Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آخرین نیوز»
2024-04-30@19:02:34 GMT

روایت فرمانده سپاه از علت کندی حرکت روس‌ها

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۴۱۸۵۸

روایت فرمانده سپاه از علت کندی حرکت روس‌ها

تسنیم نوشت: سرلشکر حسین سلامی فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز در اولین همایش سراسری آماد و پشتیبانی دفاعی در گام دوم انقلاب اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: وقتی ما از گام دوم انقلاب سخن می‌گوییم مهمترین ویژگی آن تمدنی بودن این فراز از انقلاب است و شاخصه اصلی یک تمدن پیشرفته و پیشگام بودن و دارای سبک تفکر و اندیشه و مدیریت بودن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: پس شاخصه اصلی تمدن یعنی ارائه الگو و مدل برای ترسیم هندسه جهان جهت رسیدن به یک حیات وسیع و گسترده و ریشه‌دار است.

فرمانده‌کل سپاه تصریح کرد: برای اینکه این بلوغ و شایستگی برای رسیدن به ترسیم نظم نوین توسط اسلام صورت نگیرد این‌همه برافروختن آتش فتنه‌ها و فشارها علیه انقلاب را می‌بینیم و در حقیقت این یک نبرد برای جلوگیری از ظهور یک تمدن جدید است.

وی عنوان کرد: بنابراین وقتی صحبت از آماد و پشتیبانی در گام دوم انقلاب می‌کنیم عنصر اصلی این آماد پیشرفته بودن و مدرن شدن است. شاید امروز تصور ما از آماد مجموعه‌ای از انبارهای بزرگ و صفی از خودروهای بزرگ برای تخلیه محصولات و انتقال آنها به دورترین نقاط باشد، این یک نگاه سخت‌افزاری به آماد است، در حالی که ما شاهد تغییر سیمای مدیریت در عرصه جهانی هستیم و امروز جهان، جهان ارتباط کامل در زمان حقیقی و عرصه پیشرفت تمام نرم‌افزارها است.

سردار سلامی با بیان اینکه "امروز سیمای جنگ‌ها و مظاهر قدرت دفاعی با طلوع فناوری‌های مدرن در حال تغییر است"، گفت: بنابراین آمادی که برپایه سازه‌های ثابت و بزرگ باشد محکوم به فنا و نابودی در فاز اولیه هر جنگی است. اگر شما متکی بر نقاط منفصل ساکن باشید همان روزهای اول جنگ قدرت پشتیبانی را از دست می‌دهید، بنابراین امروز همه ارتش‌ها آماد توزیعی را در دستورکار خود قرار می‌دهند. مفهوم این الگو آن است که ما نیازمند تحرک هستیم لذا چالاکی و تحرک در سامانه‌های آمادی مد نظر است.

وی توضیح داد: در جنگی که آمریکا علیه صدام در 1990 انجام داد از 37 پلی که از عراق به کویت اتصال داشت 36 پل مورد هدف قرار گرفت و چون سیستم آمادرسانی عراقی‌ها سنتی بود نیروهای عراقی در صحنه بدون پشتیبانی مانده منهدم شدند.

فرمانده‌کل سپاه ادامه داد: در سال 2003 نیز عراقی‌ها هوشمندانه عمل نمی‌کردند در برخی مواقع تجهیزات آمریکایی بدون سوخت مانده بودند و اگر عراقی‌ها مبادی آمادی آمریکایی‌ها را منهدم می‌کردند آنها با مشکل مواجه می‌شدند.

وی تصریح کرد: امروز هم در جنگ اوکراین کندی حرکت روس‌ها به ضعف در آمادرسانی مربوط است یعنی سیستم آماد همپای عملیات نیست، به همین دلیل خوداتکایی واحدهای کوچک در حد امکان هم باید مورد توجه قرار گیرد. آماد یک منظومه وسیعی است که تأمین قدرت را به‌عهده دارد و آماد باید یک تفکر و اندیشه عمیق این حرکت را پشتیبانی کند. ویژگی اصلی آماد هوشمندی است و به‌جز این موفقیت ممکن نیست.

سردار سلامی گفت: یک آماد قدرتمند محصول یک ذهن اندیشمند است، لذا تأمین و تولید قدرت به‌عهده آماد است و در حقیقت آماد پلی بین علوم و فناوری و نیازهای عملیاتی در میدان است.

وی تصریح کرد: گاهی فکر می‌کنیم اگر فضای صنعت دفاعی را در یک فضای بسته نگه داریم موفق هستیم و بعد یک فضای انحصاری ایجاد می‌کنیم و چون این فضا بدون رقیب است رشد نمی‌کنیم، داخل کشور هم می‌بینیم صنایعی که انحصاری هستند هیچ رشدی نکرده‌اند.

منبع: آخرین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۱۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رازهای نقاشی مرگ سقراط

افلاطون در رساله فایدون واپسین لحظات زندگی سقراط فیلسوف بزرگ یونان باستان را چنین روایت می‌کند: پس از خطابه دفاعیه علیه محکمه‌ای که خواستار مجازات مرگ برای او شده بود به شاگردانش می‌گوید: نگران من نباشید، شما فقط جسم من‌را در خاک خواهید گذاشت. سپس در میان اشک و غوغای یاران و حتی اندوه زندانبان جام شوکران را از شاگردش کریتو گرفته و می‌نوشد. مایع زهرآگین به‌سرعت بدنش را سست کرده، چشمانش بی‌حرکت مانده و او مرگ را پذیرا می‌شود، تا درسی برای زندگی دیگران باشد.

به گزارش ایرنا، پرسش‌های سیاسی و فلسفی سقراط شهروندان آتن را به تردید در حقیقت خدایان پانتئون و اصالت ارزش‌ها در اخلاق یونانیان فرامی‌خواند. او بخاطر این پنداشت‌ها به ناباوری نسبت به خدایان و فاسد کردن جوانان متهم شد که مجازاتش مرگ بود؛ مطابق رسم زمانه با نوشیدن جام‌زهر. سقراط بی‌مناقشه حکم قضات را پذیرفت و حتی شاگردانی را که وی را به نوشتن تقاضای عفو و یا فرار از آتن تشویق می‌کردند، به‌شدت سرزنش کرد. صحنه واپسین دم حیات او تا لحظه نوشیدن جام شوکران، بار‌ها توسط هنرمندان مختلف به تصویر کشیده شده که یادمانی‌ترین آن‌ها اثر چشمگیر نقاش نئوکلاسیک فرانسوی ژاک لوئی داوید است باعنوان مرگ سقراط (La Mort de Socrate) که حالا در موزه متروپلیتن نیویورک نگهداری می‌شود.

داوید این نقاشی ۱۳۰ در ۱۹۶ سانتی‌متری را بدون التزام دقیق به روایت افلاطون و برمبنای نگاهی ستایش‌آمیز به سقراط برای پذیرش شجاعانه مرگ خلق کرد تا تصویری حماسی از عزت و کرامت باشد. در مرکز صحنه سقراط با ردای سفید و در هیبتی قهرمانانه روی تخت نشسته با قامتی استوار دست راستش را برای گرفتن جام سرخ شوکران دراز کرده است. او با دست چپ به بالا اشاره می‌کند؛ به آسمان و جهان پس از مرگ. بدین‌سان در آخرین دقایق عمر نیز از موعظه و خطابه باز نمی‌ایستد؛ ترجیح می‌دهد بمیرد، اما از باور‌ها و تعالیم خود دست نکشد. این آخرین درس اوست برای شاگردانی که پیرامون وی در اندوه و اضطراب بسر می‌برند.

افلاطون، شاخص‌ترین آنها، غم‌زده و سر در گریبان، جلوی تخت نشسته و پشت‌به صحنه وقوع تراژدی را انتظار می‌کشد. مرد جوانی که فنجان شوکران را بسوی سقراط گرفته، از شدت تأثر روی برگردانده تا شاهد نوشیدن زهر توسط فیلسوف نباشد. مرد دیگری دست روی زانوی او گذاشته تا شاید وی را از این‌کار منصرف سازد. دیگرانی که تاب دیدن صحنه را ندارند، در عمق دالانی درحال دور شدن هستند. مضمون اصلی صحنه‌پردازی، تمجید از رویکرد فیلسوف به مرگ است و ابراز همبستگی با او که مرگ را نه پایان هستی، بلکه سویه دیگری از زندگی می‌پندارد.

ژاک لوئی داوید نقاش برتر زمانه خویش بود و در آثار تماشایی‌اش روایت‌های تاریخی را با فلسفه روشنگری در می‌آمیخت تا متفکرانه‌ترین نمونه‌های نقاشی آکادمیک را پدید آورد. زبان تصویری او فاخر متناسب با علائق طبقه اشراف فرانسه بود، لیکن برای قاطبه مردم نیز قابل فهم و عمیقاً الهام‌بخش بود. شاگردان وی، بعد‌ها از سبک کلاسیک و روایت‌های سخت و محکم آن فاصله گرفته به سوی امواج پرشور هنر رمانتیک رفتند. آثار او طلایه‌دار تمدن مدرن بودند، آکنده از بشارت‌های اخلاقی و روح انقلابی. در فرانسه او نقاش محبوب سه رژیم پیاپی بود؛ ابتدا در دربار لوئی شانزدهم سپس در عصر انقلاب و نهایتاً در دوره امپراطوری ناپلئون بناپارت. هر سه رژیم از آثار تاثیرگزار وی برای تبلیغ مشروعیت و اقتدار خویش بهره می‌گرفتند، اما در نهایت به اتهام خیانت به زندان انداخته شد.

نقاشی مرگ سقراط دو سال قبل از انقلاب کبیر فرانسه خلق شد و القاگر حس مقاومت در برابر بی‌عدالتی، پیام‌آور روشنگری و فداکاری قهرمانانه بود. داوید در روند انقلاب فعالانه شرکت داشت و تصاویری از نماد‌های شجاعت و ایثار خلق کرد. او سال‌های پایانی عمرش را در بیماری و تبعید گذراند. وساطت‌ها برای بازگشت او به فرانسه به‌ثمر ننشست تا این‌که در ۱۸۲۵ در بروکسل از دنیا رفت. در ۲۰۰‌مین سالگرد انقلاب (۱۹۸۹) دولت فرانسه تلاش کرد بقایای داوید را به کشورش بازگرداند، اما دولت بلژیک با این استدلال که قبر او بنایی تاریخی است، از این‌کار امتناع ورزید.

دیگر خبرها

  • «مدرسی» فرمانده سپاه دامغان شد
  • حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد
  • فیلم/نمونه طنزپرداز متعهد به روایت رهبر انقلاب
  • فرمانده کل سپاه، پیام صادر کرد +جزئیات
  • مدرسه ملی روایت در سمنان افتتاح شد
  • چرا حسن باقری نمی‌خواست فرمانده عراقی کشته شود؟
  • رازهای نقاشی مرگ سقراط
  • روایت حیرت‌ انگیز یک نویسنده از خاطره‌بازی دو فرمانده ایرانی و عراقی سال‌ها پس از جنگ تحمیلی
  • ببینید | خط و نشان فرمانده نیروی دریایی سپاه برای آمریکا در خلیج فارس
  • انقلاب اسلامی دشمنان را مستهلک کرده است