Web Analytics Made Easy - Statcounter

در میز اقتصاد امروز آقایان محمد قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد، سید محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی، سید داود موسوی معاون سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، امراللهی مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی  و محمد اسفنانی سخنگوی تعزیرات حکومتی به بررسی علت عرضه محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری بالاتر از نرخ مصوب و افزایش بیش از یکباره اقلام غیرتنظیم بازار و محدودیت عرضه اقلام مشمول قیمت گذاری پرداختند و به سوالات زیر پاسخ دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوال: علت عرضه محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری بالاتر از نرخ مصوب چیست؟

آقای قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی: پس از گذشت مدت کوتاهی از طرح مردمی سازی یارانه ها، نظام عرضه و تقاضا و دست نامرئی تولید تعیین کننده قیمت خواهد بود، در شرایط کنونی مجموعه صنایع لبنی رعایت قیمت های مصوب مربوط به آنچه از طریق سازمان حمایت ابلاغ شده دارند.

 پس از ابلاغ رسمی قیمت ها تخلفی از مواردی که در گزارش آمده بود ندیدم و حوزه بازرسی ما هم ندیده که تخلف در چه بوده و اینکه در بازار تاثیر گذار بوده یا خیر.

سوال: علت کمبود اقلام مشمول قیمت گذاری در بازار چیست؟

آقای قربانی: در تولید شیرخام هیچ گونه کمبودی نداریم و کارخانجات پس از دریافت شیر بخشی از آن را به اقلام‌ مختلف از جمله ۴ قلم تبدیل می کند. بنگاه ها به فکر سود خود هستند، حال اینکه ۴ قلم به میزان کافی نیست، معنا این نیست که کمبودی وجود داشته باشد.

مسئولان نظارتی و تعزیرات باید پاسخگو باشند و وقتی می گوییم کمبود در بازار وجود دارد، کمبود از نگاه شما و ما متفاوت است، اما به طور کلی این گونه نیست که پنیر uf یا ماست ۲.۵ کیلو کم چرب در بازار نباشد یا در فروشگاهی سهمیه بندی شده باشد.

سوال: علت عرضه محصولات مشمول قیمت گذاری فراتر از نرخ مصوب چیست؟

آقای بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی: آن چیزی که در گزارش نشان دادید مشخصات کالا معلوم نیست که ببینیم تخلفی در قیمت رخ داده یا خیر.

هر کارخانه ای که ۴ قلم کالای تولیدی با مشخصات بالاتر عرضه کند، باید برخورد شود، اما ذهنیت ضد تولید در رسانه است چرا که گرانی با گران فروشی فرق دارد. زمانی که قیمت شیرخام از ۶ هزار به ۱۲ هزار تومان می رسد؛ بنابراین نمی توان انتظار داشت که با وجود افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت ماده اولیه، تغییری در نرخ محصولات لبنی نداشته باشیم.

تامین کالا وظیفه صنایع لبنی و افزایش قدرت خرید افراد وظیفه حاکمیت است.

بنابر گزارش اخیر ۲۰:۳۰ که اسم ۲ برند لبنی برده شد، با استعلام آن کالاهایی که نشان دادید، مشمول قیمت گذاری نیست، بنابر این وظیفه خودم هست به عنوان شهروند از اسم برندهایی که در رسانه برده شد عذر خواهی کنم.

سوال: علت کمبود عرضه محصولات مشمول قیمت گذاری یا سهمیه بندی این کالاها در فروشگاه چیست؟

آقای بنی طبا: از سازمان حمایت، وزارت جهاد و وزارت صمت تقاضا دارم که فروشگاه ها را بر خط کنند که کالاهای مشمول قیمت گذاری را از ما خریداری کنند و این گونه نباشد که پول آن را سه ماه بعد به ما بدهند.

سوال: علت افزایش قیمت محصولات لبنی غیرتنظیم بازار بیش از یکبار بعد از ۲۲ اردیبهشت چیست؟

آقای بنی طبا: تمامی محصولات لبنی بعد از مردمی سازی یارانه ها یکبار افزایش قیمت داشتند، وقتی ۲۲ اردیبهشت قیمت اقلام را اعلام کردند، در برخی انبار فروشگاه و مغازه ها کالا موجود بود که بعضا تا اول خرداد با قیمت های قبل کالا عرضه می شد.

تاکنون روی سامانه ۱۲۴ قیمت ۱۰ قلم کالا نیست، نه تنها در خصوص ۶ قلم کالای غیرتنظیم بازاری بلکه در خصوص ۴ تا محصول مشمول قیمت گذاری چیزی به ما ابلاغ نشده است و قرار است امروز در جلسه قیمت ۶ قلم کالای غیرتنظیم بازار تعیین شود.

سوال: آیا طبق اظهارات انجمن صنایع لبنی لیست اقلام در سامانه ۱۲۴ منتشر نشده است؟

آقای امراالهی مدیر کل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد: این لیست از طریق سازمان حمایت بدست ما رسیده و در سامانه بارگزاری شده است و ما هم بر طبق آن با صنایع لبنس متخلف برخورد کردیم.

سوال: آیا نرخ ۱۰ قلم محصول لبنی در سامانه ۱۲۴ بارگزاری شده است؟

آقای سید داود موسوی معاون سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان: با توجه به طرح مردمی سازی یارانه ها و افزایش حقوق و دستمزد جدول ۱۰ قلم از محصولات لبنی در سامانه بارگزاری شده است.

با طرح مردمی سازی یارانه ها ۴ قلم کالا مشمول قیمت گذاری شد، اما بدلیل تغییرات قیمتی که اتفاق می افتد، قرار شد ۶ قلم کالای دیگر مشمول قیمت گذاری شود که این ۱۰ قلم کالا را روی سامانه بارگزاری کردیم و مبنای عمل هم همین است. بر اساس قانون انتزاع کار ابلاغ در اختیار وزارت جهاد است.

سوال: علت رعایت نشدن قیمت های مصوب و به طور کلی ۱۰ قلم کالای لبنی در بازار چیست؟

آقای محمد اسفنانی سخنگوی تعزیرات حکومتی: علت اینکه قیمت مصوب کالاها رعایت نمی شود، بخشی در مرکز تولید کالا دچار مشکل است که افزایش قیمت و قانون مربوط رعایت نکردند و بخشی در سطح بازار ممکن است گران فروشی رخ داده باشد که بدلیل درج قیمت تولید و مصرف، گران فروشی در سطح عرضه بندرت رخ می دهد، اما اگر گران فروشی رخ دهد، برخورد می شود.

سه کارخانه لبنی به دلیل عدم رعایت قیمت مصوب، یک کارخانه ۳۶ میلیارد تومان، یک کارخانه ۱۶ میلیارد تومان و سومین کارخانه ۸۳۲ میلیون تومان جریمه و مکلف به درج قیمت واقعی شدند، ضمن آنکه با نصب بنر درب کارخانه اعلام شد که مکلف به گران شدند.

سوال:  آیا این جرایم بازدارنده است؟

آقای اسفنانی: بنابر مصوبه ای که سران سه قوه تصویب کردند، میزان جریمه را ۵ برابر افزایش دادند که نتیجه اثر بخشی آن را در آینده خواهیم دید.

با مردمی سازی یارانه ها در ۲۲ اردیبهشت قیمت ۴ قلم محصول لبنی مصوب شد که براین اساس قیمت شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی ۱.۵ درصد چربی ۱۵ هزار تومان، شیر بطری یک لیتری ۱.۵ درصد چربی ۱۸ هزار تومان، پنیر uf چهارصد گرمی نسبتا چرب ۳۷ هزار تومان و ماست ۲.۵ کیلویی ۱.۵ درصد چربی ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات لبنی نرخ شیر صنایع لبنی مردمی سازی یارانه ها مشمول قیمت گذاری سازمان حمایت عرضه محصولات محصولات لبنی گران فروشی وزارت جهاد سامانه ۱۲۴ هزار تومان صنایع لبنی قلم کالای قلم کالا بنی طبا قیمت ها ۱۰ قلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۳۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریمه میلیاردی برای پزشک متخلف در اردبیل صادر شد

علی رحیمی آذر گفت: به پرونده یک پزشک متخلف که برای انجام عمل جراحی دیسک کمر از فردی مبلغ ۱۱۰ میلیون ریال وجه اضافه دریافت کرده بود در شعبه پنجم تعزیرات حکومتی اردبیل رسیدگی شد.

او افزود: با محرز شدن دریافت وجه اضافه از بیمار، شعبه رسیدگی کننده حکم به جریمه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریالی پزشک متخلف صادر کرد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اردبیل گفت: این پرونده با شکایت شاکی خصوصی از طریق کمیسیون ماده ۱۱ امور بهداشتی و درمانی استان به این اداره کل تعزیرات ارجاع شده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • جریمه میلیاردی برای پزشک متخلف در اردبیل صادر شد
  • قیمت روز خودرو صفر داخلی در کارخانه و بازار آزاد(۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+جدول
  • (عکس) بازار چشم انتظار یک شاسی بلند جدید / قیمت باورنکردنی محصول جدید کیا در ایران
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • قیمت جدید ۲۲ محصول ایران خودرو و سایپا در بازار + جدول
  • قیمت گذاری دستوری، باعث افزایش قیمت لاستیک می‌شود
  • قیمت گذاری دستوری بیشتر باعث افزایش قیمت لاستیک می شود