Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد آنلاین-سپیده قاسمی؛ محمد سعیدی، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی، در گفتگو با اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه با توجه به اعلام رسمی وزارت بهداشت درباره افزایش تعداد افراد مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو آگاهی همگان از این بیماری ضروری است، افزود: طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت، ۱۸ نفر به این بیماری مبتلا شده اند و فوت یک نفر ثبت شده است که، نشان از افزایش موارد انسانی بیماری نسبت به سال گذشته دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این بیماری بسیار کشنده و مرگبار مشترک بین دام و انسان است که تقریبا حدود ۷۰ سال پیش شناسایی شد و در جهان گسترش یافت.

به گفته سعیدی؛ در حال حاضر در بسیاری از کشورهای منطقه از جمله عراق، پاکستان و امارات و ... ، بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو تبدیل به بیماری بومی شده است. 

وی عامل بیماری را نوعی ویروس عنوان کرد و افزود: منشا بیماری عمدتا گاو، گوسفند، بز و خرگوش هستند و حتی پرندگان به رغم مقاومت بیشتر می‌توانند منشا بیماری باشند.

سعیدی تصریح کرد: ناقل بیماری تب کریمه کنگو نیز کنه‌ها هستند که ویروس را به حجم زیادی در خود دارند. 

وی درباره راه‌های انتقال بیماری، اظهار کرد: بیماری از راه‌های مختلفی وارد بدن انسان و دام می‌شود که، اصلی‌ترین آن‌ها؛ نیش کنه‌های آلوده به ویروس است، راه دیگر؛ تماس با ترشحاتی است که در صورت له کردن با دست یا سنگ توسط افراد، از کنه‌ها بیرون می‌زند.

سعیدی اضافه کرد: تماس با خون و ترشحات دام، طیور یا انسان آلوده، دیگر راه انتقال بیماری است.

وی یادآور شد: دام مبتلا پس از آنکه دوره کمون خود را پشت سر گذاشت، یک دوره ۱۵ روزه تب  و در این مدت ویروس را از بدن خود از طریق بافت و ترشحات دفع می‌کند و دراین بازه زمانی دام می‌تواند آلوده کننده باشد.

سعیدی با بیان اینکه در این دوره دام و طیورهیچ علائم بالینی ندارند، اظهار کرد: در حالت عادی هیچ تظاهری از بیماری در دام دیده نمی‌شود و تنها با اندازه‌گیری دمای بدن است که می‌تواند متوجه بیماری در آن‌ها شد.

وی افرادی که در معرض خطر این بیماری خطرناک هستند را طیف وسیعی از جمعیت انسانی که با دام زنده در ارتباط هستند شامل؛ دامداران، عشایر، روستائیان، قصابان، دامپزشکان و پیرادامپزشکان و تمام افراد فعال در کشتارگاه‌ها، همچنین افرادی که با گوشت دام و طیور سر و کار دارند شامل؛ افرادی که گوشت را قطعه بندی می‌کنند، خانه‌دارها و تمام افرادی که ارتباط نزدیکی با بیمار مبتلا دارند شامل؛ پزشکان و پرسنل بیمارستانی برشمرد.

سعیدی در پاسخ به این پرسش که چه اقدامات بهداشتی برای پیشگیری و کنترل بیماری تب کریمه کنگو می توان انجام داد، گفت: در حلقه اول اقدامات بهداشتی دامداران و پروش‌دهندگان هستند که باید به صورت دوره‌ای اقدام به سمپاشی موثر کنند تا کنه‌ها به طور کامل از بین بروند؛ چراکه دام تنها یک دوره امکان انتقال بیماری را دارد اما، کنه‌های آلوده در تمام دوره زندگی خود می‌توانند بیماری را منتقل کنند، در نتیجه در درجه اول پیشگیری سمپاشی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: در درجه بعد برای پیشگیری، دامپزشکان و شاغلین کلینیک‌های دامپزشکی یا آزمایشگاهای دامپزشکی و انسانی باید از وسایل حفاظتی مانند: دستکش، چکمه، عینک و لباس مخصوص استفاده کنند تا ترشحات آلوده و خون آلوده به بدن آن‌ها تماس پیدا نکند.

