Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@06:58:07 GMT

گلستان۲ شهر و چهار روستای ثبت ملی صنایع دستی دارد

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۲۴۵۰۱۹

گلستان۲ شهر و چهار روستای ثبت ملی صنایع دستی دارد

به گزارش ایرنا، رحمان فرمانی عصر چهارشنبه در مراسم رونمایی و نصب تابلوی ورودی روستای ثبت ملی تنگلی در رشته سوزن دوزی در بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس که با حضور مسوولان استانی و شهرستانی برگزار شد، اظهارداشت: علاوه بر روستای تنگلی، روستای سیاه رودبار علی‌آبادکتول در رشته‌های مختلف صنایع دستی، روستاهای شاهکوه و زیارت گرگان در رشته‌های سوزن دوزی و جاجیم بافی و ۲ شهر گنبدکاووس و علی‌آبادکتول در رشته‌های فرش ترکمن و نواربافی کتولی ثبت ملی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به فعالیت ۲۵ هزار هنرمند در حوزه صنایع دستی، مناطق شهری و روستایی گلستان ظرفیت بالایی در این حوزه دارند لذا پیگیری برای ثبت ملی تعدادی دیگر از روستاها و شهرهای استان در دست اقدام است. 

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان با اشاره به تاکید وزارت میراث فرهنگی بر ساماندهی تابلو ورودی روستاهای ثبت ملی در کشور، گفت: امروز تابلو با مضمون "به تنگلی روستای ملی صنایع دستی (سوزن دوزی) خوش آمدید" با همکاری بخشداری داشلی برون و دهیاری در ورودی این روستا نصب شد.

فرمانی ادامه داد: آثار ۲۰۰ نفر از بانوان فعال در رشته سوزن دوزی که از سال گذشته با همکاری انجمن مردم نهاد سبزگامان بسکی، میراث فرهنگی و محیط زیست در دوره آموزشی طراحی محصول با موضوع کاربردی کردن استفاده از تولیدات سوزن دوزی علاوه بر لباس‌های محلی در بحث زیورآلات، کیف و کفش و سایر وسایل شرکت کردند در محل کتابخانه شهر اینچه برون به نمایش گذاشته شد.

وی افزود: هنرمندان سوزن دوز روستا تلاش دارند شرکت تعاونی سوزن دوزان را به ثبت برسانند تا بتوانند آثار تولیدی خود را که با طراحی خلاقانه عجین شده بهتر برای فروش عرضه کنند و میراث فرهنگی استان هم همکاری لازم را برای پرداخت تسهیلات به منظور توسعه فعالیت با این هنرمندان خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، روستای تنگلی شهرستان مرزی اینچه‌برون سال ۱۳۹۹ به عنوان روستای سوزن‌دوزی ترکمن به ثبت ملی رسید، در این روستا اغلب مردم به سوزن‌دوزی مشغول هستند و در کنار این هنر به قالی‌بافی، نمد مالی ،خیاطی و حصیر بافی می‌پردازند.

سوزن دوزی یکی از صنایع دستی با سابقه و پرافتخار اقوام ایران زمین بویژه ترکمن‌ها در گلستان است که با هنرمندی زنان و دختران این قوم، پارچه‌های ساده به منسوجاتی با رنگ های متنوع و نقش‌های چشم نواز تبدیل می‌شوند، ابزار کار این هنر بسیار ساده بوده و آنها با سرانگشتان ماهر و تفکر خلاق خود نخ‌های رنگین را از لایه‌های الیاف پارچه‌های بدون نقش و ساده عبور می‌دهند و نقش‌هایی نشات گرفته از تصاویر سنتی و بومی و طبیعت منطقه تولید و به آن ارزش می‌دهند.

از دیگر مسایل مربوط به سوزن دوزی ترکمن، نقوشی به کار رفته در آن است که به طور عمده اشکال ساده شده عناصری است که در محیط اطراف هنرمند وجود دارد.

اشکالی مانند ساری ایچیان (عقرب زرد)، قوش قانات (بال پرنده)، دؤرت گؤز (چهار چشم)، قویموق، بورمه چیگین (بورمه)، قوچاق (کچه نقش)، تیرانا بورون، چاقماق، باغ نقش، بستانی و شلپه نقش که این نوع دوخت در گنبدکاووس، بندرترکمن، گمیشان، آق قلا و کلاله عمومیت بیشتری دارد.

مهمترین فراورده‌های سوزن دوزی ترکمن یقه، سرآستین لباس، شلوار زنان (بالاق)، کلاه (آلین دانگی یا حلقه ای برای سر زنان)، بوءروک (عرقچین)، چابیت (بالاپوش زنانه)، بقچه، کوینه‌ک (پیراهن زنانه) و کورته است.

استان گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که کمتر از نیمی از آن را ترکمن‌ها تشکیل می‌دهند که بیشتر در شهرهای گنبدکاووس، مراوه‌تپه، کلاله، بندرترکمن، گمیشان و آق قلا سکونت دارند.

برچسب‌ها گنبدکاووس گلستان میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گنبدکاووس گلستان میراث فرهنگی گنبدکاووس گلستان میراث فرهنگی میراث فرهنگی صنایع دستی سوزن دوزی ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۲۴۵۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: برای افتتاح ۴۵ پروژه زیرساختی تأسیسات گردشگری، رقم ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در طول سال‌جاری برنامه ریزی صورت گرفته است. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، احمد حمزه‌زاده در حاشیه جلسه کمیته فنی طرح‌های سرمایه‌گذاری صنعت گردشگری آذربایجان شرقی گفت: برای افتتاح تعداد 45 پروژه زیرساختی گردشگری در سال جاری با رقم 5 هزار و 500میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که تا به امروز دو هزار میلیارد تومان در اجرای این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی افزود: درصد مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری این پروژه‌ها 100 درصد پیش‌بینی شده که از چالش‌های مهم برای تحقق هدف افتتاح 45 پروژه زیرساختی استان، تأمین 400 میلیاردتومان تسهیلات بانکی است.

حمزه‌زاده گفت: همچنین افتتاح 3 پروژه‌ زیرساختی صنایع‌دستی با حجم سرمایه‌گذاری یک هزار و 300 میلیارد تومان در سال جاری در دستورکار قرار گرفته‌است که با بهره‌برداری این سه پروژه، حجم‌سرمایه‌گذاری در بخش زیرساختی گردشگری آذربایجان‌شرقی به رقم 6 هزار و 800 میلیارد تومان خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: تدوین بسته های سرمایه‌گذاری با صدور موافقت‌های اصولی برای 50 نقطه مستعد سرمایه‌گذاری در آذربایجان‌شرقی درکنار افتتاح 45 پروژه زیرساختی گردشگری و 3 پروژه زیرساختی صنایع‌دستی برای یک هزار و پانصد نفر به‌صورت مستقیم ایجاد اشتغال خواهد داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • توصیه محمد معتمدی برای استفاده از صنایع دستی + فیلم
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • مختومقلی فراغی از محور‌های وحدت در گلستان است
  • برگزاری نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  • تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی