بودجه مصوب ۱۰۶ درصد و نسبت به اصلاح بودجه ۹۸ درصد بوده است، گفت: بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۲ برای پروژه‌های شاخص ۳۰ میلیارد تومان بود که در سال جاری با رشد ۳ برابری به ۸۵ میلیارد تومان رسیده است.

سلطان‌آقایی ادامه داد: پروژه‌های مهم منطقه‌ای در بودجه سال گذشته معادل ۵۵ میلیارد تومان اعتبار داشت که در سال جاری با رشد دو برابری به ۱۰۳ میلیارد تومان رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با پروژه‌های منطقه‌ای سال گذشته ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودجه مصوب داشتیم که با رشد ۷۰ درصدی در سال ۱۴۰۳ به ۷۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان با اشاره به اعتبارات پیش‌بینی شده برای اجرای پروژه‌های محله محور در منطقه گفت: سال گذشته ۸۳ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های محل محور منطقه ۷ در نظر گرفته بودیم که سال جاری همان رقم را حفظ کردیم و بر اساس همین اعتبار پروژه‌ها را تعریف کردیم.

سلطان‌آقایی تصریح کرد: ردیف‌های مستمر منطقه ۷ سال گذشته ۹۵ میلیارد تومان بود و عمدتاً در حوزه عمرانی مصرف شد که در سال جاری به رقم ۱۳۵ میلیارد تومان رسیده است.

وی ادامه داد: بودجه بخش جاری منطقه ۷ از ۱۳۴ میلیارد تومان در سال گذشته به ۲۳۲ میلیارد تومان در سال جاری افزایش پیدا کرده است و ۶۰ درصد بودجه سال گذشته منطقه از طریق صدور پروانه ساختمانی محقق شده است.

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان با اشاره به جمعیت بالا و ظرفیت‌های بالقوه موجود در این منطقه تاکید کرد: رویکرد شهرداری منطقه ۷ در سال جدید حرکت به سمت درآمدهای پایدار و توجه به افزایش پروژه‌های مشارکتی در منطقه است.

کد خبر 748707

دیگر خبرها

  • ارجاع جدول مربوط به تملک دارایی‌های مالی به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳
  • اتفاق ناگوار در انتظار تماشاخانه قدیمی سنگلج/ مسئولان شهرداری کجا هستند؟
  • بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه در پیچ و خم شورای شهر
  • آغاز ساخت ستاد فرماندهی آتش نشانی ۱۲۵ در بندرعباس
  • رشد ۷۰ درصدی بودجه منطقه ۷ اصفهان در ۱۴۰۳‏
  • آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولیعصر
  • آتش‌سوزی در ساختمان اقامتی در خیابان ولی‌عصر(عج)
  • حریق گالن‌های قیر در پشت بام یک ساختمان در حال ساخت  
  • هزینه ساخت مسکن چند درصد افزایش یافته است؟
  • کاربرد انواع سنگ های مختلف