سعیدی دیگر راه پیشگیری را دقت مردم در هنگام خرید گوشت عنوان کرد و افزود: رفتار مردم برای پیشگیری بیماری اهمیت زیادی دارد. مردم حتما دام قربانی را در کشتارگاه‌ها مجاز ذبح کنند و گوشت دارای لیبل را از قصابی‌های تحت نظارت سازمان دامپزشکی خریداری کنند. ضمن اینکه، باید توجه داشته باشند گوشت‌های خریداری شده را در کوتاه ترین زمان به یخچال های استاندارد منتقل کنند.

وی درتوصیه دیگر به مردم، گفت: مردم جگر سفید، جگر سیاه و قلوه را پس از خرید در دمای یخچال به مدت  ۴۸ ساعت نگهداری کنند و بعد از خارج کردن از یخچال نیز از دستکش و عینک برای خرد کردن و بسته بندی استفاده کنند و پس از اتمام کار وسایل مثل چاقو، ظروف و تخته را با شوینده و آب گرم شستشو دهند.

سعیدی برای پیشگیری بیشتر از دامداران خواست از نقل و اتتقال و کشتار دام های مشکوک به جد خودداری کنند.

وی همچنین از پشم چینان خواست در هنگام کار از ماسک، لباس‌های مخصوص، دستکش و لوازم های فردی که مانع تماس آن‌ها با ترشحات دام می شود، استفاده کنند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور علائم بیماری تب کریمه کنگو را مانند آنفلوآنزا عنوان کرد و افزود: این بیماری مانند آنفلوآنزا با تب، سردرد، سختی گردن، درد شکم و دردعضلات بروز می‌کند در مراحل  پایانی فرد دچار خونریزی شدید شده و کنترل بیماری تقریبا غیرممکن می‌شود.

سعیدی با تاکید بر اینکه شناسایی به موقع بیماری ضامن زنده ماندن افراد بیمار است، اظهار کرد: لازم است افراد مشکوک به بیماری که با دام، گوشت یا کنه مواجه بوده‌اند با فوریت به مراکز پزشکی مراجعه و تحت نظارت، تشخیص و درمان در قرنطینه قرار بگیرند، تا شانس زنده ماندن در صورت ابتلا به بیماری افزایش یابد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ثبت نام سایپا ثبت نام ایران خودرو محمد سعیدی تب کریمه کنگو تب کریمه کنگو برای پیشگیری کنه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۳۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار

«علی محمد قادری»، با اشاره به بهره‌گیری سازمان بهزیستی از ظرفیت مساجد، بیان کرد: سازمان بهزیستی در اجرای برنامه ها تلاش دارد که از سازه زنده جهان اسلام یعنی مساجد بهره مند شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه مسجد مکان مقدس و خانه خدا است، تصریح کرد: خوشبختانه یک وفاق جدی اتفاق افتاده است و ما فعالیت های خودمان را معطوف به حضور در مسجد نموده‌ایم، زیرا که فعالیت در مساجد مشمول برکات بسیاری است.

وی ادامه داد: به همین دلیل سازمان بهزیستی از ظرفیت خانه های خدا برای رسیدگی به مسائل و مشکلات بانوان سرپرست خانوار و افراد دارای معلولیت و نیز تسهیل‌گری امورات آنها استفاده می‌کند.

قادری افزود: همچنین در قالب طرحی، رسیدگی به وضعیت و مشکلات افراد دارای معلولیت را در مساجد مورد توجه قرار دادیم و بنا داریم که این جلسات را در سال جدید در ۵۰۰ مسجد برگزار نماییم.

منبع: خبرگزاری شبستان

دیگر خبرها

  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • پیشگیری از بیماری‌های احتمالی بعد از سیل چابهار
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • خشونت علیه زنان در خانه / زنان چه کنند؟
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • تهاجم فرهنگی در کمین جوانان و خانواده هاست
  • کینه مرگبار کارگر قهوه خانه | کارگر جوان اخراج شد و وقتی فهمید فرد دیگری جای او استخدام شده ....