Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@15:31:38 GMT

۹۰ درصد اراضی کشاورزی نیشابور سند ندارد

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۴۴۵۴۷

۹۰ درصد اراضی کشاورزی نیشابور سند ندارد

به گزارش ایرنا محمدعلی فرهمند راد روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: در این خصوص قرارگاهی برای صدور سند سه‌شنبه‌های هرهفته با مشارکت منابع طبیعی، اداره ثبت اسناد، جهاد کشاورزی و بخش قضایی تشکیل می‌شود.
وی با بیان اینکه ساخت‌وساز خارج از محدوده شهر و روستا بدون مجوز جهاد کشاورزی ممنوع است، خاطر نشان کرد: کمتر از ۱۰ درصد از ساخت‌وسازهای خارج از محدوده در نیشابور دارای مجوز است و طی یک سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ مورد اخطار برای ۴۰ هکتار ساخت‌وساز غیرمجاز در نیشابور صادر شده و از این تعداد ۳۰۰ مورد قلع و قمع شده و ۴۰۰ مورد در دادگاه در مرحله دادرسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه ۳۵ درصد از کشت زراعی نیشابور به صورت مکانیزه انجام می‌شود، گفت: از ابتدای امسال ۱۵ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی نیشابور مجهز به سیستم نوین آبیاری شده است و در این حوزه نیشابور رتبه دوم استان را دارد.
فرهمند راد اظهار کرد: در سیل و تگرگ‌های اخیر به ترتیب ۶۲ و ۵۸۸ میلیارد تومان خسارت به محصولات کشاورزی نیشابور وارد شده است، بنابراین  لازم است کشاورزان به دلیل تبعات ناشی از تغییر اقلیم و افزایش ریسک توجه جدی‌تری به بیمه محصولات کشاورزی داشته باشن، طی یک‌سال گذشته از محل صندوق بیمه کشاورزی ۱۱ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان نیشابور پرداخت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور اظهار کرد: در حال حاضر ۳۶ درصد از اراضی کشاورزی نیشابور زیر کشت جو، ۲۴ درصد گندم، ۱۳ درصد پنبه و هفت درصد ذرت قرار دارد و مابقی به چغندر، کلزا و کشت‌های بهاری اختصاص یافته است.

وی گفت: حدود ۲۳ هکتار از اراضی نیشابور تحت کشت گل محمدی و پنج هزار هکتار هم گیاهان دارویی مانند ریواس و آنغوزه و زیره است و میزان سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در این شهرستان بین ۶۵ تا ۷۰ درصد غلات، ۱۰ تا ۱۵ درصد صیفی‌جات و مابقی پنبه است.
فرهمند راد با بیان اینکه ۲۰ درصد از باغ‌های نیشابور درجه یک، ۴۰درصد درجه ۲ و مابقی درجه سه است، افزود: اصلاح و احیای باغ‌های نیشابور و ارتقای باغ‌ها از سیاست‌های اصلی جهاد کشاورزی نیشابور است که در این چهارچوب طی سال زراعی پارسال حدود ۲۳۰ هکتار از درختان گیلاس، پسته و بادام در باغ‌های درجه ۲ و سه سرشاخه کاری شده است.

اختصاص ۱۸ میلیارد ریال برای خسارات کشاورزی در نیشابور
مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: طی ۲سال گذشته خشکسالی موجب بروز خسارت در بخش کشاورزی نیشابور شد که حدود ۱۸ میلیارد تومان دولت در قالب پرداخت سود و کارمزد وام‌های کشاورزی برای امهال وام‌های این قشر اختصاص داده است.
وی افزود: از پارسال تسهیلات ویژه‌ای برای دامداران و مرغ‌داران برای تامین خوراک دام و طیور در نظر گرفته شده و در این چارچوب یک‌هزار و ۶۵۰ مورد به مبلغ ۱۴۵ میلیارد تومان به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و از این‌ محل تاکنون‌ ۱۶ میلیارد تومان پرداخت شده و پیش از این هم مبلغ ۹میلیارد تومان در قالب دامدار کارت به ایشان پرداخت شده است.
فرهمندراد افزود: از ابتدای امسال در قالب تسهیلات بانکی "بند الف تبصره ۱۸ سرمایه ثابت" برای احداث دامداری، گلخانه‌ و لوله‌گذاری، ۱۵ طرح با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان و برای سرمایه در گردش دامداری‌ها ۲۳ میلیارد تومان معرفی شده است.
وی خاطر نشان کرد: نیشابور دارای بیشترین نمونه‌های حوزه باغبانی، زراعت، دام و طیور و صنایع تبدیلی پس از مشهد در استان خراسان رضوی است و در این بخش دارای یک نمونه کشوری، ۱۱ نمونه استانی و ۴۴ نمونه شهرستانی است.
وی اظهار کرد: نیشابور با دارا بودن ۶۱ هزار راس دام و تولید ۲۸۰ هزار تُن شیر و هفت‌ هزار و ۵۰۰ تن گوشت در سال به ترتیب رتبه اول و دوم استان در این تولیدات را به خود اختصاص داده است، همچنین در این شهرستان ۴۶ هزار و ۷۶۱ کندوی مدرن وجود دارد که ۱۰ درصد کندوهای استان را تشکیل می‌دهد و پارسال ۳۲۹ تن عسل و بیش از یک کیلو ژل رویال در نیشابور تولید شد.
مرکز شهرستان‌ ۴۰۰ نفری نیشابور در جغرافیای مرکزی خراسان رضوی در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.


برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی گوشت قرمز نیشابور سیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گوشت قرمز نیشابور وزارت جهاد کشاورزی گوشت قرمز نیشابور سیل کشاورزی نیشابور میلیارد تومان جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۴۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی رفسنجان از ۹ اردیبهشت

ایسنا/کرمان فرماندار رفسنجان گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر و سامانه بارشی که قرار است نیمه هفته جاری وارد شهرستان شود و البته برای مدیریت توأمان آب و برق؛ چاه‌موتورهای کشاورزی رفسنجان از ساعت ۶ صبح روز ۹ اردیبهشت تا ۶ صبح روز ۱۶ اردیبهشت‌ماه خاموش خواهند شد.

حسین رضایی امروز هشتم اردیبهشت‌ماه در جلسه حفاظت از منابع آب شهرستان رفسنجان اظهار کرد: همه ما به دنبال اجرای عدالت هستیم و نباید بگذاریم سفره‌های آب زیرزمینی به سرعت تخلیه شوند که نسل آینده با بحران کم آبی و بی آبی مواجه خواهند شد.

وی افزود: با توجه به نزول بارش الهی طی روزهای اخیر و نیز بارندگی‌های پیش‌رو؛ هم سفره‌های زیرزمینی تقویت شده‌اند هم این‌که اراضی کشاورزی تقریبا سیراب شدند و بهتر است برای حفظ آب‌های زیرزمینی، خاموشی چاه‌موتورهای کشاورزی اجرا شود.

رضایی با اشاره به وجود ۸۰ هزار هکتار باغ پسته که توسط بیش از ۱۰۰۰ حلقه چاه آبیاری می‌شوند، بیان کرد: با خاموشی چاه‌موتورهای کشاورزی از ۹ تا ۱۶ اردیبهشت می‌توان به صرفه‌جویی قابل توجهی در حوزه آب و برق دست یافت.

فرماندار رفسنجان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: قبلاً دولت برای صدور سند اراضی کشاورزی، این قانون را گذاشته بود که زمین کشاورزی با مساحت زیر دو هکتار نمی‌تواند سنددار شود اما در حال حاضر این قانون تغییر کرده و خوشبختانه خرده‌مالکان هم هر قدر زمین داشته باشند حتی زیر ۱۰۰ مترمربع می‌توانند سند زمین خود را دریافت و از مزایای این سند برخوردار شوند.

رضایی با اشاره به این‌که ۱۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی پسته در رفسنجان به سیستم آبیاری تحت فشار و قطره‌ای مجهز شدند، خاطرنشان کرد: به کشاورزان توصیه می‌کنیم که نسبت به تجهیز اراضی کشاورزی به آبیاری قطره‌ای و آبیاری نوین اقدام کنند که این امر می‌تواند به صرفه جویی در منابع آبی و نیز افزایش محصول کمک کند.

به گفته وی، مقرر شده لیست چاه‌های غیرمجاز برقی به اداره برق اعلام و نسبت به قطع برق این چاه‌ها اقدام شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • جنگ علوفه شروع شده است
  • فعالیت ۸ سایت تبدیل بقایای کشاورزی به خوراک دام در کشور
  • ۷۶ درصد اراضی کشاورزی استان بوشهر سنددار شده است
  • خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی رفسنجان از ۹ اردیبهشت
  • ۲۰ درصد پرونده های محاکم مازندران مربوط به اراضی کشاورزی است
  • پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده