Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اردبیل به همت معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی استان و با همکاری دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل کارگاه آموزشی «کاربرد و اهمیت ذخیره سلول‌های بنیادی خون بند ناف» با حضور مدیرعامل شرکت بن یاخته‌های رویان برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی که با حضور مشاوران بانوان و خانواده دستگاه‌های اجرایی ۲۵ خرداد استان اردبیل در سالن جلسات جهاد دانشگاهی برگزار شد، مدیرعامل شرکت بن‌یاخته‌های رویان گفت: خون بندناف غنی از سلول‌های بنیادی که قادر به ساخت انواع سلول‌های دیگر و ترمیم و نگهداری سلول‌ها در هنگام جراحت هستند پس از تولد در بندناف و جفت باقیمانده و متاسفانه در بیشتر مواقع دور ریخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرتضی ضرابی با بیان اینکه ذخیره این خون فرصت دوباره‌ای به خانواده‌ها در درمان بیماری‌ها می‌دهد، اضافه کرد: تا به امروز صدها پیوند موفق خون بندناف صورت گرفته و مراکز بزرگ ذخیره این سلول‌ها در کشورهای مختلف جهان تاسیس شده است.

وی افزود: آمار نشان می دهد هر ساله حدود ۳۰ هزار بیمار که قابل درمان با پیوند سلول‌های بنیادی مغز استخوان هستند، شناسایی می‌شوند  که حدود ۷۵ درصد آنان قادر به یافتن داوطلب مناسب برای اهداء مغز استخوان نیستند. از سوی دیگر جستجوی مراکز ثبت اهدا کنندگان مغز استخوان زمان بسیاری به خود اختصاص می‌دهد در حالی‌که ذخیره خون بندناف این زمان را کوتاه و میزان اهدا کننده را بیشتر می‌سازد.

 عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان با اشاره به اینکه در حال حاضر در کشورمان فقط بیماری‌هایی که منشاء خونی دارند با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف قابل درمان هستند، خاطرنشان کرد: در جهان انواع کم‌خونی‌ها، لوسمی حاد و مزمن، بیماری‌های نقص در تولید لنفوسیت‌ها، ناهنجاری‌های ارثی گلبول‌های قرمز، اختلالات سیستم ایمنی مادرزادی، نقص ارثی پلاکتی، اختلالات پلاسماسل، بیماری‌های ارثی، الزایمر، دیابت، پارکینسون، صدمات نخاعی، سکته‌های قلبی و مغزی، بیماری‌های کبدی و دیستروفی عضلانی با استفاده از این سلول‌ها درمان می‌شوند.

ضرابی تصریح کرد: در طی سالیان گذشته تعداد متقاضیان ذخیره‌سازی خون بندناف با افزایش آگاهی عمومی در زمینه علوم سلولی و گسترش استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های مختلف، همچنین گسترش خدمات شرکت فناوری بن‌یاخته‌های‌رویان، رشد چشمگیری داشته است. چنانکه در سال ۱۳۸۴ تنها ۵۳۰ نمونه توسط این ذخیره شد؛ در حالی‌که تعداد متقاضیان ذخیره‌سازی خون بندناف در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱۸۰ هزار متقاضی افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها از هفته ۳۴ بارداری می‌توانند برای ذخیره‌سازی خون بند ناف فرزند خود از طریق ثبت نام اینترنتی و یا مراجعه حضوری به مراکز بانک خون بند ناف در سراسر کشور اقدام کنند، اضافه کرد: گذشته از این، خانواده‌ها می‌توانند یک ساعت قبل از زایمان با دفتر نمایندگی خون بند ناف رویان استان‌ها تماس بگیرند تا اقدامات لازم انجام گیرد.   

مدیرعامل شرکت بن یاخته‌های رویان، برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی پالایشگاه محصولات زایمانی در ماه‌های آینده را از دیگر اقدامات این شرکت عنوان و خاطرنشان کرد: با راه اندازی این پالایشگاه امکان فرآوری محصولات زایمانی مانند پرده آمنیوتیک،  بافت بند ناف، پرده‌های جنینی و ... فراهم خواهد شد.

ضرابی ادامه داد: بافت بند ناف نوع دیگری از سلول‌های بنیادی به نام مزانشیم دارد که در بیماری‌هایی که منشا خونی ندارند، استفاده می‌شود همچنین پرده آمنیوتیک به عنوان یک زخم‌پوش در سوختگی‌ها و جراحی‌های قرنیه قابل استفاده است.

وی در پایان ذخیره‌سازی خون بند ناف فرزندان را به خانواده‌ها توصیه و اضاف کرد: خانواده‌هایی که مشکل و بیماری دارند این کار را حتما انجام دهند البته در مورد این خانواده‌ها ذخیره‌سازی با تخفیف ویژه و آزمایشات آن‌ها به صورت رایگان انجام می‌گیرد.

  تقویت اطلاعات والدین درباره ضرورت ذخیره‌سازی خون بند ناف ضرورت دارد

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل نیز در آغاز کارگاه آموزشی «کاربرد و اهمیت ذخیره سلول‌های بنیادی خون بند ناف» هدف از برگزاری آن را آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی عنوان کرد. 

فریبا محمدلو بر لزوم تقویت اطلاعات والدین درباره ضرورت ذخیره‌سازی خون بند ناف تاکید کرد و گفت: ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد یک بیمه بیولوژیک است به همین خاطر اقدام به این امر باید نهادینه شود.

وی بیان کرد: خون بند ناف نوزاد به عنوان زباله بیولوژیک دور ریز، می‌تواند نقش موثری در سلامت آینده فرزندان‌مان داشته باشد چرا که این فرصت فقط یک بار می‌تواند در زندگی هر فرد پیش بیاید.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بندناف در استان را نیازمند فرهنگ سازی دانست و ادامه داد:  این ذخیره‌سازی می‌تواند نقش بسزایی در افزایش جمعیت و ترغیب خانواده‌هایی که فرزند بیمار دارند، ایفا نماید چرا که سلول‌های بنیادی نوزاد قابل استفاده برای اعضای درجه یک خانواده است.

وی بر انجام همکاری های لازم با دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف در اردبیل تاکید کرد و گفت: اهمیت ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد در استان اردبیل به خوبی برای خانواده ها تبیین نشده لذا از مشاوران بانوان و خانواده دستگاه‌های اجرایی استان انتظار می‌رود در فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی این امر مهم به عموم مردم سهیم باشند.

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی خون بند ناف جهاد دانشگاهی شرکت فناوری بن یاخته های رویان سلول های بنیادی خون بند ذخیره سازی خون بند ناف سلول های بنیادی بن یاخته های رویان بانوان و خانواده خون بندناف خانواده ها بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۱۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی می گوئیم چیدمان هوشمندانه داخل خانه دقیقا منظورمان این است!(+تصاویر)

عصر ایران - می کاسیتا (Mi Casita) که به "خانه کوچک من" ترجمه می شود، توسط مادرن تاینی لیوینگ (Modern Tiny Living) طراحی شده و تنها 7.9 متر طول دارد. این خانه جمع و جور که قابلیت جابجایی روی چرخ را دارد، یک مدل سفارشی است که آزادی و انعطاف پذیری بیشتر را در اختیار ساکنین خود قرار می دهد. به رغم اندازه کوچک، می کاسیتا از نظر سبک و کارایی چیزهای زیادی برای ارائه دارد.

می کاسیتا؛ خانه ای متحرک

شرکت مادرن تاینی لیوینگ مستقر در کلمبوس، اوهایو، یکی از سازندگان پیشرو در بازار خانه های جمع و جور آمریکا است. با پیشینه ای گسترده در استادکاری، طراحی خانه، طراحی داخلی و معماری، مادرن تاینی لیوینگ یکی از شرکت هایی است که همواره به دنبال نوآوری و ارائه طرح هایی متمایز هستند. می کاسیتا که با استفاده از مواد با کیفیت بالا و توجه زیاد به جزئیات ساخته شده است، بار دیگر گواهی بر نبوغ و مهارت بالای این شرکت است.

با چیدمانی هوشمندانه که شامل یک اتاق نشیمن، یک آشپزخانه مدرن، یک اتاق خواب در سطح همکف، یک فضای خواب اضافی در طبقه بالا، و یک حمام اسپا مانند می شود، می کاسیتا یک انتخاب خوب برای زوج ها یا خانواده های کوچک است که می توانند از آن به عنوان یک خانه دائمی یا متحرک استفاده کنند.

می کاسیتا روی یک تریلر سه محوره سفارشی قرار می گیرد و با نمای بیرونی شیک با رنگ نارنجی متمایز همراه با تزئینات آبی جلب توجه می کند. تزئینات اطراف درب ورودی با روکش سدر است و یک سقف فولادی زغالی طراحی را تکمیل می کند.

می کاسیتا؛ کوچک اما جادار

طراحی داخلی می کاسیتا به گونه ای صورت گرفته که به رغم اندازه کوچک همچنان جادار احساس شده و امکانات فراوانی را برای ساکنین فراهم می کند. فهرست بلندبالایی از ویژگی ها، این خانه را نه تنها قابل زندگی، بلکه بسیار راحت و کاربردی می سازد. از آن جمله می توان به فضای ذخیره سازی فراوان در سراسر خانه، یک فضای نشیمن/ناهارخوری چند منظوره، اتاق خواب راحت، لوازم خانگی مدرن و یک وان حمام اشاره کرد.

سبک کلی خانه با کفپوش وینیل لوکس، دیوارها و سقف های تخته سه لا افرا، و ترکیب رنگ سفید و چوب طبیعی در فضاهای نشیمن و رنگ آبی در آشپزخانه به نظر می رسد به دنبال ایجاد حس یک خانه سنتی مدرن است.

طراحی هوشمندانه برای استفاده از حداکثر فضای داخلی

به محض ورود به می کاسیتا، با یک فضای نشیمن دنج روبرو می شوید که شامل یک نیمکت داخلی با فضای ذخیره سازی یکپارچه همراه با قفسه هایی برای قرار دادن کتاب، اشیا دکوری یا گل است. یک میز گردان این گوشه زیبا را به فضایی چند منظوره برای کار، غذاخوری، یا سالنی کوچک تبدیل می کند.

اتاق خواب اصلی در سمت راست، یک فضای خواب با دسترسی آسان، حریم خصوصی افزایش یافته و راحتی را ارائه می کند. یک درب شیشه ای مات سفارشی این قسمت را از بقیه خانه جدا می کند. تشک روی پلتفرمی که از سطح زمین فاصله دارد، همراه با چند کشور قرار دارد. چند قفسه فضای ذخیره سازی در این اتاق را افزایش می دهند و همچنین امکان شخصی سازی بیشتر را برای ساکنین فراهم می کند.

آشپزخانه شیک می کاسیتا در مرکز خانه قرار دارد و برای چنین خانه کوچکی جادار و بزرگ به نظر می رسد. کابینت های آبی رنگ همراه با پیشخوان های چوب قهوه ای افرا و سینکی بزرگ جلب توجه می کنند. لوازم خانگی اندازه کامل شامل اجاق برقی رومیزی سه شعله، یک فر، هود، یک مایکروویو جمع و جور و یک یخچال 24 اینچ، به این فضای پخت و پز کارایی زیادی می بخشند.

زیر پلکانی که به اتاق خواب در طبقه بالا منتهی می شود، فضای ذخیره سازی بیشتری در نظر گرفته شده است. زیر فضای خواب طبقه بالا یک حمام زیبا دارای وان و دوش قرار دارد که کاشی های شش ظلعی سبز رنگ بر زیبایی آن می افزایند. این فضا با یک توالت فرنگی، یک واحد ترکیبی ماشین لباسشویی/خشک کن و چند قفسه تکمیل می شود.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بِلا ؛ خانه 28 متری با امکانات کامل و بسیار جادار! (+عکس)

دیگر خبرها

  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • پیشگیری از بیماری‌های احتمالی بعد از سیل چابهار
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بندناف نوزاد در هرمزگان
  • ذخیره‌سازی بیش از ۳ میلیون مترمکعب رواناب در سد‌های خراسان جنوبی
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • وقتی می گوئیم چیدمان هوشمندانه داخل خانه دقیقا منظورمان این است!(+تصاویر)