Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایالات متحده آمریکا از تاکید تایوان مبنی بر اینکه تنگه جداکننده این جزیره از چین یک آبراه بین‌المللی است، حمایت کرد و بار دیگر ادعای پکن برای حاکمیت روی این گذرگاه استراتژیک را زیر سوال برد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه چین گفته است که این کشور «حاکمیت، حقوق حاکمیتی و صلاحیت قضایی بر روی تنگه تایوان» دارد و اینکه «برخی از کشور‌های خاص تنگه تایوان را «آبراه بین‌المللی» می‌نامند، ادعای نادرستی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در رابطه با این مساله به رویترز گفت: تنگه تایوان یک آبراه بین‌المللی است، بدین معنا که تنگه تایوان منطقه‌ای است که آزادی‌های دریا‌های آزاد، شامل آزادی کشتی‌رانی و پرواز بر فراز آن طبق قوانین بین‌المللی تضمین می‌شود.

ند پرایس گفت: جهان علاقه پایدار به صلح و ثبات در تنگه تایوان دارد و ما این موضوع را برای امنیت و شکوفایی گسترده‌تر منطقه هند و اقیانوس آرام مهم می‌دانیم.

او نگرانی‌های ایالات متحده در مورد «لفاظی‌های تهاجمی و فعالیت‌های قهرآمیز چین در مورد تایوان» را تکرار کرد و گفت که ایالات متحده «به پرواز، کشتی‌رانی و عملیات هر کجا که قوانین بین‌المللی اجازه دهد، از جمله عبور از تنگه تایوان، ادامه خواهد داد.»

پیش از آن در روز سه‌شنبه، سخنگوی وزارت خارجه تایوان موضع چین را «استدلال غلط» نامید. روز چهارشنبه، سو تسنگ-چانگ، نخست‌وزیر تایوان گفت که این تنگه «به هیچ وجه دریای درون مرزی چین نیست.»

او به خبرنگاران گفت: جاه‌طلبی چین برای بلعیدن تایوان هرگز متوقف یا پنهان نشده است. تنگه تایوان یک منطقه دریایی برای کشتی‌رانی بین‌المللی آزاد است.

همچنین سخنگوی وزارت خارجه تایوان تاکید کرد: تایوان همواره به اقدامات کشتی‌های خارجی در تنگه تایوان که مطابق با قوانین بین‌المللی باشد، به ویژه عبور بی‌ضرر احترام می‌گذارد. ما ماموریت‌های کشتی‌رانی آزادانه آمریکا به منظور ارتقای صلح و ثبات منطقه‌ای را درک کرده و از آن حمایت می‌کنیم.

تنگه تایوان منشاء تنش نظامی گاه و بیگاه از زمان شکل گیری تایوان؛ یعنی فرار دولت جمهوری چین شکست‌خورده در ۱۹۴۹ به تایوان پس از شکست در یک جنگ داخلی با کمونیست‌هایی که جمهوری خلق چین را تشکیل دادند.

در سال‌های اخیر کشتی‌های جنگی آمریکا و در مواردی کشتی‌هایی از کشور‌های متحد آن نظیر انگلیس و کانادا از این تنگه گذر کرده و خشم پکن را برانگیخته‌اند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: تایوان آمریکا آبراه بین المللی وزارت خارجه تنگه تایوان کشتی رانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۲۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از دانشجویان آمریکایی

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیانیه‌ای برخوردهای صورت گرفته از سوی پلیس و دولت آمریکا با دانشجویان حامی فلسطینیان در این کشور را محکوم کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن برخوردهای صورت گرفته از سوی پلیس و دولت آمریکا با دانشجویان حامی فلسطینیان در این کشور، خواستار حمایت جهانی دانشجویان، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و علمی جهان از این جنبش دانشجویی اصیل شد.

در متن این بیانیه آمده است:

«بلوغ و باروری جنبش دانشجویی اصیل در ایالات مختلف آمریکا، در محکومیت صهیونیسم ، با سرکوب و دستگیری گسترده دانشجویان توسط مدعیان دموکراسی و آزادی بیان در این کشور مواجه شده است.دانشجویانی که از کالیفرنیا تا تگزاس، غیرتمندانه در دفاع از کودکان و مردم مظلوم غزه به میدان آمده‌اند هرگز از مطالبات اساسی خود مانند پایان دادن به جنگ غزه، قطع ارتباطات دانشگاهی با رژیم اشغالگر قدس و محاکمه عوامل نسل کشی غزه کوتاه نخواهند آمد. شکل گیری، تثبیت و استمرار  این جنبش دانشگاهی و بشردوستانه، خواب راحت را ازچشم فاتلان کودکان غزه ربوده و علاوه بر آن، فردایی  آکنده از آگاهی و ظلم ستیزی را در فضای دانشگاهی و علمی غرب نوید می‌دهد.

گستردگی، آگاهی و استقامت سه رکن اصلی این جنبش بی سابقه در آمریکا محسوب می‌شود. جنبشی که با سرعتی مثال زدنی در حال تعمیم به دیگر حوزه‌های جغرافیایی و آموزشی غرب است.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن تقدیر از صلابت دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها که علی‌رغم خفقان ناشی از سلطه لابی‌های صهیونیستی در آمریکا به میدان حمایت از هم نوعان خود در غزه آمده‌اند، جنایت و برخوردهای صورت گرفته علیه آنها را قویا محکوم می‌کند. همچنین این سازمان، خواستار حمایت گسترده همه دانشگاه‌ها، مراکز علمی و فرهنگی جهان، فارغ از هر نژاد و مذهبی، از حرکت انسان دوستانه و تاریخی دانشجویان آمریکایی مدافع حقیقت و حقانیت است.

بدیهی است که اتحاد جهانی در حمایت از دانشجویان به پاخاسته در برابر جریان زور و اشغالگری، حداقلی‌ترین مسئولیت انسان‌های آزاده و خیراندیش دنیا در قبال این جوانان غیور خواهد بود. به امید آنکه چنین تحرکاتی ضمن افشای هر چه بیشتر ماهیت نظام سلطه، منجر به پایان یافتن جنگ غزه و شکست جنایتکاران صهیونیست و حامیان آنها شود. انشاالله.»

در ادامه عکس‌هایی از تظاهرات دانشجویان امریکایی در حمایت از مردم مظلوم غزه را می‌بینید:

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجمع دانشجویان کرمانی در محکوم کردن رژیم صهیونیستی
  • تجمع دانشجویان همدانی در حمایت از آزادی خواهی دانشجویان جهان
  • وزیر اول ایرلند شمالی خشونت‌ها در غزه را نسل کشی خواند
  • تجمع دانشجویان قزوینی در حمایت از مردم مظلوم غزه
  • گزارش تسنیم از مسابقات کشتی فرنگی جام صفوی در اردبیل + فیلم
  • ادعای فعالیت نظامی چین در تنگه تایوان پس از پایان سفر بلینکن
  • کشتی‌گیر بوشهری به مدال برنز رسید
  • حمایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از دانشجویان آمریکایی
  • نفرات برتر پنج وزن دوم جام تختی
  • وانگ یی: روابط پکن-واشنگتن رو به ثبات است/ بلینکن: آمریکا از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند