Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-29@14:41:00 GMT

دستیابی ورزنه به عنوان جهانی شهر تالابی

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۴۱۱۱۵

دستیابی ورزنه به عنوان جهانی شهر تالابی

کنوانسیون تالاب‌های جهان، شهر ورزنه را به عنوان جهانی شهر تالابی معرفی کرد و نام آن در وبسایت این کنوانسیون به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان،  سایت کنوانسیون تالاب‌های جهان (کنوانسیون رامسر)، شهر ورزنه را برای یک دوره سه ساله به‌عنوان شهر تالابی جهان انتخاب کرد که این امر گواه اهمیت احیای تالاب گاوخونی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایزه و گواهینامه شهر تالابی در مراسم جهانی سه سالانه کنوانسیون رامسر در شهر ووهان چین در اوایل آذرماه ۱۴۰۱ به شهرداران این شهر اهدا می‌شود.

۲۵ شهر از بین تمام شهر‌های تالابی از سراسر جهان به دلیل به رسمیت شناختن و تلاش‌های استثنایی آن‌ها برای حفاظت از تالاب ها، برای مردم و طبیعت در این کنوانسیون برگزیده شدند.

کنوانسیون رامسر پیمانی بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌ها و حیوانات و گیاهان وابسته به آن‌ها (به ویژه پرندگان آبزی) است که در سال ۱۳۴۹ در شهر رامسر در استان مازندران به تصویب رسید.

در ابتدا این معاهده به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت کننده رسید و اینک این پیمان ۲۴۱۲ مکان به وسعت بیش از ۲۵۴هزار هکتار در ۱۷۱ کشور را پوشش می‌دهد.

تالاب گاوخون سال ۱۳۵۴ در کنوانسیون رامسر به ثبت جهانی رسید.

تالاب بین‌المللی گاوخونی واقع در شرق اصفهان یکی از بزرگترین و مهمترین تالاب‌های ایران محسوب می‌شود و در طول تاریخ و پیش از آغاز خشکسالی‌های اخیر علاوه بر ایجاد فضای فرحبخش در شرق اصفهان، مامن پرندگان مهاجر و جانوران آبی و منبع درآمد و آسایش ساکنان این منطقه بوده است.

این تالاب که منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع در ۱۶۷ کیلومتری جنوب شرق اصفهان در کنار شهر ورزنه و در مجاورت تپه‌های شنی قرار دارد و در یک دهه گذشته در مدت کوتاهی آب در آن جریان داشت.

برداشت بی‌رویه و غیرقانونی در بالادست، کاهش آب ورودی، تغییر اقلیم و خشکسالی و تامین نشدن حقابه‌های طبیعی از چالش‌هایی عنوان می‌شود که حیات این تالاب را به خطر انداخت هاست.

شهر ورزنه در ۱۳۰ کیلومتری شرق اصفهان واقع است

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تالاب گاوخونی ورزنه عنوان جهانی شهر تالابی شهر ورزنه کنوانسیون رامسر شهر تالابی شرق اصفهان شهر ورزنه تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۱۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان | گفت و گوی مهم برای آتش بس در غزه

به گزارش همشهری انلاین وزارت امور خارجه آمریکا شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد آنتونی بلینکن دوشنبه و سه شنبه آینده به عربستان سفر خواهد کرد تا در مورد تلاش های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه با مقامات سعودی گفت‌وگو کند.

در ادامه بیانیه آمده است: وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به عربستان بر اهمیت جلوگیری از گسترش درگیری و تلاش برای دستیابی به صلح و امنیت در منطقه تأکید خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه اعلام کرد بلینکن در سفر خود به عربستان سعودی در نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس با هدف تقویت هماهنگی امنیت منطقه ای شرکت خواهد کرد.

کد خبر 847622 برچسب‌ها خبر ویژه ایالات متحده آمریکا

دیگر خبرها

  • معرفی برترین‌های مسابقات مینی گلف کشور در اصفهان
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان | گفت و گوی مهم برای آتش بس در غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • آغاز چهارمین رویداد «دختران حاج قاسم» قزوین
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • اردوی تیم ملی مینی بسکتبال در رامسر
  • کنوانسیون کارخدمه رانندگان (AETR) با تصویب در پاستور جهت گام آخر به بهارستان ارسال شد
  • کشف وتوقیف ۲۲ بسته نوشابه انرژی زا قاچاق در ورزنه
  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم
  • اصفهانی‌ها یک روز جهانی را به نام خود ثبت کردند؛ روز جهانی گز