Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@08:24:28 GMT

همایش بزرگداشت شهید سرلشکر محمود امان‌اللهی آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۴۴۸۶۷

همایش بزرگداشت شهید سرلشکر محمود امان‌اللهی آغاز شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی ارتش، همایش شکوه ایثار گرامیداشت آزاده جانباز، شهید وحدت و الگوی ایثار سرلشکر محمود امان‌اللهی با حضور امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری در سالن همایش‌های فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

فرمانده کل ارتش در این همایش سخنرانی خواهد کرد و در ادامه از کتاب در انتظار شهادت، لوح فشرده حاوی آثار و خاطرات شهید، تمبر یادبود ایشان و سردیس این شهید والامقام رونمایی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین همرزمان این شهید والامقام به بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس و دلاورمردی‌های ایشان خواهند پرداخت.

در این همایش امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، امیر سرتیپ قربانی فرمانده هوانیروز ارتش، سردار سرتیپ پاسدار علی فضلی جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه، امیر سرتیپ محمد محمودی معاون اجرایی ارتش، سردار سرتیپ دهقان مشاور نظامی فرمانده معظم کل قوا(مدظله العالی) , امیر سرتیپ دادبین فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش، خانواده معظم شهید امان‌اللهی و جمعی از فرماندهان و مسئولان ارشد نیروهای مسلح حضور دارند.

آزاده جانباز، شهید سرلشکر محمود امان اللهی ۲۵ خرداد ۱۳۳۹ در روستای جعفرآباد سیاه‌منصور از توابع شهرستان بیجار استان کردستان دیده به جهان گشود و پس از طی تحصیلات متوسطه در یکم مهر سال ۱۳۵۵ وارد دانشکده افسری ارتش شد.
وی در دومین روز جنگ تحمیلی داوطلبانه با تعدادی از دانشجویان افسری تحت فرماندهی شهید سرلشکر سید موسی نامجوی به خرمشهر اعزام شد و در مدت حضور در مقاومت تاریخی در برابر دشمن تا بن دندان مسلح، دو بار به شدت مجروح و در بیمارستان آرین آبادان مداوا و بلافاصله به خط مقدم نبرد بازگشت.

شهید امان الهی به دلیل تجربه حضور در جنگ‌های نامنظم در کردستان به سرعت با کمک و هدایت شهید حجت الاسلام محمد حسن شریفی قنوتی در خرمشهر، گروه‌های پارتیزانی تحت عنوان "لشکر الله اکبر" متشکل از نیروهای مردمی را سازماندهی، آموزش و فرماندهی کرد.
پیکر مجروح و بیهوش شهید امان اللهی در تاریخ ۲۳ مهر ۱۳۵۹ با تخریب پل و اشغال مناطق غرب خرمشهر به اسارت نیروهای بعثی درآمد.

وی مدت ۱۰ روز در بیمارستان بصره، ۳ماه در سلول انفرادی در زبیر و در استخبارات حزب بعث در بغداد تحت بازجویی و شکنجه وحشیانه و مابقی ایام اسارت در اردوگاه رمادیه همنشین و هم ‌سلولی شهید حجت الاسلام سید علی اکبر ابوترابی بود.

وی به موجب ماده ۱۱۰ کنوانسیون سوم ژنو به عنوان مجروح جنگی صعب‌العلاج با اولین کاروان آزادگان متشکل از ۲۵ اسیر ایرانی، ۲۶ خرداد ۱۳۶۰ در کشور قبرس با ۱۷ نفر از اسرای عراقی مبادله شدند. شهید امان الهی پس از آزادی از اسارت و معالجه، مجدد با حضور در جبهه های جنوب و شمال غرب با حضور در عملیات‌های ظفر ۱، ظفر۲ و ظفر۳، و همچنین کربلای ۱، کربلای۲ و کربلای ۳ در مسئولیت های مختلف تا پایان جنگ به مجاهدت ادامه داد.

وی مسئولیت‌های فرمانده گردان دانشجویان دانشگاه افسری ارتش در خرمشهر، دایره ضدجاسوسی امور اسرای عراقی در اداره دوم، معاون افسر عملیات قرارگاه عملیاتی حمزه سیدالشهدا در ارومیه، مسئول عقیدتی سیاسی لشکر ۲۳ نیروهای مخصوص نوهد، معاون تیپ شهادت قرارگاه کربلا، فرمانده گردان تکاوران لشکر ۲۸ پیاده کردستان، مشاور اجرایی فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مسئولیت سپاه و پیشمرگان مسلمان کُرد موچش و رابط بین ارتش و سپاه در محور عملیاتی قروه سنندج، مسئول بسیج مستضعفین و قائم‌مقام سپاه تکاب، فعالیت در دایره مبارزه با مواد مخدر سپاه کردستان، قائم مقام فرمانده سپاه سردشت، معاون افسر عملیات و مسئول بازرسی و دایره سیاسی قرارگاه حمزه سیدالشهدا و منطقه۱۱ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سرپرستی عقیدتی سیاسی لشکر ۲۳ نیروهای مخصوص، فرمانده گردان ضربت عملیاتی جندالله بانه، معاونت حفاظت اطلاعات ناحیه ژاندارمری کردستان، مشاور دادستان نظامی سازمان قضایی نیروهای مسلح، معاون هماهنگ کننده عقیدتی سیاسی ناحیه انتظامی کردستان و معاون هماهنگ کننده عقیدتی نیروی انتظامی کردستان را در کارنامه خود دارد.

سرانجام شهید سرلشکر محمود امان اللهی در ۱۷ خرداد ۱۳۷۹ در بیمارستان شریعتی تهران به علت جراحات دوران اسارت و جنگ ندای حق را لبیک گفت و به مقام شامخ شهادت نائل آمد و بنا به وصیت ایشان برخی از اعضای بدن وی به بیماران نیازمند

کد خبر 5515616

منبع: مهر

کلیدواژه: نیروی انتظامی کردستان ژنو امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی شهرستان بیجار دوران دفاع مقدس سازمان قضایی نیروهای مسلح مجلس شورای اسلامی صحن مجلس حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی ایران حسین امیرعبداللهیان محمد باقر قالیباف جمهوری اسلامی ایران سیدابراهیم رئیسی دولت سیزدهم ترکمنستان هیئت دولت ونزوئلا تهران آیت الله خامنه ای شهید سرلشکر امیر سرتیپ شهید امان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۴۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیرسکی: اوضاع اوکراین وخیم است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، فرمانده نیروهای زمینی ارتش اوکراین گفت اوکراین به دلیل کمبود مهمات با وضعیت دشواری در میدان نبرد روبروست.

«الکساندر سیرسکی» فرمانده نیروهای زمینی ارتش اوکراین روز شنبه اعلام کرد که وضعیت نیروهای اوکراینی در میدان نبرد رو به وخامت است.

فرمانده نیروهای زمینی ارتش اوکراین تاکید کرد که اعضای ائتلاف ناتو را از وضعیت دشوار عملیاتی و راهبردی اوکراین در میدان نبرد مطلع کرده است.

سیرسکی افزود که ارتش اوکراین اکنون به راکت، مهمات و تجهیزات نظامی غرب برای نبرد با روسیه نیاز دارد.

فرمانده نیروهای زمینی ارتش اوکراین روز شنبه در اظهاراتی تصدیق کرد که نظامیان ارتش اوکراین باوضعیت دشواری در خط مقدم نبرد مواجه هستند.

فرمانده نیروهای زمینی ارتش اوکراین در پیامی در شبکه تلگرامی خود نوشت: وضعیت در منطقه ای که نیروهای اوکراینی در آنجا مشغول عملیات هستند، همچنان دشوار است.

سیرسکی تاکید کرد که نیروهای نظامی روسیه در این مناطق از ظرفیت نیروی هوایی خود و همچنین برتری موشکی و مهمات توپخانه ای خود بهره می برند.

کد خبر 6090287

دیگر خبرها

  • امروز بازدارندگی و قدرت تهاجمی نیروهای مسلح برای همگان آشکار است
  • سیرسکی: اوضاع اوکراین وخیم است
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • علاقه عجیب شهید زین‌الدین به یک شهید
  • سرلشکر سلامی با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد +عکس
  • سرلشکر سلامی با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد
  • سرلشکر موسوی: ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد
  • وعده صادق خنجر امت اسلام بود/ هر اقدامی علیه ایران پاسخی شدید در پی دارد
  • دست مریزاد فرمانده ارتش به سپاه
  • جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد