Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-30@14:06:55 GMT

اظهارات رییسی در دیدار با همتای ترکمنستانی خود

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۴۴۰۶۸

اظهارات رییسی در دیدار با همتای ترکمنستانی خود

آفتاب‌‌نیوز :

سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در دیدار «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان گفت: امیدوارم اینگونه سفرها در راستای گسترش روابط دو کشور دوست، برادر و همسایه تداوم داشته باشد.

رئیس جمهور با آرزوی موفقیت برای بردی محمداف در اجرای برنامه توسعه سی‌ساله ترکمنستان افزود: مبانی حقوقی توسعه و گسترش روابط با امضای دهها سند حاصل شده که اجرای مفاد این اسناد، دو کشور را به اهداف خود می‌رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیسی پیشنهاد کرد کمیته‌ای به ریاست روسای کمیسیون مشترک دو کشور برای پیگیری تصمیمات این سفر تشکیل شده و نتایج کار خود را به طور منظم گزارش کند.

رئیس جمهور تصمیم دو کشور برای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی و گسترش تعاملات در حوزه‌های انرژی، گردشگری، ترانزیت و حمل و نقل را جدی توصیف کرد و اظهار داشت: اراده جمهوری اسلامی ایران بر افزایش تعاملات و همکاری‌های با ترکمنستان در تمامی سطوح است.

رئیسی همکاری با کشورهای حوزه دریای خزر را از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و با استقبال از برگزاری اجلاس کشورهای ساحلی خزر به میزبانی ترکمنستان تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد گسترش همکاری‌های دوجانبه تهران و عشق‌آباد زمینه‌ای برای ارتقای سطح همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور باشد.

رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: دو کشور بر این نکته اتفاق‌نظر دارند که در افغانستان باید دولتی فراگیر تشکیل شود که همه گروه‌های سیاسی و اقوام را نمایندگی کند.

رئیسی همچنین گفت: مشکلات و مسایل منطقه باید در منطقه حل و فصل شود و حضور بیگانه در منطقه نه تنها امنیت‌ساز نیست بلکه مشکل‌ساز است.

«سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این گفت: بخش انرژی و حمل و نقل از جمله بخش‌های مهم و استراتژیک روابط دو کشور است و تلاش خواهیم کرد در مسیر گسترش تعاملات دوجانبه از ظرفیت این بخش‌ها به شکل موثری بهره بگیریم.

بردی محمداف همچنین گسترش روابط فرهنگی را بستر تقویت پیوند میان دو ملت دانست و افزود: یقین دارم اسنادی که امروز میان مقامات دو کشور به امضا می‌رسند، باعث توسعه و تحکیم هر چه بیشتر روابط و مناسبات بین دو کشور خواهند شد.

رئیس جمهور ترکمنستان تصریح کرد: خواهان این هستیم که افغانستان به یک دولت شکوفا تبدیل شود که در پروژه‌های مهم بین‌المللی و منطقه‌ای مشارکت داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: بردی محمداف ترکمنستان سید ابراهیم رئیسی بردی محمداف رئیس جمهور دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۴۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: تهران علاقه‌مند به گسترش مناسبات خود با بورکینافاسو است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «محمد مخبر» در این دیدار که در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با تأکید بر نگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با کشورهای آفریقایی، گفت: تهران در همین راستا علاقه‌مند است مناسبات خود را به صورت همه‌جانبه با کشورهای آفریقایی و به‌ویژه بورکینافاسو گسترش دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با ابراز خرسندی از بازگشایی سفارت بورکینافاسو در تهران در سال ۲۰۲۳ و استقرار سفرای دو کشور با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی برای ارتقاء مناسبات فی‌مابین وجود دارد افزود: امضای اسناد همکاری در نخستین اجلاس کمیسیون مشترک، مناسبات تهران – واگادوگو را وارد دوره جدیدی کرده که لازم است دو کشور روند اجرایی کردن این اسناد را تسریع کنند.

مخبر با تأکید بر اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران ناشی از پیشرفت در زمینه علم و تکنولوژی است تصریح کرد: ایران آمادگی دارد دستاوردها و پیشرفت‌های خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد و در این تعامل بر خلاف غرب و آمریکا که فقط به منافع خود می‌اندیشند، ایران منافع متقابل دو طرف را به صورت برد- برد مدنظر قرار می‌دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه گسترش روابط و مناسبات اقتصادی دو کشور نیازمند توسعه مراودات میان بخش خصوصی دو کشور است اظهار داشت: باید بستر همکاری بخش خصوصی دو کشور را فراهم کنیم که لغو روادید و تسهیل همکاری‌های بانکی از مهم‌ترین ملزومات در این زمینه است.

نخست‌وزیر بورکینافاسو نیز در این دیدار با قدردانی از برگزاری موفقیت‌آمیز اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا در تهران گفت: روابط دو کشور از سابقه خوبی برخوردار است و بورکینافاسو خواستار استفاده از توانمندی‌ها و تجربیات ایران در عرصه‌های مختلف صنعتی، بهداشت و درمان و علم و فناوری است.

وی با ابراز خرسندی از پیشرفت‌ها و دستاوردهای ایران در زمینه‌های مختلف، بر اراده جدی کشورش برای گسترش روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • محصولات داخلی قابل عرضه در بازار داخلی و خارجی است
  • لازم است دغدغه مسکن برای کارگران رفع شود/ هیچ کارخانه‌ای نباید تعطیل شود
  • رییسی: دشمن در عرصه‌های مختلف ناکام مانده است
  • وزیر دفاع ایران با کدام مقام نظامی خارجی دیدار کرد؟ +جزئیات
  • دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه با وزیر دفاع ایران در تهران
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • نبیه بری: منتظر دریافت پیشنهاد فرانسه درخصوص کاهش تنش هستیم
  • مخبر: تهران علاقه‌مند به گسترش مناسبات خود با بورکینافاسو است
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است