Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان معاون امور کتابخانه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان مطرح کرد: در حال پیگیری راه اندازی چهار کتابخانه سیار خودرویی هستیم که در صورت تحقق، یکی از این کتابخانه های سیار روستاهایی با جمعیت کمتر از ۲۰۰ نفر در ملایر را پوشش خواهد داد.

به گزارش ایسنا، حسن عرفانی مقدم روز چهارشنبه ۲۵ خرداد ماه در نشست مشترک انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملایر
اظهار کرد: شرکت ۴۲۰۰ نفر در سطح شهرستان ملایر و ۳۶ هزار نفر در سطح استان در جشنواره کتابخوانی رضوی اتفاقی بسیار خوب و نشان دهنده استقبال مردم از فرهنگ کتابخوانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عرفانی مقدم با بیان اینکه حدود ۵۰۰ نفر از زندانیان زندان ملایر نیز در این جشنواره شرکت کردند، گفت: در سطح استان ۵ برگزیده کشوری داشتیم که یک نفر از آن ها از شهرستان ملایر بود.

وی پرداخت نیم درصد درآمد شهرداری ها به کتابخانه های عمومی را یک شریان مالی ویژه برای کتابخانه ها دانست و افزود: دولت یک ریال هم بابت هزینه های جاری به کتابخانه ها پرداخت نمی کند و پرداخت این نیم درصد درآمد شهرداری ها، محل اصلی تامین هزینه کتابخانه‌هاست.

عرفانی مقدم خواستار نگاه ویژه مجموعه مدیریتی شهرستان در تامین اعتبارات کتابخانه ها شد و مطرح کرد: امسال دو کتابخانه در ملایر به بهره برداری می رسد که برای تجهیز آن ها و تعمیر و تجهیز دیگر کتابخانه ها به اعتبار خوبی نیاز داریم.

معاون امور کتابخانه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان خبر داد: در حال پیگیری برای راه اندازی چهار کتابخانه سیار خودرویی هستیم که در صورت تحقق، یکی از این کتابخانه‌های سیار روستاهایی با جمعیت کمتر از ۲۰۰ نفر در ملایر را پوشش خواهد داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در شهر همدان سالن‌های مطالعات خصوصی ایجاد شده است، تصریح کرد: ایجاد این سالن ها علاوه بر ایجاد درآمد زایی برای سرمایه گذار، به فضای کتابخانه ها کمک می کند.

عرفانی مقدم با تاکید بر ظرفیت بالای ملایر برای ایجاد این سالن های مطالعه خصوصی، نسبت به ایجاد سالن ها و جذب سرمایه گذار در این خصوص اعلام آمادگی کرد.

وی در بخش دیگری مطرح کرد: محتوای کتاب های موجود در کتابخانه ها علاوه بر تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط کارشناسان متبحر بررسی و تایید می شود.

وی با اشاره به رمان های زرد که برای برخی افراد به ویژه نوجوانان جذاب است، خاطرنشان کرد: محتوای این رمان ها که به گسترش و تقویت فرهنگ کتابخوانی بین برخی افراد کمک می کند، نیز بررسی و تایید می شود.

عرفانی مقدم با بیان اینکه کتابخانه ها مجوز ترویج برخی کتاب های حتی پرفروش در بازار نشر را بدلیل محتوا  ندارند، مطرح کرد: داشتن مدرک تحصیلی مرتبط، شرایط سنی و بومی بودن سه شرط اصلی جذب نیروهای کتابخانه‌هاست و با در نظر گرفتن این شروط، جذب نیروی مشترک برای کتابخانه های روستاهای طجر و انوج در حال انجام است.


معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر نیز ضمن تقدیر از زحمات اثربخش و عملکرد مثبت نهاد کتابخانه‌های عمومی استان همدان و این شهرستان، اظهار کرد: از ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی برای ایجاد کتابخانه‌های عمومی این شهرستان به خوبی استفاده شده و در حال حاضر زیرساخت‌های خوبی در حوزه کتابخانه‌ای داریم.

حسین فارسی با بیان اینکه دشمن برای ضربه زدن به فرهنگ غنی و باورها و اعتقادات جوانان ما برنامه‌ریزی و هزینه کرده است، گفت: باید با طراحی و تدوین خوراک خوب فرهنگی، تامین سرگرمی‌ها و فضاهای مناسب و کارهای فرهنگی برای جوانان، نقشه‌های شوم دشمنان را نقش بر آب کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا نهضت ترجمه با هدف ترجمه کتاب‌هایی در مورد شهدا در سطح استان همدان آغاز شده و می‌تواند این اقدام الگویی برای کشورها باشد.

فارسی با تاکید بر اینکه با توجه به تحصیل دانشجویان غیربومی در این شهرستان، ظرفیت خوبی برای ترویج نهضت ترجمه و معرفی شهدا است، افزود: با کمک شهرداری و برخی دستگاه‌های اجرایی ملایر، ۵۰۰ جلد کتاب در مورد شهدا در راستای اجرای نهضت ترجمه به بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس تحویل شد.

وی با بیان اینکه امروز حتی در دورترین نقاط روستایی کتابخانه‌ها در دسترس مردم است، اظهار کرد: مجتمع فرهنگی که توسط شهرداری ملایر در میدان استاندارد در دست ساخت است، یک طبقه آن در اختیار کتابخانه‌های عمومی قرار خواهد شد که از این دست اقدامات فرهنگی باید در دیگر نقاط شهرستان انجام شود.

وی خواستار واریز به موقع نیم درصد سهم شهرداری‌های این شهرستان به کتابخانه‌های عمومی شد و ادامه داد: شهرداری ملایر نهایت همکاری را در صدور مجوز برای دو کتابخانه واقع در محله یخدان میرفتاح و انتهای خیابان سعدی داسته باشد.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر همچنین بر لزوم به روزسانی کتابخانه‌های مدارس شد و افزود: اقدامات خوب فرهنگی در سطح روستاها انجام شده و بسترها باید بیش از گذشته برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوابی مهیا شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها نهاد كتابخانه هاي عمومي کتابخانه های سیار روستایی شهرداری ها درآمد شهرداری کتابخانه های عمومی استان همدان عرفانی مقدم کتابخانه ها سالن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۴۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

آقای محمدرضا هراتی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما درباره دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: شاخص‌های کتابخانه‌ای در دو سال گذشته در بخش‌های کتابخانه‌های عمومی، منابع، سیار و عضو فعال افزایش یافته است.

وی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیش از سه هزار هشتصد کتابخانه، ۱۲۰ سالن مطالعه و بیش از ۱۲ میلیون نفر عضو و منابع متنوع تخصصی و عمومی، به عنوان بزرگترین شبکه مویرگی فرهنگی کشور، متولی اصلی کتاب و کتابخوانی در سطح کشور است.

وی افزایش ۶۴ باب کتابخانه عمومی، افزایش ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار، افزایش منابع کتاب کتابخانه‌ها و رشد ۲۴۵ درصدی تعداد عضو فعال کتابخانه‌ها را از دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در ۲ سال گذشته بیان کرد و گفت: کتابخانه‌ها از عضویت و امانت فراتر رفته و خدمات فرهنگی از جمله ۶۰ خدمت در جهت توانمندسازی و بهینه‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان ارایه می‌کنند.

هراتی با بیان اینکه همه کتابخانه‌های عمومی کشور بخش جداگانه کودک و نوجوان دارند و برای گروه‌های خاص نیز برنامه ریزی شده است افزود: در حال تجهیز بخش‌های سالمندان، نابینایان و مادران در کتابخانه‌های عمومی کشور هستیم.

وی اظهار داشت: از این ۱۲ میلیون عضو فعال نزدیک به ۶۰ درصد کودکان و نوجوانان هستند که در همین راستا برنامه‌های گسترده‌ای مانند جشنواره‌ها و جایزه‌های داستان نویسی و قصه گویی، محافل ادبی، پویش‌های کتابخوانی و مسابقات تلویزیونی را برای مخاطب کودک و نوجوان برگزار می‌کنیم.

معاون توسعه نهاد کتابخانه‌های عمومی افزایش ۵۰ درصدی کتابخانه‌های سیار به ویژه در روستا‌ها و نقاط کم برخوردار از دیگر دستاورد‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ۲ سال گذشته دانست و گفت: در کنار بهره برداری از کتابخانه‌های مرکزی، ۱۳۲ کتابخانه غیر مرکزی شامل ۵۸ کتابخانه شهری و ۷۴ کتابخانه روستایی است.

وی گفت: علاوه بر افتتاح کتابخانه در روستا‌ها جشنواره‌هایی هم برای روستائیان و عشایر مانند جشنواره عشایر با طعم کتاب یا طرح حایی مانند مجموعه کوله کتاب ویژه مناطق صعب العبور را برگزار کردیم که با استقبال خوب مردم آن مناطق مواجه شد.

هراتی با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران از لحاظ توسعه شبکه کتابخانه‌ای در بین کشور‌های برتر منطقه قرار دارد افزود: ایران از لحاظ توسعه شبکه‌های کتابخانه‌ای دارای رتبه اول در میان کشور‌های منطقه و در جمع ۲۰ کشور برتر دنیا است.

دیگر خبرها

  • عصر شعر شیراز در کتابخانه رئیسی اردکانی برگزار می‌شود
  • باجه سیار قبول مرسولات پستی در یزد فعال می‌شود
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • افزایش کتابخانه‌های سیار، نیاز استان ایلام
  • تامین زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌های عمومی در اردبیل تامین می‌شود
  • نهاد کتابخانه‌ها با کمیته امداد تفاهمنامه امضا می‌کند
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی