Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@09:18:23 GMT

درصورت تاخیر یا لغو پرواز چه کارهایی انجام دهیم؟

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۴۴۷۰۸

درصورت تاخیر یا لغو پرواز چه کارهایی انجام دهیم؟

کنسلی بلیط هواپیما برای همه مسافران به‌ویژه آنهایی که از راه دور به فرودگاه آمده‌اند، تبعاتی را در پی دارد و تحمل این شرایط کار آسانی نیست. اگر شما هم یکی از مسافران بدشانسی هستید که بعد از رزرو آنلاین بلیط هواپیما و مراجعه به فرودگاه متوجه تأخیر یا لغو پروازشان شده‌اند، خونسردی‌تان را حفظ کنید! 

۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
خودتان را در فرودگاه گرفتار نکنید 

به‌هرحال، تأخیر یا لغو پروازها مشکلی است که گهگاه ممکن است پیش بیاید. شما هم اولین نفری نیستید که با این دردسر روبه‌رو شده‌اید. پس بهتر است برای راحتی بیشتر خودتان، اتاقی در یک هتل یا اقامتگاه نزدیک به فرودگاه رزرو کنید و از آنجا هماهنگی‌های لازم را انجام بدهید. از این طریق، از رفت‌وآمدهای غیرضروری به فرودگاه هم جلوگیری می‌کنید. 

بهتر است همیشه پیش از آنکه به سمت فرودگاه حرکت کنید، وضعیت پروازتان را بررسی کنید. معمولا لغو یا تأخیر پروازها از مدتی قبل اعلام می‌شود و فرودگاه‌ها آن را به لحظات آخر موکول نمی‌کنند. 

هنگام خرید بلیط هواپیما در سامانه‌های مربوط به اطلاعات پرواز هم ثبت‌نام کنید یا از برنامه‌هایی که این اطلاعات را به‌صورت لحظه‌ای نمایش می‌دهند، استفاده کنید. علاوه‌براین، می‌توانید شماره شرکت هواپیمایی و پرواز خود را در گوگل جست‌وجو کنید تا از آخرین وضعیت پروازتان مطلع شوید و تا حد امکان از دردسر کنسلی بلیط هواپیما دوری کنید. 

۲. در فرودگاه چه باید بکنید؟

ممکن است پس از رزرو آنلاین بلیط هواپیما و مراجعه به فرودگاه متوجه لغو یا تأخیر در پروازتان بشوید. در این مواقع چه باید کرد؟ 

اگر شما هم جزو آن دسته از مسافران هستید که بعد از تهیه آنلاین بلیط هواپیما، مستقیم به فرودگاه می‌روند و در برخی مواقع بلیطشان لغو می‌شود، نگران نباشید. به‌محض رسیدن به فرودگاه به‌سرعت به‌سمت میز کارگزاران هواپیمایی یا اطلاعات پرواز بروید و در حالی که در صف ایستاده‌اید، خودتان را برای انجام چند کار آماده کنید: 

در این مواقع، سرعت داشتن حرف اول را می‌زند. اینکه چه کسی زودتر به بخش اطلاعات پرواز برسد، نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. به همین دلیل، بهتر است تا جایی که می‌توانید، البته با حفظ آرامش، به بخش کارکنان پرواز نزدیک بشوید. پس از اینکه در صف انتظار ایستادید، با شرکت هواپیمایی خود تماس بگیرید تا متوجه آخرین اطلاعات مربوط به پروازتان شوید. برای اینکه سریع‌تر به نتیجه برسید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های خرید بلیط هواپیما یا سایت شرکت هواپیمایی‌تان آخرین اطلاعات پروازتان را مشاهده کنید. علاوه‌براین، می‌توانید از کیوسک‌های الکترونیکی کنترل کارت پرواز استفاده کنید. این کیوسک‌ها در بیشتر فرودگاه‌ها وجود دارند و کار را برای مسافران سردرگم و خسته‌ای مثل شما راحت‌تر کرده‌اند. در یکی از این کیوسک‌ها کارت پروازتان را اسکن کنید یا مکان‌یاب تلفن همراهتان را روشن کنید تا از آخرین جزئیات سفرتان مطلع شوید. همچنین، می‌توانید از این کیوسک‌ها برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما استفاده کنید یا از این طریق پروازتان را تغییر بدهید. بعد از اینکه تمام مراحل برای رزرو بلیط جدید را انجام دادید، کارت پرواز جدیدی برایتان صادر خواهد شد.  ۳. روی نگاه‌تان درباره مسئله کار کنید

فرقی نمی‌کند که برای سفر هوایی از رزرو اینترنتی هواپیما استفاده کرده باشید یا به‌صورت حضوری بلیط خریده باشید، به‌هرحال آنچه مهم است نحوه برخورد شما با مسائل است. این طرز برخورد از ذهنیت‌تان ناشی می‌شود. 

سعی کنید خودتان را به‌جای خدمه پرواز بگذارید و از دید آنها به مسئله نگاه کنید. آنها از زمان شروع دوران اپیدمی کرونا تا‌به‌حال، اغلب با مشتریان خشمگینی سروکار داشته‌اند که از شرایط ناراضی بوده‌اند. 

از سوی دیگر، این خدمه بیشتر از همه می‌توانند به شما کمک کنند. به همین علت، بهتر است به‌جای آنکه با عصبانیت به‌سمت آنها بروید، ابتدا تلاش کنید آرامش‌تان را به‌دست بیاورید. سپس، با آرامی و مهربانی از آنها درباره آخرین جزئیات پرواز، شرایط کنسلی بلیط هواپیما و امکان خرید بلیط هواپیما با پروازی متفاوت سؤال کنید. مطمئن باشید که با این روش بسیار سریع‌تر و بهتر به پاسخ سؤالات‌تان می‌رسید. ایجاد جو ناآرام و متشنج به شما هیچ کمکی نمی‌کند. 

در صف انتظار بایستید. زمانی که نوبت به شما رسید، از کارمند مسئول اطلاعات پرواز درباره جزئیات جدید پرواز سؤال کنید. بهتر است پیش از آنکه نوبت‌تان فرا برسد، درباره آخرین اطلاعات پرواز در اینترنت جست‌وجو کنید. با این روش، نکات بیشتری از پرواز می‌دانید و در صورت پاسخ‌گویی خدمه پرواز، سؤالات بهتری مطرح خواهید کرد. اگر از قبل، مسیرهای جدید و جایگزین را جست‌وجو کرده باشید، درباره آنها از خدمه پرواز سؤال می‌کنید و کارهایتان سریع‌تر پیش می‌رود. بنابراین، برای توضیح خواسته‌هایتان کاملا آماده باشید. 

۴. درخواست اقامتگاه بدهید 

تصور کنید که از طریق یک پلت‌فرم رزرو آنلاین بلیط هواپیما برای یک شب بلیط خریده‌اید، اما هنگام ورود به فرودگاه متوجه می‌شوید که پروازتان لغو شده یا تأخیر دارد. در چنین شرایطی که تا روز بعد نمی‌توانید به شهر مقصد خود برسید، چه می‌کنید؟ 

پیشنهاد ما به شما این است که در این شرایط از ایرلاین موردنظرتان بخواهید که برای شما هتل یا اقامتگاهی موقت تدارک ببینند. البته ممکن است شرکت موردنظر این کار را برایتان انجام ندهد چون انجام دادن این کار هیچ الزام قانونی‌ای ندارد. باوجود این، درنظر گرفتن این احتمال و امتحان کردن این راه خالی از فایده نیست. 

اگر مشکلی که برای پرواز پیش آمده به شرایط نامساعد آب‌وهوایی مربوط باشد، احتمال اینکه درخواست‌تان رد شود بیشتر است، اما اگر مشکل از مسائل فنی هواپیما یا خدمه پرواز باشد، ممکن است به درخواست‌تان پاسخ مثبت بدهند. به‌هرحال، پاسخی که دریافت می‌کنید به شرکت هواپیمایی و شرایط خاصی که باعث لغو یا تأخیر پرواز شده بستگی دارد. 

۵. پیش از خرید بلیط هواپیما از شرایط و قوانین شرکت هواپیمایی مطلع شوید

بهتر است پیش از خرید بلیط هواپیما از شرایط و قوانین شرکت موردنظرتان آگاه باشید، به‌ویژه اگر بلیط ارزان هواپیما تهیه کرده‌اید. به‌عنوان مثال، در برخی از شرکت‌های هواپیمایی اگر سفر هوایی بیش از ۴ ساعت تأخیر داشته باشد و زمان تأخیر از ساعت ۱۰ شب به بعد باشد، شرکت برای مسافران اقامتگاهی مهیا می‌کند. مسافران می‌توانند تا حداقل ساعت ۶ صبح در این اقامتگاه استراحت کنند. حتما از شرکت هواپیمایی درباره هتل یا اقامتگاه یا حتی غذایی که در مواقع ضروری در اختیار مسافران می‌گذارد، پرس‌وجو کنید. اگر هم بیمه مسافرتی دارید، از کارگزاری بیمه درباره امکاناتی که در چنین شرایطی برای مسافران مهیا می‌کنند، سؤال کنید. 

درصورتی‌که پرواز شما با تأخیر روبه‌رو شده ممکن است که بخواهید در فرودگاه منتظر بمانید. این موضوع به شرایط شخصی شما بستگی دارد. این شمایید که باید تصمیم بگیرید که ۵ تا ۶ ساعت در فرودگاه منتظر بمانید یا اینکه در یک هتل اقامت کنید. 

اگر تصمیم گرفته‌اید که به هتل بروید بهتر است نزدیک‌ترین هتل به فرودگاه را انتخاب کنید اما درصورتی‌که می‌خواهید در فرودگاه منتظر بمانید، بهتر است به سالن انتظار بروید. در سالن انتظار محلی برای استراحت چندساعته پیدا کنید و اجازه بدهید که تلفن‌همراهتان هم شارژ شود. 

۶. جریمه کنسلی بلیط هواپیما را بگیرید

طبق قوانین مربوط به حمایت از مسافران هوایی، درصورت کنسلی بلیط هواپیما یا تأخیر قابل‌ملاحظه در پروازها، شرکت‌های هواپیمایی موظف‌اند که مبلغی را به‌عنوان جریمه یا خسارت به مسافران بپردازند. این قانون درباره تمام خطوط هوایی در سراسر جهان اجرا می‌شود و تفاوتی ندارد که مسافر کدام شرکت هواپیمایی باشید. 

برای اینکه از قوانین و مقررات مربوط به تأخیر یا لغو پروازها مطلع شوید باید مقررات شرکت هواپیمایی مورد نظرتان را پیش از رزرو اینترنتی هواپیما به‌دقت مطالعه کنید. با وجودِ این، به‌طورکلی، در صورت لغو یا تأخیر پرواز، شما به‌عنوان مسافر این حق را دارید که غرامت یا خسارت مربوط به آن را دریافت کنید یا اینکه از آن سفر منصرف شوید و هزینه بلیط را پس‌ بگیرید. 

برای تأخیر قابل‌ملاحظه که به آن اشاره کردیم، معیار دقیق جهانی وجود ندارد و پرداخت غرامت به شما به عوامل مختلفی بستگی دارد.

برخی از این عوامل عبارت‌اند از: 

طول مدت تأخیر در پرواز؛ طول مدت سفر هوایی؛ شرایط خاص شما.

تعیین غرامت برای شما و پرداخت آن توسط شرکت هواپیمایی به عواملی مانند اینها بستگی دارد. بنابراین، همیشه قبل از رزرو آنلاین بلیط هواپیما یا خرید حضوری حتما به این نکته توجه کنید. 

سخن پایانی 

هرچند لغو یا تأخیر پروازها مسئله‌ای است که ممکن است برای همه ما پیش بیاید، بهتر است همیشه پیش از خرید حضوری یا تهیه آنلاین بلیط هواپیما از شرایط و مقررات ایرلاین‌ها آگاه باشید. در این اوضاع و احوال، حفظ خونسردی و توجه به نکاتی که گفتیم، حرف اول را می‌زند. بهتر است در چنین شرایطی به دنبال بهترین راه برای حل مسئله باشیم و سعی کنیم با آرامش از حق خودمان دفاع کنیم. این‌طوری هم کارکنان فرودگاه و شرکت هواپیمایی در آرامش مشکل را حل می‌کنند و هم اینکه به سلامت روان خودمان آسیب کمتری وارد می‌شود. 

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

منبع: تابناک

کلیدواژه: متروپل آبادان صندوق امانات بانک حجت الله عبدالملکی رزرو آنلاین بلیط هواپیما خرید بلیط هواپیما کنسلی بلیط هواپیما رپرتاژ آگهی متروپل آبادان صندوق امانات بانک حجت الله عبدالملکی رزرو آنلاین بلیط هواپیما کنسلی بلیط هواپیما لغو یا تأخیر پرواز خرید بلیط هواپیما شرکت هواپیمایی اطلاعات پرواز لغو پرواز خدمه پرواز مطلع شوید کیوسک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۴۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو پرواز مشهد تهران / علت چه بود؟

تین نیوز

مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه های خراسان رضوی گفت: پرواز هواپیمای شرکت آتا از مشهد به تهران، دقایقی پس از پرواز به دلیل نقص فنی به فرودگاه مشهد بازگشت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، حسن جعفری افزود: پرواز شماره ۵۶۲۰ شرکت هواپیمایی آتا به تهران، ساعت ٢٣ و ۴٠ دقیقه فرودگاه مشهد را به مقصد تهران ترک کرده بود.

وی اضافه کرد: این پرواز به علت نقص فنی با تصمیم خلبان و با رعایت مسائل ایمنی و استاندارد پرواز، به مشهد بازگشت و به سلامت بر زمین نشست.

جعفری افزود: این پرواز با ۲۷۴ دقیقه تاخیر در ساعت سه و ٣۴ دقیقه بامداد امروز انجام شد.

فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد با گستره ۵۴۰ هکتاری پس از فرودگاه مهرآباد تهران، دومین فرودگاه پرترافیک کشور است که به طور میانگین روزانه ۱۸۰ پرواز ورودی و خروجی در آن انجام می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • لغو پرواز مشهد تهران / علت چه بود؟
  • دومين پل هوایی (ايربريج) در فرودگاه کرمان راه اندازی می شود
  • تمساح سرگردان در فرودگاه/ عکس
  • ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا
  • نحوه خرید بلیط چارتر به مقصد دبی
  • همه کارهایی که باید قبل از پرواز انجام داد
  • بلیط لحظه آخری، برگه شانس مسافران همیشه آماده ! +توضیحات کامل
  • اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان
  • بلیط قطار و هواپیما برای این افراد نیم بهاست
  • اولین پرواز مسافربری خودروی پرنده در جهان را ببینید